PEGI-statistik - säljer våld?
Ganska tydligt stastestik.
Visar att de med äldre åldersgränns säljs mer procentuelt, vist de kanske inte står för den största delen av sålda spel men mer såld speler per spel.
T.ex. 12+ står för 20% av alla släppta spel, men nästan 40% av alla sålda. 18+ 4,4% av alla gjorda spel men 7,6% av alla sålda.
Varav ta +3 50,5% av alla släppta spel men står enbart för 31,3% av försälningen.
För att visa statistiken mer rättvist kunde ni ju räknat om försäljning i förhållande till antal registrerade spel i den kategorin.
Hade varit mer vettigt än att bara presentera dem separat, vilket nu leder en att tro att spel med hög ålderskrav skulle sälja dåligt, när det egentligen är tvärtom.
Gjorde lite mer vettig statisk av det hela;
Antal märkningar
3+ 1061
7+ 295
12+ 441
16+ 230
18+ 94
Märkningar i procent
3+ 50,02%
7+ 13,91%
12+ 20,79%
16+ 10,84%
18+ 4,43%
Sålda spel i procent per kategori
3+ 31,30%
7+ 5,50%
12+ 37,90%
16+ 17,60%
18+ 7,60%
Sålda spel i procent i jämförelse med övriga spel
3+ 62,57%
7+ 39,54%
12+ 182,28%
16+ 162,30%
18+ 171,49%
Nuff said....
Jo, sorry, menade att 100% var index.
Men om man ser till statistiken så är det nästan häpnadsväckande hur bra spel med hög åldersgräns säljer.
I synnerhet när de största blockbusterspelen (Sims, WoW, Fifa, NHL) har låg åldersgräns. Så även trots de spelens inverkan på försäljningen, så säljer alltså spel med hög äldersgräns generellt sett bättre än de med låg åldersgräns :S
Tittade just på min 360 samling! Varför är Mass Effect för 18 år? xS
Jag har inte lirat det så mkt men jag har hört talas om de där sex scenerna. Fan vad människor är rädda för att deras barn ska få höra om sex! xD
Jo, det är ju mycket värre om barnen får se andra människor nakna eller när de älskar med varandra, än att de får se våld.
USA är roten till all dubbelmoral
Här i Sverige säljs ju iallafall spelen, vilken åldergräns dom än har.
I USA så är det MÅNGA som vägrar sälja något som är 18+, både spel och film.
Men här är det ju inga problem att både hitta filmer o spel av den katogerin.
Nästan så att FZ borde göra en ny nyhet angående att 18+ säljer mest spel.
Gjorde lite mer vettig statisk av det hela;
Sålda spel i procent i jämförelse med övriga spel
3+ 62,57%
7+ 39,54%
12+ 182,28%
16+ 162,30%
18+ 171,49%
Nuff said....
Jag kan inte riktigt förstå hur du får detta till att representera "Sålda spel i procent i jämförelse med övriga spel".
Det du räknar på är ju förhållandet mellan utbudet och marknadsandelen för respektive kategori.
Värdena representerar enligt mig en form av verkningsgrad/effektivitet.
Eller för folk som inte riktigt tror på procent över 100...
3+ 10,1%
7+ 6,4%
12+ 29,4%
16+ 26,3%
18+ 27,9%
Vad är det du vill säga med den här tabellen/uträkningen? Vad menas med varje procentvärde?
Du har räknat ut den procentuella fördelningen mellan värdena i HYBRiS sista tabell. Vad är det ett mått på? Inget som har med marknadsandelar att göra i alla fall.
Jag menar inte att ni räknat felaktigt, utan att det är väldigt otydligt vad ni försöker mena med era siffror.
--
I nyheten står det ju klart och tydligt hur stor del av försäljningen varje kategori av spel bidrar med.
Det säljs överlägset flest spel kategoriserade för åldrar 3+ och 12+. Det är alltså spel i dessa två kategorier som lockar till de flesta inköpen, inget snack om saken.
Att försäljningen per titel för kategorierna med mer vuxet innehåll här högre säger inte så mycket om den kategorins populariet, utan kanske att dessa kategorier spel har trognare och mer kvalitetsmedvetna köpare.
Samt att det förmodligen kostar mycket mer att utveckla titlar för äldre köpare än för yngre.
Spel med mer vuxet innehåll säljer inte dåligt, men de utgör absolut inte den dominerande delen av de spel som säljs.
Det är väl ganska klart vad vi menar; dvs hur framgångsrika varje spel är per kategori.
Inte hur många spel som säljs i varje kategori.
Det känns ju liksom lite vilseledande att säga att det säljs fler exemplar av ett spel, bara för att det också tillverkas fler olika spel.
Det är sådant resonemang som leder till att många spelföretag censurerar sina spel för att nå en lägre åldersgräns.
Borde vara mer intressant för spelföretagen att känna till att spel med högre åldersgräns säljer fler exemplar per spel, generellt sett.