Jag är rädd för framtiden

Grafikfejs
Paradox Interactive
Jag är rädd för framtiden

Jag är rädd för framtiden. På riktigt skitskraj. FRA-, Ipred- och Datalagringslagarna skrämmer mig från vettet. Många har sagt det tidigare, men det tål att upprepas: Vart fan är vårt samhälle på väg? Varför har politikerna blivit så håglösa att de inte vågar stå upp för sina medborgare längre?

Jag har blivit populist. Jag är piratpartist. Inte för att jag stödjer deras åsikter om upphovsrätten, utan för deras starka engagemang för den personliga integriteten. De, precis som jag, ser med fasa på hur gammelpolitikerna säljer ut sina väljares privatliv bara för att få en klapp på axeln av EU:s maktgalningar.

Snart kommer nästa galenskap. Snart vill man kunna lagra information om all digital kommunikation som förs inom våra gränser. Det är inte avlyssning. Nej, de ska lagra allt för att kunna gå tillbaks och rota i registerna när som helst. Dessutom ska samtliga mobiltelefonsamtal positionsbestämmas. De ska alltså kunna se exakt var jag befinner mig när jag talar i telefon. Och denna information ska de lagra för att kunna använda emot mig under resten av mitt liv.

En groda som sitter i vatten som sakta hettas upp till kokpunkten märker ingenting förrän det är för sent. Precis som våra privatliv lämnas ut mer och mer, bit för bit, utan att knappt någon reagerar.

När jag var liten var personlig integritet något man kämpade hårt för. Numera verkar den inte vara värd ett skit. Skrämmande utveckling.

#blogg


signatur

När jag blir stor ska jag också ha dubbelskägg!

1
Skriv svar