Flipper ftw!

Medlem
Flipper ftw!

Vilket spel spelas flitigast på kontoret just nu? "Attack from Mars". Flipperspel är verkligen tidlöst. Det har hängt med ett tag, och ligger på ungefär samma abstraktionsnivå som många klassiska dataspel tycker jag (det har ju gjorts ett otal gånger som dataspel). Denna trälåda med lampor och stålkulor kan bringa så mycket glädje! Målet med spelet och vägen dit är ju väldigt artificiell och abstrakt egentligen, det finns ju knappt någon handling att tala om (jo det finns en handling). Hur kan det vara så roligt att slå på två knappar och skaka på en trälåda för att flytta på en kula?

Det är något magiskt som flipper åstadkommer som inte dataspel lyckas med för min del, att driva en att komma vidare enbart för att få poäng, att komma vidare i spelet bara för sakens skull. Dataspelsversionerna av flipperspel kommer aldrig att komma i närheten av sina verkliga föregångare dock, det är det rent fysiska som inte går att återskapa, och det är större delen av upplevelsen.

Igår kom jag in på topplistan som nummer 4 efter två veckors spelande. Men det är klart att då får folk för sig att fuska, genom att ta av glaset, och sabbar allting.

Pinball Fantasies - Stones'n'Bones fortfarande lätt min favvo

#blogg


signatur

Patrick
Producer@DICE

1
Skriv svar