Evolves community manager sparkad

Robot

Josh Olin uttalade sig på Twitter om uppmärksammad rasismskandal - fick sparken.

#treyarch-studios, #evolve

Medlem

Vad var det han skrev som fick honom sparkad då...? Ni glömde länk.

Medlem

Var det dom två Tweetsen ni postade som fick honom sparkad? Isf är det helt sjukt. Får man inte förklara för folk att man har rätt att ha en åsikt i sitt eget hem längre?

Kanske inget för en community manager att ens prata om iofs...

När skall dom lära sig..
Aldrig förstått begäret med att "synas o höras" via FB o Twitter. ..och att tro att det inte får konsekvenser är ju rent av idiotiskt/barnsligt..
Well 10 sec tweet på toaletten och hans rykte och jobb är som bortspolat..

signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem
Skrivet av Securion:

Var det dom två Tweetsen ni postade som fick honom sparkad? Isf är det helt sjukt. Får man inte förklara för folk att man har rätt att ha en åsikt i sitt eget hem längre?

Twitter, Facebook, Instagram och allt vad det nu heter är inte sitt egna hem. Det man skriver för allmänheten får man stå för när konsekvenserna knackar på dörren. Lagar och regler gäller även på internet. Det är ingen fristad.

Medlem

Helt rätt.

signatur

I am the Milkman. My milk is delicious

Medlem
Skrivet av Securion:

Man har rätt att tycka/säga/skriva vad man vill.
Det betyder inte att du inte kan påverkas av det du säger, ex åtal, uppsägning osv.

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Securion:

Twitter, Facebook, Instagram och allt vad det nu heter är inte sitt egna hem. Det man skriver för allmänheten får man stå för när konsekvenserna knackar på dörren. Lagar och regler gäller även på internet. Det är ingen fristad.

"I sitt eget hem" syftar nog till basketspelaren, och inte Olin. Olin uttrycker ju inget rasistiskt i sig. Han säger att man har en rätt att vara rasist som fri människa. Ligger väl något i det kan jag tycka. Om dom här inspelningarna kommer ifrån den basketspelarens privata sfär, sitt hem, så tänker jag väl att det måste vara okej. Hade hade attackerat någon individ eller så, så är det ett brott. Att vara en idiot är dock inget brott.

signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Securion:

Donald Sterling fick sitt privata telefonsamtal med fru/flickvän publicerat på internet.
Och det är väl det som CM kommenterar? Att man har rätt till en åsikt i sitt egna hem? (och därför han fick sparken?)

Medlem
Skrivet av Preed:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Securion:

"I sitt eget hem" syftar nog till basketspelaren, och inte Olin. Olin uttrycker ju inget rasistiskt i sig. Han säger att man har en rätt att vara rasist som fri människa. Ligger väl något i det kan jag tycka. Om dom här inspelningarna kommer ifrån den basketspelarens privata sfär, sitt hem, så tänker jag väl att det måste vara okej. Hade hade attackerat någon individ eller så, så är det ett brott. Att vara en idiot är dock inget brott.

Sant men har man ett jobb där man ska arbeta med alla människor kanske man ska tänka till en sekund längre. Problemet med det han säger påverkar hans jobb eftersom i världen är PR allt och om de behåller honom tappar företaget förtroende för att de anställer någon som öppet anser att det är okej att vara rasist. Att ogilla någon pga av hudfärg är alltid fel men det betyder inte att man måste gilla alla som person, dock ska man vara hövlig och accepterande.

Medlem
Skrivet av Securion:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Securion:

Donald Sterling fick sitt privata telefonsamtal med fru/flickvän publicerat på internet.
Och det är väl det som CM kommenterar? Att man har rätt till en åsikt i sitt egna hem? (och därför han fick sparken?)

Nu var det ju inte riktigt så det gick till. Han spelade av allt att döma in samtalen själv för han var glömsk av sig. Återigen en tänk till före situation. Att det blev publicerat kanske inte vara rätt enligt alla konsten regler men om din chef tyckte illa om dig för din hudfärg utan att du visste om det, kanske detta skulle vara bra för dig att veta?

Medlem
Skrivet av Jaxz:
Skrivet av Preed:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Securion:

Sant men har man ett jobb där man ska arbeta med alla människor kanske man ska tänka till en sekund längre. Problemet med det han säger påverkar hans jobb eftersom i världen är PR allt och om de behåller honom tappar företaget förtroende för att de anställer någon som öppet anser att det är okej att vara rasist. Att ogilla någon pga av hudfärg är alltid fel men det betyder inte att man måste gilla alla som person, dock ska man vara hövlig och accepterande.

Ditt sista stycke är ju helt orelevant, var någonstans påstår Olin motsatsen? Och nej, man ska inte alltid vara hövlig och accepterande, se South Park avsnittet The Death Camp of Tolerance för en bra förklaring varför.

Medlem
Skrivet av Jaxz:

men om din chef tyckte illa om dig för din hudfärg utan att du visste om det, kanske detta skulle vara bra för dig att veta?

Vet att en av mina chefer hatar mig för att jag är påstridig och "jobbig", har jag en rättighet att veta denna information? Nej.

Medlem
Skrivet av Securion:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Securion:

Ja om någon har avlyssnat hans privata telefonsamtal så är det en annan sak, dock är det många, på tok för många, som idag använder sig utav sociala medier som om de vore någon dagbok, och där tycker jag att man får ta konsekvenserna.

Nu vet jag inte vad Sterling har sagt, men det är väl inte så lämpligt att en ägare av ett basketlag där majoriteten av spelarna är mörkhyade vräker ur sig något rasistiskt, vare sig det är i sitt egna hem eller öppet för allmänheten?

Inaktiv

Varför försvarar vi "rätten" att döma andra människor pga hudfärg?

Nej tack, världen måste bli bättre och det är inte acceptabelt med en massa hudfärgshat 2014, oavsett om man är en gammal senil gubbe eller inte.

Yttrandefriheten är extra viktig när det gäller att hata och kränka andra pga religon, hudfärg och sexuel läggning, eller hur? Annars? ..not so much..

Yttrandefriheten ska ju användas för att fritt få kritisera andras åsikter, att få kritisera de styrande och samhället, den är inte till för ignorans, hat och allmän oförståelse. (aka rasism)

Medlem

Snart kan man inte längre sticka ut huvudet genom dörren innan man blir anklagad eller någon känner sig kränkt.

Jag har en fasadflagga på huset, en svensk flagga. En i min närhet frågade oroande om jag måste ha den sittandes uppe.. en del kan tro att du är rasist.
En Svensk flagga.. på mitt EGNA hus?!! Sen när fan blev alla med hus och svenska flaggor rasister?

Det är fan inte klokt vad det går åt helvete i världen.

Martial Law och Police state incoming!!

signatur

"High life on low budget"

Medlem
Skrivet av Aresz:

Nej tack, världen måste bli bättre och det är inte acceptabelt med en massa hudfärgshat 2014, oavsett om man är en gammal senil gubbe eller inte.

Yttrandefriheten är extra viktig när det gäller att hata och kränka andra pga religon, hudfärg och sexuel läggning, eller hur? Annars? ..not so much..

Yttrandefriheten ska ju användas för att fritt få kritisera andras åsikter, att få kritisera de styrande och samhället, den är inte till för ignorans, hat och allmän oförståelse. (aka rasism)

För att om du inte låter nazister/rasister/vänsterextremister eller whatever uttrycka sina åsikter och debatterar med dem så kommer du skapa ännu mer hat och mer extremism.

Vill du låsa in alla nazister/rasister på grund av deras åsikter? Vill du döda dem kanske? Hur kan man ens tro att man vinner en debatt genom att belägga motståndaren med munkavle.

Alla har rätt att vara idioter och de flesta är det någon gång under sin uppväxt.

Inaktiv
Skrivet av mr_jingles:
Skrivet av Aresz:

För att om du inte låter nazister/rasister eller whatever uttrycka sina åsikter och debatterar med dem så kommer du skapa ännu mer hat och mer extremism.

Vill du låsa in alla nazister/rasister på grund av deras åsikter? Vill du döda dem kanske? Hur kan man ens tro att man vinner en debatt genom att belägga motståndaren med munkavle.

Alla har rätt att vara idioter och de flesta är det någon gång under sin uppväxt.

Lugn och fin nu, du tolkar in och hittar på alldeles för mycket från min korta text.
Jag sa inget om att inte uttrycka sina åsikter eller att låsa in någon överhuvudtaget, varför gör du den tolkningen? Det får stå enbart för dig, dra inte in mig i snack om att döda någon pga personens åsikter, är det uppfattat?

Jag menar helt enkelt att det är riktigt bra att åsikter av detta slag inte accepteras och att det får omedelbara konsekvenser. Visst alla har rätt att vara idioter, och alla andra har rätt att säga åt en idiot vad som är rätt och fel, yttrandefriheten gäller för alla oss andra också.

Medlem

Precis,
"Freedom of speech doesn't mean you are free from consequence"

Skrivet av Aresz:
Skrivet av mr_jingles:
Skrivet av Aresz:

För att om du inte låter nazister/rasister eller whatever uttrycka sina åsikter och debatterar med dem så kommer du skapa ännu mer hat och mer extremism.

Lugn och fin nu, du tolkar in och hittar på alldeles för mycket från min korta text.
Jag sa inget om att inte uttrycka sina åsikter eller att låsa in någon överhuvudtaget, varför gör du den tolkningen? Det får stå enbart för dig, dra inte in mig i snack om att döda någon pga personens åsikter, är det uppfattat?

Jag menar helt enkelt att det är riktigt bra att åsikter av detta slag inte accepteras och att det får omedelbara konsekvenser. Visst alla har rätt att vara idioter, och alla andra har rätt att säga åt en idiot vad som är rätt och fel, yttrandefriheten gäller för alla oss andra också.

Medlem

Kan ju förstå hur han tänker, men rasism är fortfarande oförlåtligt och Sterling bör inte försvaras bara för att han är gammal.

Medlem
Skrivet av bent toe:

Snart kan man inte längre sticka ut huvudet genom dörren innan man blir anklagad eller någon känner sig kränkt.

Jag har en fasadflagga på huset, en svensk flagga. En i min närhet frågade oroande om jag måste ha den sittandes uppe.. en del kan tro att du är rasist.
En Svensk flagga.. på mitt EGNA hus?!! Sen när fan blev alla med hus och svenska flaggor rasister?

Det är fan inte klokt vad det går åt helvete i världen.

Martial Law och Police state incoming!!

Det där är överspelat. Tror knappast att någon antar att du är rasist för att du har en svensk flagga uppe.

Det är bara något som rasister osv har fått för sig.

Medlem
Skrivet av Ziljun:

Kan ju förstå hur han tänker, men rasism är fortfarande oförlåtligt och Sterling bör inte försvaras bara för att han är gammal.

Varför är det oförlåtligt? I en demokrati så har var och en rätt till en egen åsikt oavsett hur mycket du ogillar den och tycker att den är fel.

Jag personligen hatar vänster folk och feminister och tycker att deras tankar är helt fel och som du uttrycker det oförlåtliga men jag vill inte neka deras rätt att tycka så.

signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem
Skrivet av Aresz:

Så du påstår att yttrandefriheten endast bör användas om man följer diverse kriterier?

signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Inaktiv
Skrivet av Dumlen:
Skrivet av Aresz:

Så du påstår att yttrandefriheten endast bör användas om man följer diverse kriterier?

Nej men att yttrandefrihet alldeles för ofta används för att kränka andra, och det är inte syftet.
Vill man göra det, visst, men ta konsekvensen också, precis som jag och svampodlaren är överens om här ovanför.

Vill även gärna se om samma människor hade försvarat någon som uttalar sig negativt om vita hade fått samma stöd, i yttrandefrihetens namn menar jag såklart... Jag är tveksam.

Miljontals människor har dött och mördats pga dessa åsikter, självklart ska det få konsekvenser att försöka upprätthålla dom. Jag menar att man förstör och urvattna yttrandefriheten genom att hela tiden hävda den när någon ska hata och visa sin intoleranta sida. Jag menar INTE att man INTE får säga vad man tycker.

Men allvarligt, ska det vara så jävla svårt att inte uttala sig negativt om andra människor pga hudfärg osv? Är det verkligen ett sådant jättestort problem att inte förstå det? Som om världen består av en massa småbarn som bara gnäller och whinar med sina fördomar och sen pekar på "DET ÄR MIN RÄTT SE PÅ MIG MIN RÄTT Å SÅ VIKTIGT LÅT MIG FÅ HATA FOLKGRUPP X, och X2 MED MIN RÄTT!"

/end rant

FM-guru
F.d. Sisyr

Helt jävla galet hur han kan få sparken för det där. Det enda han har skrivit är att gubben har rätt att tycka vad han vill i sitt egna hem, och det är väl inget konstigt eller kontroversiellt i det.

Han skrev även att man inte per automatik är ett monster för att man format åsikter efter sin uppväxt, vilket är helt sant. Fantastiskt löjligt och lite skrämmande att man kan bli sparkad för sånna här yttranden.

Medlem
Skrivet av Hymer:
Skrivet av Ziljun:

Varför är det oförlåtligt? I en demokrati så har var och en rätt till en egen åsikt oavsett hur mycket du ogillar den och tycker att den är fel.

Jag personligen hatar vänster folk och feminister och tycker att deras tankar är helt fel och som du uttrycker det oförlåtliga men jag vill inte neka deras rätt att tycka så.

Måste jag verkligen förklara för dig varför rasism är oförlåtligt? Jag nekar heller ingens rätt att säga någonting. Du tycker antagligen inte om att jag kallar någonting oförlåtligt men jag har också all rätt att säga vad jag tycker, precis som din vän Sterling

Medlem
Skrivet av Aresz:
Skrivet av mr_jingles:
Skrivet av Aresz:

Beklagar, tog kanske i lite mycket. Jag försökte enbart dra det till sin spets. När man börjar begränsa yttrandefriheten måste man också börja dra gränser. Och var de gränserna ska gå brukar vara rätt svårt att definiera.

Hur många tror att stirling nu kommer att ändra åsikter? Är samhället mer eller mindre rasistiskt nu tack vare att han fick sparken?

Och hur det kommer sig att man kan få sparken för att försvara någons rätt att uttrycka sig rasistiskt/dumt kommer jag aldrig att förstå. Kanske bör jag nu vara orolig?

Och sen undrar folk varför politiker är så intetsägande nuförtiden...

Medlem
Skrivet av Ziljun:
Skrivet av Hymer:
Skrivet av Ziljun:

Måste jag verkligen förklara för dig varför rasism är oförlåtligt? Jag nekar heller ingens rätt att säga någonting. Du tycker antagligen inte om att jag kallar någonting oförlåtligt men jag har också all rätt att säga vad jag tycker, precis som din vän Sterling

Jag tycker inte det är oförlåtligt. korkat och dumt men inte oförlåtligt. Dom som vill vara rasister får gärna vara det så länge dom sköter det "snyggt". Vill dom lägga tid på det så får dom gärna göra det.

Ja absolut du får tycka vad du vill men oförlåtligt låter som att du vill begränsa deras åsikt.

Jag skulle stämma min arbetsgivare om dom sparkade mig pga min åsikter oavsett vad det gäller. Sen är det klart är man företagets ansikte utåt så får man ju hålla tungan rätt i mun.

signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Inaktiv
Skrivet av mr_jingles:

Beklagar, tog kanske i lite mycket. Jag försökte enbart dra det till sin spets. När man börjar begränsa yttrandefriheten måste man också börja dra gränser. Och var de gränserna ska gå brukar vara rätt svårt att definiera.

Hur många tror att stirling nu kommer att ändra åsikter? Är samhället mer eller mindre rasistiskt nu tack vare att han fick sparken?

Och hur det kommer sig att man kan få sparken för att försvara någons rätt att uttrycka sig rasistiskt/dumt kommer jag aldrig att förstå. Kanske bör jag nu vara orolig?

Och sen undrar folk varför politiker är så intetsägande nuförtiden...

Lugnt, nu förstår jag vad du pekar på. Att begränsa yttrandefriheten kan givetvis få andra allvarliga konsekvenser, vem bestämmer egentligen vad som får sägas osv. Hamnar makten i fel händer kan det lätt gå överstyr till censur eller liknande. Så upplever jag inte att det är i dagsläget.

Stirling kommer troligen inte att ändra åsikt, men kanske får han sig en tankeställare. Det är inte bara hans personliga åsikt som är viktig här, utan att det markeras tydligt att detta inte accepteras. En NBA ägare också..i USA..med all sin historia...wtf. För alltid är han nu stämplad som en rasist, ett tankesätt som många hoppas är tiden förbi, och många är förbannade, med all rätt såklart.

Nej samhället är inte mindre rasistiskt, men samhället har fått ytterligare en chans att debattera rasism, och samtidigt har massor med personer fått visa var skåpet ska stå, och återigen, att detta inte accepteras. Det är bra.

Frågan är om Olin verkligen uttalade sitt försvar för yttrandefriheten eller om han tog chansen att försvara rasistiska åsikter och därför skyddade sig bakom "jag står för alla människors rätt att säga vad fan dom vill, oavsett vad som sägs"? Nog det många tänker. Som community manager för ett företag som även ger ut NBA lir har han givetvis klantat sig, och borde ha tänkt steget längre. Vet inte om jag tycker att det var rätt att ge honom kicken, beror helt på vad han egentligen menade, eller om han i efterhand fick snygga till sin story. Det lär vi tråkigt nog aldrig få veta.

Att missförstå en tweet är ju alldeles för lätt hänt, åt båda håll. Samtidigt måste självklart alla ha förståelse för människor som ber om ursäkt, och han verkar ju göra det, på sina bara knän.

Medlem
Skrivet av Hymer:

Dom som vill vara rasister får gärna vara det så länge dom sköter det "snyggt". Vill dom lägga tid på det så får dom gärna göra det.

Tycker rasism är oförlåtligt och kommer alltid att tycka så. Det finns ingen "snyggt" med rasism, jag vill inte de ska vara det och jag tycker inte de borde "lägga tid på det". Jag tänker aldrig stödja, respektera eller ens tolerera människor som har valt att hata hela folkgrupper på flera mijoner. Har du någon aning hur mycket skit och lidande sånt tänkande har orsakad genom historien? Visst har de en rätt att säga vad de vill, men det betyder absolut inte att de borde tolereras.

123
Skriv svar