No Man's Sky fortsätter resan mot avgrunden
Man kan nästan tro att Peter Molyneux ligger bakom detta spel. Spelvärldens mest ökände mytoman. Kommer aldrig glömma hypen kring Fable och vad som lovades
No Mans Sky är dock ett spel som passerat förbi obemärkt för mig. Såg intressant ut på någon trailer för längesedan, kollade upp om det var ett multiplayer spel, det var det inte och där dog mitt intresse för det.
Det här spelet tillsammans med The Division och Battlefront 3 måste vara de största skitspelen de senaste 5 åren. Och överhypade.
The Division spelar ju inte ens i samma division som de andra två. Tyvärr kunde det inte skydda sig mot "the weak nature of mankind", men spelet var lätt värt pengarna i sig.
Och det här skulle vara förvånande? Det är ett singleplayer-spel med i stort sett ingenting att göra. Snittspeltiden ligger på ca: 20h enligt Steamspy, och det var ungefär här (29h loggad tid) som även jag kände att spelet inte kunde ge mer. Fullt uppgraderad, pengar i överflöd och inga uppdrag att utföra. Jag stängde ner helt och väntar nu på mer content. Så fort basbyggande, fraktskepp osv kommer så kan spelet få någon mening. NMS har en jävligt bra grund, men det gäller som sagt att Hello Games är villiga att gå ner på knä och börja gräva så att spelet får det djup som vi blev lovade.
Civ5 är också ett SP-spel dock, det är ingen som spelar Civ i MP... eller såhär, det kanske är typ 2000 som gör det.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Och det här skulle vara förvånande? Det är ett singleplayer-spel med i stort sett ingenting att göra. Snittspeltiden ligger på ca: 20h enligt Steamspy, och det var ungefär här (29h loggad tid) som även jag kände att spelet inte kunde ge mer. Fullt uppgraderad, pengar i överflöd och inga uppdrag att utföra. Jag stängde ner helt och väntar nu på mer content. Så fort basbyggande, fraktskepp osv kommer så kan spelet få någon mening. NMS har en jävligt bra grund, men det gäller som sagt att Hello Games är villiga att gå ner på knä och börja gräva så att spelet får det djup som vi blev lovade.
Civ5 är också ett SP-spel dock, det är ingen som spelar Civ i MP... eller såhär, det kanske är typ 2000 som gör det.
Civ-serien är jävligt svår att mäta sig med också
Utvecklarna är brända - fast dom har tjänat miljoner så det är väl lugnt!
Sony är inte brända, men dom har ändå tjänat miljoner och ingen kommer bry sig ändå!
--
Nu finns det väl i och för sig massa personer som faktiskt gillar spelet med - det kanske man också skall tänka på. Men det är troligen riktiga fans, som hade köpt spelet oavsett vad det hade varit, det hamnar ju precis i den där sjysta lilla fåran, Open Word+Survival+Crafting+Procedural där det ligger 80% skitspel som alla köper och fortsätter köpa.
Det har alltid varit ett nischspel och jag förstår personligen inte hur så många fick för sig att det skulle vara svaret på alla deras drömmar. Jag är definitivt inget 'riktigt fan' men hade inte heller några illusioner om vad ett team på 19 personer klarar av att leverera och för mig räckte det att kunna glida omkring obehindrat och se den mer extrema varianten av procedurell generering.
Jag spelar inte längre men har lagt ner mer tid på NMS än många andra AAA-spel som är gjorda för massorna, exempelvis Dragon Age Inquisition, Witcher-spelen och Dying Light.
Fast går utväcklarna ut och säger att. Ja det kommer finnas bananer i spelet, och det inte finns bananer i spelet när det släpps så är det väl knappast kundernas fel?
Så fort ett spel ger sken av "oändlighet" så blir man misstänksam, väldigt få spel kan leverera på det. Jag tycker det är bättre att göra som Rockstar med GTA-spelen; ringa in världen i en begränsad spelyta och fyll istället spelvärden med innehåll. Jämför med dylika spel som Just Cause som förvisso också har en begränsad spelvärld, men de slår på stora trumman att den är större men kan åt andra inte sidan fylla den med relevant innehåll och gör det mycket tråkigare (personlig åsikt, förstås).
Så även om rymden är mycket mer "oändlig" än en normal GTA-värld så skulle No Man's Sky ändå ha mått bra att kanske begränsat spelvärlden och göra den mer unik än att ha den gigantisk men mer intetsägande och monoton.
Spelet lider lite med det som sportspel lider av. I och med att du kan spela 100 stycken Fifa-matcher på en dag så KOMMER spelet att bli enformigt i längden, och du kommer att ha upplevt de flesta tänkbara scenarion. I sportspel kommer du dock undan detta genom att spela mot andra spelare med unika spelstilar, men i ett singleplayer-spel där du upptäcker snarlika planeter har du inte den dynamiken. Det blir till slut ganska platt.
Kan bara skratta åt dom som köpte på av impuls. Spelet såg ut som skit flera månader innan release.
För det första tycker jag det är oerhört irriterande med folk som dig som ens orkar skriva en egen kommentar för att berätta vad duktig du var som tyckte spelet var skit långt innan det släpptes.
Vad är det egentligen du vill höra, bra jobbat?
Sen är ju kommentaren i sig dum om man analyserar den; du vet att något är skit lååångt innan det släppts. Antingen är du synsk eller så bedömer du saker toklångt innan vanliga vettiga människor som bildar sig en ordentlig uppfattning när det faktiskt finns information att tillgå.
(Har länge irriterat mig på liknande kommentarer men inte orkat svara, så du fick nog några extra procent hårdhet men det kan du ha).
Så lite mer on topic; kunde man "se" att spelet var dåligt långt innan så är det rimligtvis mest det grafiska man tycker är dåligt. Trailers osv tyckte jag inte gav någon indikation på spelet skulle vara så pass enformigt som det kritiseras för.
Det är väl det stora problemet med alla spel; omöjligt att på förhand bedöma gameplay och hur långlivat spelet kommer vara.
Jag minns den gamla goda tiden. När dinosaurer sprang lösa och recensionerna fick landa ordentligt innan man kunde köpa spelet. Det fanns det iofs inte så mycket plats för indie-spel i Super Power å Super Play så i vanlig ordning finns det för- och nackdelar med det mesta.
Vill bara instämma till väldigt bra kommentar. Hade spelet sett skit ut innan release hade det självklart inte fått sån hype. Såg tvärtom väldigt bra ut på de gameplay-videos de visade.
Okej för att vidareutveckla varför spelet såg ut som skit.
Gameplay, åka till planeter som ser likadana ut.
Växter har olika format men du letar efter samma resources på varje planet.
Trading och lära sig nya språk handlade om att läsa obelisker eller någon annan skit.
Varje planet sades vara oupptäckt men var alltid bebodd av aliens.
Ingen interaktion med naturen utan dom springer bara runt som hjärndöda varelser.
Du spelar i första person men saknar modell, utan du är ett flygande multiverktyg.
Ingen multiplayer.
Combat och rymdstriderna såg väldigt dåliga ut.
Ingen story och väldigt dåligt med innehåll för "skapa din egna story"
Detta kommer jag på, på rakt arm vilken uppdagades innan release.
Alla som köpt spelet och förväntat sig annorlunda har gått på dyr marknadsförning från både utvecklare och utgivare.
Därför jag skrattar åt alla köptorskar som sedan sitter och klagar.
Finns det inte bättre saker som glädjer dig än andras missnöje? Var du en tönt som blev mobbad i skolan eller är du bara jävligt dum i huvet?
Tycker Angry Joe förklarar bra om vad som är problemen med spelet
https://www.youtube.com/watch?v=uTTPlqK8AnY
Death is only the beginning
Jag upplever att spelet blev exakt som informationen, bilderna, videos och reklamen visade att det skulle vara. Vad hade ni förväntat er?
Du upplevde det helt fel då eftersom det är massor av funktioner det talades om som sedan inte fanns med i spelet. Multiplayer t.ex.
Kan bara skratta åt dom som köpte på av impuls. Spelet såg ut som skit flera månader innan release.
För det första tycker jag det är oerhört irriterande med folk som dig som ens orkar skriva en egen kommentar för att berätta vad duktig du var som tyckte spelet var skit långt innan det släpptes.
Vad är det egentligen du vill höra, bra jobbat?
Sen är ju kommentaren i sig dum om man analyserar den; du vet att något är skit lååångt innan det släppts. Antingen är du synsk eller så bedömer du saker toklångt innan vanliga vettiga människor som bildar sig en ordentlig uppfattning när det faktiskt finns information att tillgå.
(Har länge irriterat mig på liknande kommentarer men inte orkat svara, så du fick nog några extra procent hårdhet men det kan du ha).
Så lite mer on topic; kunde man "se" att spelet var dåligt långt innan så är det rimligtvis mest det grafiska man tycker är dåligt. Trailers osv tyckte jag inte gav någon indikation på spelet skulle vara så pass enformigt som det kritiseras för.
Det är väl det stora problemet med alla spel; omöjligt att på förhand bedöma gameplay och hur långlivat spelet kommer vara.
Jag minns den gamla goda tiden. När dinosaurer sprang lösa och recensionerna fick landa ordentligt innan man kunde köpa spelet. Det fanns det iofs inte så mycket plats för indie-spel i Super Power å Super Play så i vanlig ordning finns det för- och nackdelar med det mesta.
Vill bara instämma till väldigt bra kommentar. Hade spelet sett skit ut innan release hade det självklart inte fått sån hype. Såg tvärtom väldigt bra ut på de gameplay-videos de visade.
Okej för att vidareutveckla varför spelet såg ut som skit.
Gameplay, åka till planeter som ser likadana ut.
Växter har olika format men du letar efter samma resources på varje planet.
Trading och lära sig nya språk handlade om att läsa obelisker eller någon annan skit.
Varje planet sades vara oupptäckt men var alltid bebodd av aliens.
Ingen interaktion med naturen utan dom springer bara runt som hjärndöda varelser.
Du spelar i första person men saknar modell, utan du är ett flygande multiverktyg.
Ingen multiplayer.
Combat och rymdstriderna såg väldigt dåliga ut.
Ingen story och väldigt dåligt med innehåll för "skapa din egna story"
Detta kommer jag på, på rakt arm vilken uppdagades innan release.
Alla som köpt spelet och förväntat sig annorlunda har gått på dyr marknadsförning från både utvecklare och utgivare.
Därför jag skrattar åt alla köptorskar som sedan sitter och klagar.
Finns det inte bättre saker som glädjer dig än andras missnöje? Var du en tönt som blev mobbad i skolan eller är du bara jävligt dum i huvet?
Haha jösses
Det jag egentligen störde mig mest på i spelet var att alla planeter som man "upptäckte" redan var upptäckta. Det fanns ju baser och konstruerade föremål på varenda planet (baser som dessutom var smått identiska). Så för mig försvann själva upplevelsen med att "upptäcka" planeter när jag insåg att alla redan var bebodda. Hade fått en bild i huvudet om att man skulle besöka planeter som ingen tidigare satt sin fot på, men nej, det var aliens på varenda planet.
Då försvinner själva grejen med att döpa om saker också. Varför ska jag döpa om en planet som redan har ett namn och som dessutom redan är bebodd? Vad har jag för rätt att döpa om deras planet?
När Engelsmännen kom till Australien så deklarerade dom att "här bor ingen" eftersom aboriginerna inte var klassade som människor. Därmed kunde de styra och ställa som de ville. Kanske prova nåt liknande med no man's sky dårå.
Så fort ett spel ger sken av "oändlighet" så blir man misstänksam, väldigt få spel kan leverera på det.
Utom vapen i Borderlands. Fast det kanske ändå inte var superspännande. Men lite kul.
Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.
Lite snålt med uppdateringar på Twitter på "senaste" tiden.
https://twitter.com/nomanssky
Kan bara skratta åt dom som köpte på av impuls. Spelet såg ut som skit flera månader innan release.
För det första tycker jag det är oerhört irriterande med folk som dig som ens orkar skriva en egen kommentar för att berätta vad duktig du var som tyckte spelet var skit långt innan det släpptes.
Vad är det egentligen du vill höra, bra jobbat?
Sen är ju kommentaren i sig dum om man analyserar den; du vet att något är skit lååångt innan det släppts. Antingen är du synsk eller så bedömer du saker toklångt innan vanliga vettiga människor som bildar sig en ordentlig uppfattning när det faktiskt finns information att tillgå.
(Har länge irriterat mig på liknande kommentarer men inte orkat svara, så du fick nog några extra procent hårdhet men det kan du ha).
Så lite mer on topic; kunde man "se" att spelet var dåligt långt innan så är det rimligtvis mest det grafiska man tycker är dåligt. Trailers osv tyckte jag inte gav någon indikation på spelet skulle vara så pass enformigt som det kritiseras för.
Det är väl det stora problemet med alla spel; omöjligt att på förhand bedöma gameplay och hur långlivat spelet kommer vara.
Jag minns den gamla goda tiden. När dinosaurer sprang lösa och recensionerna fick landa ordentligt innan man kunde köpa spelet. Det fanns det iofs inte så mycket plats för indie-spel i Super Power å Super Play så i vanlig ordning finns det för- och nackdelar med det mesta.
Vill bara instämma till väldigt bra kommentar. Hade spelet sett skit ut innan release hade det självklart inte fått sån hype. Såg tvärtom väldigt bra ut på de gameplay-videos de visade.
Okej för att vidareutveckla varför spelet såg ut som skit.
Gameplay, åka till planeter som ser likadana ut.
Växter har olika format men du letar efter samma resources på varje planet.
Trading och lära sig nya språk handlade om att läsa obelisker eller någon annan skit.
Varje planet sades vara oupptäckt men var alltid bebodd av aliens.
Ingen interaktion med naturen utan dom springer bara runt som hjärndöda varelser.
Du spelar i första person men saknar modell, utan du är ett flygande multiverktyg.
Ingen multiplayer.
Combat och rymdstriderna såg väldigt dåliga ut.
Ingen story och väldigt dåligt med innehåll för "skapa din egna story"
Detta kommer jag på, på rakt arm vilken uppdagades innan release.
Alla som köpt spelet och förväntat sig annorlunda har gått på dyr marknadsförning från både utvecklare och utgivare.
Därför jag skrattar åt alla köptorskar som sedan sitter och klagar.
Finns det inte bättre saker som glädjer dig än andras missnöje? Var du en tönt som blev mobbad i skolan eller är du bara jävligt dum i huvet?
Hur har saken om hen blev mobbad i skolan med saken att göra? Och varför använda tönt som ett skällsord? Jag skulle tro att allmänheten klassar alla som hänger på FZ.se som "töntar" om man ska dra det så långt, välkommen till klubben!
En av de saker som är mest oseriöst är att dom ignorerar och inte erkänner kritiken dom fått eller bett om ursäkt, utan kör på det vanliga PR-snacket om att uppskatta "åsikterna" och "feedbacken" och hela tiden upprepa hur mycket dom jobbar på att förbättre saker.
Visst, det är bra, men ett erkännande är på sin plats.
Lite snålt med uppdateringar på Twitter på "senaste" tiden.
https://twitter.com/nomanssky
Han har nog fått mun kavel du får kolla här
quod similis saporem blandeque coruscant