Broken är episodbaserad action-skräck från branschveteraner

Killmonday Games
Broken är episodbaserad action-skräck från branschveteraner

Geuuud på papper låter det så najs och konceptarten men gameplayen väcker inget speciellt :'(


signatur

Ei auta itkut markkinoilla, töihin vain.

Medlem

Ser väldigt old school ut. Jag väljer att vara optimistisk.

Medlem

Angående de 275,000 dollarna de vill ha... I sin FAQ (på botten av deras Kickstarter-sida) besvarar de följande fråga såhär;

Citat:

How many rounds of funding will you have and why?

Our plan is for 2. This first round for pre-production ($275k) and one additional round for production ($2.5mil) after this one is complete.

We decided to do this in part because we didn't feel that we'd be able to raise the entire cost of development without any sort of product or name recognition (we're not Brian Fargo or Cliff B ) and we wanted to gauge the interest of gamer's in this type of game and business model.

This game, if it's successful, will truly be made for you and by you.

Nu har jag inte detaljlläst övriga sidan, men... En tolkning.

Med ovanstående menas alltså, för det första, att de egentligen behöver $275,000 + $2,500,000 för att kunna göra spelet de talar om till verklighet.

För det andra så menas alltså att även om denna Kickstarter lyckas (på $275,000, där man som enskild individ personligen utlovas ytterligare saker i utbyte mot pledges på upp till $10,000) så finns det ö.h.t. inget spel att leverera om inte en nästkommande Kickstarter på $2,500,000 också finansieras - denna kommer alltså krävas för att det faktiska spelet ska bli till, och den är nära nog tio gånger så stor som deras nuvarande Kickstarter.

Nästa FAQ-svar fortsätter;

Citat:

The end goal of our pre-production experience is to have a playable alpha experience that will show the direction in which we will take the full game experience to. The value of our crowdfunding campaign to our backers is the unique opportunity to be involved in the decision making of our game. In a sense, you'll be acting as a collective as Executive Producer that will drive decision making around all aspects of our game (character development, visual style, gameplay mechanics/balance, etc.).

Det man utlovas i slutet av denna första pledge drive är en "playable alpha experience" (dvs ett proof of concept) där alla delar av spelet fortfarande är rätt YOLO och tanken är att man ska diskutera allting inför att det faktiska spelet blir till med 10 gånger högre kostnad. Vi talar alltså på nivån att spelets mechanics och art style kan komma att bytas ut under denna fas (!). Så spelet skulle i teorin kunna hinna hoppa genre i det här stadiet.

Och att kalla denna alpha för ett demo är fel ord (vilket de själva heller inte kallar den för), då demon iallfall är avsedda att representera ett begränsat parti av den slutgiltiga produkten. Det som istället bjuds här är alltså - bokstavligt talat - ett slags "proof-of-concept". I alpha-stadie.

Detta blir alltså final product ifall det andra varvet funding inte går vägen. Tänk ett spel som övergetts i Early Access, om ens det ("alpha" är aldrig lovande).

Notera också att de själva uttrycker att, "The end goal of our pre-production", vilket kan läsas som att PLANEN är att denna alpha ens ska bli av. Så det finns i vissa ordalag heller ingen garanti på att ens alphan kommer gå vägen ifall varv 2 av funding faller pladask - ett projekt som till så här stor mån utgår ifrån att kunna ta in 10 gånger så mycket pengar kan mycket väl behöva partitionera utvecklingen så att även alphan i slutändan bygger på att funding #2 går vägen.

Och när denna ska gå av stapeln så har ev. intresserade redan gett sina $275,000, och tio gånger så många investerare skall alltså raggas utan att ett spel blivit till någonstans på vägen.

Sista meningen är mest oroande. "This game, if it's successful, will truly be made for you and by you.". En tänkbar parafras; "This game will be made IF [our $2,750,000 Kickstarter is] successful."

And, if so? Then it'll truly have been made by you and for you. D'aaaw.

Notera även att det (i nuläget) grafiskt sett ser ut som ett spel till första Xbox (inte Xbox One utan den från 2001).

Medlem
Skrivet av KatOne:

Wall of text

Ja det verkar som att de vill inte gå "all in" och riskera för mycket. Så har man otur och Kickstarter del 2 inte går bra köper man en alpha och sedan blir det inget mer plus att du inte får tillbaka pengarna.

Lite småfult knep tycker jag även om de inte döljer det så är det nog många som inte läser allt.


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

Medlem

Folk kommer inte backa en prototyp för 275k dollars. the end.

1
Skriv svar