Diskussion: läser du recensioner innan du köper spel?

Robot
Diskussion: läser du recensioner innan du köper spel?
Medlem
Diskussion: läser du recensioner innan du köper spel?

Allt påverkar mitt val skulle jag nog säga men främst min magkänsla om jag känner till spelet och det tillhör en genre jag gillar. Annars är det nog vänner och recensioner/videos som avgör. Olika varje gång.

Medlem

Tycker det är för lite recensioner på Fz och för mycket hype om spel som inte släppts.

Förstår samtidigt att det är mycket lättare att skriva om en 3 minuters video som visar vapen i något nytt hypat spel än att sitta och spela 15 timmar och skriva en recension.

Därför vänder jag mig rätt ofta till youtube där man kan se personer som Angry Joe, TotalBiscuit eller någon random youtuber som recenserar eller spelar ett nytt spel som spelsidor som Fz undviker att recensera.
Kanske det Fz borde satsa på? En spelsida på youtube där ni testar nya eller ovanliga spel men kanske inte nödvändigtvis gör en recension utan kommenterar delar av spelet under spelets gång.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

I grund och botten hamnar allting på min magkänsla. Jag kan se på recensioner på youtube och andra videor för att få mig en bättre uppfattning om spelet och därefter bygga på min "magkänsla" lite mer. Eller höra vänner prata om spelet och ge mig en bättre uppfattning om spelet. Ibland kan jag köpa ett spel bara för att spela med mina vänner (bra sällskap kan göra ett annars dåligt spel bra).

Men det är på min magkänsla jag gör alla mina köp egentligen. Om spelet ser ut att vara något jag vill spela så spelar det ingen roll vad recensioner säger så länge den inte visar något som får mig att tappa intresse.

Medlem

Läste en hel del om No Man's Sky men köpte det ändå efter någon vecka

Medlem

jag försöker hitta gameplay utöver allt annat och bilda mig min egen uppfattning om jag skulle gilla spelet eller inte, oavsätt vad youtubers eller andra har sagt om spelet, Men sjäklvklart har jag tittat på reviews också först för att få se mer av vad spelet innehåller kanske som inte jag kan se på andra videos som visar rakt gameplay.

Medlem

Jag går nog mest på magkänsla och köper det jag vill. Ibland blir det ett köp som får ganska svala recensioner men som jag läst på mycket om och vill ge en chans. Många gånger har jag missat kanon titlar som fått bra omdömen som tex The witcher 3, Mad Max och Shadows of Mordor som jag tagit upp på rea senare och fått min "mind blow" över hur bra de faktiskt är.

FZ är nog den sidan som jag tycker gör de recensioner som jag går på mest, kan ju ha fel men litar på FZ att de är relativt opartiska. Gillar dock video format och vore trevligt om FZ börja göra video recensioner med.

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Tycker det är för lite recensioner på Fz och för mycket hype om spel som inte släppts.

Förstår samtidigt att det är mycket lättare att skriva om en 3 minuters video som visar vapen i något nytt hypat spel än att sitta och spela 15 timmar och skriva en recension.

Därför vänder jag mig rätt ofta till youtube där man kan se personer som Angry Joe, TotalBiscuit eller någon random youtuber som recenserar eller spelar ett nytt spel som spelsidor som Fz undviker att recensera.
Kanske det Fz borde satsa på? En spelsida på youtube där ni testar nya eller ovanliga spel men kanske inte nödvändigtvis gör en recension utan kommenterar delar av spelet under spelets gång.

This. Kanske ha någon video där man spelar spelet själv eller tillsammans med någon annan (andra åsikt). Något i stil med detta: https://www.youtube.com/watch?v=Nvt5oEU4Tvg


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Orkar ärligt talat inte lära mig helt nya spel längre så jag köper bara från spelserier som jag vet att jag gillar. Men det är kul att läsa betyget på FZ när jag redan köpt och spelat ett tag.

Medlem

Jag kollar på trailer/gameplay, sedan låter jag magkänslan avgöra.

Medlem

Jag läser Gamespot innan jag köper ett spel och kör sen på min egen magkänsla. FZ är tyvärr för färgat av recensentens personliga åsikter.

Moderator | Testpilot

Vad jag oftast gör är att läsa lite överallt vad folk tycker om spelet och sedan kollar klipp på Youtube. Ganska så lätt kan jag se om "spelet är något för mig" och så kör jag bara på.

Det enda jag tycker recensioner har varit dålig på att berätta om är hur vida game play kan bli repeterande eller inte. Alla har en sådan olik smak på den fronten så spel som Diablo, No Man's Sky eller Destiny har svåra titlar när det kommer till sådant. Oftast har jag bra hum om var min gräns går dock.

I vissa fall behöver jag inte ens läsa recensioner för jag ser själv att det är ett spel jag kommer gilla via trailers (game play) och liknande.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Tackar recensioner för no mans sky

Medlem

Jag brukar vänta någon månad eller två om det är ett aaa spel, då de de senaste åren brukar vara väldigt buggfylda vid släpp.
Förboka har jag slutat helt med.

Medlem

Läser en del recensioner, kollar på Youtube , first impressions och liknande. Magkänsla spelar alltid in lite, och tidigare erfarenheter av spelserien.

Jag förbokar heller aldrig spel, så Day 1 exclusive pre-order DLC får jag aldrig tillgång till.

Medlem
Skrivet av nollgrader:

Jag läser Gamespot innan jag köper ett spel och kör sen på min egen magkänsla. FZ är tyvärr för färgat av recensentens personliga åsikter.

Tror du missat vad recensioner går ut på, en recension är just ens personliga åsikt om produkten.


signatur

God is dead

k3m
Medlem

jag använder mitt förnuft efter tillräcklig info, att avgöra spelköp. Tidigare funkade det med hype, elr annat svammel. Men nu för tiden vet jag precis vad jag gillar o erfarenheten gör bl.a. att jag slipper impulsköp

Medlem
Skrivet av nollgrader:

Jag läser Gamespot innan jag köper ett spel och kör sen på min egen magkänsla. FZ är tyvärr för färgat av recensentens personliga åsikter.

Skrivet av nollgrader:

Jag läser Gamespot innan jag köper ett spel och kör sen på min egen magkänsla. FZ är tyvärr för färgat av recensentens personliga åsikter.

Blir inte alla recensioner det?

Ang mig själv. Jag vet typ vilka spel jag gillar och vilka som går bort, sen så kikar jag på lite recensioner och försöker bilda mig en uppfattning. Glöm sen inte Steam-, GOG- och dylika reor.

Medlem

Jag är så pass rutinerad att jag vågar gå helt på magkännsla.
Fast jag brukar kolla in lite youtube och fz såklart också.
Förbokar aldrig spel nå mer och köper oftast först efter att dom varit ute ett tag.
Det gör ofta spelen billigare plus att man inte behöver senaste hårdvaran hela tide


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Angust:
Skrivet av nollgrader:

Jag läser Gamespot innan jag köper ett spel och kör sen på min egen magkänsla. FZ är tyvärr för färgat av recensentens personliga åsikter.

Tror du missat vad recensioner går ut på, en recension är just ens personliga åsikt om produkten.

Nej, du kan recensera ett spel objektivt.

Medlem

Blir oftast YouTube-recensioner, TotalBiscuit är en solklar favorit där men på den senare tiden tycker jag Gameranx "Before you buy"-klipp täcker många risker innan spelköp. Läser f.ö. alltid FZ:s recensioner om det är ett spel jag ens har sneglat på, och i åtta fall av tio kan jag hålla med.

Ibland lyssnar jag på mina vänner också, vilket i ärlighetens namn är det som lett till mina sämsta köp - No Man's Sky exemplifierar detta mycket väl.

Medlem

Bara om det är spel jag är direkt osäker på om jag ska köpa, då kan recensioner ha en betydelse. Ibland kommer spel man är smått intresserad av, men man har inte själv varit insatt alls i utvecklingen av spelet, då är en recension av någon form nästan nödvändigt för att som checka av om det är värt pengarna.

Men rätt ofta när jag verkligen är intresserad av ett spel så har jag följt processen av trailers och intervjuer osv kring spelet, att min egna uppfattning om spelet generellt är så att jag redan bestämt om jag vill köpa ett spel eller ej. Ett som Final Fantasy 15 som jag följt utvecklingen av i 10 år, så kommer inte en recension spela någon större roll, jag köper spelet dag ett och bildar en egen uppfattning då. Likaså Xcom 2 och pokemon Sun and Moon när de kom/kommer, jag har redan bestämt att jag ska köpa dem vid release oavsett.

Assassins Creed är väl ett bra exempel på en spelserie jag aldrig kommer köpa utan någon form av recension innan. Har man blivit sviken en gång, vill man inte bli sviken igen.

Spelar jag spel som blivit släppta sen ett tag tillbaka så är det nog ganska ofta vänner som tipsar om spelen, eller att man halkat in på en LP på youtube som varit intressant.

Medlem

Jag går mycket på det FZ säger. Giller era recensioner och vill gärna fortsätta ha dom i text och inte video.
Mycket magkänsla också.
Sen har jag märkt att spelbara demos/betaversioner väger väldigt tungt. Gillade BF1 betan så det kommer jag nog skaffa.
Har testat Everspace (demo) och Steep (beta) men båda var tråkigare att spela själv än att se när andra spelar. Där är jag glad att jag inte gick efter en random youtuber.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Man blandar ju allt där. Först ser man på trailers och väntar till spelet är släppt. Efter det läser man recensioner och kollar lite på youtube. Jag förbokar nästan aldrig spel(det senaste var witcher 3) om jag inte litar väldigt mycket på utvecklaren.

Medlem

Jag brukar kolla vad TotalBiscuit har att säga. Utan tvekan den mest träffsäkra recensenten.

Och /facepalm på er som säger att ni först kollar recensioner och sedan går på magkänsla...

Medlem

Läser inte massa recensioner - det ger inget, dom tar i princip aldrig upp det jag vill veta ändå.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

"Mafia III är ett av höstens stora actionspel, men de som ville kasta sig in i Maffialivet i 60-talets USA fick göra det utan att läsa några recensioner först." Man behöver ju inte förköpa:)
Jag diskuterar uppkommande spel via messenger med polarna, sen kollar jag eventuella recensioner, oftast via fb eller Youtube, om det är FZ som recenserar så kollar jag känslan bland kommentarerna om det är en spelserie som jag inte känner till innan. Sen avgör såklart priset och magkänsla. Bf1 kommer jag dock inte att förboka pga tidigare erfarenheter med dåliga launches, men jag kommer absolut att köpa det om det inte blir en skitstorm.

Medlem

1. Titta på gameplay-videos av spelet. Där tittar jag efter det ytliga. (Grafik/stil, röstskådespel, ljudeffekter, och så vidare.)
2. Läs på om spelet. (Vem har utvecklat spelet, vem är utgivaren, vem portar spelet till PC, och vad dessa har för referenser och tidigare släpp.
3. Läs om vad folk säger och tycker om spelet på diverse forum och communities. (Här lär jag mig om hur spelet faktiskt är och fungerar i konsumenternas egna händer; hur pass optimerat det är, hur innehållsrikt det är, spelvärde/omspelnadsvärde/livslängd, och ofta också ett och annat citat från utvecklarna som är värt att uppmärksammas (exempelvis framtidsplaner, kommande uppdateringar, ståndpunkt vad gäller DLCs/mikrotransaktioner, och så vidare))

I vanliga fall brukar jag kunna läsa av ganska snabbt om ett spel ser ut att bli bra eller inte. Det hjälper dessutom mycket att inte förboka spel, utan att istället avvakta åtminstone en dag eller två för att se vad folk tycker och tänker efter att ha spelat det.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Oftast går jag efter Steamrecensioner när jag bildar mig en uppfattning om spel, men också betrodda recensenter. TotalBiscuit är fortfarande min favoritkälla för information om nya titlar och deras prestanda.

Jag litar inte på spelrecensenter som alltför ofta ger spel högre betyg än genomsnittet. Då drar jag öronen åt mig och antar att det är en köpt recension, även om det självklart inte alltid är så. Bara en av mina personliga tumregler.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Beror lite på typen av spel vissa som steam spel går jag på magkänsla då priset ofta ligger på vad det en gång i tiden kostade att hyra en film. Serier jag gillar köper jag utan att bry mig om recensioner. Nya upphypade spel följer jag på recensioner och stream.

123
Skriv svar