Diskussion – Vad motiverar dig mest i spel?

Robot
Diskussion – Vad motiverar dig mest i spel?

Efter helgens snackis behöver vi reda ut det här, en gång för alla.


Medlem
Diskussion – Vad motiverar dig mest i spel?

Jag valde fantasy, story och destruction.

Vill ha rollspelsupplevelser, intressanta världar och karaktärer, mycket story.

Kan jag inte få det vill jag ha Doom eller Just Cause 3, hjärndött actionröj med explosioner, stora vapen och motorsågsmassakrer.

På vissa sätt två sidor av spelande som sällan kombineras och kanske en spegling av min mänskliga dualitet. Men jag lämnar den psykologiska utvärderingen till Dr. Phil och nöjer mig med att konstatera att spel kan vara kul av olika orsaker.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Bennii:

Jag valde fantasy, story och destruction.

Vill ha rollspelsupplevelser, intressanta världar och karaktärer, mycket story.

Kan jag inte få det vill jag ha Doom eller Just Cause 3, hjärndött actionröj med explosioner, stora vapen och motorsågsmassakrer.

På vissa sätt två sidor av spelande som sällan kombineras och kanske en spegling av min mänskliga dualitet. Men jag lämnar den psykologiska utvärderingen till Dr. Phil och nöjer mig med att konstatera att spel kan vara kul av olika orsaker.

Jag skulle nog säga detsamma gällande mig, fast jag är snarare en periodare. Ibland är jag för matt för att palla engagera mig i storslagna storys, då vill jag helst av allt röja runt i typ QW.


signatur
Medlem

Varför kan jag inte välja creativity?

Medlem

Kan ju inte delta då "vinna" inte verkar vara ett alternativ... =/


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Lord Pingu:

Varför kan jag inte välja creativity?

Det är sub-kategorierna som det röstas på. I fallet creativity är det alltså Design eller Discovery.

Medlem

Jag är en social gamer. Köper dock storslagna RPG som jag aldrig orkar spela.

Medlem

äga folk i multiplayer helt klart även i MMO.
PvE för att få bättre gear så man blir starkare i pvp

Skrivet av Hipshot:

Kan ju inte delta då "vinna" inte verkar vara ett alternativ... =/

Det finns tävla/vinna - Competition

Medlem

Story kommer alltid vara det som drar mig mest till spel. Jag älskar fläskiga rollspel. Sedan kan jag kötta loss i multiplayerspel ibland också, och att klara spel är även det någorlunda motiverande (även om mitt Steambibliotek på inget sätt är mestadels avklarat) - men oavsett så återvänder jag alltid till mina rollspel, både västerländska och asiatiska.

Medlem

Jag gillar mobas och brukar lira med polarna. Då känner jag att communityn är väldigt viktig och att det mestadels är god stämning. För det finns inget som drar ut det värsta ur människors som tävlingsinriktade moba-spelare

Testpilot

Completion , Story , Strategy

Jag gillar storytunga öppna världar där man har många småsaker att pyssla med och utforska.

Därav att spel som Witcher 3 , Xcom 2 och Dishonored 2 fyller dessa tre ben på olika sätt trots stora skillnader på hur man spelar.

Medlem

Jag saknade Coop som motivation. Är säkert ytterst diskuterbart om det räknas men för min del så avgör det ibland om jag skippar att köpa ett bra spel eller ändå chansar på något som verkar halvdant.

Inaktiv

Challenge och Discovery.

Jag klarar inte längre av att spela spel där man bara leds igenom precis samma upplevelse som alla andra spelare utan någon utmaning alls, vilket känns som 99% av alla spel idag.
Typ Bioshock, Dishonored eller The Witcher. Det känns för speligt, inte tillräckligt organiskt.
T.o.m. öppna RPG:n som Skyrim eller Fallout 4 där man ska kunna göra vad man vill så har man i slutändan om man spelat tillräckligt länge gjort exakt samma saker som alla andra. Spelade på Legendary och Survival, ändå var de för lätta. Och att man kan bygga en karaktär, skaffa hus och gifta sig och whatever känns ju totalt meningslöst då det är singleplayer. Jag skaffade hus, krigade och gifte mig med "riktiga" personer i Tibia för 15 år sedan.

Jag vill ha frihet att lösa svåra problem med min egen kreativitet, och det kräver oftast att det ska finnas mer än en lösning.

För RPG:n är bra exempel Divinity: Original Sin där striderna verkligen gör att man kan vara kreativ. Eller gamla Baldur's Gate, samma sak där, man måste läsa på om olika spells och hitta på sätt att cheesa svåra fiender. Ibland kan det ta fler än 20 försök att döda något.
Samma sak med Dark Souls, även om man går igenom ungefär samma saker har folk olika upplevelser beroende på hur de byggt deras karaktär, var de går och vad de hittar. Man måste utforska världen och lära sig dess system för att ha en chans att överleva.
Andra exempel på spel jag gillar är Mount & Blade där man skapar sin egen story, eller Dwarf Fortress där glädjen ligger i att försöka bygga upp ett fortress och klara sig i en värld så avancerad att man inte riktigt vet vad som kommer att hända(iaf de första gångerna man spelar), eller Kerbal Space Program som verkligen är utmanande när man ska försöka landa på månen eller sjösätta sin marsbil.

Jag tror jag gillar spel där man måste använda sin egen intelligens och sitt sunda förnuft och inte bara nöta in några spelmekaniker man lärde sig i en tutorial i början av spelet.

Medlem

Fantasy. Jag spelar CoH pågrund att av jag lever mig in ww2. Jag placerar mina mg42or så som de säkerligen hade placerats. Skapar ett äkta slagfält även om strategin får mig att förlora. Likadant med RO2 ... jag BEFINNER mig på slagfältet. Jag är där...

Medlem

Fantasy > Story > Discovery = Design > Challenge = Strategy.

För att tre kändes för få.

Längst ned hittar vi Power. Det värsta jag vet är att spela en karaktär som är helt obalanserat stark så att man tar bort utmaning och underhålling - i mina ögon sett. Men det är kul att kunna förändra sin karaktär.

Strategy/Discovery/Story kändes som de låg närmast. Då spel med strategi, spel med mycket utforskande och naturligtvis bra berättelser med intressanta karaktärer, nog är de sakerna jag prioriterar högst. Efter det så kommer nog "Design", då jag alltid spenderat mycket tid åt att välja utrustning och förmågor i diverse rollspel.

Ambassadör
Xbox

Story, discovery, fantasy.

Jag spelar spel för att uppleva saker som jag inte kan i verkliga livet. Även i spel som strategispel, mmos etc så lever jag mig in i en roll. Det ska vara immersion!

Sen blandar jag spel som passar in ovan, med lättsammare spel endast för avkoppling/stress relief så som MP-shooters.


signatur

Jump in.

Medlem

Helt omöjligt för mig att välja bara 3 av dom.

Medlem
Skrivet av burkmopp:

Helt omöjligt för mig att välja bara 3 av dom.

Samma här. Jag håller på att spela säkert 6-7 helt olika spel som byter av varandra beroende på tid och humör.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Avstängd

Community, Story & Design

För länge sedan var det storyn, grafiken, massa aspekter som man brydde sig om i Singleplayer-läge. Numera äré hur multiplayer är, och huruvida polarna spelar spelet eller inte.

Design tycker jag låter oerhört sjukt vagt. Men är spelet bra "designat" så bör jag få många andra "motiverande spelfaktorer" kryssade genom att denna enskilda faktor är optimerad.

Personligen har jag tröttnat rejält på spela spel själv, och således många spel som enbart har singleplayer-läge. Vissa spel spelar jag alltid singleplayer för de ligger nära mitt hjärta som spelserierna Diablo å StarCraft.

Medlem

Hmm, jag svarade tidigare idag men nu säger siten att jag inte har svarat och jag skulle kunna välja igen. Var inloggad då och är inloggad nu.

Medlem

Gillar att samla trophys på mitt PS4. Det är mest det som motiverar


signatur

PSN: MrOakenborn

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av waeress:

Hmm, jag svarade tidigare idag men nu säger siten att jag inte har svarat och jag skulle kunna välja igen. Var inloggad då och är inloggad nu.

Kakstök?


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av waeress:

Hmm, jag svarade tidigare idag men nu säger siten att jag inte har svarat och jag skulle kunna välja igen. Var inloggad då och är inloggad nu.

Kakstök?

Nu förstår jag inte alls Men jag kan alltså rösta igen fast jag röstade tidigare idag.

Medlem

Efter lite tankearbete har jag nog kommit fram till att min starkaste drivkraft är "vägen till mäktighet", vad gäller spel där det är applicerbart. Att hitta rätt utrustning till ens gubbe och levla på smartast möjliga sätt. Kämpa mot dåliga odds. Men sen då mäktighet väl har uppnåtts, eller börjar uppnås, blir det oftast tråkigt och man vill börja om på nytt med en ny sorts build.

Medlem

Competition - Design - Story
Gillar E-sport, tycker om schysst design i spel (inte nödvändigtvis bästa grafiken) och diggar spel som Dear Esther och Firewatch.

Medlem

Röstade på Excitement, Strategy och Power

Gillar RPG som har dessa element.
Strategy: för att jag gillar spel där man kan planera sin "Build" eller "Spec" så mycket som möjligt.
Power: ska vara som en belöning för att man har en bra Strategy och/eller för att man spenderat mycket tid på spelet.
Excitement: Behöver inte vara Action-RPG, men det ska hellst vara Fast-Paced, Turn-Based kan vara snabbt sålänge det inte är långa attack animationer eller lång väntetid mellan handlingar.

Några exempel på spel som jag gillar med dessa element: Path of Exile, Neverwinter Nights 1 & 2, Final Fantasy X, World of Warcraft innan Cataclysm, Rift, Diablo II, Titan Quest, Grim Dawn

Medlem

Finns en bok som heter "Glued to Games" som tar upp just dom här sakerna. Varför spelar gamers vissa spel typer, vad är det som lockar, vad är "kul" för vissa men inte andra etc. Riktigt intressant läsning.

Medlem

Jag tänker normalt att det är story. Men det finns ibgen story som kan bära upp dålig gameplay. Däremot kan bra gameplay utan story vara underbart. Tex Mario i olika varianter. Så jag svarade utmaning för det känns närmast. Bra gameplay är lagom utmaning helt enkelt.

1
Skriv svar