Efter nedstängningen – Blizzard ger sin syn på privata WOW-servrar som Nostalrius

Moderator | Testpilot
Skrivet av conthox:

"Vi är fortfarande inte säkra på att den här sortens nystart skulle locka communityt"

Huh? Jag vet inte hur många spelar som var på servern, men de plus alla dom som vill spela men inte vill göra det på en "illigal" server skulle säkert finansiera saken. Om inte annat hade det varit en PR-grej som gett Blizz mer goodwill.

Grejen är ju att det troligen kommer kosta att spela, då de tidigare spelade gratis. Kanske inte gör så stor skillnad kan man först tänka men det är en stor förändring.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Hur fick de tag på server delen egentligen?

Medlem
Skrivet av Tarmböld:

Idag är det rätt ologiskt att WoW har månadsavgift. Den avgiften ska ju vara för att nytt content ska komma i patchar. Detta händer knappt idag, dom lägger istället resurser på nästa expansion.
Eller släpper saker i ingame shoppen. Vilket känns jäkligt fel när folk betalar så pass mycket varje månad.

Brukar ju spottas ut en hel del content via patchar till Wow.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Komured:
Skrivet av conthox:

"Vi är fortfarande inte säkra på att den här sortens nystart skulle locka communityt"

Huh? Jag vet inte hur många spelar som var på servern, men de plus alla dom som vill spela men inte vill göra det på en "illigal" server skulle säkert finansiera saken. Om inte annat hade det varit en PR-grej som gett Blizz mer goodwill.

Frågan är hur många som är villiga att betala för det dock. Tittar man på många spel som gått F2P så har siffrorna skjutit i höjden jämfört med innan, så väldigt många är inte villiga att betala för något även om de har intresse av att spela.

Personligen skulle jag inte betala enbart för en Vanilla wow server, även om jag nötte Vanilla som fan så fanns det en hel del saker som var jäkligt störiga.

Jo, är medveten om det. Men tänk dig att man får betala en lägre avgift, kanske en engångsavgift. Och sedan får Blizz sedan se eventuellt underskott av driften som en slags utgift för reklam. Servern lär ju fungera som en PR-maskin.

Tänker inte argumentera emot men Blizz har ju stött och blött detta länge och en server som de driver med förlust i PR syfte lär de nog inte tjäna något på då de som de eventuellt skulle rikta denna PR mot redan spelar på servern som går med förlust. Men jag är med på hur du menar

Gen
Medlem
Skrivet av Komured:
Skrivet av Tarmböld:

Idag är det rätt ologiskt att WoW har månadsavgift. Den avgiften ska ju vara för att nytt content ska komma i patchar. Detta händer knappt idag, dom lägger istället resurser på nästa expansion.
Eller släpper saker i ingame shoppen. Vilket känns jäkligt fel när folk betalar så pass mycket varje månad.

Brukar ju spottas ut en hel del content via patchar till Wow.

Det patcher som släpps till WoW är ju typ nästan bara buggfixar. Content patches är väl de som höjer versionsnumret (tex från 6.0 till 6.1).

Medlem
Skrivet av Casio:
Skrivet av Struggle:

Nåväl, är väl relativt enkelt, anställ de här stackars herrarna som fixar med servrarna, ge dom en gedigen skaplig lön.

Låt dem sedan driva servrarna inom Blizzards ramar och regelverk. För ett döende MMORPG, är det väl en utmärkt PR-Kanon etc att folk kan gratis testa på vad som gjorde WoW stort i början?

Det som alla "veterans" nu pratar och gnyr om i forumen när nytt material skapas. Legion är bland dom sista spikarna i kistan för WoW.

Döende? Absolut att subsen har minskat med åren, men med över 5miljoner aktiva spelare så skulle jag inte kalla spelet döende någonstans

Dom har tappat sin trognaste skara med spelare redan.

Paragon har slutat.
Vodka har slutat.
Blood Legion har slutat.
Midwinter och Method fick skrapa ihopa resterna och skapa Serenity.

Miljontals med Subs är borta under WoD. Lägsta någonsin. Det finns en anledning att dom slutat visa Subs Officielt nu.

Flertalet "stora" namn och spelare inom WoW communityn har gett sig, för dom ser att Blizzard går helt fel med Legion. Dom har brutit emot löftena som dom lovat sen Cataclysm. WoD är och var ofärdigt på så många vis, skapade större segretion i communityt för dom kikade för mycket på andra MMORPG och skulle minska spelar tapp, det ökade det istället.

Dom vet inte ens om det kommer bli några World First race´s i Legion för spelare som var/vill vara så dedikerade har helt enkelt gett upp för dom förenklat allt och dödat klasserna.

Ja jag kan låta pessimistisk, men jag är realistisk av det jag upplevde under WoD och varför jag slutat och tänker inte komma tillbaka till Legion. Blizzard gör WoW till ett Casual spel som förmodligen kommer gå F2P i framtiden med microtransaktioner. Allting finns redan där, köp Mounts, Pets, Boosts etc, infrastrukturen är där och vissa delar implementerade.

Tragiskt, då WoW var fantastiskt på tex Lich King´s tid.


signatur

Nämen!

Medlem

Tyvärr är det inte så enkelt som att bara dra igång en server med vanilla wow på.. den måste även underhållas, patchas osv. Vilket kostar för mycket.. dessutom att hålla på med samma spel fast olika versions av den är inte direkt något som är billigt.
Dom skulle behöva anställa folk dedikerat för att uppdatera, fixa buggar osv på vanilla servrarna.

Då säger folk så klart, "det skulle inte behövas, fungerar ju bra iaf". NEJ, det skulle inte fungera.. allt har sina problem näst in till hela tiden. Så att dra igång vanilla servrar är ett stort projekt som skulle göra mer skada än nytta.

Alla som vill ha dessa vanilla servrar skulle bara bli så besvikna på Blizzard då inget skulle vara som dom tänkt sig iaf. Exempel: "FIXA det där NU..", "detta är trasigt, fixa".. det blir bara mer kaos än nödvändigt.

Medlem

Det BÄSTA hade nog varit att bara fortsätta, och skitit i allt vad expansioner heter...Vanilla4Ever.!..och spelet hade dött för 8 år sedan.

Medlem

Känslan när man kom in i Westfall första gången, med musiken överträffar allt.
För att inte tala om skräckkänslan i Duskwood.

12
Skriv svar