E3: Se 22 minuter Mafia III-gameplay
Ljuvligt!
Härligt att de har samma röstskådespelare för Vito med, även om hans röst låter väldigt annorlunda i klippet vi fick se. Men röster åldras ju, så det är väl naturligt.
Jag ser oerhört mycket fram emot detta spel. Och oavsett om jag var ett Mafia-fan eller inte, så måste man ju köpa ett spel där man får röja runt till tonerna av CCR.
Mitt första intryck är att mycket av de detaljer som gjorde Mafia till ett unikt spel verkar vara nedtonade. Detta liknar mer en blandning av GTA och Gudfadern 2. Vilket på sitt sätt är synd då jag verkligen diggade den semi-realistiska charmen i Mafia 1 & 2.
Trots detta så däremot älskade jag det jag såg och tror det kommer bli succé! Åkte rakt upp på min lista. Blir ett köp dir. (Jag älskar GTA och även Gudfadern tickled my balls) Dessutom var allt utöver storyn i Mafia II så jävla tråkigt. Allt som kallas free-roaming och side missions var ett skämt. Här verkar staden levande och det finnas gott om saker att göra. Tror detta blir bästa spelet, 2016.
Ser fruktansvärt ut. Konsolifierad, neddummad skit. Saknar precis allt som gjorde det ursprungliga Mafia till ett av världens bästa spel. Tragiskt.
jag tycker oxå det är tråkigt med färre funktioner. fast historien o musiken o stämningen är ju giftlösa iaf!?
Ser fruktansvärt ut. Konsolifierad, neddummad skit. Saknar precis allt som gjorde det ursprungliga Mafia till ett av världens bästa spel. Tragiskt.
Jag kollade igenom en hel del gameplay från originalspelet Mafia på youtube och det verkar rätt tråkigt med en massa långsamt bilkörande och AI:n är obefintlig. Vad är det som är så bra med det spelet om man jämför med nutida spel? Det var säkert bra på sin tid för snart 15 år sedan, men tiden har inte varit snällt mot det.
Ser fruktansvärt ut. Konsolifierad, neddummad skit. Saknar precis allt som gjorde det ursprungliga Mafia till ett av världens bästa spel. Tragiskt.
Jag kollade igenom en hel del gameplay från originalspelet Mafia på youtube och det verkar rätt tråkigt med en massa långsamt bilkörande och AI:n är obefintlig. Vad är det som är så bra med det spelet om man jämför med nutida spel? Det var säkert bra på sin tid för snart 15 år sedan, men tiden har inte varit snällt mot det.
En stor del var just realismen, inte bara när man kör runt eller gå på gatan utan hela biten med just att köra långsamt för att slippa polisen t.ex. Man var inte odödlig och man ville inte ha massa uppståndelse, även om det såklart inte alltid gick att undvika. Kommer ihåg biljakter när jag valde att stannade för rött för att inte få polisen efter mig. Väldigt unik känsla.
Men såklart spelet inte håller på samma sätt efter 15 år, därför man hoppas på en bra uppföljare.
Tycker tvärtom att det ser riktigt bra ut. Snyggt, slikt och en sjujävla häftig tidsperiod/setting. Det som skulle toppa detta vore väl ett flummigt San Francisco under samma era (GTA VICE CITY II givetvis) eller ett skitigt, rått och brutalt 70-tals The French Connection grått stinkande, New York.
Alla som tycker innerst inne tycker att GTA V är ett skitspel räcker upp en hand! Visst Vice City har fortfarande bättre karaktärer, en bättre story och en häftigare epok att leka runt i, men allt annat i spelet har blivit är så enormt mycket bättre på precis allt. Var själv aldrig speciellt fäst vid maffian eller gav M1 och M2 mer än en genomspelning, maffian som sådan (Gudfadern filmerna är filmhistoriens mest överskattade tillsammans med Nyckeln till frihet) berättelsen i spelen är det absolut inget fel på, men av vad jag sett hittills av Mafia 3, får i varje fall mig mycket mer intresserad av att köpa spelet direkt vid release än föregångarna.
En stor del var just realismen, inte bara när man kör runt eller gå på gatan utan hela biten med just att köra långsamt för att slippa polisen t.ex. Man var inte odödlig och man ville inte ha massa uppståndelse, även om det såklart inte alltid gick att undvika. Kommer ihåg biljakter när jag valde att stannade för rött för att inte få polisen efter mig. Väldigt unik känsla.
Men såklart spelet inte håller på samma sätt efter 15 år, därför man hoppas på en bra uppföljare.
Det kan jag faktiskt hålla med om är bra i ett spel, att det känns realistiskt. Jag har inte spelat originalspelet tyvärr.,
När det gäller Mafia III så verkar det enkelt att skjuta ner massor av fiender på löpande band. Men kanske går att ställa upp svårighetsgraden i spelet. Vi får väl se. Jag tyckte mest om miljö och karaktärer. Bilkörningen såg bra ut. Sen verkar det finnas en dynamik i hur man låter underbossarna få ta över områden, vilket kan göra det mer öppet.
Ser fruktansvärt ut. Konsolifierad, neddummad skit. Saknar precis allt som gjorde det ursprungliga Mafia till ett av världens bästa spel. Tragiskt.
Jag kollade igenom en hel del gameplay från originalspelet Mafia på youtube och det verkar rätt tråkigt med en massa långsamt bilkörande och AI:n är obefintlig. Vad är det som är så bra med det spelet om man jämför med nutida spel? Det var säkert bra på sin tid för snart 15 år sedan, men tiden har inte varit snällt mot det.
Japp, Mafia 1 är långsamt, jämfört med dagens spel. Det är långa bilturer där man är tvungen att hålla hastigheten och stanna vid rödlysen. Action-delarna är mycket mer lågmälda och verkliga, det regnar inte granater och molotovs, saker exploderar inte, det springer inte in drösvis med motståndare från "dolda" spawnpoints som ändå inte klarar av att träffa nåt. AI:n är inte sämre än moderna shooters, snarare tvärt om. Moderna shooters döljer bara sin usla AI bakom cover-mekanik (Gears of War startade den här trenden för 10 år sen nu). AI:n som visas upp i senaste Mafia 3-videon är uppenbarligen mer pantad än AI:n i Mafia 1 som är 14 år gammalt.
Problemet med cover-skiten är att det är konsoltrams. AI:n sätter sig bakom cover, skjuter, lobbar granater etc och ger illusionen av intelligens. Men titta i klippet vad som händer när Lincoln Clay springer fram mot dem, de sitter kvar bakom sitt cover eftersom de inte förstår vad som håller på att hända, helt plötsligt står spelaren centimeter från en fiende som fortfarande sitter och runkar i sitt cover-läge. Jämför med när man själv som spelare sitter i cover. Fienderna som lämnar sitt cover-läge och ska försöka avancera eller flanka eller whatever, de springer rätt ut utan att bry sig om något varpå man som spelare lätt skjuter ned dem, utan att någonsin vara i fara. Problemet är att AI:n inte är rädd för att dö. Som spelare är man inte heller rädd för att dö, eftersom AI:n är så dum. Det gör striderna fullständigt ointressanta. I Mafia 1 var fienderna mycket färre men mycket dödligare, striderna alltid intressanta.
Det här är ett problem som nästan alla moderna shooters har för övrigt.
Annat:
UI:t ser ut som skit. Varför har man en GPS där man kan se alla motståndare? Fanns det 1968? Varför svävar det ikoner över vapen och pickups? Är det för att konsolspelarna som sitter i soffan inte skulle se dem annars?
Varför är det massa töntiga takedowns? Är det för att detta uppskattas av 14-åriga konsolcasuals?
Varför är det drösvis med cutscenes hela tiden?
Att bil-delen är helt efterbliven har ju varit känt sen länge så det behöver jag väl inte ens ta upp. Drifting herregud. Herregud.
TLDR, Mafia 1 är ett spel för vuxna. Mafia 3 är en arkadig GTA/Saints Row-klon.
edit: kan ju tillägga att problemet jag har främst är att de inte respekterar Mafia-IP:n. Det här spelet borde aldrig fått heta Mafia, det borde varit en egen IP.
Vet ej hur många här som spelat nya hitman men detta på minner mycket om det samma sätt att kasta saker samma sätt att döda folk på samma info ruta för se viktiga saker samma "mode" för se dolda saker, och grafiken på minner också mycket om hitman samt hur karaktären intrigera med miljön .