Diskussion – Vad motiverar dig mest i spel?
Jag valde fantasy, story och destruction.
Vill ha rollspelsupplevelser, intressanta världar och karaktärer, mycket story.
Kan jag inte få det vill jag ha Doom eller Just Cause 3, hjärndött actionröj med explosioner, stora vapen och motorsågsmassakrer.
På vissa sätt två sidor av spelande som sällan kombineras och kanske en spegling av min mänskliga dualitet. Men jag lämnar den psykologiska utvärderingen till Dr. Phil och nöjer mig med att konstatera att spel kan vara kul av olika orsaker.
Jag valde fantasy, story och destruction.
Vill ha rollspelsupplevelser, intressanta världar och karaktärer, mycket story.
Kan jag inte få det vill jag ha Doom eller Just Cause 3, hjärndött actionröj med explosioner, stora vapen och motorsågsmassakrer.
På vissa sätt två sidor av spelande som sällan kombineras och kanske en spegling av min mänskliga dualitet. Men jag lämnar den psykologiska utvärderingen till Dr. Phil och nöjer mig med att konstatera att spel kan vara kul av olika orsaker.
Jag skulle nog säga detsamma gällande mig, fast jag är snarare en periodare. Ibland är jag för matt för att palla engagera mig i storslagna storys, då vill jag helst av allt röja runt i typ QW.
Story kommer alltid vara det som drar mig mest till spel. Jag älskar fläskiga rollspel. Sedan kan jag kötta loss i multiplayerspel ibland också, och att klara spel är även det någorlunda motiverande (även om mitt Steambibliotek på inget sätt är mestadels avklarat) - men oavsett så återvänder jag alltid till mina rollspel, både västerländska och asiatiska.
Challenge och Discovery.
Jag klarar inte längre av att spela spel där man bara leds igenom precis samma upplevelse som alla andra spelare utan någon utmaning alls, vilket känns som 99% av alla spel idag.
Typ Bioshock, Dishonored eller The Witcher. Det känns för speligt, inte tillräckligt organiskt.
T.o.m. öppna RPG:n som Skyrim eller Fallout 4 där man ska kunna göra vad man vill så har man i slutändan om man spelat tillräckligt länge gjort exakt samma saker som alla andra. Spelade på Legendary och Survival, ändå var de för lätta. Och att man kan bygga en karaktär, skaffa hus och gifta sig och whatever känns ju totalt meningslöst då det är singleplayer. Jag skaffade hus, krigade och gifte mig med "riktiga" personer i Tibia för 15 år sedan.
Jag vill ha frihet att lösa svåra problem med min egen kreativitet, och det kräver oftast att det ska finnas mer än en lösning.
För RPG:n är bra exempel Divinity: Original Sin där striderna verkligen gör att man kan vara kreativ. Eller gamla Baldur's Gate, samma sak där, man måste läsa på om olika spells och hitta på sätt att cheesa svåra fiender. Ibland kan det ta fler än 20 försök att döda något.
Samma sak med Dark Souls, även om man går igenom ungefär samma saker har folk olika upplevelser beroende på hur de byggt deras karaktär, var de går och vad de hittar. Man måste utforska världen och lära sig dess system för att ha en chans att överleva.
Andra exempel på spel jag gillar är Mount & Blade där man skapar sin egen story, eller Dwarf Fortress där glädjen ligger i att försöka bygga upp ett fortress och klara sig i en värld så avancerad att man inte riktigt vet vad som kommer att hända(iaf de första gångerna man spelar), eller Kerbal Space Program som verkligen är utmanande när man ska försöka landa på månen eller sjösätta sin marsbil.
Jag tror jag gillar spel där man måste använda sin egen intelligens och sitt sunda förnuft och inte bara nöta in några spelmekaniker man lärde sig i en tutorial i början av spelet.
Fantasy > Story > Discovery = Design > Challenge = Strategy.
För att tre kändes för få.
Längst ned hittar vi Power. Det värsta jag vet är att spela en karaktär som är helt obalanserat stark så att man tar bort utmaning och underhålling - i mina ögon sett. Men det är kul att kunna förändra sin karaktär.
Strategy/Discovery/Story kändes som de låg närmast. Då spel med strategi, spel med mycket utforskande och naturligtvis bra berättelser med intressanta karaktärer, nog är de sakerna jag prioriterar högst. Efter det så kommer nog "Design", då jag alltid spenderat mycket tid åt att välja utrustning och förmågor i diverse rollspel.
Story, discovery, fantasy.
Jag spelar spel för att uppleva saker som jag inte kan i verkliga livet. Även i spel som strategispel, mmos etc så lever jag mig in i en roll. Det ska vara immersion!
Sen blandar jag spel som passar in ovan, med lättsammare spel endast för avkoppling/stress relief så som MP-shooters.
Jump in.
Community, Story & Design
För länge sedan var det storyn, grafiken, massa aspekter som man brydde sig om i Singleplayer-läge. Numera äré hur multiplayer är, och huruvida polarna spelar spelet eller inte.
Design tycker jag låter oerhört sjukt vagt. Men är spelet bra "designat" så bör jag få många andra "motiverande spelfaktorer" kryssade genom att denna enskilda faktor är optimerad.
Personligen har jag tröttnat rejält på spela spel själv, och således många spel som enbart har singleplayer-läge. Vissa spel spelar jag alltid singleplayer för de ligger nära mitt hjärta som spelserierna Diablo å StarCraft.
Hmm, jag svarade tidigare idag men nu säger siten att jag inte har svarat och jag skulle kunna välja igen. Var inloggad då och är inloggad nu.
Kakstök?
Hmm, jag svarade tidigare idag men nu säger siten att jag inte har svarat och jag skulle kunna välja igen. Var inloggad då och är inloggad nu.
Kakstök?
Nu förstår jag inte alls Men jag kan alltså rösta igen fast jag röstade tidigare idag.
Efter lite tankearbete har jag nog kommit fram till att min starkaste drivkraft är "vägen till mäktighet", vad gäller spel där det är applicerbart. Att hitta rätt utrustning till ens gubbe och levla på smartast möjliga sätt. Kämpa mot dåliga odds. Men sen då mäktighet väl har uppnåtts, eller börjar uppnås, blir det oftast tråkigt och man vill börja om på nytt med en ny sorts build.
Röstade på Excitement, Strategy och Power
Gillar RPG som har dessa element.
Strategy: för att jag gillar spel där man kan planera sin "Build" eller "Spec" så mycket som möjligt.
Power: ska vara som en belöning för att man har en bra Strategy och/eller för att man spenderat mycket tid på spelet.
Excitement: Behöver inte vara Action-RPG, men det ska hellst vara Fast-Paced, Turn-Based kan vara snabbt sålänge det inte är långa attack animationer eller lång väntetid mellan handlingar.
Några exempel på spel som jag gillar med dessa element: Path of Exile, Neverwinter Nights 1 & 2, Final Fantasy X, World of Warcraft innan Cataclysm, Rift, Diablo II, Titan Quest, Grim Dawn