Läs historien om Star Citizens bökiga utveckling

Robot
Medlem
Läs historien om Star Citizens bökiga utveckling

Om dom lyckas med det dom vill med detta spel så blir de nog riktigt jävla bra!

Medlem

Tror fortfarande på detta projektet men tänker inte köpa det förän det är klart.
Förstår inte riktigt vad som skall locka folk med massa moduler förutom dom redan frälsta så det är nog dom som får punga ut mer pengar om dom inte håller sig inom (sin svinfeta)budget.
Får hoppas dom levererar ett fullt spel så jag får uppleva det.

Medlem

Spelet SLÄPPS inte modulärt, det byggs modulärt för att alphatestare ska kunna ge feedback på respektive modul och för att de ska kunna jobba parallellt utan att pajja koden för nån annan.

Däremot släpps Singleplayer som ett fristående spel, och Multiplayer senare. Med andra ord en rätt traditionell release, men två spel:)

Medlem

Jag tror på dom när jag kan sitta o spela spelet ☺

jätte kul att folk har sån tillit till utvecklare men idag så tror jag inte på nått av vad dom säger ska finnas i spelet innan jag kunnat uppleva och spela det själv.

Medlem

När spelpressen väl väljer att göra lite granskande arbete så gör alla det om samma sak? Har hittils Läst ett djupgrävande epos på typ 20 sidor om Star Citizens utveckling på The Escapist, i Level och nu på Kotaku.

ÖH, Skärpning!


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Rätt trött på hela SC-historien. För mig blir det INTE ett spel av intresse. Det har gått från att vara ett potentiellt fett Wing Commander/freelancer-spel till en trött jätte med en massa segt "gameplay" där man ska gå runt och klicka en massa. Att det aldrig ser ut att bli färdigt trots sin "modulära" design för att man hela tiden tar på sig mer istället för att bli färdig med något och sedan lägga till grejer framöver gör ju att det känns som om det aldrig kommer att bli färdigt nog att släppas som spelbart spel.
Hoppas jag har fel, men det blir i alla fall inte vad det var tänkt att bli. Många tycker säkert det blir bättre, själv räknar jag med en rätt medioker single-player trots episka skådespelare och ett multiplayer-lir som jag tröttnar på väldigt snabbt.

Yttermera känns det som om det tillsammans med "projekt" som Godus m.m. har sabbat rätt rejält för ex dual universe och andra potentiella storprojekt. Ska bli spännande att se vad det blir av med koncept som kickstarter & early access framöver. Själv betalar jag nog hellre "fullt pris" framöver för ett "färdigt" fungerande spel, än halva priset för dessa neverendingstoryprojekt. Har stöttat SC eftersom Chris har stort förtroendekapital hos mig sedan tidigare, men bara med absolut minsta insats för både SP/MP.

Medlem

Har testat det nyligen, men än så länge är det långt ifrån färdigt. Tyckte mest att jag sprang vilse i någon rymdstation. Och i hangaren förstod jag inte riktigt vad jag skulle göra. Återgår till att köra uppdrag i Elite Dangerous Horizons och kanske lite mining i Eve Online i november, då de inför en ny Free to Play-modell.
Lycka till så länge Chris Roberts & Co.


signatur

/MJ

Medlem

IMO är alla dessa artiklar och människor mest bara buzz-killingtons.

"Vi ska göra det ultimata rymdspelet! Det ska vara alla våra fantasier made flesh! Nu kör viiiii!"

"Neeemenvadååååå...." gnäller massa buzzkillingtons.
"Det är jättesvårt och vad är tidsplanen egentligen, har ni tänkt på att multiplayerkoden blir askrånglig och bara det tar ju massa tid för att inte tala om" ...

Större Debbie Downers får man leta efter. Ja det kanske är omöjligt eller tar väldigt lång tid, var väl underförstått från början, men kan man inte få drömma lite! Kan dom inte få försöka göra det omöjliga utan att det kommer massa hobbybyråkrater och viftar med papper och formulär som bör vara ifyllda.

Om någon säger att hen tänker bygga en stad i luften där det alltid serveras gratis mjukglass så väljer iaf jag att riva av en blaffig high-five up high OCH low, ist för att efterfråga en utvärdering utav arkitekter med relevant erfarenhet samt tidsplan, för att inte tala om vilka tillstånd som skulle krävas för något sånt framförallt på internationellt luftrum... Tråkmånsar...!!


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Statsmakten:

Spelet SLÄPPS inte modulärt, det byggs modulärt för att alphatestare ska kunna ge feedback på respektive modul och för att de ska kunna jobba parallellt utan att pajja koden för nån annan.

Däremot släpps Singleplayer som ett fristående spel, och Multiplayer senare. Med andra ord en rätt traditionell release, men två spel:)

Fast att dela upp Single och multiplayerdelen i två olika releaser är inte i linje med "traditionellt". Det enda stora spel jag vet som gjort så är GTA 5. Alla andra spel släpper båda samtidigt, eller bara ena delen.

Medlem

Mycket kommer bli klarlagt rörande releasedatum för första episoden av singleplayer kampanjen helgen som kommer (9 oktober). CitizenCon går av stapeln då.

Vill man har mer info om vad som kommer visas där så finns det tre korta youtube intervjuer här:

https://www.youtube.com/watch?v=fDROliuDczo

https://www.youtube.com/watch?v=TbWh5inW7Fw

https://www.youtube.com/watch?v=OB_AI9ukSp8

Medlem

Det har aldrig verkat lovande och kommer aldrig bli färdigt

Redaktör
Skrivet av Preed:

När spelpressen väl väljer att göra lite granskande arbete så gör alla det om samma sak? Har hittils Läst ett djupgrävande epos på typ 20 sidor om Star Citizens utveckling på The Escapist, i Level och nu på Kotaku.

ÖH, Skärpning!

Som de själva säger: såna här jobb kosta massor av tid och pengar. De nämnde sju månaders jobb och åtta inblandade skribenter. Inte lätt att få ekonomisk bäring på såna jobb, och ändå svårare att få nån att betala för dem ändå. Där har du svaret på varför pressen inte gör lite granskande arbete lite oftare.


signatur
Medlem
Skrivet av Preed:

IMO är alla dessa artiklar och människor mest bara buzz-killingtons.

"Vi ska göra det ultimata rymdspelet! Det ska vara alla våra fantasier made flesh! Nu kör viiiii!"

"Neeemenvadååååå...." gnäller massa buzzkillingtons.
"Det är jättesvårt och vad är tidsplanen egentligen, har ni tänkt på att multiplayerkoden blir askrånglig och bara det tar ju massa tid för att inte tala om" ...

Större Debbie Downers får man leta efter. Ja det kanske är omöjligt eller tar väldigt lång tid, var väl underförstått från början, men kan man inte få drömma lite! Kan dom inte få försöka göra det omöjliga utan att det kommer massa hobbybyråkrater och viftar med papper och formulär som bör vara ifyllda.

Om någon säger att hen tänker bygga en stad i luften där det alltid serveras gratis mjukglass så väljer iaf jag att riva av en blaffig high-five up high OCH low, ist för att efterfråga en utvärdering utav arkitekter med relevant erfarenhet samt tidsplan, för att inte tala om vilka tillstånd som skulle krävas för något sånt framförallt på internationellt luftrum... Tråkmånsar...!!

Det här var det bästa jag läst i år, kanske ever

Medlem
Skrivet av mats:

Har testat det nyligen, men än så länge är det långt ifrån färdigt.

Inte så konstigt, det vi kan prova på än så länge heter ju Star Citizen Alpha.

Ser fram emot när vi så småningom får lägga händerna på betan, eller vad den nu kommer att kallas, där betydligt mer kommer att finnas med. T ex NPC:er (spelarna kommer bara utgöra 10%, resten är NPC:er), dynamisk ekonomi, gruvdrift, osv. Lär finnas lite mer att göra då.

Medlem
Skrivet av Preed:

IMO är alla dessa artiklar och människor mest bara buzz-killingtons.

"Vi ska göra det ultimata rymdspelet! Det ska vara alla våra fantasier made flesh! Nu kör viiiii!"

"Neeemenvadååååå...." gnäller massa buzzkillingtons.
"Det är jättesvårt och vad är tidsplanen egentligen, har ni tänkt på att multiplayerkoden blir askrånglig och bara det tar ju massa tid för att inte tala om" ...

Större Debbie Downers får man leta efter. Ja det kanske är omöjligt eller tar väldigt lång tid, var väl underförstått från början, men kan man inte få drömma lite! Kan dom inte få försöka göra det omöjliga utan att det kommer massa hobbybyråkrater och viftar med papper och formulär som bör vara ifyllda.

Om någon säger att hen tänker bygga en stad i luften där det alltid serveras gratis mjukglass så väljer iaf jag att riva av en blaffig high-five up high OCH low, ist för att efterfråga en utvärdering utav arkitekter med relevant erfarenhet samt tidsplan, för att inte tala om vilka tillstånd som skulle krävas för något sånt framförallt på internationellt luftrum... Tråkmånsar...!!

När jag backade spelet precis i början var det inte frågan om "det mest ultimata spelet någonsin", utan om en rymdflygsim i stil med Wing Commander med en multiplayerdel. Jag är föga intresserad av att betala för drömmar som aldrig realiseras, jag vill ha ett spel. Nu ändrade de ju sin vision till något smärre omöjligt efter att folk fortsatt kasta pengar i elden, istället för att sätta ner foten och kört vidare på sitt ursprungliga koncept. Vi kan sannolikt sitta här 2050 och folk fortfarande kastar pengar i elden och hävdar att ett spel ska ta så här lång tid att bli färdiga.

Medlem

Har aldrig trott att det handlat om någon form av bluff. Snarare att man helt enkelt tagit sig vatten över huvudet.

Det känns märkligt att folk har sån blind tro i ett projekt när de under samma omständigheter hade visat hetsk misstänksamhet om samma utvecklingshistoria hade kommit från stora utvecklare såsom EA eller Ubisoft. Vissa kanske tycker att det är annorlunda då det är crowdfunded i det här fallet, jag tycker att det ger ännu större anledning till granskning och kritiskt tänkande.

Medlem

Oj vad skaparna skrattar sig lyckliga, detta spelet kommer aldrig bli klart!


signatur

AYY LMAO

Medlem
Skrivet av Biggles:

Har aldrig trott att det handlat om någon form av bluff. Snarare att man helt enkelt tagit sig vatten över huvudet.

Det känns märkligt att folk har sån blind tro i ett projekt när de under samma omständigheter hade visat hetsk misstänksamhet om samma utvecklingshistoria hade kommit från stora utvecklare såsom EA eller Ubisoft. Vissa kanske tycker att det är annorlunda då det är crowdfunded i det här fallet, jag tycker att det ger ännu större anledning till granskning och kritiskt tänkande.

Det blir knepigt att jämföra eftersom större utvecklare som inte är crowdfunded är långt ifrån så transparenta som CIG.

När det gäller många andra utvecklare får vi ju ofta inte höra någonting alls medan de "låser in sig" och jobbar på nästa AAA-titel, vilket kan innebära några års utvecklingstid för ett gäng på flera hundra personer. Ofta får vi ingen information alls förrän några månader före release när marknadsföringskampanjen drar igång för att bygga hype och sälja förhandsbokningar.

Lek med tanken att CIG hade gjort något liknande. Vi skulle till exempel kunna förflytta oss till den senare delen av hösten 2013 då Foundry 42-studion i England öppnade. CIG hade då fått ihop tillräckligt med folk för att kunna dra igång utvecklingen av AAA-spel på allvar. Tänk dig att hela gänget då hade stängt dörrarna och jobbat vidare i total isolering. Idag, knappt 3 år senare, skulle vi fortfarande inte ha hört någonting.

Som tur är så fungerar CIG inte så utan tvärtom, de är väldigt transparenta i jämförelse. Vi får ny information från utvecklarna vecka efter vecka, inklusive läsvärda rapporter varje månad samt mycket annat, så någon "blind tro" i projektet handlar det definitivt inte om.

Kritisk granskning saknas inte heller. Jag är utvecklare själv, vet precis vad jag ska hålla utkik efter och jag kan vara rätt brutal i mina sågningar. Men än så länge finns det inga anledningar till sågen, jag ser att CIG har bra momentum just nu, processer och pipelines finns numera på plats, många av problemen utvecklarna stött på har det löst på vägen, en del problem jobbar de vidare med iterativt vilket är helt naturligt. Det ser helt enkelt riktigt lovande ut än så länge.

Medlem
Skrivet av Preed:

IMO är alla dessa artiklar och människor mest bara buzz-killingtons.

"Vi ska göra det ultimata rymdspelet! Det ska vara alla våra fantasier made flesh! Nu kör viiiii!"

"Neeemenvadååååå...." gnäller massa buzzkillingtons.
"Det är jättesvårt och vad är tidsplanen egentligen, har ni tänkt på att multiplayerkoden blir askrånglig och bara det tar ju massa tid för att inte tala om" ...

Större Debbie Downers får man leta efter. Ja det kanske är omöjligt eller tar väldigt lång tid, var väl underförstått från början, men kan man inte få drömma lite! Kan dom inte få försöka göra det omöjliga utan att det kommer massa hobbybyråkrater och viftar med papper och formulär som bör vara ifyllda.

Om någon säger att hen tänker bygga en stad i luften där det alltid serveras gratis mjukglass så väljer iaf jag att riva av en blaffig high-five up high OCH low, ist för att efterfråga en utvärdering utav arkitekter med relevant erfarenhet samt tidsplan, för att inte tala om vilka tillstånd som skulle krävas för något sånt framförallt på internationellt luftrum... Tråkmånsar...!!

Är nog mer att folk är jävligt trötta på att bli lovade så mycket som sen inte hålls när spelet släpps.. Och många har redan lagt ner tusentals kronor i spelet.

Tror du med skulle yttra lite farhågor om du också lagt ner mycket pengar på ett Project istället för att stå o göra "high fives" vid varje ändring och nytt dom lägger till...

Likadant som jag inte skulle kalla dig godtrogen och lättlurad för att du tror på allt företag lovar så tror jag det inte det handlar om tråkmånsar utan att folk har blivit brända för många gånger

Medlem
Skrivet av gusgun577:

Är nog mer att folk är jävligt trötta på att bli lovade så mycket som sen inte hålls när spelet släpps.. Och många har redan lagt ner tusentals kronor i spelet.

Tror du med skulle yttra lite farhågor om du också lagt ner mycket pengar på ett Project istället för att stå o göra "high fives" vid varje ändring och nytt dom lägger till...

Likadant som jag inte skulle kalla dig godtrogen och lättlurad för att du tror på allt företag lovar så tror jag det inte det handlar om tråkmånsar utan att folk har blivit brända för många gånger

Jag tror absolut inte på i princip någonting ett företag "lovat", fast som i det flesta fall snarare något dom "sagt" eller "påstått". Om en utvecklare säger att dom siktar på att släppa ett spel under ett visst år så ser jag det som att dom delar med sig till mig av sin målsättning, jag ser det inte som att jag skulle ha fått något löfte. Jag vet också att spelutveckling är ett av de mest krävande och komplicerade kreativa åttaganden som finns, och att inget är säkert förns det går att spela.

Med detta redan införstått så har jag aldrig suttit stampandes med foten när året går emot december, samt valt att inte investera/stötta med mer än 2-300kr (i det här fallet). Men i t.e.x. fallet Psychonauts 2 klart mer, i de allra flesta fall mycket mindre än båda. I inget av fallen utgår jag alls ifrån att spelet ens kommer bli färdigt - jag vill just stötta ett försök.

Jag tror att det är det enda sättet att på ett positivt sätt förhålla sig till crowdfunding utav spel, om folk inte gör det så kommer det bli så infekterat då ingen kan garantera att projekten blir verklighet.

Kanske ska projektens ansvariga förmedla bättre att så är fallet, men samtidigt borde folk förstå det om inte från början så för länge sen.


signatur

subterranean homesick alien

1
Skriv svar