David Cage: Detroit är 20 gånger mer komplicerat än något jag gjort förut

Robot
David Cage: Detroit är 20 gånger mer komplicerat än något jag gjort förut
Medlem
David Cage: Detroit är 20 gånger mer komplicerat än något jag gjort förut

The more glamorous Bladerunner

Ser verkligen fram emot det här!

Medlem

Synd att det var så fult, dvs ansiktsanimationerna.. Fortf. inget spel som gjort ansiktsanimationer lika bra som i L.A Noire, som ju är jättegammalt.. dåligt.. Blir så töntigt och ingen inlevelse när det ser sådär dassigt ut, behöver komma upp i filmkvalité (ansikten iaf) för att sånt här ska bli intressant imo.


signatur
Medlem

Oh hade missat detta helt. Verkar intressant!

Medlem
Skrivet av vurt:

Synd att det var så fult, dvs ansiktsanimationerna.. Fortf. inget spel som gjort ansiktsanimationer lika bra som i L.A Noire, som ju är jättegammalt.. dåligt.. Blir så töntigt och ingen inlevelse när det ser sådär dassigt ut, behöver komma upp i filmkvalité (ansikten iaf) för att sånt här ska bli intressant imo.

Så illa ser det väl inte ut :/

Medlem

Äää Jävla exklusivitet. Spelade bara för en månad sen igenom Heavy Rain och Beyond då jag fick låna ett Playstation 3 av min bror. Blir väl lagom till 2020 innan jag spelar denna titeln.

Medlem

han e sjuk i huvet

Medlem
Skrivet av vurt:

Synd att det var så fult, dvs ansiktsanimationerna.. Fortf. inget spel som gjort ansiktsanimationer lika bra som i L.A Noire, som ju är jättegammalt.. dåligt.. Blir så töntigt och ingen inlevelse när det ser sådär dassigt ut, behöver komma upp i filmkvalité (ansikten iaf) för att sånt här ska bli intressant imo.

Tyckte dock ansiktsanimationerna i LA Noire var lite uncanny valley.

Medlem

Med mer avancerat så antar jag att han menar att spelet inte spelar sig självt á la Beyond: Two Souls?


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av 1337Figaro:
Skrivet av vurt:

Synd att det var så fult, dvs ansiktsanimationerna.. Fortf. inget spel som gjort ansiktsanimationer lika bra som i L.A Noire, som ju är jättegammalt.. dåligt.. Blir så töntigt och ingen inlevelse när det ser sådär dassigt ut, behöver komma upp i filmkvalité (ansikten iaf) för att sånt här ska bli intressant imo.

Så illa ser det väl inte ut :/

Nej jag menar bara ansiktsanimationerna, tycker det är konstigt att ett spel från 2011 hade så pass mycket bättre teknologi:

https://www.youtube.com/watch?v=kG3W5sK7FFc
helt makalöst hur realitiskt det ser ut i jämförelse med allt annat som gjorts. Sen är inte ansiktsanimationer jätteviktigt i alla spel, men i ett sånt här tycker jag det vore fantastiskt att se igen. Man behöver ju inte använda jättekända skådisar till det heller...


signatur
Medlem
Skrivet av vurt:
Skrivet av 1337Figaro:
Skrivet av vurt:

Synd att det var så fult, dvs ansiktsanimationerna.. Fortf. inget spel som gjort ansiktsanimationer lika bra som i L.A Noire, som ju är jättegammalt.. dåligt.. Blir så töntigt och ingen inlevelse när det ser sådär dassigt ut, behöver komma upp i filmkvalité (ansikten iaf) för att sånt här ska bli intressant imo.

Så illa ser det väl inte ut :/

Nej jag menar bara ansiktsanimationerna, tycker det är konstigt att ett spel från 2011 hade så pass mycket bättre teknologi:

https://www.youtube.com/watch?v=kG3W5sK7FFc
helt makalöst hur realitiskt det ser ut i jämförelse med allt annat som gjorts. Sen är inte ansiktsanimationer jätteviktigt i alla spel, men i ett sånt här tycker jag det vore fantastiskt att se igen. Man behöver ju inte använda jättekända skådisar till det heller...

Fast de använder ju skådespelare och spelade in deras ansiktsuttryck direkt. Så klart det ser realistiskt ut men då ska du ha en skådespelare som gör varenda ansikte i spelet.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av vurt:
Skrivet av 1337Figaro:
Skrivet av vurt:

Synd att det var så fult, dvs ansiktsanimationerna.. Fortf. inget spel som gjort ansiktsanimationer lika bra som i L.A Noire, som ju är jättegammalt.. dåligt.. Blir så töntigt och ingen inlevelse när det ser sådär dassigt ut, behöver komma upp i filmkvalité (ansikten iaf) för att sånt här ska bli intressant imo.

Så illa ser det väl inte ut :/

Nej jag menar bara ansiktsanimationerna, tycker det är konstigt att ett spel från 2011 hade så pass mycket bättre teknologi:

https://www.youtube.com/watch?v=kG3W5sK7FFc
helt makalöst hur realitiskt det ser ut i jämförelse med allt annat som gjorts. Sen är inte ansiktsanimationer jätteviktigt i alla spel, men i ett sånt här tycker jag det vore fantastiskt att se igen. Man behöver ju inte använda jättekända skådisar till det heller...

LA Noire använde sig inte ens utav "animationer" som man gör normalt sett, utan spelade in skådespelarnas ansiktsuttryck. Det ÄR mer eller mindre film i fråga om karaktärerna. Alla deras rörelser och ansiktsrörelser är hämtade från verkligheten.

Det är en dyr och otymplig teknik i dagsläget. Begränsar förstås även utvecklarna som inte kan designa karaktärsmodeller själva utan tvingas rätta sig efter skådespelarnas utseenden. Enda anledningen till att den användes ö.h.t i LA Noire var ju att utvecklarna lade fokus på att spelaren skulle kunna se om folk ljög eller inte genom att studera deras ansiktsuttryck.

Medlem

När jag ser på videon känns det som hela spelet är spoilat. Visst, jag förstår att allt kan hända under min runda, men alla slut känns ju avslöjade.

Medlem
Skrivet av Thanamauil:

När jag ser på videon känns det som hela spelet är spoilat. Visst, jag förstår att allt kan hända under min runda, men alla slut känns ju avslöjade.

Jag tror att det är mer än ett case i spelet.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

LA Noire använde sig inte ens utav "animationer" som man gör normalt sett

Känner till det mesta om tekniken, därför jag även skrev just att man inte behöver använda dyra skådisar till det, för det finns självklart varianter där du bara spelar in själva rörelserna av ansiktet. Dvs. du kan ha te.x en demon eller vad som helst där ansiktsrörelserna styrs av en människa. Utvecklingen här har inte stått still, det gör den sällan.

Jag kan tycka överlag att det ställs för få krav från både de som recenserar spel och de som spelar.. I te.x filmvärlden är det inte alls så, ofta om en film satt en ny milstolpe och en liknande film släpps flera år efteråt med föråldrad teknik så räds inte tittare eller recensenter att tala om det eller göra jämförelser. I spelvärlden är det ofta lite tvärtom, man kommer direkt till spelutvecklaren (eller egentligen Publisherns) försvar, ofta utan att förstå att de gör sig själva en otjänst. Menar inte bara grafik, finns otal andra grejer man skulle kunna ta upp..


signatur
FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av vurt:
Skrivet av Sisyr:

LA Noire använde sig inte ens utav "animationer" som man gör normalt sett

Känner till det mesta om tekniken, därför jag även skrev just att man inte behöver använda dyra skådisar till det, för det finns självklart varianter där du bara spelar in själva rörelserna av ansiktet. Dvs. du kan ha te.x en demon eller vad som helst där ansiktsrörelserna styrs av en människa. Utvecklingen här har inte stått still, det gör den sällan.

Jag kan tycka överlag att det ställs för få krav från både de som recenserar spel och de som spelar.. I te.x filmvärlden är det inte alls så, ofta om en film satt en ny milstolpe och en liknande film släpps flera år efteråt med föråldrad teknik så räds inte tittare eller recensenter att tala om det eller göra jämförelser. I spelvärlden är det ofta lite tvärtom, man kommer direkt till spelutvecklaren (eller egentligen Publisherns) försvar, ofta utan att förstå att de gör sig själva en otjänst. Menar inte bara grafik, finns otal andra grejer man skulle kunna ta upp..

Min erfarenhet är att det är precis tvärtom vad du säger. Fokus på teknik är mycket, mycket större i spelbranschen än i filmbranschen från konsumenters och recensenters håll.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Min erfarenhet är att det är precis tvärtom vad du säger. Fokus på teknik är mycket, mycket större i spelbranschen än i filmbranschen från konsumenters och recensenters håll.

Spel är till större delen teknik så fokusen måste ligga på det rent naturligt. Men man tittar sällan på milstolparna, det måste man göra om man gör film och vill ligga i framkant och försäkra sig om att både publik och recencenter ger tummen upp. Med spel tittar man snarare på vad som den tillfälliga standarden är, vad man kan komma undan med utan att få dåliga betyg, den ribban skulle behöva sänkas.

Ett tidigt exempel som ej har med grafik att göra är Ultima 7, där man för första gången i ett rollspel hade NPC¨s som levde sina egna små liv, donade i trädgården, öppnar fönster, gick till sina jobb osv.. En milstolpe som man tyckte satte en helt ny standard för vad man bör förvänta sig i sådana spel. Så blev det i vanlig ordning inte. Nästa open world RPG där man ens brydde sig om att ha denna feature var Gothic 1.. Bioware gjorde många liknande spel (to.m i nutid) men struntade helt i det och kom undan med det, ingen sa ett ord, sa någon något försvarade man dom direkt (provade några ggr, blev direkt attackerad av fanboys). Så är det ofta i denna branch, tycker det är trist eftersom det leder till en viss stagnering, där utvecklaren kan ha en ganska låg standard och komma undan med det ändå.


signatur
Medlem

Beyond Two Souls hade grym potential om de inte hade klippt sönder kronologin.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av vurt:

Synd att det var så fult, dvs ansiktsanimationerna.. Fortf. inget spel som gjort ansiktsanimationer lika bra som i L.A Noire, som ju är jättegammalt.. dåligt.. Blir så töntigt och ingen inlevelse när det ser sådär dassigt ut, behöver komma upp i filmkvalité (ansikten iaf) för att sånt här ska bli intressant imo.

Fan vad kräsen du är:P

Medlem
Skrivet av Paddington:

Beyond Two Souls hade grym potential om de inte hade klippt sönder kronologin.

På PS4 kan du välja om du vill spela i kronologisk ordning eller ej


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem
Skrivet av vurt:
Skrivet av Sisyr:

Min erfarenhet är att det är precis tvärtom vad du säger. Fokus på teknik är mycket, mycket större i spelbranschen än i filmbranschen från konsumenters och recensenters håll.

Spel är till större delen teknik så fokusen måste ligga på det rent naturligt. Men man tittar sällan på milstolparna, det måste man göra om man gör film och vill ligga i framkant och försäkra sig om att både publik och recencenter ger tummen upp. Med spel tittar man snarare på vad som den tillfälliga standarden är, vad man kan komma undan med utan att få dåliga betyg, den ribban skulle behöva sänkas.

Ett tidigt exempel som ej har med grafik att göra är Ultima 7, där man för första gången i ett rollspel hade NPC¨s som levde sina egna små liv, donade i trädgården, öppnar fönster, gick till sina jobb osv.. En milstolpe som man tyckte satte en helt ny standard för vad man bör förvänta sig i sådana spel. Så blev det i vanlig ordning inte. Nästa open world RPG där man ens brydde sig om att ha denna feature var Gothic 1.. Bioware gjorde många liknande spel (to.m i nutid) men struntade helt i det och kom undan med det, ingen sa ett ord, sa någon något försvarade man dom direkt (provade några ggr, blev direkt attackerad av fanboys). Så är det ofta i denna branch, tycker det är trist eftersom det leder till en viss stagnering, där utvecklaren kan ha en ganska låg standard och komma undan med det ändå.

Ultima 7 var långt från först med det där, det var redan då en gammal Ultima-feature från 80-talet och förekom även i andra spel lika tidigt.
Frågan en spelutvecklare ställer sig är hur stor betydelse en sådan feature har för själva spelet och om det är värt att använda datorns begränsade resurser till det.

Medlem
Skrivet av Ahris:

Ultima 7 var långt från först med det där, det var redan då en gammal Ultima-feature från 80-talet och förekom även i andra spel lika tidigt.
Frågan en spelutvecklare ställer sig är hur stor betydelse en sådan feature har för själva spelet och om det är värt att använda datorns begränsade resurser till det.

Kan ha funnits i 6:an, kommer inte ihåg men det var inte det som var poängen (förstärker bara min poäng).
Frågan spelutvecklare också ställer sig är; hur kommer spelet att mottagas om vi struntar i feature X, Y eller Z.. Ofta kommer man undan med det, Bethesda är ett rätt bra exempel, för varje spel så fördummar man, men recensionerna förblir de samma.


signatur
Medlem
Skrivet av marsson90:
Skrivet av Paddington:

Beyond Two Souls hade grym potential om de inte hade klippt sönder kronologin.

På PS4 kan du välja om du vill spela i kronologisk ordning eller ej

Nice. Vilket tyder på att jag inte var den enda som klagade på det. Fruktansvärt val av dom att hacka sönder sådär.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

1
Skriv svar