Nintendo Switch får svensk prislapp – kostar 3599 kronor

Inaktiv
Skrivet av Stingshot:

300 dollar är 2684.85 kronor. Så 914,15 kr är moms plus korrupterade mellanhänder?

Det är väl klart att staten måste få håva in lite extra kosing när ni köper saker för löner som redan är skattade ett par gånger om. Hur skall de annars ha råd att betala ut bidragen?

Medlem

Grattis sverige vi har dyraste nintendo switch priset i världen ( eller tja Norge lär nog åka ännu värre ut men annars så )

UK: 279.99 pund (3023 kr)
EU: 329.99€ (3134 kr )
Japan: 32292 yen med deras 8% moms (2536 kr)

SÅ tja nut av Bergsala skatten.

Medlem

Att jämföra priser mellan USA(innan skatt) och Sverige(efter skatt) är vanskligt. Visserligen beskattas vi hårdare(privatekonomiskt iaf) men vi har ju ett någorlunda fungerande socialt skyddsnät.

Exempelvis, jag betalar hellre mer för elektronik än behöva finansiera min egen sjukvårdsförsäkring eller betala sjukvården ohyggliga summor vid behov.

När jag fick genomgå magnetröntgen pga koll om jag hade någon typ cancer eller någon annan obehaglig lungsjukdom(kol) så fick jag betala typ 300 spänn istället för 20 000 SEK. Min medicin kostar utan högkostnadsskydd drygt 1000 SEK per månad, alla blir vi sjuka under någon längre period i livet och utan dom sociala skyddsnäten blir det som i USA där du dör pga utebliven eller försenad sjukvård om du inte har pengar.

Vad vill ni helst? Få billigare konsoler(alltså vi snackar några hundra kronor i det här fallet..) eller att du och andra har råd att överleva sjukdom?

Gen
Medlem

Med tanke på att priset ligger 500kr ifrån PS4 Pro 1TB så lär endast fans köpa konsolen för Nintendos egna IP...vilket bara är Zelda eftersom Mario är långt borta och MK8 är typ samma som den på WiiU. Cross platform spelen lär ju garanterat flyta bättre på Scorpio och PS4P. Enda fördelen Switch har är att den även är bärbar, vilket lär gynna vissa.

Medlem

Jag köpte min PS4 Pro för 3999kr...


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem
Skrivet av Tompa:

Den kostar inte 300 dollar i USA heller, utan 300 dollar plus sales tax som varierar från stat till stat. I Las Vegas, t.ex. är den 8 procent, och priset blir därmed ca 327 dollar där.

This. Flera stater har inte en statlig moms utan en motsvarighet till en kommunal moms. Det här visar vad många inte är medvetna om: USA är inte ett riktigt land utan en mängd stater (länder) löst sammansatta av ett fåtal överstatliga lagar. Varje stat agerar mer eller mindre som ett land i sig självt. En jävla sörja.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av brandter:
Skrivet av Tompa:

Den kostar inte 300 dollar i USA heller, utan 300 dollar plus sales tax som varierar från stat till stat. I Las Vegas, t.ex. är den 8 procent, och priset blir därmed ca 327 dollar där.

Precis, och då är väl Las vegas "moms" rätt låg jämfört med andra stater? Sen är det ju i princip inga amerikanska affärer som tillåter export av elektronik, kolla bara Amazon. Men visst man kan ju använda sig av en dispatcher som tar emot paketet och skickar det vidare till Sverige men då kommer frakt på frakt och det blir fortfarande billigare att köpa det i Sverige.

Nevadas moms tillsammans med övriga (frivilliga skatter) ser vid ett ögonkast ut att ligga runt medianen.
http://taxfoundation.org/article/state-and-local-sales-tax-ra...


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Nej tack! Blir inga release köp ala Switch för min del. Kommer damma av min skruttiga Wii U och äntligen få spela nya Zelda!

Medlem
Skrivet av OddGreen:

60 dollar? Är det ett skämt eller?

60 dollar är vad som gäller för Sony och Microsoft också, och även AAA-titlar på PC. Ett skämt ja, men knappast något som man kan lägga skulden för på Nintendo. Det är snarare ett problem skapat av både branschen och konsumenter.

Medlem
Skrivet av T.Mani:

Jag köpte min PS4 Pro för 3999kr...

Trevligt, men vad är din poäng? Att en stationär enhet är billigare i pris/prestanda än en bärbar enhet? Ja, så har det varit i alla tider och kommer alltid att vara.

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av OddGreen:

60 dollar? Är det ett skämt eller?

60 dollar är vad som gäller för Sony och Microsoft också, och även AAA-titlar på PC. Ett skämt ja, men knappast något som man kan lägga skulden för på Nintendo. Det är snarare ett problem skapat av både branschen och konsumenter.

Det som gör mig ledsen är att 1-2 switch tydligen räknas som ett spel och inte ett hårdvarudemo... 600 spänn för något som borde följt med konsolen.

EDIT: och för att inte tala om bomberman! 600 spänn för ett sådant spel är inte okej! Man får ju gå ihop 4 pers och dela på kostnaden för att det ska vara värt.

Medlem
Skrivet av Athaleos:

Att jämföra priser mellan USA(innan skatt) och Sverige(efter skatt) är vanskligt. Visserligen beskattas vi hårdare(privatekonomiskt iaf) men vi har ju ett någorlunda fungerande socialt skyddsnät.

Exempelvis, jag betalar hellre mer för elektronik än behöva finansiera min egen sjukvårdsförsäkring eller betala sjukvården ohyggliga summor vid behov.

När jag fick genomgå magnetröntgen pga koll om jag hade någon typ cancer eller någon annan obehaglig lungsjukdom(kol) så fick jag betala typ 300 spänn istället för 20 000 SEK. Min medicin kostar utan högkostnadsskydd drygt 1000 SEK per månad, alla blir vi sjuka under någon längre period i livet och utan dom sociala skyddsnäten blir det som i USA där du dör pga utebliven eller försenad sjukvård om du inte har pengar.

Vad vill ni helst? Få billigare konsoler(alltså vi snackar några hundra kronor i det här fallet..) eller att du och andra har råd att överleva sjukdom?

Med spel hade priset inte varit något att gnälla över, inte heller om man fått med en extra handkontroll.
Nu får man ju dock ingetdera och då blir priset på tok för högt.

Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Grattis sverige vi har dyraste nintendo switch priset i världen ( eller tja Norge lär nog åka ännu värre ut men annars så )

UK: 279.99 pund (3023 kr)
EU: 329.99€ (3134 kr )
Japan: 32292 yen med deras 8% moms (2536 kr)

SÅ tja nut av Bergsala skatten.

Fast sen måste man tänka på att i tex Tjeckien är 329.99€ jättemycket pengar.

Medlem
Skrivet av matnojje:

Fast sen måste man tänka på att i tex Tjeckien är 329.99€ jättemycket pengar.

Listade inte vad priset är i CZK, men listade länder som till stor del tjänar som vi gör, UK t.ex. tjänar betydligt mer t.ex. samt Tysklanad lika så. Så vet inte vad Tjeckien har med saken att göra.

Medlem

Ruggigt dyrt. Ps4 slim kostar 2490kr utan spel(dustin). Eller 3890kr med tre spel enligt prisjakt(cdon). Då ingår även vanlig kontroll och utrymme på 500gb-1tb beroende på paket.

Vanligtvis blir 300 dollar 3000kr här. Bergsala ska även ha sitt. Riktpriser för spel på 649kr är såklart ruggigt dyrt för äldre portade spel. Kan vara värt för zelda.

Lyckligtvis är switch regionfri.

Medlem

Ugh. Detta förlorar dom på. Det är mycket pengar för lite prestanda och INGA SPEL. Herregud.

Medlem

Nu ska man väl inte ta i så att man spricker, men 3600 kr känns som rätt mycket för Switch.
----

Skrivet av azynkron:
Skrivet av Tompa:

Den kostar inte 300 dollar i USA heller, utan 300 dollar plus sales tax som varierar från stat till stat. I Las Vegas, t.ex. är den 8 procent, och priset blir därmed ca 327 dollar där.

This. Flera stater har inte en statlig moms utan en motsvarighet till en kommunal moms. Det här visar vad många inte är medvetna om: USA är inte ett riktigt land utan en mängd stater (länder) löst sammansatta av ett fåtal överstatliga lagar. Varje stat agerar mer eller mindre som ett land i sig självt. En jävla sörja.

Det hoppas jag ju dom flesta vet... Men det finns många federationer i världen. Vem tänker liksom att Tyskland består av 16 förbundsländer?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Federation

Skrivet av MugiMugi:

Grattis sverige vi har dyraste nintendo switch priset i världen ( eller tja Norge lär nog åka ännu värre ut men annars så )

UK: 279.99 pund (3023 kr)
EU: 329.99€ (3134 kr )
Japan: 32292 yen med deras 8% moms (2536 kr)

SÅ tja nut av Bergsala skatten.

Nja, kommer nog ligga i lä jämfört med Brasilien, när de fick WiiU kostade den $829 US..

Medlem

Förbeställt!

Medlem

Kan inte nån som orkar jämföra se vad t ex PS4 och X1 får för pris i USD vs SEK då?

En snabb googling ger PS4 pro för typ 399 (4300:-) dollar och slim för runt 260 (2500:-) dollar.

Så mao ligger priset där på ungefär 10:- per dollar.

Det borde ändå rimligen kunna resultera i runt 3 lax för en Switch med ett usa-pris på 299 dollar....

Medlem

Dollarpriskonverteringen är helt rimlig. Men hur man ska konkurrera mot en PS4 eller XBONE på 2500 - 2800 kr är uppförsbacke.

Medlem

På fel sida av 3000kr-strecket.

Samtidigt är det den kraftfullaste bärbara konsol som kommer finnas. Sen att man kan koppla den till TVn ser jag mer som en bonus.

Kanske prissänks efter ett tag.

Medlem

Angående att dom ska kosta 60 dollar, kolla på vad många spel kostar digitalt på Xbox One och PS4 när du köper dom på deras egna onlinestores så är detta inte ett dugg förvånande tycker då jag.


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem
Skrivet av drdolk:

På fel sida av 3000kr-strecket.

Samtidigt är det den kraftfullaste bärbara konsol som kommer finnas. Sen att man kan koppla den till TVn ser jag mer som en bonus.

Kanske prissänks efter ett tag.

Förvisso sant men också den svagaste och dyraste konsolen på marknaden. Trist att den verkar få teknik från 2015 dessutom. Även om Nintendo är bra på att göra spel för sin hårdvara undrar jag vad tredjepartstillverkare kommer göra.

2495 kr eller möjligen 2995 kr hade vara otroligt mycket bättre. Gärna med ett spel. Nu kostar spel / handkontroller våldsamt mycket. Och hela upplägget med Joy-Cons, Pro-Controllers och annat är förvirrande och inkonsekventa.

Trist att se Nintendo sjunka som de gör. Det ska bli spännande och se om denna maskin har någon marknad. Apple kränger tydligen AirPods som smör så konstiga saker händer bland den breda massan...

Medlem

Japp, där försvann grubblandet på ett köp.

Medlem

Det ska ju bli en månadsavgift också för onlineaktiviteter,
för avgiften får man nåt spel i månaden, men man får bara tillgång till det spelet en månad sen kommer ett annat spel och ersätter det man fick förra månaden.

Medlem

Ärligt talat så är ju Zelda det ända spel jag vill ha. Varför ska jag lägga ner över 4000 spänn för att kunna spela det när jag kan bara köpa det till mitt WiiU.


signatur

//Nothing worth doing in life is easy.

Medlem

Haha, det här är ju helt sjukt. Det känns som att de "gör en Microsoft". Kinecten skulle va tvingande till alla konsoler, spelen skulle vara låsta till en användare så man skulle få köpa nya spel om man ville ha flera användare, det skulle bli svårare att sälja begnade spel, osv osv... Jag tror att de fick backa på det mesta. Men man fick ju åtminstone med ett spel om jag inte minns fel?

Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Grattis sverige vi har dyraste nintendo switch priset i världen ( eller tja Norge lär nog åka ännu värre ut men annars så )

UK: 279.99 pund (3023 kr)
EU: 329.99€ (3134 kr )
Japan: 32292 yen med deras 8% moms (2536 kr)

SÅ tja nut av Bergsala skatten.

Har inte kollat upp, men gissar att Norge hamnar billigare eftersom dom inte ställs mot Euro-priset som jag tror Sverige gör. Steam-spel är i regel rätt mycket billigare i Norge än i Sverige pga detta exempelvis

Medlem
Skrivet av OddGreen:

60 dollar? Är det ett skämt eller?

Är det ett skämt att priserna är exakt likadana som på vartenda annan konsoll som existerar just nu? What? Detta är inte en hand-held a lá 3DS. Detta är en riktig konsoll, med en gimmick.

123
Skriv svar