Vanliga frågor (FAQ) II

W2k
Medlem
Vanliga frågor (FAQ) II

Här samlar vi vanliga frågor och svar om det nya FZ. (Startar om tråden eftersom den gamla innehöll en massa junk!)

Om nya FZ

Q: Sist jag besökte FZ såg det helt annorlunda ut, vad *** är detta?
A: Vi har designat om FZ, byggt om det mesta från grunden och lagt till en massa nya funktioner. Tanken är att det nya FZ skall vara bättre än det gamla på alla sätt. Vi har dessutom en mängd ytterligare förbättringar inplanerade, som kommer att se dagens ljus inom en snar framtid.

Q: Vad är nytt?
A:I runda slängar handlar det om följande:

  • Ny design, nytt forum, nytt nyhetsarkiv

  • Helt ny förstasida, med den gamla förstasidan kvar som alternativ

  • Möjlighet att välja bort PC/Mac/konsolnyheter från förstasidan (endast medlemmar)

  • Möjlighet att skapa relationer medlemmar emellan för att hålla koll på sina polare/klankamrater/familjemedlemmar/etc

  • Nytt FZ WTF, Releases

  • Spel- och företagsdatabaser där man kan läsa samlad information om ett visst spel/företag

  • En massa annat smått och gott som vi har glömt skriva här...

Q: Vem har designat/utvecklat det här?
A: Sajten är utvecklad av Wilhelm Svenselius och företaget Accidis, dvs jag, samt designad av Jörgen Alexandersson och firman Grafiska Sensationer, dvs @gurkoz. Givetvis har så gott som hela FZ Crew bistått med idéer och feedback.

Om överföring av gamla konton

Q: Jag hade ett konto på gamla FZ Forum, får jag behålla mitt gamla användarnamn?
A: Hade du ett konto på det gamla FZ Forum som du varit inloggad på inom det senaste året bör du ha fått e-post där det står hur du kan aktivera ditt konto. För nästan alla våra medlemmar gäller att samma användarnamn kan användas i det nya systemet som i det gamla. Ungefär 1% av våra medlemmar måste byta användarnamn. Detta beror på att vi har skärpt reglerna angående specialtecken, för att namnen skall bli lättare att skriva och läsa.

Q: Jag hade ett konto på gamla FZ Forum, måste jag behålla mitt gamla användarnamn?
A: Nej. Du kan byta användarnamn i samband med att du omregistrerar dig i det nya FZ, eller skapa ett helt nytt konto med vilket namn du vill.

Q: Jag hade ett konto på gamla FZ Forum, får jag behålla mitt registreringsdatum?
A: Ja, det datum då du ursprungligen registrerade dig finns kvar i det nya FZ om du omregistrerar dig enligt instruktionerna du har fått via e-post.

Q: Jag hade ett konto på gamla FZ Forum, får jag behålla antalet inlägg?
A: Ja, din räknare finns kvar, däremot inte själva inläggen. I samband med att du omregistrerar dig kan du nollställa din räknare om du känner att du vill ha en fräsch start.

Q: Finns mina personuppgifter (hemsida, signatur, ICQ, hemvist, ...) kvar från gamla FZ Forum?
A: Nej, du måste fylla i en del uppgifter på nytt när du omregistrerar dig. Samtidigt finns det nu möjlighet att bestämma vilka uppgifter du vill göra synliga för andra besökare.

Om forumet

Q: BBCode funkar inte, varför?
A: I det nya FZ Forum använder vi lite annorlunda formateringskoder än vad du är van vid från det gamla FZ Forum. Den viktigaste skillnaden är länkar. Tidigare skrev du [url=http://www.fz.se]Länktext[/url] för att skapa en länk. I det nya FZ skriver du [http://www.fz.se Länktext]. När du skriver ett nytt inlägg finner du en genomgång av de viktigaste koderna till höger om textrutan.

Q: Var är alla gamla inlägg?
A: Det fanns tyvärr ingen möjlighet att flytta över inläggen från det gamla forumet. Vi hoppas att det skall gå bra att börja om på nytt, och ber om ursäkt ifall vi avbröt någon extremt intressant diskussion.

Q: Vart tog "Snacka om nyheter" vägen?
A: Klicka på "Nyhetssnack" i huvudmenyn (till vänster) så kommer du dit. I det nya FZ ligger kommentarerna för varje nyhet direkt anslutna till själva nyheten. På vår förstasida kan du komma till diskussionstråden genom att klicka på länken "kommentarer" vid respektive nyhet.

Q: Hur funkar titlarna?
A: Du kan få en ny titel genom att nå upp till ett visst antal skrivna inlägg. Det finns rätt många nivåer, och nej, vi tänker inte berätta vilka de är. Sedan finns det också medlemmar som har fått specialtitlar, vanligen på grund av relationer till FZ Crew eller för att de är särskilt trevliga. Det lönar sig inte att böna och be om en ny titel.

Q: Jag skrev ett inlägg, klickade "Svara", och fick upp en "Skapa nytt inlägg"-sida, men min text försvann!
A: Svarsrutan som ligger i slutet av varje tråd kallas Snabbsvar. För att använda den ska du klicka på knappen "Snabbsvar" till höger efter att du har skrivit ditt inlägg, inte på "Svara", som tar dig till den vanliga svarssidan. Den vanliga sidan ger dig lite fler valmöjligheter. Om du vill stänga av snabbsvar helt, kan du göra det i dina preferenser.

Q: Var finns min forumsignatur, avatar och andra inställningar?
A: På den här sidan (du måste vara inloggad för att länken ska funka).

Q: Var är mina bevakade trådar? Kan jag se när senaste inlägget postades?
A: Du hittar dina bevakade trådar i ditt e-postcenter (länken kräver inloggning). Datum/tid för senaste inlägg dyker upp om du håller muspekaren över en trådrubrik en kort stund.

Q: Var hittar jag en lista på senast postade trådar/inlägg?
A: Under Forumsökning i menyn. Väljer du inga andra sökoptioner får du se de senaste inläggen. Du kan lätt växla till trådar.

Om nyheterna

Q: Vad har hänt med förstasidan? Den har ju blivit helt knasig! Jag vill ha det som det var förut!
A: Ta det lugnt, den gamla nyhetssidan finns kvar här. Du kommer till den genom att välja "Nyheter" i menyn.

Q: Varför ser jag olika inlägg på nyhetssidan och i diskussionstråden?
Det som visas på nyhetssidan är bara några av de senaste inläggen, dessutom kan det ta någon minut innan nya inlägg visas. Av layoutskäl visas heller inte formatering på samma sätt i nyheten som i forumet.

Q: Hur fungerar upplägget på framsidan?
A: Den översta raden, som är samma på alla sidor, består av fem bilder som länkar till nya och intressanta saker på FZ, exempelvis recensioner och tävlingar. Direkt nedanför dessa finns en större bild som länkar till vad vi anser vara det hetaste på FZ just nu, samt en ruta med de senaste länkarna och nyheterna från filarkivet. Därefter följer tre "heta" nyheter. En het nyhet är antingen särskilt intressant eller livligt debatterad - oftast båda.

Resten av framsidan består av de senaste nyheterna samt några glimtar från bildarkivet och kommande spel. Vi tycker att den är ganska självförklarande. Vill du hellre ha det gamla upplägget så finns det fortfarande kvar här.

Q: Varför är rubrikerna i olika färger?
A: Nyheter som handlar om PC/Mac-spel har röd rubrik. Nyheter som handlar om konsolspel har grön rubrik. Skulle nyheten handla om ett spel för både PC/Mac och konsol(ler) så är rubriken också röd. Grå rubrik är för nyheter som inte handlar om vare sig PC/Mac- eller konsolspel.

Q: Kan jag filtrera bort alla konsolnyheter?
A: Ja, du kan ställa in vilka nyheter du vill läsa på förstasidan här (länken funkar bara om du är inloggad). Just nu finns det inte jättemånga olika alternativ, men det kommer, vi lägger till nya efter behov.

Om andra delar av FZ

Q: Var tog FZ Releases vägen?
A: FZ Releases heter numera Kommande spel och ingår i speldatabasen. Du hittar den här.

Q: Hur söker jag efter en medlem?
A: Klicka på "Sök medlem" i menyn till vänster, den ligger i den översta klungan, och syns bara om du är inloggad.

Övriga frågor

Q: Går det att byta färgtema?
A: Nej (kommer kanske senare).

Q: Jag har hittat ett problem med den nya sajten/förstår inte hur jag ska göra/har synpunkter. Vart ska jag vända mig?
A: Om du kan logga in är det lättast att börja sökandet efter svar här, i forumet. Många frågor är säkert redan besvarade här. I annat fall är du välkommen att kontakta oss så svarar vi personligen på dina frågor.


signatur

Wilhelm Svenselius - Utvecklare/redaktör i FZ:s tjänst sedan 2001.
Synpunkter på sajten? Buggar? Skriv till mig!

1
Skriv svar