Ny studie: män och kvinnor spelar annorlunda

Medlem
Skrivet av Warfighter320:

Men vad är Non-binary gender då?? haha ingen verkar kunna svara på frågan=ingen vet svaret...

Gissar på att det är folk som svarat något annat än kvinna/man på frågan om kön?

Inaktiv
Skrivet av Warfighter320:

Men vad är Non-binary gender då?? haha ingen verkar kunna svara på frågan=ingen vet svaret...

Såna som inte identifierar sig som man eller kvinna. Man kan ju faktiskt födas med egenskaper från båda könen. Men de kollar nog inte folks könsorgan eller gör kromosomprov utan litar nog på vad folk fyller i, så säkert många transmänniskor bland dem, vars biologiska kön är man eller kvinna men som identifierar sig som något annat.

Medlem
Skrivet av KoP:

Att man generellt är mindre intresserad av tävlingsmoment (emot andra) som äldre gamer kan jag nog relatera till. Skyr spel som BF, Overwatch och Cod som pesten. Dessa spel fokuserar väl inte direkt på utforskande, äventyr och skapande?

Håller med dig helt, för mig är tävlingsinriktade spel lika kul som vinterkräksjuka, typ. Bryr mig inte ett dugg om communitys, COD, BF CS & alla andra myriader av onlinepangare, mobas, lokal co-op eller ens om det finns ett onlineläge över huvud taget, då jag idag spelar ytterst få onlinespel. Med i ett större mmo av typen WoW är det givetvis desto viktigare. Panga sönder saker i spelet för sakens skull är totalt irrelevant det med. Blev helt förundrad över en kille jag träffade för ett drygt år sen, som tyckte det kunde vara lika kul att se någon lira spel på twitch som att spela själv... Fan, vill jag spela, så vill jag göra det själv, inte se någon okänd mupp göra det medan jag sitter och rullar tummarna.

Förstår inte heller vad undersökningen menar med "completion", är det om spelet går att spela genom, från början till slut, eller om målet är att lattja runt i spelet i all oändlighet utan ett slut i sikte, så får jag nog hålla med.

Skulle säga, story, setting, karaktärer, gameplay och mängden innehåll samt en geniun vilja att skapa ett jävligt bra spel, fyllt med kärlek till sin skapelse, är det jag söker efter ett spel idag. En AAA+ titel som håller kanske 10 timmar är inget jag någonsin skulle betala fullpris för. Så ja, jag tror definitivt det är en generationsfråga.

Ambassadör
Xbox

Enligt den här undersökningen så är jag en icke-binär kvinna... Jag får vänja mig vid att vara en feminin herrgårdsost helt enkelt.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av anon_306295:
Skrivet av Warfighter320:

Men vad är Non-binary gender då?? haha ingen verkar kunna svara på frågan=ingen vet svaret...

Såna som inte identifierar sig som man eller kvinna. Man kan ju faktiskt födas med egenskaper från båda könen. Men de kollar nog inte folks könsorgan eller gör kromosomprov utan litar nog på vad folk fyller i, så säkert många transmänniskor bland dem, vars biologiska kön är man eller kvinna men som identifierar sig som något annat.

Japp, det väsentliga i det här fallet är att det inte är möjligt att göra en sån här undersökning utan att särskilja de som inte är heterosexuella eftersom det handlar om en rent psykologisk analys. Fysiska egenskaper är helt oväsentliga.

Medlem

Jag inbillar mig att NON-Binary Gender är mycket vanligare i gamervärlden än i tex idrotsvärlden.


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Pecman:
Skrivet av Warfighter320:

Men vad är Non-binary gender då?? haha ingen verkar kunna svara på frågan=ingen vet svaret...

Såna som inte identifierar sig som man eller kvinna. Man kan ju faktiskt födas med egenskaper från båda könen. Men de kollar nog inte folks könsorgan eller gör kromosomprov utan litar nog på vad folk fyller i, så säkert många transmänniskor bland dem, vars biologiska kön är man eller kvinna men som identifierar sig som något annat.

Japp, det väsentliga i det här fallet är att det inte är möjligt att göra en sån här undersökning utan att särskilja de som inte är heterosexuella eftersom det handlar om en rent psykologisk analys. Fysiska egenskaper är helt oväsentliga.

Nu +1:ade jag dig. Men det stämmer i stort. Fysiskt kan du dock födas med "2 kön", fast vi har en tradition i Sverige (och många andra länder såklart) att "ställa saker till rätta" genom en korrigerande operation nära efter födsel.

Medlem

Hur kan en sida med så många gaming fans ha problem med att lista ut vad icke-binärt betyder?

Medlem

Fattar inte heller vad non binary är eller som nån skrev 71 andra könen, whatta fakk?
Känns som jag.bott under en sten

Ang undersökningen så kan jag relatera i att tävling blir mer ointressant ju äldre man blev men bf gillar jag fortf.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Intressant. Fört var jag mer att att varva alla spel men dras mest åt tävlingsinriktade spel idag. Undrar hur mycket design på tävlingsinriktade spel spelar in.

Samma här, Ville varva varje spel jag hade förr när jag var yngre. Nu för tiden så spelar jag bara tävlingsinriktade spel så som H1z1 King of the kill och Rainbow six Siege.

Medlem

Bra intressant! Jag föredrog tävlingsinriktade spel och att varva mer när jag var yngre. Nu när jag är snäppet äldre är det mer fantasi, utforskning, och helt enkelt att ha kul som gäller.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Molotov:

Fattar inte heller vad non binary är eller som nån skrev 71 andra könen, whatta fakk?
Känns som jag.bott under en sten

Ang undersökningen så kan jag relatera i att tävling blir mer ointressant ju äldre man blev men bf gillar jag fortf.

Det är inte mer komplicerat än att det finns människor som inte identifierar som man eller kvinna. Och det handlar inte om potatisar eller rymdskepp. Eller kromosomer.


signatur
Inaktiv
Skrivet av waeress:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Pecman:
Skrivet av Warfighter320:

Men vad är Non-binary gender då?? haha ingen verkar kunna svara på frågan=ingen vet svaret...

Såna som inte identifierar sig som man eller kvinna. Man kan ju faktiskt födas med egenskaper från båda könen. Men de kollar nog inte folks könsorgan eller gör kromosomprov utan litar nog på vad folk fyller i, så säkert många transmänniskor bland dem, vars biologiska kön är man eller kvinna men som identifierar sig som något annat.

Japp, det väsentliga i det här fallet är att det inte är möjligt att göra en sån här undersökning utan att särskilja de som inte är heterosexuella eftersom det handlar om en rent psykologisk analys. Fysiska egenskaper är helt oväsentliga.

Nu +1:ade jag dig. Men det stämmer i stort. Fysiskt kan du dock födas med "2 kön", fast vi har en tradition i Sverige (och många andra länder såklart) att "ställa saker till rätta" genom en korrigerande operation nära efter födsel.

Rent krasst så finns det 5 st markörer man brukar använda för att definiera kön om jag minns rätt, det beror dels på vilka celler som producerar, dels vilka reproduktiva organ som kroppen har samt hur dessa visuellt ser ut. Orkar ej googla resten men vissa människor kan födas med en eller flera markörer som avviker. Mig veterligen är det vanligast vid avvikelser att en person har 4 markörer från ena könet, 1 markör från det andra, inte att det är "50/50" (i den mån det öht sker).

Det är alltid lättare att använda termen "genus" på svenska som översättning till "gender" istället för kön. Antalet människor som inte själva anser sig tillhöra någon av kategorierna man/kvinna är i försvinnande få fall människor med fysiska avvikelser gällande könsorgan etc.

KoP
Medlem
Skrivet av Chomag:
Skrivet av KoP:

Att man generellt är mindre intresserad av tävlingsmoment (emot andra) som äldre gamer kan jag nog relatera till. Skyr spel som BF, Overwatch och Cod som pesten. Dessa spel fokuserar väl inte direkt på utforskande, äventyr och skapande?

Håller med dig helt, för mig är tävlingsinriktade spel lika kul som vinterkräksjuka, typ. Bryr mig inte ett dugg om communitys, COD, BF CS & alla andra myriader av onlinepangare, mobas, lokal co-op eller ens om det finns ett onlineläge över huvud taget, då jag idag spelar ytterst få onlinespel. Med i ett större mmo av typen WoW är det givetvis desto viktigare. Panga sönder saker i spelet för sakens skull är totalt irrelevant det med. Blev helt förundrad över en kille jag träffade för ett drygt år sen, som tyckte det kunde vara lika kul att se någon lira spel på twitch som att spela själv... Fan, vill jag spela, så vill jag göra det själv, inte se någon okänd mupp göra det medan jag sitter och rullar tummarna.

Förstår inte heller vad undersökningen menar med "completion", är det om spelet går att spela genom, från början till slut, eller om målet är att lattja runt i spelet i all oändlighet utan ett slut i sikte, så får jag nog hålla med.

Skulle säga, story, setting, karaktärer, gameplay och mängden innehåll samt en geniun vilja att skapa ett jävligt bra spel, fyllt med kärlek till sin skapelse, är det jag söker efter ett spel idag. En AAA+ titel som håller kanske 10 timmar är inget jag någonsin skulle betala fullpris för. Så ja, jag tror definitivt det är en generationsfråga.

Kan bara hålla med till punkt och pricka om allt du skrev! Och ja det där med att sitta och titta på när andra spelar spel på twitch eller youtube, har verkligen inte förstått det.

Medlem

Ugh, jag kan inte låta bli att känna mig besvärad över hur folk beter sig i det här kommentarsfältet. Jag trodde majoriteten av medlemmarna här var vuxna människor.


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Jag älskar hur Fz trollar med någon artikel, ofta på söndagarna, för att få igång kommentarerna. Funkar varje gång. Någonting som handlar om t ex ras/kön/något PK. But congrats, det funkar ju.

Medlem

Så mycket triggered i kommentarerna hahaha

Skribent
Skrivet av Darkmage1971:

Jag älskar hur Fz trollar med någon artikel, ofta på söndagarna, för att få igång kommentarerna. Funkar varje gång. Någonting som handlar om t ex ras/kön/något PK. But congrats, det funkar ju.

Trollar? Det är en studie utförd på en kvarts miljon personer med frågor berörande spel på en sida som behandlar spel. Tycker nyheten har mer än bäring. Och bara för att ämnet skapar duskussion ska vi då undvika att skriva nyheter om det?


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Medlem
Skrivet av Loltron:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Eisenhart73:

Kränkande att man inte tar med alla 71 könen som man helt nyligen upptäckt.

Blir du proxykränkt?

I övrigt, vi kan väl diskutera studien snarare än potatissorter och imperieskepp?

Så ciss av dig att häckla könen xD

varför används cis som något negativt när det låter så positivt att acceptera sitt kön som en del av sig själv? om du känner dig som normen har inget med kön och göra?

Medlem
Skrivet av Apministern:

Ugh, jag kan inte låta bli att känna mig besvärad över hur folk beter sig i det här kommentarsfältet. Jag trodde majoriteten av medlemmarna här var vuxna människor.

Troligen är den mentala åldern mellan 13-25


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Inget annat att göra än att vara "fantasilös" och 1 + på de som redan fångats av läsarna så här långt som bästa kommentarer, kan inte tävla med dem i det här fallet

-cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem
Skrivet av erikcedervall:
Skrivet av Darkmage1971:

Jag älskar hur Fz trollar med någon artikel, ofta på söndagarna, för att få igång kommentarerna. Funkar varje gång. Någonting som handlar om t ex ras/kön/något PK. But congrats, det funkar ju.

Trollar? Det är en studie utförd på en kvarts miljon personer med frågor berörande spel på en sida som behandlar spel. Tycker nyheten har mer än bäring. Och bara för att ämnet skapar duskussion ska vi då undvika att skriva nyheter om det?

Det är klart det finns relevans i det, men det kvarstår att Fz kastar ut artiklar med innehåll som de vet kommer trigga igång kommentarerna och att de då får mer klick. Man behöver inte vara paranoid för att se mönstret, men ganska naiv att bortse från det.

Medlem

Detta kommentarsfält har ju ändrat riktning, så antar att jag själv följer med i detta artikelorelaterade spektakel. Själv har jag ofta sett kön som en biologisk beteckning - en beteckning för de olika parter inom en art som genom sexuellt samspel bidrar till fortplantning. Allteftersom har dock begreppet börjat användas i fråga om människors identitet. Som en liten naturinsatt filur kan jag säga att det finns djur som drivs av t.ex modersinstinkter. (oh yes, jag sa det) Människan är dock rationell. Att sätta "instinktsetiketter" på folk hur som helst blir därför inte helt oproblematiskt. Oproblematisk blir dock inte heller identitetsfrågan avseende kön.

Medlem

Egentligen borde det vara uppdelat på liknande sätt:
Kön: Man [ ] Kvinna [ ]
Könsidentitet: Man [ ] Kvinna [ ] Man & Kvinna [ ] Egen Definition [ ] o.s.v.

Eller att vi helt utesluter kön och bara börjar köra med könsidentitet. För logiskt sett är det lite konstigt att blanda biologiska kön med vad någon känner sig som.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Skulle vara intresant att se ålder på de svarande samt om beteendet ändras över tid, När jag var yngre så var PVP i texc MMO (ultima online) och tävling i tex CS 0.9 och BF2 mycket större del av mitt spelande än vad det är nu då jag knappt tävlar mot andra alls idag.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Darkmage1971:
Skrivet av erikcedervall:
Skrivet av Darkmage1971:

Jag älskar hur Fz trollar med någon artikel, ofta på söndagarna, för att få igång kommentarerna. Funkar varje gång. Någonting som handlar om t ex ras/kön/något PK. But congrats, det funkar ju.

Trollar? Det är en studie utförd på en kvarts miljon personer med frågor berörande spel på en sida som behandlar spel. Tycker nyheten har mer än bäring. Och bara för att ämnet skapar duskussion ska vi då undvika att skriva nyheter om det?

Det är klart det finns relevans i det, men det kvarstår att Fz kastar ut artiklar med innehåll som de vet kommer trigga igång kommentarerna och att de då får mer klick. Man behöver inte vara paranoid för att se mönstret, men ganska naiv att bortse från det.

Vi skriver om spel, och saker runtomkring. Vi skriver inte för att "trigga kommentarer", det vore rent utav korkat. Särskilt när det finns de som inte kan bete sig i trådarna. Sånt skapar snarare en negativ bild av läsarkretsen, inte fler klick. Vilket är rejält farligt.


signatur
Medlem

Hahah att kommentaren efter Darkmage1971 togs bort, var för mycket att ta in antar jag

Medlem
Skrivet av anon_98854:

Hur många procent av respondenterna utgjorde kvinnorna och de sk. "icke-binära"?

"81% of the sample identified as male, 18% identified as female, and 1% identified as other. Among those that identified as other, the most common descriptors (open-ended text-field) were agender, genderfluid, genderqueer, transgender, and non-binary (in that order of frequency)."

Så, enligt de själva 18% kvinnor och 1% "non-binary".

Inaktiv
Skrivet av Conanbar:
Skrivet av Mjauv:

Hur många procent av respondenterna utgjorde kvinnorna och de sk. "icke-binära"?

"81% of the sample identified as male, 18% identified as female, and 1% identified as other. Among those that identified as other, the most common descriptors (open-ended text-field) were agender, genderfluid, genderqueer, transgender, and non-binary (in that order of frequency)."

Så, enligt de själva 18% kvinnor och 1% "non-binary".

se där. Tack!

Medlem

Skön varning där från moderatorerna.
Blev varnad för att jag ifrågasatte att man inte ska låta folk tro att de kan vara vad som helst.
Att låta en person som tror hon är katt fortsätta tro det ÄR psykiskt ohälsosamt, och skapar bara ännu mer psykisk ohälsa bland folk.

Att NI moderatorer väljer att kalla dem för psykiska störda får stå för er.
Jävla lirare ni är.

123
Skriv svar