En avundsvärd situation

Skägg.
10 Chambers
En avundsvärd situation

Det har varit Blizzard Entertainments vecka på alla sätt och vis. Spelföretaget dominerar spelnyheterna världen över. Spelare håller andan, journalister står och stampar otåligt och utvecklarna hos det amerikanska företaget gottar sig åt uppståndelsen. Det är så det är när man är högst upp i näringskedjan. Blizzard har nämligen nått den övre skalan i det rollspel som kallas för spelindustrin. De är bevakade av alla. Fansen flockas i horder och suktar efter fler spel, produkter som säljer sig själva. Medan andra utgivare och utvecklare tvingas mala ner miljoner i marknadsföring, behöver Blizzard bara vifta lite med några bilder. En liten teaser här, en ?gömd? bild där och vips är hypemaskinen igång. Alla står redo att analysera det som händer och ringarna på vattnet berör allt från nyhetssajter till vanliga forum. Ett mittuppslag i en tidning eller en reklamfilm på TV är bara trams i jämförelse. Inget går upp mot en levande community bestående av miljoner fans. De andra spelföretagen kan bara stå vid sidan av och avundas Blizzards position på marknaden. Att dra igång en reklamkampanj för något annat spel är lönlöst just nu.

I skrivande stund väntar alla på besked från Blizzard. Vad är det egentligen de har på gång? Är det Diablo III, en fortsättning på Warcraft eller är det något helt nytt? Svaren är bara några timmar bort och jag känner själv att jag är otålig. Jag är ju också en del av marknadsföringskampanjen precis som alla andra som rapporterar rykten, spekulationer och händelser i ärendet. Vad jag hoppas på är antingen Diablo III eller något nytt spel. Det förstnämnda kommer jag förmodligen att spela även om jag egentligen inte borde. Knark i spelform är aldrig bra för hälsan. Vad det än blir kommer det att sälja stort, för Blizzards plats på marknaden beror inte bara på smart marknadsföring. För att nå toppen måste man kunna leverera kvalitet hela tiden och på den punkten har Blizzard aldrig misslyckats. De slänger hellre ett halvbra spel i soptunnan än att lansera det och förstöra sitt goda rykte. I salute you!

Edit: Det är Diablo III. Jag är glad, uppskruvad och förväntansfull. Hack n' slash FTW.

#blogg


signatur
1
Skriv svar