Skatteverket: Youtubers och twitchare ska betala skatt

Medlem
Skrivet av philgapin:

Går det inte att beskatta så finns det inte! -Väbsterpartiet

Jag ÄLSKAR Väbsterpartiet!

Medlem
Skrivet av FRULZ:
Skrivet av ClockWise:
Skrivet av FRULZ:

Korrekt. Jag anser inte att människan har rätt att beslagta något utan att förhandla med dess skapare.

Ingen har "rätt" till någonting. Att ha "rätt" till något är något vi som människor uppfunnit. Precis som "rätt" och "fel". Eller har du fått för dig att världen är rättvis? Eller är orättvis men BORDE vara rättvis?

Människans egna uppfattning om världen är helt fel och vi är förmodligen inte kapabla till att ens se eller förstå den "rätta" uppfattningen - om den ens finns. Förstår inte varför människor ska vara så centrerade kring att vi, på något sätt, är någonting annat än bara ytterligare ett djur på en av förmodligen många planeter.

Jag håller med, rättigheterna har människan uppfunnit, från början fanns det inga rättigheter. Alla har rätten att besluta över sin egen kropp, ungefär sådär långt anser jag att rätten sträcker sig.

För mig är "rätt" och "fel" starkt associerat med religion, vilket jag anser är bullshit. Men självklart konstruerar vi lagar efter våra intressen. Frågan är vad som ger en grupp rätten att bestämma över en annan grupp? Jag stödjer förvisso majoritetsprinciper och direktdemokrati av principskäl, men frågorna kvarstår.

Vad anser du?

Håller med i det du säger också. Om man ska vara rent fundamental i det hela anser jag att en grupp har rätten att bestämma över en annan grupp ifall de kan. I naturen blir det svagare djuret uppätet, eller utrotad för att den inte kan anpassa sig till sin miljö. Är fullt applicerbart på människan också. Det som sätter stopp för sådant är ju det vi i människor säger är "rätt" eller "fel", vilket precis som du säger är något vi fått från religion förmodligen (kanske ligger i vår natur också, så är kanske inte fullkomligt bulletproof att lägga allt på religion). Skulle to m kanske kunna rakt av säga att det ligger i vår natur då, enligt mig, människan skapat religion själv och på något vänster glider alltid rätt/fel in i ungefär samma bemärkelse; Inte stjäla, mörda osv.

Tycker det är bra att vi strävar efter en moral kompass som försöker hjälpa vår näste, men det är för att jag är upplärd av samhället att det är det som är "rätt". Jag betalar hellre skatt än att inte göra det, men återigen...samhället har lärt mig det.

Om vi verkligen skulle leva i en värld där den större utnyttjar den mindre (vilket vi redan gör i viss mån) tror jag inte människan hade varit lika procentuellt empatisk eller solidarisk, som den hade varit anarkistisk och självisk.

Medlem

Självklarhet , känns inte skumt på något sätt..


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Ambassadör
Xbox

Skatt i sig är inte fel. Problemet ligger i att det tas ut för mycket och att det slösas på trams.


signatur

Jump in.

Medlem

Skatteverket kan säga precis vad de vill, men professionella youtubers och twitchare bör vänta på ett domslut angående detta innan de böjer sig för makten av skatteverket.

Skatteverket har inte domstolsmakt, och kan inte bestämma vad och vem som ska betala skatt för vad som icke är lagstadgat.
Sen nya lagar som kan inkludera skattning av videoskapande kan endast föras i Sveriges Riksdag.
Inte i någon mörk hörna hos skattnasaren.

Medlem

jävla sosse land vi bor i börjar bli så trött skattepengarna går endå till kackelackor och skit och kräk 90% utav tiden och går inte till saker som dom bör gå till.

Suck.... snart flyttar jag fan

Medlem
Skrivet av delli:
Skrivet av Ziern:
Skrivet av tka:

Donationer är enbart skattefritt om det handlar om att ge någon det absolut nödvändigaste som mat på bordet, går det utöver det så är det inkomst eller gåva, beroende på vem som ger och av vilken anledning. Får du dessutom någonting i retur, som titel i chat, extra kommandon eller andra fördelar som "tack" för donationen så är det ren försäljning och når du upp till tillräckligt höga belopp behöver du momsregistrera dig.

Detta gjorde mig nyfiken på något som är lite off topic, men i väldigt korta drag, hur ligger det till om man t.ex. delar på lottovinster eller har någon Kickstarter?
Eller är det bara att man går runt sådant genom att t.ex. betala av släktingars lån om man vinner stort?
Kickstarters kanske går att göra avdrag på på något vis...

Kickstarter är ju in investering i ett projekt likt när du köper aktier i ett företag som skall starta upp. Finns en golfklubb i min stad som sålde aktier för att finansiera bygget tex.
Vinner du på lotto via Svenska spel tex så är de redan skattade pengar, vinner du via något utländskt säg Powerball så är inte pengarna skattade i Sverige och därmed väntar en beskattning.
Brukar stå på sidor om vinsterna är skattade eller inte har jag för mig.

Skatt på lotteri är baserad på prestation. Vid vanligt lotto eller liknande läggs det inte på någon skatt, men om du t.ex. sprungit ett lopp och därigenom är med i en utlottning ska vinsten taxeras. Lite märkligt kan man tycka, men det har att göra med att man inte ska kunna betala ut svarta löner genom kreativ tolkning av lagen.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

MEG
Medlem

Det är inte mer än rätt att man får betala skatt på sin inkomst, dessutom borde skatten höjas


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Bra sida om man vill titta lite till vad man betalar skatt till ange eran egen lön

http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Rakna-pa-dina-skatte...


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Skattefritt upp till 8500 euro vill jag minnas.

Sådana här inkomster bör för övrigt vara skattefria.
Fan sänk skatterna o slopa bidragen (de flesta iaf), staten skulle klara sig lätt på 2-3 % i skatt.
Idiotiskt att betala för mycket i skatt.

Revolutionen kommer!


signatur

Acta Non Verba - Verba Non Acta

Medlem
Skrivet av FRULZ:
Skrivet av ClockWise:
Skrivet av FRULZ:

Korrekt. Jag anser inte att människan har rätt att beslagta något utan att förhandla med dess skapare.

Ingen har "rätt" till någonting. Att ha "rätt" till något är något vi som människor uppfunnit. Precis som "rätt" och "fel". Eller har du fått för dig att världen är rättvis? Eller är orättvis men BORDE vara rättvis?

Människans egna uppfattning om världen är helt fel och vi är förmodligen inte kapabla till att ens se eller förstå den "rätta" uppfattningen - om den ens finns. Förstår inte varför människor ska vara så centrerade kring att vi, på något sätt, är någonting annat än bara ytterligare ett djur på en av förmodligen många planeter.

Jag håller med, rättigheterna har människan uppfunnit, från början fanns det inga rättigheter. Alla har rätten att besluta över sin egen kropp, ungefär sådär långt anser jag att rätten sträcker sig.

För mig är "rätt" och "fel" starkt associerat med religion, vilket jag anser är bullshit. Men självklart konstruerar vi lagar efter våra intressen. Frågan är vad som ger en grupp rätten att bestämma över en annan grupp? Jag stödjer förvisso majoritetsprinciper och direktdemokrati av principskäl, men frågorna kvarstår.

Vad anser du?

Inga problem, snart hamnar du i högstadiet och där kommer du få läsa om grundläggande samhällskunskap samt hur grupper organiserar sig. Individen framför allt har testats och förkastats av samtliga organiserade, avancerade samhällen.

Kanske finns några primitiva samhällen i regnskogar/avlägsna öar där principen fortfarande tillämpas men de ligger lite efter i utvecklingen.

Medlem
Skrivet av FuzioN:

jävla sosse land vi bor i börjar bli så trött skattepengarna går endå till kackelackor och skit och kräk 90% utav tiden och går inte till saker som dom bör gå till.

Suck.... snart flyttar jag fan

Flytta till något icke sosseland då, typ USA. Förhoppningsvis får du ju cancer och då ska vi se hur kul du tycker det är att bo i ett land som inte är ett "jävla sosseland"

Medlem

Vi har en kille som tar emot donationer regelbundet nere på stan när han spelar gitarr. Ska han skatta för det också? Som sagt. Var går gränsen?

Sätt en gräns då skatteverk? Tack...

Medlem

Typiskt att Skatteverket sneglar på Forsen stream och ser hans 17k$ donationer och vill ha en del av kakan

Medlem

Själv tycker jag att valdonationer, gåvor till politiska partier och kandidater också borde vara skattepliktiga.

Medlem

Jävla fascister... man kan inte ha någonting i fred längre.

phi
Medlem

Då hoppas jag att tiggarna nere på stan också får betala skatt.

Medlem

Skatt är stöld. om skatt var frivilligt så skulle det kallas avgift.


signatur

Programmer: an organism that turns coffein into software. Trollar och Trixar Bloggen

Medlem
Skrivet av Faith101:
Skrivet av FRULZ:
Skrivet av ClockWise:
Skrivet av FRULZ:

Korrekt. Jag anser inte att människan har rätt att beslagta något utan att förhandla med dess skapare.

Ingen har "rätt" till någonting. Att ha "rätt" till något är något vi som människor uppfunnit. Precis som "rätt" och "fel". Eller har du fått för dig att världen är rättvis? Eller är orättvis men BORDE vara rättvis?

Människans egna uppfattning om världen är helt fel och vi är förmodligen inte kapabla till att ens se eller förstå den "rätta" uppfattningen - om den ens finns. Förstår inte varför människor ska vara så centrerade kring att vi, på något sätt, är någonting annat än bara ytterligare ett djur på en av förmodligen många planeter.

Jag håller med, rättigheterna har människan uppfunnit, från början fanns det inga rättigheter. Alla har rätten att besluta över sin egen kropp, ungefär sådär långt anser jag att rätten sträcker sig.

För mig är "rätt" och "fel" starkt associerat med religion, vilket jag anser är bullshit. Men självklart konstruerar vi lagar efter våra intressen. Frågan är vad som ger en grupp rätten att bestämma över en annan grupp? Jag stödjer förvisso majoritetsprinciper och direktdemokrati av principskäl, men frågorna kvarstår.

Vad anser du?

Inga problem, snart hamnar du i högstadiet och där kommer du få läsa om grundläggande samhällskunskap samt hur grupper organiserar sig. Individen framför allt har testats och förkastats av samtliga organiserade, avancerade samhällen.

Kanske finns några primitiva samhällen i regnskogar/avlägsna öar där principen fortfarande tillämpas men de ligger lite efter i utvecklingen.

Tillämpar du alltid härskartekniker i diskussioner med oliktänkande? :/


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem
Skrivet av SnelHest:
Skrivet av philgapin:

Går det inte att beskatta så finns det inte! -Väbsterpartiet

Jag ÄLSKAR Väbsterpartiet!

Det är partiet för alla skånska alkolister som inte kan säga vänsterpartiet, eller så autoredigerade min telefon

Medlem
Skrivet av nagash:

Skatt är stöld. om skatt var frivilligt så skulle det kallas avgift.

Om det fanns ett val, ska man placera alla som inte vill betala skatt och vara en del av samhället på en öde ö måhända? Vi vill ju inte ha snyltare bland oss samhällsbyggare.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av Red_warning:
Skrivet av nagash:

Skatt är stöld. om skatt var frivilligt så skulle det kallas avgift.

Om det fanns ett val, ska man placera alla som inte vill betala skatt och vara en del av samhället på en öde ö måhända? Vi vill ju inte ha snyltare bland oss samhällsbyggare.

Nej det är inte nödvändigt, de som väjer att inte betala skatt kommer ersätta statliga organisationer med frivilligt organiserade institutioner som opererar effektivare och utan tvång.


signatur

Programmer: an organism that turns coffein into software. Trollar och Trixar Bloggen

Medlem
Skrivet av nagash:
Skrivet av Red_warning:
Skrivet av nagash:

Skatt är stöld. om skatt var frivilligt så skulle det kallas avgift.

Om det fanns ett val, ska man placera alla som inte vill betala skatt och vara en del av samhället på en öde ö måhända? Vi vill ju inte ha snyltare bland oss samhällsbyggare.

Nej det är inte nödvändigt, de som väjer att inte betala skatt kommer ersätta statliga organisationer med frivilligt organiserade institutioner som opererar effektivare och utan tvång.

Då får de organisera sitt egna transportnät, producera sin egen mat och tillverka sin egen el etc också, som skattebetalare vill jag inte som sagta inte bli utnyttjad av snyltare. Sen behövs nog en segregerad arbetsmarknad, man vill ju inte att folk som inte är en del av systemet utnyttjar arbetskraft utbildad genom allmäna medel. Faktum är att allt som på något sätt är påverkat av skattemedel inte borde finnas tillgängliga för de som ställer sig utanför systemet.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av ShaqAttack:
Skrivet av FuzioN:

jävla sosse land vi bor i börjar bli så trött skattepengarna går endå till kackelackor och skit och kräk 90% utav tiden och går inte till saker som dom bör gå till.

Suck.... snart flyttar jag fan

Flytta till något icke sosseland då, typ USA. Förhoppningsvis får du ju cancer och då ska vi se hur kul du tycker det är att bo i ett land som inte är ett "jävla sosseland"

Du hade aldrig väl klarat dig om inte folk hade betalat allt för dig väl med den utgångspunkten, tog du illa vid dig? är du en utav dessa som kostar oss som arbetar pengar eller?

Om du läser noga så är problemet att allt skattas mer och mer och pengarna går till skit och slösas på onödigt och dom som tar stryk är dom som arbetar och får detta skitlandet att gå runt.

Så sånna som dig kan sitta hemma leva på sos och spela spel tvi säger jag bara.

varför i helvete ska jag vilja flytta till forenade staterna för? bara där visar du hur lite du kan.

Medlem
Skrivet av FuzioN:
Skrivet av ShaqAttack:
Skrivet av FuzioN:

jävla sosse land vi bor i börjar bli så trött skattepengarna går endå till kackelackor och skit och kräk 90% utav tiden och går inte till saker som dom bör gå till.

Suck.... snart flyttar jag fan

Flytta till något icke sosseland då, typ USA. Förhoppningsvis får du ju cancer och då ska vi se hur kul du tycker det är att bo i ett land som inte är ett "jävla sosseland"

Du hade aldrig väl klarat dig om inte folk hade betalat allt för dig väl med den utgångspunkten, tog du illa vid dig? är du en utav dessa som kostar oss som arbetar pengar eller?

Om du läser noga så är problemet att allt skattas mer och mer och pengarna går till skit och slösas på onödigt och dom som tar stryk är dom som arbetar och får detta skitlandet att gå runt.

Så sånna som dig kan sitta hemma leva på sos och spela spel tvi säger jag bara.

varför i helvete ska jag vilja flytta till forenade staterna för? bara där visar du hur lite du kan.

Jag arbetar och betalar skatt samt pluggar, så att spela har jag sällan tid till så dessa dagar. Men kul att du antar jag går på soc eftersom jag inte har något emot att bo i ett "jävla sosseland". Varför du skulle vilja flytta dit? För att landet är motsatsen till ett "jävla sosseland". Vart hade du tänkt flytta?

Medlem
Skrivet av ShaqAttack:
Skrivet av FuzioN:
Skrivet av ShaqAttack:
Skrivet av FuzioN:

jävla sosse land vi bor i börjar bli så trött skattepengarna går endå till kackelackor och skit och kräk 90% utav tiden och går inte till saker som dom bör gå till.

Suck.... snart flyttar jag fan

Flytta till något icke sosseland då, typ USA. Förhoppningsvis får du ju cancer och då ska vi se hur kul du tycker det är att bo i ett land som inte är ett "jävla sosseland"

Du hade aldrig väl klarat dig om inte folk hade betalat allt för dig väl med den utgångspunkten, tog du illa vid dig? är du en utav dessa som kostar oss som arbetar pengar eller?

Om du läser noga så är problemet att allt skattas mer och mer och pengarna går till skit och slösas på onödigt och dom som tar stryk är dom som arbetar och får detta skitlandet att gå runt.

Så sånna som dig kan sitta hemma leva på sos och spela spel tvi säger jag bara.

varför i helvete ska jag vilja flytta till forenade staterna för? bara där visar du hur lite du kan.

Jag arbetar och betalar skatt samt pluggar, så att spela har jag sällan tid till så dessa dagar. Men kul att du antar jag går på soc eftersom jag inte har något emot att bo i ett "jävla sosseland". Varför du skulle vilja flytta dit? För att landet är motsatsen till ett "jävla sosseland". Vart hade du tänkt flytta?

Läs min text noga nästa gång du tar illa vid dig, pengarna används till fel saker så landet måste öka skatter och slösas på skit.

ett bra exempel är våra pensionärer ett annat är att landet väljer att använda 150 miljarder på nyanlända istället för skapa jobb infastruktur export import och nya möjligheter till tillväxt i näringslivet bla.

Det är inget att diskutera att våra skattepengar går till skit, varför ska man betala skatt när ingenting går till något som generera något eller är till för hjälpa dom som är svenska medborgare eller göra livet bättre för deras medborgare?

Sjukvården är åt helvete, äldrevården är åt helvete, dom höjer skatterna dolt utan röst eller ditt medgivande.

på ett år går 65% utav din lön till skatt till saker som slösa av folk utan någon berhärskningsförmåga att hålla i pengar eller att tänka igenom beslut som det vore deras egna pengar.

Jag har gamla vänner som har medeljobb till skillnad ifrån mig efter allt är betalt så har dom runt 4-5 att leva för medans en sosse har kanske ingenting men verkligen är 4-5 tusen nog? allvarligt talat?

Titta på Australien där har du ett exempel hur det bör hanteras.

Medlem
Skrivet av Red_warning:
Skrivet av nagash:
Skrivet av Red_warning:
Skrivet av nagash:

Skatt är stöld. om skatt var frivilligt så skulle det kallas avgift.

Om det fanns ett val, ska man placera alla som inte vill betala skatt och vara en del av samhället på en öde ö måhända? Vi vill ju inte ha snyltare bland oss samhällsbyggare.

Nej det är inte nödvändigt, de som väjer att inte betala skatt kommer ersätta statliga organisationer med frivilligt organiserade institutioner som opererar effektivare och utan tvång.

Då får de organisera sitt egna transportnät, producera sin egen mat och tillverka sin egen el etc också, som skattebetalare vill jag inte som sagta inte bli utnyttjad av snyltare. Sen behövs nog en segregerad arbetsmarknad, man vill ju inte att folk som inte är en del av systemet utnyttjar arbetskraft utbildad genom allmäna medel. Faktum är att allt som på något sätt är påverkat av skattemedel inte borde finnas tillgängliga för de som ställer sig utanför systemet.

Självfallet gör jag som anarkokapitalist allt i min makt för att ha så lite som med staten att göra som möjligt, och om det vill sig så illa att jag blir tvungen att använda en tjänst eller vara från en statlig organisation i brist på annat så kommer man inte ifrån att betala skatt. Varför skulle en person vara en snyltare för att han bara väljer att betala för tjänster som han faktiskt använder och vill ha? Med skolplikt och utan möjlighet till hemskolning så tycker jag att det är helt rätt.


signatur

Programmer: an organism that turns coffein into software. Trollar och Trixar Bloggen

Medlem

Hur blir det med alla "Tiggare" som sitter vid diversebutiker då? De får ju "donationer" de sitter ju där nästan hela dagarna och nästan hela veckan och detta blir ju deras inkomst.

Så begår vi då ett brott / hjälper dem begå brott genom att ge dem en ej skattat inkomst?

SLUTA GE TIGGARNA PENGAR DE SKATTAR INTE!

Medlem
Skrivet av FuzioN:

jävla sosse land vi bor i börjar bli så trött skattepengarna går endå till kackelackor och skit och kräk 90% utav tiden och går inte till saker som dom bör gå till.

Suck.... snart flyttar jag fan

Flytta, vi kommer inte att sakna dig. Hejdå!


signatur

Mother of God, GTA V is soon here!

Medlem
Skrivet av MaXMC:
Skrivet av FRULZ:

Fullständigt orimligt. Skatt är stöld, avveckla välfärden nu! Äkta solidaritet kommer från människors frivilliga handlingar.

Ok, så du tar inte emot någon lön för ditt arbete då? Lön är ju bara utpressning, Äkta solidaritet med arbetsgivaraen kommer från frivilliga handligar... idiot.

Du arbetar frivilligt för den lön du kommer överens med din arbetsgivare... Om skatt var frivilligt skulle få människor betala, privat sjukförsäkring, skola etc är billigare än det som tas från skolan, jämfört med länder med bättre sjukvård än vår(Schweiz), 700kr för standard sjukvårdförsäkring, 10% av vår skattebas går till sjukvård, ekonomifakta.se(SCB/OECD). Så 10% av den skatt du betalar+arbetsgivaravgift+moms blir över 50% i skatt, så mer än halva din lön förvaltar staten(på ett otroligt ineffektivt sätt), heja för tvångs solidaritet vettjaa.
Dessutom, kalla inte folk för idioter, din argument är det mest korkade jag läst, du jämför något frivilligt med tvång, bara för att ditt jobb är dåligt betyder det inte att du utpressas...

Skrivet av Bojkott:
Skrivet av FRULZ:

Fullständigt orimligt. Skatt är stöld, avveckla välfärden nu! Äkta solidaritet kommer från människors frivilliga handlingar.

Om vi skulle förlita oss enbart på människans frivilliga handlingar skulle mänskligheten ha varit utplånad för länge sen.

Lär dig historia.
Du tror väl dessutom inte att alla länder i världen beskattar sina medborgare med över 50% i skatt, för att vara "solidariska".
FRULZ säger dessutom "äkta" solidaritet, inte någon jävla tvång omfördelning där några LO pampar äter hälften.

123
Skriv svar