Officiella Religionstråden(Håll det sansat!)

Medlem
Skrivet av EliasN:

Jag har faktiskt lagt märke till att folk inte kritiserar romaner och vetenskapliga artiklar på samma sätt. Det är lite hyckleri tycker jag. Konstigt.

Felaktig jämförelse. Romanen är en berättelse, inte något som sägs vara sanningen om världen och hur vi ska leva. Vetenskapliga artiklar som beskriver hur världen är beskaffad gör detta med belägg, som kontrolleras - stämmer det inte förkastas artikeln.

Citat:

Som sagt: Bibeln består av olika delar som är skrivna på olika sätt med olika syften och de skall läsas därefter.

Ändå ändrar sig synen på varje del hela tiden. Det var inte längesen man accepterade GT som sant och att det skulle användas. Sedan blev det opassande och man började prata om att det bara var NT som gällde.

Avstängd

Det är naturligtvis inte hyckleri. Jag var ironisk. Olika delar av Bibeln är skrivna med olika syften och med olika stilar, på olika sätt och av olika författare och måste läsas och förstås därefter.

Om något i Bibeln är rena sagor är allt i Bibeln rena sagor. Om något i Bibeln är total sanning är hela Bibeln total sanning. Bibeln står och faller som en enhet.

Medlem
Skrivet av EliasN:

Det är naturligtvis inte hyckleri. Jag var ironisk. Olika delar av Bibeln är skrivna med olika syften och med olika stilar, på olika sätt och av olika författare och måste läsas och förstås därefter.

Ja, det är det nog ingen som bestrider. Dock ändras denna syn hela tiden. Det var till exempel inte länge sedan Första mosebok tolkades bokstavligt, och det finns till och med de som gör det än. Alla kristna har en någorlunda egen syn på Bibeln och hur de olika delarna ska tolkas, deras syn skiljer sig från varandra. Det finns ingen enhetlig tolkning alla kan följa, eller med andra ord inget facit.

Avstängd

Nu blev inte svaren inte placerade i kronologisk ordning, men jag hoppas du har förståelse.

Skrivet av båtsman:

Felaktig jämförelse. Romanen är en berättelse, inte något som sägs vara sanningen om världen och hur vi ska leva. Vetenskapliga artiklar som beskriver hur världen är beskaffad gör detta med belägg, som kontrolleras - stämmer det inte förkastas artikeln.

Naturligtvis. Nu menar jag inte att Bibeln består av romaner och vetenskapliga artiklar; det var bara ett exempel på texter som är skrivna på olika sätt och med olika syften.

Citat:

Ändå ändrar sig synen på varje del hela tiden. Det var inte längesen man accepterade GT som sant och att det skulle användas. Sedan blev det opassande och man började prata om att det bara var NT som gällde.

Jag accepterar GT som sant och att det ska användas, men det ska användas på rätt sätt. Detta tas bl.a. upp i hela Romarbrevet och Galaterbrevet. Om du är genuint intresserad: läs.
Om man anser att man måste följa lagen för att vara kristen har man inte läst Bibeln noga.

I Bibeln står att lagen hade ett syfte och det var att förbereda folket inför Jesu ankomst. Jesus fullbordade lagen och tog vårt straff och utplånade vår synd – om vi väljer att acceptera hans gärning.
Vi är inte längre bundna av lagen, utan vi är fria att tjäna.

Skrivet av Romarbrevet 7:

1Vet ni inte, bröder - jag talar ju till sådana som känner lagen - att lagen råder över människan bara så länge hon lever? 2Den gifta kvinnan är genom lagen bunden vid sin man så länge han lever. Men om mannen dör är hon löst från lagen som band henne vid mannen. 3Om hon går till en annan medan hennes man lever kallas hon alltså äktenskapsbryterska. Men om mannen dör är hon fri från lagen och bryter inte sitt äktenskap om hon går till en annan. 4Så är det också med er, mina bröder: ni har dött bort från lagen med Kristi kropp och tillhör nu en annan, honom som blev uppväckt från de döda, och så kan vi bära frukt åt Gud. 5Så länge vi levde på människans villkor var de synder och lidelser som väcks av lagen verksamma i våra lemmar, så att vi bar frukt åt döden. 6Men nu har vi blivit fria från lagen, sedan vi dött bort från det som höll oss bundna, och kan tjäna på ett nytt sätt, med vår ande, och inte på det gamla, efter bokstaven.
Lagen på gott och ont

7Vad innebär nu detta? Att lagen är synd? Visst inte, men först genom lagen har jag lärt känna synden. Jag hade inte vetat vad begäret var, om inte lagen hade sagt: Du skall inte ha begär. 8Men synden grep tillfället och väckte genom budordet alla slags begär inom mig. Finns ingen lag är synden död. 9Jag levde en gång, när lagen inte fanns för mig. Men när budordet kom fick synden liv, 10och jag dog. Det visade sig att det budord som skulle föra till liv förde mig till döden. 11Ty synden grep tillfället, den bedrog mig med budordet och dödade mig genom det. 12Lagen är alltså helig och budordet heligt, rättvist och gott. 13Var det då något gott som blev min död? Nej, inte alls. Det var synden. För att den skulle avslöjas som synd vållade den mig döden genom det som är gott; så skulle genom budordet synden kunna visa sin fruktansvärda syndighet.

14Vi vet att lagen hör till det andliga. Men själv är jag av köttslig natur, såld till slav under synden. 15Ty jag förstår inte mitt sätt att handla. Det jag vill, det gör jag inte, men det jag avskyr, det gör jag. 16Men om jag gör det jag inte vill, då medger jag att lagen är något gott. 17Då är det inte längre jag som handlar, utan synden som bor i mig. 18Jag vet att det inte bor något gott i mig, det vill säga i min köttsliga natur. Viljan finns hos mig, men inte förmågan att göra det som är gott. 19Det goda som jag vill, det gör jag inte, men det onda som jag inte vill, det gör jag. 20Men om jag gör det jag inte vill, då är det inte längre jag som handlar, utan synden som bor i mig. 21Jag har alltså upptäckt att eftersom det onda finns hos mig så är lagen något gott för mig som vill göra det goda - 22i mitt inre bejakar jag ju Guds lag. 23Men jag ser en annan lag i mina lemmar; den ligger i strid med lagen i mitt förnuft och gör mig till fånge hos syndens lag i mina lemmar. 24Jag arma människa, vem skall befria mig från denna dödens kropp? 25Men jag tackar Gud, genom Jesus Kristus, vår herre! Lämnad åt mig själv tjänar jag alltså med mitt förnuft Guds lag och med min köttsliga natur syndens lag.

Som sagt: är du genuint intresserad: läs hela Romarbrevet och begrunda.

Skrivet av båtsman:

Ja, det är det nog ingen som bestrider. Dock ändras denna syn hela tiden. Det var till exempel inte länge sedan Första mosebok tolkades bokstavligt, och det finns till och med de som gör det än. Alla kristna har en någorlunda egen syn på Bibeln och hur de olika delarna ska tolkas, deras syn skiljer sig från varandra. Det finns ingen enhetlig tolkning alla kan följa, eller med andra ord inget facit.

Vad menar du med att tolka bokstavligt i det här fallet?

Skrivet av båtsman:

Jag tror inte du läste vad jag skrev. Jag menar det man vanligtvis menar med att tolka.

Dock har jag skrivit fel i mitt första inlägg, det ska stå "En fördel med att se på något så här...".

Och vad menar du med tolka? Om jag ska vara ärlig sa den där länken inte mig särsklt mycket. Jag vill veta att vi är överens om våra respektive användningar av ordet.

Saken är den att all text och allt tal tolkas. Det är inte som att vår hjärna faktiskt "tänker/arbetar" på svenska, engelska eller vilket modersmål vi kan tänkas ha. Nej, vi tolkar alltid det vi hör, och ju mer avancerad en mening är, desto större risk är det att olika människors tolkningar av den skiljer sig från varandra.

Skrivet av båtsman:

Jag tänkte till exempel på att döda förstfödda, men det är ju bara ett exempel.

/.../

En Gud som ser spädbarn som skyldiga? Vad kan de möjligtvis har gjort, druckit för mycket mjölk?

Märk väl: förstfödda, inte nyfödda eller sistfödda. Jag är förstfödd. Är jag ett spädbarn? Nej, o nej.

Spädbarn är naturligtvis inte skyldiga.

Citat:

Hur kan du veta det? Vad har du för anledning att tro att Guds omdöme är perfekt? Elelr ska man bara lite på hens ord?

Om Bibeln är sann är Gud allvetande och då är Guds omdöme perfekt.

Citat:

Då kan Gud dela med sig av denna information. Om hen inte gör det finns det ingen anledning att tro på dennes omdöme.

Tror du vi kan hantera det? Om vi ska kunna veta allt Gud vet måste vi själva vara Gud.
Och förresten: till vilken nytta ska vi veta allt det? Det är inte Gud som står i mänsklig domstol, det är snarare tvärtom.

Citat:

Det är därför man kunde förväntat sig att Gud inte var så svart-vit i sitt tänkande.

Svart-vit? Utveckla.

Citat:

Inget av det där rättfärdigar någonting. Det gör nästan saken värre.

Om det skrevs för en annan kultur, varför ska vi lyssna på den?

Det skrevs i en annan kultur, men Guds ord är fortfarande Guds ord. Jag tror t.ex. att Mose var mycket väl medveten om vikten i det han skrev och att det inte bara är riktat till judar.
Och förresten: tala om för mig hur man gör för att skriva något mer utvecklat än "hej" på ett sätt som otvetydigt kan förstås av alla kulturer och människor?

Citat:

Ändå tolkar du det som att Gud har en anledning och att det hen gjorde var gott? Varför?

Därför att Gud är allvetande, allsmäktig och oändligt god. Om man är allvetande, allsmäktig och oändligt god har man goda anledningar för sina handlingar.
Problemet är just det att vi självrättfärdigt sitter här och försöker döma Guds handlande när vi inte besitter all information som behövs för att göra just det. På vilket sätt skulle vi veta mer än en allvetande gud?

Alltså det känns bara så löjligt med allt snack om att (Bibelns) Gud bara skulle skriva allt det där för att luras och att han egentligen är ond. Visst, kanske en kul tanke att leka med: men att ta på allvar?

Medlem
Skrivet av EliasN:

Jag accepterar GT som sant och att det ska användas, men det ska användas på rätt sätt.

Och det är detta jag menar. Tolkningarna om vad som är "rätt" skiljer sig.

Citat:

Detta tas bl.a. upp i hela Romarbrevet och Galaterbrevet. Om du är genuint intresserad: läs.
Om man anser att man måste följa lagen för att vara kristen har man inte läst Bibeln noga.

Du kan alltid hitta de som inte håller med. Vem har rätt? Alla tycks ha rätt när man frågar just dem.

Citat:

Som sagt: är du genuint intresserad: läs hela Romarbrevet och begrunda.

Som jag påpekat flera gånger tidigare har jag redan läst Bibeln och alla dess böcker. Men tack för att du delar med dig.:)

Citat:

Vad menar du med att tolka bokstavligt i det här fallet?

Att tro att det skett precis som det står.

Citat:

Och vad menar du med tolka? Om jag ska vara ärlig sa den där länken inte mig särsklt mycket. Jag vill veta att vi är överens om våra respektive användningar av ordet.

Ung. utläsa innebörd av något.

Citat:

Märk väl: förstfödda, inte nyfödda eller sistfödda. Jag är förstfödd. Är jag ett spädbarn? Nej, o nej.

Spädbarn är naturligtvis inte skyldiga.

Jag visste att denna invändning skulle komma upp, så dumt av mig att inte besvara den på förhand.

Självklart är inte alla förstfödda spädbarn, men sannolikt fanns det i alla fall några stycken i en sådan stor stat. Man kan vara både förstfödd och spädbarn. Men Gud dödade alla förstfödda, alltså är det inte osannolikt att det även omfattade några spädbarn.

Citat:

Om Bibeln är sann är Gud allvetande och då är Guds omdöme perfekt.

Det är ett väldigt stort om där. Hur vet vi att Bibeln är sann då?

Det finns många böcker som påstår saker, många religiösa skrifter som påstår saker, hur ska vi veta vilken som är sann?

Citat:

Tror du vi kan hantera det? Om vi ska kunna veta allt Gud vet måste vi själva vara Gud.
Och förresten: till vilken nytta ska vi veta allt det? Det är inte Gud som står i mänsklig domstol, det är snarare tvärtom.

Gud är allsmäktig, om denne inte kan komma på ett sätt att dela med sig av sådan kunskap är denne inte allsmäktig.

Vi kan ju inte bara förutsätta att Gud gör rätt, hen måste precis som alla andra visa det med handling.

Citat:

Svart-vit? Utveckla.

Jag minns faktiskt inte vad jag menade, får komma tillbaka till den när jag kommer på det.

Citat:

Och förresten: tala om för mig hur man gör för att skriva något mer utvecklat än "hej" på ett sätt som otvetydigt kan förstås av alla kulturer och människor?

Varför ska jag göra det?

Citat:

Därför att Gud är allvetande, allsmäktig och oändligt god.

Det är ett väldigt antagande du gör? Varför ska vi tro att Gud är allvetande, allsmäktig och oändligt god?

Om du svarar att det står i Bibeln, hur vet du att inte den är en del av Guds (eventuella) lögn?

Citat:

Om man är allvetande, allsmäktig och oändligt god har man goda anledningar för sina handlingar.

Men vi ser handlingar som är allt annat än goda, hur ska vi kunna tolka dem som något gott?

Citat:

Problemet är just det att vi självrättfärdigt sitter här och försöker döma Guds handlande när vi inte besitter all information som behövs för att göra just det. På vilket sätt skulle vi veta mer än en allvetande gud?

Behöver inte vara att döma, det kan vara att förstå varför vi ska följa någon som själv inte beter sig moraliskt riktigt.

Citat:

Alltså det känns bara så löjligt med allt snack om att (Bibelns) Gud bara skulle skriva allt det där för att luras och att han egentligen är ond. Visst, kanske en kul tanke att leka med: men att ta på allvar?

Det är i allra högsta grad allvar! Det tycks för mig vara en elementär fråga om man ska hålla något för sant och försöka leva sitt liv efter det.

Medlem

signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Medlem

Är gud allsmäktig o allvetande, borde inte alla handlingar vara goda? Är Gud allsmäktig, borde allt vara perfekt, som du säger, och därmed borde alla handlingar vara "enligt planerna". För ger han oss en fri vilja är han väl inte allsmäktig?

Det är hursomhelst väldigt klurigt med denna allsmakt. Varför finns något överhuvudtaget om Gud är allsmäktig? En perfekt värld måste vara en värld utan existens eller materia.

Medlem

Synen att allt Gud gör är gott känns lite som Doktor Pangloss syn att vi lever i den bästa av världar.

Medlem

Tack för den!

Medlem
Skrivet av EliasN:
Skrivet av båtsman:

Ändå tolkar du det som att Gud har en anledning och att det hen gjorde var gott? Varför?

Därför att Gud är allvetande, allsmäktig och oändligt god.

B. "Varför?"

E. "Därför!"

Kom igen. Gud är god eftersom han säger det?

Låtsas att bibeln inte handlar om Gud utan om en människa. Om en människa gjorde allt det där som bibeln säger att gud har gjort, skulle du då kalla den personen för god och kärleksfull, eller för illvillig och ondskefull?

Vill tillägga till protokollet att jag tillhör den grupp människor som förkastar argumentet att vi inte kan begripa guds plan/handlingar, eftersom det argumentet är helt irrationellt. Om vi inte kan begripa, så har han inte ansträngt sig tillräckligt hårt för att förklara.
Det tar oss människor 15 - 20 år att förklara för en nyfödd hur han/hon skall leva i det samhälle vi har byggt. Gud har haft tusentals år på sig. Borde han inte kunna lyckas bättre, tycker du?


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

http://www.dn.se/insidan/per-kornhall-livets-ord-avhopp-1.108...

"Att en dag vakna upp och inse att det man trott på inte stämmer. Det hände Per Kornhall som efter sjutton år lämnade Livets ord.I en ny bok berättar han om sina erfarenheter – och om hur vi kan skydda oss mot manipulativa ledare och fundamentalistiska sekter."

– Det har varit jobbigt för oss alla. Men barnen säger att de är tacksamma för att jag gav dem möjligheten, friheten, att välja själva. Och i dag lyssnar jag på Frank Zappa igen.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Per Kornhall har även skrivit boken Skapelsekonspirationen som är en kritisk granskning av kreationism och ID. Den är lättläst och passar nog alla som är intresserade av ämnet.

Medlem

^ Pro tip.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Finns bättre böcker om ämnet, men det är en bra introduktion.

Medlem

Per Kornhall är ganska insnöad. Livets Ord är ingen sekt. Det är i princip som vilken frikyrka som helst. Kan hända att dom är en smula mer bokstavstroende på Livets Ord - annars är det ingen skillnad gentemot övriga frikyrkor.

Och jag har varit i måååånga kyrkor.

Medlem

"Jesus fullbordade lagen och tog vårt straff och utplånade vår synd – om vi väljer att acceptera hans gärning."

Det där är ganska fult. Varför måste man "acceptera hans gärning"? Om han utrotade synden så utrotade han ju synden.

Sen är det ju inte så enkelt som att "acceptera hans gärning" enligt många kristna (dig till exempel). Man kan inte leva som en kristen homosexuell. Man kan inte dricka, ha sex och andra saker som Paulus förbjuder.

Å ena sidan sa Jesus att det enda man behöver göra är att tro på honom i sitt hjärta och bekänna honom med sin mun - å andra sidan skulle det göra kristendomen för liberal. Folk kanske skulle leva som dom själva vill då. Det är inget som frikyrkliga vill. Så därför läggs det mer vikt vid vad Paulus skrev än vid vad Jesus sa.

Ofta går det Paulus skrev emot det Jesus sa. Ofta skriver Paulus ganska förvirrat. Alltid vill han gardera sig själv genom att ge många helt olika svar på samma fråga.

Paulus = förvirring.
Jesus = rakt på sak.
Bibeln = skitsnack.

God natt.

Medlem

Så du är inte troende men... du tror på Jesus?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Avstängd

I många länder är det vanligt att man inte kan benåda en anklagad om denne inte erkänner sitt brott, för annars finns det ju ingenting att benåda, så att säga.

Om vi vidfasthåller att vi inte har gjort fel, och därmed inte har någon synd, så finns det heller ingenting som Jesus kan förlåta. Istället säger vi: "Nej tack, jag klarar mig själv" och väljer att låta Gud bedöma oss för så som vi är, och då kommer han också att göra det.

Ett annat synsätt: Jesus kan inte utplåna synden om vi inte går med på det. Vi har trots allt en fri vilja.

Jag har ägnat väldigt mycket tid åt att begrunda kopplingen mellan att det räcker med tro men att det samtidigt krävs gärningar, och här är min syn på saken:

Faktum är att det räcker med endast tro. Om vi med vår mun bekänner Jesus som vår herre och med vårt hjärta tror på honom så är det okej. Frågan är bara när man gör det. Att bekänna Jesus med sin mun är hur lätt som helst, det är bara att säga tre enkla ord: "Jesus är Herre", så är det klart.
Om vi då går vidare till nästa del, det här med att tro på Jesus, så är det lite mer komplicerat. Jag ska likna det hela med ett träd, som Jesus väldigt ofta gjorde: av trädets frukt, bedömer man trädet.
Om ett träd bär dålig frukt, är det ett dåligt träd. Om ett träd bär bra frukt, är det ett bra träd. Om ett träd bär sjuk frukt, är det ett sjukt träd. Om ett träd bär frisk frukt, är det ett friskt träd, och så vidare.
Vi människor är som ett träd, där frukten är våra gärningar. Hur handlar du och hur handlar jag? Om jag lever som en fullständig egoist är det tydligt att jag inte tänker på någon annan än mig själv. Om jag stjäl av andra är det uppenbart att jag älskar mig själv mer än andra. Om jag mördar andra är det uppenbart att jag älskar mig själv mer än andra. Om jag förtalar andra är det uppenbart att jag älskar mig själv mer än andra. Listan kan göras lång.

Jag skulle även vilja påpeka det, att om man älskar någon så vill man göra det som den önskar. Alltså: om jag älskar Gud och tror att han är min far och min herre, så kommer jag också att vilja göra så som han vill att jag ska göra, särskilt när jag inser att Gud endast vill oss det som är gott. Det finns t.ex. en anledning till att Gud förbjöd israeliterna att stjäla från varandra: det skadar tjuven, det skadar offret och det skadar samhället.

Skrivet av Jakobs brev 2:14-26:

14Mina bröder, vad hjälper det om någon säger sig ha tro men inte har gärningar? Inte kan väl tron rädda honom? 15Om en broder eller syster är utan kläder och saknar mat för dagen, 16vad hjälper det då om någon av er säger: "Gå i frid, håll er varma och ät er mätta", men inte ger dem vad kroppen behöver? 17Så är det också med tron: i sig själv, utan gärningar, är den död.

18Nu kanske någon frågar: "Har du tro?" - Ja, och jag har gärningar. Visa mig din tro utan gärningar, så skall jag med mina gärningar visa dig min tro. 19Du tror att Gud är en. Det gör du rätt i. Också de onda andarna tror det, och darrar. 20Men inser du inte, tanklösa människa, att tro utan gärningar är utan verkan? 21Blev inte vår fader Abraham rättfärdig genom gärningar när han lade sin son Isak som offer på altaret? 22Du ser att hans tro samverkade med hans gärningar och att det var genom gärningarna som hans tro blev fullkomlig. 23Så uppfylldes skriftens ord: Abraham trodde på Gud och därför räknades han som rättfärdig, och han kallades Guds vän. 24Ni ser att människan blir rättfärdig genom gärningar och inte bara genom tro. 25Var det inte så med skökan Rachav? Blev hon inte rättfärdig genom gärningar när hon tog emot budbärarna i sitt hus och släppte ut dem en annan väg? 26Liksom en kropp utan livsande är död, så är tron utan gärningar död.

Vad betyder då detta? Jo, det är inte gärningarna i sig som räddar någon, utan vad de står för, eller betyder. Om jag handlar kärleksfullt gentemot mina medmänniskor är det tydligt att jag älskar dem.
Om jag säger att jag älskar min syster, men talar illa om henne bakom hennes rygg, visar jag i handling att jag inte älskar min syster.
Det är som sagt lätt att säga saker. Vem som helst kan säga: "Jag älskar dig" till vem som helst. Men det enda sättet att bevisa att man faktiskt älskar någon, är genom att bekräfta sina ord i handling.

Om jag säger att jag älskar Gud men skiter fullständigt i hans bud så är det tydligt att jag inte älskar honom.
Om jag säger att jag ångrar mina missgärningar, men inte visar (försök till) bot och bättring så är det tydligt att jag inte ångrar dem.

Det var inte Abrahams gärning att offra sin son till Gud (eller nästan, han blev ju avbruten), utan det som låg bakom, det som gärningen bevisade: Abrahams lydnad till Gud.

Det Jesus säger, och det Paulus säger, är inte att vi bara behöver tro och att vi sedan kan fortsätta leva det liv som Jesus försökte rädda oss ifrån. Nej, det de säger är att om vi accepterar Jesu offer och förlåtelse, då kan vi bli fria att följa honom. Vi får ett andligt liv i frihet och vi blir en ny människa.

Jesu offer bygger nämligen på att vi tar emot honom, bekänner våra synder och ångrar våra handlingar. Vi blir en ny människa. Vi lyder inte längre Guds vilja för att blidka Gud eller försöka komma närmare honom. Nej, vi lyder Guds vilja för att han redan har förlåtit oss och för att bekräfta vår tro och vår kärlek till honom i handling.

Alltså: om jag säger att jag älskar Jesus men fortfarande lever kvar i det syndiga liv som Jesus räddade mig från (t.ex. alkoholism, lösaktighet, och så vidare) så visar jag inför Gud att jag inte alls ångrar mig: varför skulle jag annars vilja leva kvar på det viset?

Något som däremot är mycket viktigt att tänka på, är i slutändan att vi inte kan döma någon annan människa. Vi är av samma skrot och korn och i slutändan så är ens liv endast en sak mellan en själv och Gud. Gud ser till hjärtat och Gud vet vad som finns där i och bedömer oss utifrån det.

Skrivet av 1 Kor 4:1-5:

1Vi bör alltså betraktas som Kristi tjänare och som förvaltare av Guds hemligheter. 2Nu krävs ju av en förvaltare att han skall visa sig pålitlig. 3Men mig är det likgiltigt om ni eller någon mänsklig domstol dömer mig. Inte heller dömer jag mig själv. 4Mitt samvete är rent, men det betyder inte att jag är frikänd. Den som dömer mig är Herren. 5Fäll därför ingen dom i förtid, innan Herren kommer. Han skall låta ljus falla över det som ligger dolt i mörkret och avslöja allt som människorna har i sinnet. Och då får var och en sitt beröm från Gud.

Paulus säger här att han inte ens dömer sig själv, för att hans samvete är rent är ingen garanti. Endast Gud kan döma oss, för endast han kan se våra hjärtan för vad de faktiskt är.

Dessutom är det viktigt att tänka på att ingen människa har förtjänat förlåtelsen och upprättelsen i Jesus Kristus, utan vi har fått det som en gåva. Ingen av oss har något att skryta med, för Gud har gett oss den av nåd och inget annat.
Därför är vi alla människor precis samma skrot och korn och vi kan inte döma någon annan människa, inte ens oss själva. Därför måste man vara försiktig och finkänslig om man ska tillrättavisa någon annan människa.

Jag vill även säga det att allting i Bibeln stämmer ihop till punkt och pricka. Det kan tyckas att Paulus och Jakob säger emot varandra när Paulus säger att endast tro behövs och Jakob säger att tro och gärningar behövs, men när man granskar det närmare ser man att det passar ihop till 100 %.

Jag vill avsluta med att säga att vi människor inte kan uppnå särskilt mycket i egen kraft. Vi kan inte leva ett heligt, härligt och felfritt liv i egen kraft: vi behöver Gud. Vi måste överlåta oss till Gud och låta honom styra i våra liv. Det enda vi ska göra i egen kraft, egentligen, är att säga till Gud: "Gud, du är Herre i mitt liv. Hjälp att göra din vilja" så kommer han att hjälpa oss med detta. För jag vet att jag inte kan klara av att bli mer lik Jesus i egen kraft. Jag kan inte frälsa en enda människa i egen kraft. Det är Gud som gör jobbet.
Och det är detta som är så otroligt härligt. Det handlar inte om att prestera, utan det handlar om att överlämna saken i Guds händer. Det är Gud som gör arbetet. Vi är älskade precis som vi är och vi behöver inte göra något mer för att komma till Gud. Det enda vi behöver säga är: "Ja", så är det klart. Då blir vi rensade från synd, vi blir heliga och felfria och kan frimodigt komma inför Gud som är vår far, för han älskar oss och har gett oss den möjligheten, trots att han har all rätt i världen att döma och förkasta oss.

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Så du är inte troende men... du tror på Jesus?

Jesus fanns säkert, ja. Dock var han bara en vanlig människa.

Även om han inte ens fanns så var mitt inlägg riktat mot kristna utifrån deras bibel.

Medlem
Skrivet av EliasN:

Om vi vidfasthåller att vi inte har gjort fel, och därmed inte har någon synd, så finns det heller ingenting som Jesus kan förlåta. Istället säger vi: "Nej tack, jag klarar mig själv" och väljer att låta Gud bedöma oss för så som vi är, och då kommer han också att göra det.

Hur kan man aktivt välja att bli dömd av en Gud som man inte tror existerar?

Skrivet av EliasN:

Ett annat synsätt: Jesus kan inte utplåna synden om vi inte går med på det. Vi har trots allt en fri vilja.

Finns det någonting som Jesus inte kan?
I sådant fall är Han inte allsmäktig.

"Vi har ju trots allt en fri vilja.", om Yahweh existerar och har dom egenskaper som Han sägs ha, så har vi inte en fri vilja.

Skattetjänstemannen i följande exempel är den allsmäktiga och allvetande skaparen av allt.
Vid skapelsetillfället så var Han fullt medveten om allt som kommer ske och hur det kommer ske.

Skrivet av EliasN:

Jag skulle även vilja påpeka det, att om man älskar någon så vill man göra det som den önskar. Alltså: om jag älskar Gud och tror att han är min far och min herre, så kommer jag också att vilja göra så som han vill att jag ska göra, särskilt när jag inser att Gud endast vill oss det som är gott.

"Gud endast vill oss det som är gott.", hur vet du det? Förklara!
(Hur vet du att Gud är god?)

3 Mos 20:9-16
"Var och en som förbannar sin far och mor skall straffas med döden. Han har ju förbannat sin far och mor, skulden för hans död är hans egen.

Om en man begår äktenskapsbrott med en annan mans hustru, skall både äktenskapsbrytaren och äktenskapsbryterskan straffas med döden.

Om en man ligger med sin fars hustru, skändar han sin far. De skall båda straffas med döden, skulden för deras död är deras egen.

Om en man ligger med sin svärdotter, skall de båda straffas med döden; de har gjort något vämjeligt, skulden för deras död är deras egen.

Om en man ligger med en annan man som med en kvinna, har de båda gjort något avskyvärt. De skall straffas med döden, skulden för deras död är deras egen.

Om en man tar både en kvinna och hennes mor till hustru, är det en skändlighet. Man skall bränna både honom och dem; något skändligt får inte finnas bland er.

Om en man har könsumgänge med ett djur, skall han straffas med döden. Djuret skall ni också döda.

Om en kvinna närmar sig ett djur och parar sig med det, skall du döda både kvinnan och djuret. De skall straffas med döden, skulden för deras död är deras egen."

-

Menar du att dessa lagar någonsin kan vara moraliskt försvarbara?
Vem är det Gud vill väl med dessa lagar?

5 Mos 28:15
"Men om du inte lyssnar till Herren, din Gud, och inte troget följer alla hans bud och stadgar, som jag i dag ger dig, då skall alla dessa förbannelser nå dig och komma över dig:"

5 Mos 28:49-50
"Herren skall sända ett folk mot dig långt bortifrån jordens ände, och det skall slå ner på dig som en örn, ett folk vars språk du inte förstår, ett folk med ansikten av sten, ett folk som inte vördar de gamla och inte skonar de unga."

5 Mos 28:53-57
"I den fruktansvärda nöd som fienden vållar dig kommer du att äta dina egna barn, köttet av sönerna och döttrarna som Herren, din Gud, har gett dig. En man i ditt folk som är vek och bortskämd skall inte unna sin bror, sin egen hustru och de barn han ännu har kvar att få ett stycke av hans barns kött, det enda han har att äta i den fruktansvärda nöd som fienden vållar dig i alla dina städer. En kvinna i ditt folk som är vek och bortskämd, så bortskämd och vek att hon aldrig har behövt gå med sina fötter på marken, skall missunna sin egen man, sin son och sin dotter både efterbörden som kommer ut ur hennes sköte och de barn hon föder, och hon skall själv äta upp detta i hemlighet, det enda hon har i den fruktansvärda nöd som fienden vållar dig i dina städer."
-

Skrivet av EliasN:

Vad betyder då detta? Jo, det är inte gärningarna i sig som räddar någon, utan vad de står för, eller betyder. Om jag handlar kärleksfullt gentemot mina medmänniskor är det tydligt att jag älskar dem.

Fortfarande.
Det spelar ingen roll om jag handlar kärleksfullt gentemot mina medmänniskor eller inte.
Saknar jag en tro på Yahweh så kommer jag enligt kristendomen behandlas sämre än kristna efter min död.

Skrivet av EliasN:

Om jag säger att jag älskar Gud men skiter fullständigt i hans bud så är det tydligt att jag inte älskar honom.
Om jag säger att jag ångrar mina missgärningar, men inte visar (försök till) bot och bättring så är det tydligt att jag inte ångrar dem.

Så, om jag har förstått det hela rätt så kan alltså en människa som tidigare i livet begått fasansfulla missgärningar bli förlåten av Gud?
Om människan visar på försök till bot och bättring så spelar det ingen roll vad för hemskheter denne ligger bakom?
På vilket sätt främjar detta ett kärleksfullt beteende?

Lögner, hot, "varningar" om helvete och elände.
Detta är enligt mig ett mycket otrevligt sätt att försöka lära människor om det goda i ett kärleksfullt beteende.

Skrivet av EliasN:

...det liv som Jesus försökte rädda oss ifrån.

Jesus offrade sig själv till sig själv i ett försök att rädda oss från någonting Han själv valt att tillåta.

Skrivet av EliasN:

Något som däremot är mycket viktigt att tänka på, är i slutändan att vi inte kan döma någon annan människa. Vi är av samma skrot och korn och i slutändan så är ens liv endast en sak mellan en själv och Gud. Gud ser till hjärtat och Gud vet vad som finns där i och bedömer oss utifrån det.

Viktigt att tänka på?
Varför skall någon människa ta dina ord för sanning?

Skrivet av EliasN:

Jag vill även säga det att allting i Bibeln stämmer ihop till punkt och pricka.

Snälla du, se följande video:

Skrivet av EliasN:

Jag vill avsluta med att säga att vi människor inte kan uppnå särskilt mycket i egen kraft. Vi kan inte leva ett heligt, härligt och felfritt liv i egen kraft: vi behöver Gud. Vi måste överlåta oss till Gud och låta honom styra i våra liv.

Det är endast av egen kraft som vi kan uppnå någonting överhuvudtaget.
Gud behövs inte.

Jag vill avsluta med en låt.


signatur

Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die.
Except the man who killed for God.

Medlem

"Jesus offrade sig själv till sig själv i ett försök att rädda oss från någonting Han själv valt att tillåta."

Hahaha. Precis. Huvudet på spiken.

*EDIT*
http://www.youtube.com/watch?v=RB3g6mXLEKk
^ Så bra.

Avstängd
Skrivet av Sacrilege:

Hur kan man aktivt välja att bli dömd av en Gud som man inte tror existerar?

Det går naturligtvis inte -- vilket jag heller aldrig har påstått.

Citat:

Finns det någonting som Jesus inte kan?
I sådant fall är Han inte allsmäktig.

"Vi har ju trots allt en fri vilja.", om Yahweh existerar och har dom egenskaper som Han sägs ha, så har vi inte en fri vilja.

Är det samma sak att välja något som att låta bli att välja det, eller att passivt eller aktivt välja bort det?

Citat:

Skattetjänstemannen i följande exempel är allvetande och allsmäktig:

https://www.youtube.com/embed/Nv9IvCpiHxA

Vad är fri vilja? Frihet att välja innebär inte frihet från ansvar (och konsekvenser). Om du resonerar som skattebetalaren har vi INGA fria val alls, eftersom allting har påföljder ? påföljder som vi inte kan välja bort.

Förresten: lag och tvång är fortfarande fri vilja. Du kan välja att inte följa lagen, men då får du ta konsekvenserna också.

I USA har man ett fritt val att betala skatten, men inte i Sverige. I Sverige dras skatten från vår lön och det kan vi inte förhindra ? därmed har vi inget val. I USA betalar man skatten själv och har därmed ett val, även om det får digra konsekvenser att välja att inte betala.

Citat:

"Gud endast vill oss det som är gott.", hur vet du det? Förklara!
(Hur vet du att Gud är god?)

Innan jag svarar på frågan vill jag veta vad ordet "god" betyder, enligt dig.

En sak till: ponera att du är hindu. Du är en av de hinduer (vet inte om de finns) som tror att varje gud som människan hittar på också finns. Du har tänkt hitta på en god gud. Vilka egenskaper och vilket handlande ger du den guden? Vad är det för en gud? Beskriv den goda guden.

Citat:

Menar du att dessa lagar någonsin kan vara moraliskt försvarbara?

Moraliskt försvarbara? Enligt vem? Dig?

Citat:

Vem är det Gud vill väl med dessa lagar?

Vad för samhälle får vi om vi inte tar itu med de perversioner?

Citat:

5 Mos 28:15
"Men om du inte lyssnar till Herren, din Gud, och inte troget följer alla hans bud och stadgar, som jag i dag ger dig, då skall alla dessa förbannelser nå dig och komma över dig:"

5 Mos 28:49-50
"Herren skall sända ett folk mot dig långt bortifrån jordens ände, och det skall slå ner på dig som en örn, ett folk vars språk du inte förstår, ett folk med ansikten av sten, ett folk som inte vördar de gamla och inte skonar de unga."

5 Mos 28:53-57
"I den fruktansvärda nöd som fienden vållar dig kommer du att äta dina egna barn, köttet av sönerna och döttrarna som Herren, din Gud, har gett dig. En man i ditt folk som är vek och bortskämd skall inte unna sin bror, sin egen hustru och de barn han ännu har kvar att få ett stycke av hans barns kött, det enda han har att äta i den fruktansvärda nöd som fienden vållar dig i alla dina städer. En kvinna i ditt folk som är vek och bortskämd, så bortskämd och vek att hon aldrig har behövt gå med sina fötter på marken, skall missunna sin egen man, sin son och sin dotter både efterbörden som kommer ut ur hennes sköte och de barn hon föder, och hon skall själv äta upp detta i hemlighet, det enda hon har i den fruktansvärda nöd som fienden vållar dig i dina städer."
-

Vad vill du ha sagt med detta?

Märk väl att det står: "alla hans bud och stadgar". Om vi inte följer Herrens ALLA bud och stadgar kommer hans förbannelse över oss. Det är därför vi aldrig kan nå Gud genom gärningar: det räcker inte. En bruten lag och vi är lagbrytare.

Skrivet av EliasN:

Fortfarande.
Det spelar ingen roll om jag handlar kärleksfullt gentemot mina medmänniskor eller inte.
Saknar jag en tro på Yahweh så kommer jag enligt kristendomen behandlas sämre än kristna efter min död.

Tänk dig att en man har våldtagit 100 kvinnor i sitt liv. På ålderns höst insåg han det hemska i det han gjort och försökte sona sina synder genom att göra gott.
Nu är ju frågan: är den mannen god?

Citat:

Så, om jag har förstått det hela rätt så kan alltså en människa som tidigare i livet begått fasansfulla missgärningar bli förlåten av Gud?
Om människan visar på försök till bot och bättring så spelar det ingen roll vad för hemskheter denne ligger bakom?
På vilket sätt främjar detta ett kärleksfullt beteende?

Vad menar du?

Gud har redan, genom Jesu offer, förlåtit oss. Det spelar ingen roll vad vi har gjort. Även Hitler skulle bli förlåten om han uppriktigt ångrade sig och bad Gud om förlåtelse. Våra synder suddas ut. Lika långt som öster är från väster låter han oss vara från våra synder.
Sedan handlar det inte om att bara visa på försök till bok och bättring. Det handlar om att ta emot den förlåtelse som Gud bara väntar på att ge oss.

Skrivet av Matt 18:21-35:

21Då kom Petrus fram till honom och sade: "Herre, hur många gånger skall min broder kunna göra orätt mot mig och ändå få förlåtelse av mig? Så mycket som sju gånger?" 22Jesus svarade: "Jag säger dig: inte sju gånger utan sjuttiosju gånger.

23Därför är det med himmelriket som när en kung ville ha redovisning av sina tjänare. 24När han började granskningen förde man in en som var skyldig honom tio tusen talenter. 25Eftersom han inte kunde betala befallde hans herre att han skulle säljas tillsammans med sin hustru och sina barn och allt han ägde, så att skulden kunde betalas. 26Tjänaren kastade sig ner och bönföll honom: ?Ge mig tid, så skall jag betala alltsammans.? 27Då kände hans herre medlidande med honom och lät honom gå och efterskänkte hans skuld. 28Men när tjänaren gick därifrån mötte han en annan tjänare, som var skyldig honom hundra denarer. Han grep honom om strupen och sade: ?Betala tillbaka vad du är skyldig!? 29Den andre kastade sig ner och bad honom: ?Ge mig tid, så skall jag betala.? 30Men han ville inte utan gick därifrån och lät sätta honom i fängelse tills skulden var betald. 31När de andra tjänarna såg vad som hände tog de mycket illa vid sig och talade om alltsammans för sin herre. 32Då kallade denne till sig tjänaren och sade: ?Din usling, jag efterskänkte hela din skuld när du bad mig om det. 33Borde du inte ha varit lika barmhärtig mot din kamrat som jag mot dig?? 34Och i sin vrede lät hans herre bödelsdrängarna ta hand om honom tills hela skulden var betald. 35Så skall min himmelske fader göra med var och en av er som inte av uppriktigt hjärta förlåter sin broder."

Skrivet av Luk 7:41-43:

41"Två män stod i skuld hos en penningutlånare. Den ene var skyldig femhundra denarer, den andre femtio. 42När de inte kunde betala efterskänkte han skulden för dem båda. Vilken av dem kommer att älska honom mest?" 43Simon svarade: "Den som fick mest efterskänkt, skulle jag tro." - "Du har rätt", sade Jesus

Skrivet av Mark 12:28-31:

28En av de skriftlärda som hörde dem diskutera märkte hur väl Jesus svarade och kom fram och frågade honom: "Vilket är det viktigaste budet av alla?" 29Jesus svarade: "Viktigast är detta: Hör, Israel, Herren, vår Gud, är den ende Herren, 30och du skall älska Herren, din Gud, av hela ditt hjärta, av hela din själ, av hela ditt förstånd och av hela din kraft. 31Sedan kommer detta: Du skall älska din nästa som dig själv. Något större bud än dessa finns inte."

På vilket sätt uppmanar INTE dessa ovanstående till kärleksgärningar mot andra människor? Vi ska förlåta andra lika lätt som Gud har förlåtit oss, och vi ska älska dem lika mycket som oss själva.

Citat:

Lögner, hot, "varningar" om helvete och elände.
Detta är enligt mig ett mycket otrevligt sätt att försöka lära människor om det goda i ett kärleksfullt beteende.

Lögner är aldrig bra, nej. Ditt användande av ordet "lögner" visar dock att du inte är särskilt intresserad av vad jag har att säga. Eller hur?

Vad kallar du följande mening: "Rökning skadar allvarligt dig själv och människor i din omgivning"? Lögn? Hot? Varning?

Citat:

Jesus offrade sig själv till sig själv i ett försök att rädda oss från någonting Han själv valt att tillåta.

Precis. Om han inte hade "tillåtit" det, hade vi inte haft någon fri vilja.

Citat:

Viktigt att tänka på?
Varför skall någon människa ta dina ord för sanning?

Påminner mig lite om frågan som de ibland ställer i Talang: "Tror du att du kan vinna Talang?".

Tja, det först och främst inte mina ord du ska ta för sanning, utan Guds. Det jag säger är grundat på Guds ord, men det är Guds ord som är sant. Jag är en ofullkomlig människa och kan ha fel.

Det är Bibeln jag utgår ifrån, och det är först och främst där jag vill att du ska titta.

Jag tror att Bibeln är av ett övernaturligt ursprung. Och som C. S. Lewis sa: "Jag tror på kristendomen så som jag tror på att solen går upp: Inte bara för att jag ser den, utan för att jag ser allting annat."

Utan Gud är den här platsen som vi kallar jorden helt utan reson. Det går helt enkelt inte att förklara all ondska och livets mysterium utan Gud. Inte konstigt att så många människor söker hela livet efter en mening med livet och en varaktig lycka, utan att lyckas.

Citat:

Snälla du, se följande video:

https://www.youtube.com/embed/RB3g6mXLEKk

Har du tittat på alla bibelorden som citeras i klippet?

Citat:

Det är endast av egen kraft som vi kan uppnå någonting överhuvudtaget.
Gud behövs inte.

Titta på människans historia. Vad har vi uppnått av egen kraft?

Citat:

Jag vill avsluta med en låt.

https://www.youtube.com/embed/ejyWTQ43MaY

Av vilket syfte? För att den ska inge rätt stämning? För att texten är värd att lyssna på? För att den är allmänt bra? Bara för att?

Medlem

"Tänk dig att en man har våldtagit 100 kvinnor i sitt liv. På ålderns höst insåg han det hemska i det han gjort och försökte sona sina synder genom att göra gott.
Nu är ju frågan: är den mannen god?"

Nej men han är förlåten.

Avstängd

Nej, jag talar inte om att mannen vänder sig till Gud. Han försöker sona för sina synder i egen kraft. Är mannen då god?

Medlem
Skrivet av EliasN:

Det går naturligtvis inte -- vilket jag heller aldrig har påstått.

"Om vi vidfasthåller att vi inte har gjort fel, och därmed inte har någon synd, så finns det heller ingenting som Jesus kan förlåta. Istället säger vi: "Nej tack, jag klarar mig själv" och väljer att låta Gud bedöma oss för så som vi är, och då kommer han också att göra det.", skrev du.

Skrivet av EliasN:

Är det samma sak att välja något som att låta bli att välja det, eller att passivt eller aktivt välja bort det?

När du föds är du en ateist.
Väljer dina föräldrar att påtvinga dig en religion så är det deras val.
Väljer du själv att följa en religion senare i livet så är det ditt val.
Fortsätter du vara ateist så är det inte ett val.

När den troende säger "Min Gud finns!", så svarar ateisten "Jag tror inte att det du säger stämmer överens med verkligheten" alt. "Dina påståenden saknar bevisstöd".

Du föds utan att samla på frimärken.
Om du lever hela livet utan att någonsin börja samla på frimärken, gjorde du i sådant fall ett val att inte börja samla på frimärken?

Skrivet av EliasN:

Vad är fri vilja? Frihet att välja innebär inte frihet från ansvar (och konsekvenser). Om du resonerar som skattebetalaren har vi INGA fria val alls, eftersom allting har påföljder ? påföljder som vi inte kan välja bort.

"Valet" att inte tro på Yahweh är fritt.
Men, leder dom båda "valmöjligheterna" till största möjliga kärlek?
Väljer du att tro på Yahweh så är du välkommen i paradiset.
"Väljer" du att inte tro så får du spendera en evighet i helvetet tillsammans med Satan och hans vänner.

På vilket sätt förbättras någonting av att Yahweh låter oss välja istället för att låta tron på Honom existera i form av en bestämd lag?

Skrivet av EliasN:

Förresten: lag och tvång är fortfarande fri vilja. Du kan välja att inte följa lagen, men då får du ta konsekvenserna också.

Ja visst, men du verkar bortse från det faktum att Yahweh påstås vara den allgoda, allsmäktiga och allvetande Skaparen av allt.

Tidigare jämförde du Yahweh med en domare:

Mördaren erkänner sitt brott.
Domaren, som är kärleksfull, väljer att skona mördaren.
Men, brottet kan inte gå ostraffat!
Domaren vill att Hans dotter skall ta straffet i mördarens ställe.
Dottern går frivilligt med på det hela, i syfte att visa kärlek till mördaren som person, trots dennes "synd".

Mördaren blir överlycklig och lovar att aldrig mer bete sig illa.

Vad anser du om detta?

Skrivet av EliasN:

I USA har man ett fritt val att betala skatten, men inte i Sverige. I Sverige dras skatten från vår lön och det kan vi inte förhindra ? därmed har vi inget val. I USA betalar man skatten själv och har därmed ett val, även om det får digra konsekvenser att välja att inte betala.

Missade du helt och hållet poängen, eller vad är det frågan om?
Tycker du att USA är mer kärleksfullt än Sverige i denna frågan?

Skrivet av EliasN:

Innan jag svarar på frågan vill jag veta vad ordet "god" betyder, enligt dig.

"Gud endast vill oss det som är gott", sade du.
Det är du som menar att godhet existerar och att Gud innehar denna egenskapen.
Därför frågade jag dig: "Hur vet du att Gud är god?"

Låt mig omformulera frågan så att den blir lättare för dig att svara på:
"Hur vet du att Yahweh talar sanning?"

Skrivet av EliasN:

Du har tänkt hitta på en god gud. Vilka egenskaper och vilket handlande ger du den guden? Vad är det för en gud? Beskriv den goda guden.

Det finns ingen anledning att hitta på en gud.
Godhet och ondska är mänskliga påfund.

Yahweh är uppenbarligen en god gud i dina ögon.
Enligt mig är Yahweh en ondskefull fantasifigur.

Skrivet av EliasN:

Moraliskt försvarbara? Enligt vem? Dig?

Nej, enligt dig.
Det är du som anser att Yahweh är god.
Kan du försvara dessa lagar?

Skrivet av EliasN:

Vad för samhälle får vi om vi inte tar itu med de perversioner?

Är du seriös?
Du förespråkar dödstraff för utövad homosexualitet, zoofili och äktenskapsbrott?

5 Mos 22:28-29
"Om en man träffar en orörd flicka som inte är trolovad och förgriper sig på henne och de ertappas när han ligger med henne, skall mannen som låg med henne ge femtio siklar silver till flickans far. Han skall sedan gifta sig med henne, eftersom han har lägrat henne, och får inte skilja sig från henne så länge han lever."

Trevlig kvinnosyn du har, förutsatt att du menar att denna lag någonsin kan vara kärleksfull.

Skrivet av EliasN:

Vad vill du ha sagt med detta?

Yahweh tycker det är rätt att en kvinna tvingas äta både moderkaka och spädbarn.

Skrivet av EliasN:

Tänk dig att en man har våldtagit 100 kvinnor i sitt liv. På ålderns höst insåg han det hemska i det han gjort och försökte sona sina synder genom att göra gott.
Nu är ju frågan: är den mannen god?

Tänk dig istället att mannen våldtagit, torterat och mördat 500 barn i sitt liv.
På ålderns höst inser mannen det hemska i det han gjort och försöker sona sina synder genom att göra gott.
Är mannen en kärleksfull man som förtjänar respekt? Nej.

Yahweh menar att mannen i exemplet ovan förtjänar en bättre tillvaro efter döden om han ber Yahweh om förlåtelse..
En bättre tillvaro än den människa som endast handlat kärleksfullt genom livet men än saknar en tro på Yahweh.

Skrivet av EliasN:

Även Hitler skulle bli förlåten om han uppriktigt ångrade sig och bad Gud om förlåtelse.

PRECIS! Det var detta jag menade.

Detta främjar inte ett kärleksfullt beteende gentemot andra människor.
Det är viktigare att visa respekt och kärlek till Yahweh än till andra människor.

Att Jesus uppmanar till goda gärningar spelar ingen roll.
Man behöver inte bete sig kärleksfullt gentemot sina medmänniskor.
Allt som spelar någon roll i slutändan är att man ångrar sig och tror på Yahweh.

Skrivet av EliasN:

Vad kallar du följande mening: "Rökning skadar allvarligt dig själv och människor i din omgivning"? Lögn? Hot? Varning?

Att rökning allvarligt skadar människor i din omgivning är en lögn.
Hade det inte varit en lögn så hade det varit en varning.

När du kan demonstrera att ditt påstående faktiskt stämmer överens med den verklighet vi uppfattar så är det en varning värd att ta på allvar.

Skrivet av EliasN:

Precis. Om han inte hade "tillåtit" det, hade vi inte haft någon fri vilja.

Jo, vi hade haft en fri vilja utan tillåtelsen att välja fel.

Du kan välja mellan bokstäverna A-Z
Din vilja är fri.

Du kan välja mellan bokstäverna A-Ö
Din vilja är fri.

Att lägga till "felaktiga" val (Å, Ä, Ö) ökar varken kärleken eller friheten i det s.k. "fria valet".

Dessutom påstår man att Jesus är allsmäktig, Han kunde alltså lösa problemet med ett fingerknäpp.

Skrivet av EliasN:

Tja, det först och främst inte mina ord du ska ta för sanning, utan Guds. Det jag säger är grundat på Guds ord, men det är Guds ord som är sant. Jag är en ofullkomlig människa och kan ha fel.

Du påstår att det du säger är grundat på Guds ord.
Varför skall jag ta det för sanning?
Jag har ingen som helst anledning att ta orden "Yahweh existerar" för sanning.
Det spelar ingen roll vilken människa som säger det så länge denne inte kan demonstrera att det faktiskt stämmer.

"Jag är en ofullkomlig människa", seriöst?
Varför ser du ner på dig själv och resten av mänskligheten på detta viset?

Skrivet av EliasN:

Jag tror att Bibeln är av ett övernaturligt ursprung.

Bibeln är med största sannolikhet skriven, redigerad och påkommen helt och hållet av människor.
Precis som alla andra religiösa urkunder.

Skrivet av EliasN:

"Jag tror på kristendomen så som jag tror på att solen går upp: Inte bara för att jag ser den, utan för att jag ser allting annat."

Att kristendomen har en förklaring till allt betyder inte att den förklaringen stämmer överens med hur verkligheten faktiskt är.

Skrivet av EliasN:

Utan Gud är den här platsen som vi kallar jorden helt utan reson. Det går helt enkelt inte att förklara all ondska och livets mysterium utan Gud.

en.wikipedia.org - Argument from ignorance

Skrivet av EliasN:

..en mening med livet och en varaktig lycka,...

När du frågar efter en mening med livet så utgår du från att någonting givit dig denna mening.
Någonting som denna mening är viktig för.
D.v.s. du utgår från att detta någonting existar.

Detta någonting behöver inte existera, någon mening behöver inte finnas.

Skrivet av EliasN:

Har du tittat på alla bibelorden som citeras i klippet?

Alla? Nej, jag hoppade säkert över ett par stycken.
Dom jag tittat på stämmer dock överens med klippet.
Detta betyder att det du sade, "Jag vill även säga det att allting i Bibeln stämmer ihop till punkt och pricka.", inte stämmer.

Skrivet av EliasN:

Titta på människans historia. Vad har vi uppnått av egen kraft?

Allt vi har uppnått har vi uppnått av egen kraft.

Skrivet av EliasN:

Av vilket syfte? För att den ska inge rätt stämning? För att texten är värd att lyssna på? För att den är allmänt bra? Bara för att?

Ja.

Förresten, EliasN
Jag googlade lite, i hopp om att finna tidigare svar från din sida där du förklarar din "syn" på den biologiska evolutionsprocessen.
"Jo, jag håller helt och fullständigt med dig om att evolution finns, men nu pratar vi om mikroevolution, alltså anpassning. Det är en VIDA skillnadpå mikro och makro."
Rätta mig om jag har fel.
Du tycker att makroevolution inte sker?

"Människor är inte djur bara för att de är lika djuren, eller?
Visst, man kan se gälspringor också, men betyder det att vi är fiskar bara för att vi har vissa delar som är lika dem? Betyder det att vi är bisonoxar bara för att vi har ögon som de har? Nej det gör det inte. Människor är inte djur, och djur är inte människor. "

Stämmer ovanstående text överens med hur du tänker idag?


signatur

Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die.
Except the man who killed for God.

Medlem
Skrivet av EliasN:

Utan Gud är den här platsen som vi kallar jorden helt utan reson.

Det är väldigt mycket som fungerar på jorden som vi inte förstår, det ska inte betyda att vi ska ta ett svar som "God did it" för givet.
Mänskligheten förstår mer och mer (och i slutändan mindre och mindre) om jorden ju längre vi kommer, vilket brukar vara fallet när man söker efter svar.

Ju mer svar du får om något, desto mer frågor kommer du ha.

Skrivet av EliasN:

Det går helt enkelt inte att förklara all ondska och livets mysterium utan Gud.

Varför är människan ond? För att människan mer än gärna försvarar sina åsikter, för att människan mer än gärna dödar för sina åsikter.
Vi har svårt att acceptera att vi har fel, jag vet att jag kan ha svårt att acceptera att jag har fel och jag är säker på att både du och alla andra här har svårt att acceptera att dom har fel emellanåt.

Lägg nu till människor som har dålig kemisk balans i huvudet och är våldsamma, och dom blir överbevisade.
Det är inte för inte som dom flesta våldsbrott vi har i samhället beror på fylla, alkohol mixtrar med den kemiska balans vi har i huvudet och kan göra den snällaste människan till ett monster.

Livets mysterium går inte att förklara (än), men vi kunde inte förklara en massa saker för 50 år sen som vi kan förklara nu, för 50 år sen kunde vi förklara saker som vi inte kunde förklara för 100 år sen, och för 100 år sen...
Jag tror du förstår min poäng.

Skrivet av EliasN:

Inte konstigt att så många människor söker hela livet efter en mening med livet och en varaktig lycka, utan att lyckas.

Det är för att dom söker från fel ände.
Vad är meningen med livet?
Att vara så rik som möjligt?
Att äga så mycket som möjligt?
Att vara så känd som möjligt?
Att ha så många barn som möjligt?
Att vara älskad av så många som möjligt?

Samhällets normer har gjort att man ska vara rik, känd och snygg. Det betyder inte att det är vad man måste vara för att må fysiskt bra, det talas ofta om att i samhällen där dom inte har dom bekvämligheter vi har i västvärlden så finns dom gladaste och lyckligaste människorna.

Varför? För dom har inga krav på sig från samhället (sociala konstruktioner) att behöva äga x eller y, dom har inga tv-program som ständigt säger att du aldrig kommer få knulla om du har finnar i ansiktet, dom har inga affischer som visar perfekta modeller som sedan alla tjejer förgäves försöker apa efter, dom har inga overkliga mål som har satts upp av människor bakom photoshop.

Vad meningen med livet är har, kan och kommer diskuteras i evigheter, men en sak är säker : Det är troligen inte att man ska äga materiella ting, det är högst troligt att man ska vara nöjd med sig själv.
Religiösa människor brukar väl i regel vara väldigt nöjda med sig själv, för dom har med hjälp av sin religion skippat den där fasen där dom ska vara perfekta på utsidan, dom vet att så länge dom mår psykiskt väl så kommer dom lyckas i efterlivet (himmelen, inte reinkarneras, nirvana).

Och som du nog förstår så kan man gilla sig själv och sin vardag utan att man har en tro på ett övermänskligt väsen, tro på dina vänner, tro på din familj, och tro på mänskligheten, för när det finns övermäktig ondska så finns det även övermäktig godhet.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av EliasN:

Det går helt enkelt inte att förklara all ondska och livets mysterium utan Gud.

Skulle nog säga motsatsen, att med Gud så går det inte att förklara all ondska i världen, och det finns många anledningar, just med bakgrunden av att det finns så mycket ondska i världen, till att inte dyrka "honom".

Om Gud har möjligheten till att motverka all onska i världen, men låter bli, betyder det att han själv är en ond gud och att det därmed inte finns någon mening i att dyrka denne.

Om Gud inte har möjligheten till att motverka all ondska i världen betyder det att denne är mer maktlös än en vanlig människa och därmed är dyrkan meningslöst.

Skrivet av EliasN:

Inte konstigt att så många människor söker hela livet efter en mening med livet och en varaktig lycka, utan att lyckas.

Så du menar att det är bättre att helt enkelt nöja sig med att lyckan i livet är att tillbe Gud? Att välja den enklaste vägen är inte alltid att välja den rätta.

Avstängd

Svar kommer nog i helgen. Tack Gud för Internet, så man kan läsa igenom det man vill ha sagt innan man säger det.

Kommer att ta bort det här inlägget och he hit det andra istället när det är dags.

Medlem

Alltså... plockas de inlägg jag skriver i den här tråden bort eller glömmer jag att klicka på "snabbsvar"-knappen? :S

Det jag skrev var att Yahweh är en ond gud (judendom) som Jesus försökte göra god, men misslyckades (kristendom) och Muhammed försökte göra ännu ondare, och lyckades (islam).

Alla religioner är skit. Men genom religioner kan man kontrollera folks liv in i minsta detalj. Man kan kontrollera vad folk ska ha på sig, vilka folk får ha sex med, vad folk får äta/dricka, etc etc.

Det finns inget effektivare sätt att kontrollera människor än genom religion.

Dock är det riktigt patetiskt. Som tur är blir vi mer och mer civiliserade, rationella, logiska och intelligenta. Religionen kommer att falla bort mer och mer. Det kommer tyvärr gå snabbare i väst, långsammare i öst och riktigt långsamt i Mellanöstern. Ju mer militant en religion är - desto svårare är det för samhället att skaka bort den. I Mellanöstern sitter religionen som en blodigel på samhällskroppen.

Alltså, seriöst. Det finns ingen som helst logik i att tro på en allsmäktig gud. Dom få som tror på gud här i väst har blivit hjärntvättade sedan barndomen. Jag var en av dessa stackare.

Jag tycker lite (läs "mycket") synd om dig, Elias. Man säger ju att när man blir kristen så "lossas alla bojor" och så vidare. Det är hyffsat ironiskt eftersom det är precis raka motsatsen. När man är kristen har man alla dessa mentala bojor som hindrar en från livets alla njutningar.

Det är "ajabaja" hit och "ajabaja" dit. Tillslut blir man rädd för allt som hör till sex och relationer, alkohol och festande och så vidare. Och så blir man en feg asocial fjolla som sitter inomhus hela dagarna.

Så halleluja att alla mina bojor är lossade när jag är frälst!

Men det är så svårt att inse att allt man trott på så länge man kan minnas bara är lögn uppfunnet för att kontrollera människor. Att kasta bort hela sin barndom och framförallt pubertet på en sagoberättelse. En sagoberättelse som styr ditt liv.

Jag talar utifrån mina personliga erfarenheter. Det är befängt men framförallt sorgligt när jag tänker tillbaka på det. Är bara otroligt glad att jag äntligen slipper skiten.

Visst fick man kickar av Den Helige Ande. Under lovsång, under förbön, under en riktigt bra predikan. Men dom här religiösa upplevelserna är ingenting jämfört med att leva som en fri människa.

Jag har varit utan Gud i ungefär 2 år nu. Och jag har aldrig mått bättre. Som sagt: när jag äntligen accepterade att Gud inte fanns var det som att enorma bojor föll från kroppen. De totalkrossades. Det här pratet om bojor som faller när man blir frälst är skitsnack. De bojor som föll när jag blev "okristen" var otroligt tunga, men jag kände det egentligen mest efter dom hade fallit. Förutom det faktum att jag hatade min egen sexualitet så var jag otroligt lycklig som kristen, trodde jag. Det var nästan lite så man såg ner på alla som inte var kristna och/eller tyckte synd om dom.

Och nu tycker jag synd om kristna istället. Man lever i en lögn som är så uppenbar men som man inte kan bryta sig lös från på grund av barndomshjärntvätt, familj, släkt, kyrka, vänner etc etc...

Men det går, bara man är stark och håller ut. Nån gång kanske du kommer att inse det, Elias. Det kommer bli ditt livs lyckligaste dag. Och jag kommer bli den första att gratulera dig.

/En tidigare radikalt fanatisk kristen. (Inte alls olik dig själv)

Avstängd

Hallå det där inlägget skrev du ju tidigare. :S Tog du bort och postade igen? Kan inte se det gamla.

Jag får be om ursäkt för dröjsmålet i alla fall. Jag kommer att posta mitt svar sfsm.

Skriv svar