GTA 4 och åldersgränser del 2

Inaktiv
GTA 4 och åldersgränser del 2

Så var det torsdag. En av veckans mest tråkiga dagar enligt min mening. Enda fördelen är att det är fredag imorgon som råkar vara veckans bästa dag (åter igen, enligt min mening). Jag får en känsla av att upprepa mig själv eftersom jag återvänder till gårdagens ämne. Här är det hela: en kristdemokrat vid namn Anders Bergsten hävdade i en ganska absurd artikel att man helt skulle förbjuda våldsspel som exempelvis GTA 4. Troligtvis är inte alla spelare överdrivet positivt inställda till den idén. Den gode Bergsten har uppenbarligen följt upp sin debattartikel med en till där han försöker förtydliga sina argument. Enligt min åsikt målar han bara i sig i ett hörn. Jag skrev igår om åldersgränser i spel och att varken föräldrar eller affärerna bryr sig om dem. Det är sant, PEGI är rekommendationer och inte regler, tyvärr. Bergsten verkar vara inne på samma linje och beklagar att affärerna inte respekterar åldersmärkningarna. Dessutom bryter exempelvis Aftonbladet mot PEGI's etiska regler för hur man får göra reklam för spel. Bergsten tycker därför att vissa spel helt ska förbjudas.

Jag har svårt att se hans resonemang här. Det är ett problem att 10-åringar spelar spel med 18-årsgräns men felet ligger hos föräldrarna och inte hos spelen. Sedan kan man fråga sig vad som räknas som ett "våldsspel" ? Om alla våldsspel ska förbjudas, hur mycket våld ska det innehålla då? Ska någon bli skjuten? Räcker det att det visas blod? Är en örfil tillräckligt? Det finns massor av kultur som innehåller våld, filmer, böcker, konstverk, till och med låttexter. Ska vi sanera bort allt våld så finns det knappast något kvar. Bergstens resonemang är också tveksamt. Eftersom att PEGI inte är lagstadgat i Sverige så ska vi förbjuda spelen? Lättare i så fall att faktiskt göra det förbjudet att sälja spel till minderåriga på samma sätt som när man köper film eller går på bio. Att aftonbladet inte bryr sig om etiska regler är väl knappast något nytt. Ett förbud är inte lösningen, däremot skulle det hjälpa om åldersgränserna blev just gränser. Men att börja retuschera bort att man anser olämpligt hör snarare hemma i Sovjet än i Sverige.

#blogg

1
Skriv svar