Datorpaket för den kräsne gamern

Robot
Datorpaket för den kräsne gamern

Att välja delar till en ny dator är en sysselsättning som kan sluka många timmar framför prisjämförelser, specifikationer och allehanda forum. För dig som inte har tid att leta, eller bara vill ha lite hjälp på traven, har FZ:s hårdvaruguru satt ihop tre datorpaket i olika prisklasser.


Medlem
FZ kollar in datorpaket

Eh...Jaha?

Medlem

Vem köper en dator för 60,000:- ?


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Perfekt bra att ni börjar fokusera lite mer på hårdvara också.


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem

Jag hade ju faktistk köpt;

http://www.fz.se/forum/thread.php?id=67635

Okey, nu är det min egna men alltså..... Lågpris. Ja.

Inaktiv

Spelar du snabba FPS-spel så är tjugiotvåtummaren det bästa valet trots att det är budgetalternativet.

Medlem

Värdelösa ihop plock.

Medlem
Skrivet av Mormis:

Värdelösa ihop plock.

Värdelös kommentar eftersom du inte motiverar varför.

Medlem

Värt att notera att det är mer som skiljer HD4830 jämfört med HD4850 än klocks. HD4830 har bara 640 Stream processors medan HD4850/70 har 800.

Inaktiv

Kul att ni börjar fokusera lite mer på Hårdvara och att man slipper be folk i forumen att plocka ihop ett paket. Gärna fler lite mer lågpris paket, vilket passar mer den "normale" människan XD

Medlem

Monsterdator är helt vansinning, ingen skulle köpa en sådan. Inom 24 månader tappar den 60-80% av sitt värde.

Kraftfull är helt OK tycker jag, däremot lågpris har för kasst grafikkort jämfört med CPU - en singel 4870 eller GTX260 med custom kylning hade varit mycket bättre. Det ska väl vara speldatorer, eller hur?

Medlem

Rätt överdrivet Dyr paket, skulle ju kunna bantar rätt rejält och fortfarande få överdriven prestanda i de flesta spel (typ bara in Crysis då da), skulle ju absolut gå att köra med en Core i7 920 och endast klocka den till 3.2GHz som verkar vara väldigt lätt enligt många på olika forum. Men visst, det där är i stort sätt det bästa konsument hårdvaran man kan sätta i en datorn idag


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem

kul att ni skriver lite om gaming burkar men är det inte bättre ni tar lite större koll på marknaden innan ni börjar plocka? kollar ni på krafftfulla datorn så kan ni ju få en i7 för samma pris gäller bara att ta rätt delar! budget varför en e8200 när ni kan ta en e8600
och 4850 istället? typ samma pris men mer prestanda? läs på ffs lr bara låt sweclockers lägga in sina månads burkarna!

Medlem

jag har en monsterdator.


signatur

//monster

Medlem

Ett grafikkort på 5000 är ju idiotiskt bara det men 2? Coola paket annars.

Medlem

Alla som whinar om priserna på mellan och låg datorerna, tänk på att det är skärmar med i båda paketen.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem

Monsterdatorn _ska_ vara helt orimligt överdriven. Ett förtydligande har lagts in.

Och, som TysN påpekar, så inkluderas skärmen i alla priser. Jag förtydligade det också.

Inaktiv
Skrivet av Weyzer:

Ganska dåliga paket imo.

Ingen vanlig person (speciellt ingen under 18 år, som det nog ganska många av här på FZ) köper en dator för 60 000, så den kan ju räknas bort helt. Sen att komponenterna i den inte är helt prisvärda är ju en annan sak..

"mellan-datorn" är också den väldigt dyr, fast den "bara" har c2d! Om man ändå ska köpa en dator för 20 000, basera den på X58 med core i7 920 och 3-6 GB DDR3!

Sen har vi den billiga, som nästan är den enda "realistiska" för många, som är den enda jag skulle sätta tummen upp för, även om man kan finputsa delarna i den lite också.

Medelåldern på gamers ökar så det är inte helt orimligt att folk spenderar en del pengar på sin hobby.

Medlem

Mycket fin artikel:)

Avstängd

Själv tycker jag att raptor-diskarna är ganska onödiga, det är inte så att man märker skillnaden.

Inaktiv
Skrivet av andman:
Skrivet av Mormis:

Värdelösa ihop plock.

Värdelös kommentar eftersom du inte motiverar varför.

För 4st GPUs är söligare än 2st i dom flesta spel.
Bara för att något är dyrast betyder det inte att det är bäst.
Samma system med 2st GTX 280 i SLI hade varit snabbare i stort sett alla spel och man hade haft över 5000kr att köpa bärs för.

JMA
Medlem

Gillar verkligen artikeln, mer av detta!


signatur

Laktostolerant

Äntligen något som är värt att skriva kommentar till.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Hmmm ganska dyra grejor, jag fick ett bra paket för bara 13 tusen som klara i princip alla dagens spel på typ högsta (iallafall Crysis och Far cry 2) + att man fick med skärm tangentbord o mus, även en musmatta i metall.


signatur

"Bättre sent än aldrig"

Medlem

Mycket trevligt test, mer hårdvaru test

Medlem

"lågpris" datorn klarar ju det mesta den också faktiskt

Medlem

väldigt kul lädning detta ^^. är rätt nöjd med min 4 kärniga skrutt burk ^^ GTA 4 flyter fint i (nästan) högsta inställningar. å farcry 2 mirrors edge å liknade flyter fin fint på max inställningar ^^
vill dock ha snabbare processor å bättre graffe kort ^^ har en intel q9400 4 gig ram 64bit vista å ett 9800gt 1gig. den duger å var inte så fasligt dyr strax över 10000:- ca om jag inte mins fel.

Medlem

Lysande artikel! Vågar man hoppas på mer av samma sort i framtiden?


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

http://sweclockers.com/articles_show.php?id=6136&page=10
Sweclockers decemberpaket var bra mycket bättre. Skulle kännas riktigt tungt att lägga ut närmare 20 000 kr utan att ens få en I7.

Medlem

säger precis samma sak som Mahlberg säger...

liksom vill inte vara taskig men värkar som om André Norman (eller han som nu satt ihopp paketen) vet så mycket om dagen hårdvara och vad som är mest prisvärt just nu... liksom länken som Mahlberg länkade till där får du en bättre processor, bättre grafikkort, mindre men mycket snabbare minne (+ att 8gb minne är lite overkill idag) samt även ett bättre nätagg.. liksom det som fz har plockat ihopp är värkligen inte värt dom 20000kr...

samma sak när det gäller "monsterdatorn" att ha 2x GTX 295 i sli är over kill så länge du inte ska köra extremt hög upplösning och då är 2x 4870x2 bättre (http://sweclockers.com/imagebank/200901/X2295_slide1_lar001.jpg GTX 295 vs 4870x2 i 2560x1600)

Skriv svar