Halo = Star Wars

Medlem
Halo = Star Wars

Efter att ha spenderat en del tid med Halo 3 i både kampanj och multiplayer, så kan jag inte att låta bli att jämföra Halo serien med Star Wars serien.

Summan av delarna är större än de enskilda avsnitten. Ingen kan påstå att någon enskild film i Star Wars serien är suveräna, men den första filmen var ban-brytande. Som Halo CE. Ban-brytande. Men de följande avsnitten var det knappast. De behöll dock "känslan" från sina föregångare. Star Wars är Star Wars. Halo är Halo. Älska eller hata det. Jag älskar båda.

Kampanjen i Halo 3 (jag har fått disken uttbytt så jag spelat ingenom den på engelska nu) var en ren njutning, förutom nivån där man skall hitta Cortana. Vad tänkte Bungie?

De senare nivåerna har fått kritik för att vara som Halo CE. Personligen älskade jag det. Som att återbesöka älskade minnen och upplevelser. Och jag kunde inte låta bli att känna ett sting i hjärtat att Halo's kapitel kommit till ett slut. Samma känsla man får när man avslutar en bra bok.

Perfekt är det inte, men spelglädjen och upplevelsen överträffas kanske bara av Half-Life serien. Bioshock var utmärkt, men jag lär spela Halo 3 mycket mer än Bioshock.

Vi lyckliga spelare. Hösten har bara börjat. Och det kommer att finnas sååå mycket att spela. Vart skall tiden komma ifrån? Orkar inte tänka på det nu. Idag skall jag bara njuta av att spela Halo 3, för att avsluta kvällen med att se en (eller två) Star Wars filmer igen. För femtielfte gången.

#blogg


signatur

"Never give up! Never surrender!"

1
Skriv svar