Hitta indiespelen på Xbox 360

Medlem
Hitta indiespelen på Xbox 360

För någon dag sedan såg jag plötsligt en ny meny i min Xbox-dashboard: Indie Games.

Det visade sig vara de amatörutvecklade XNA-spelen, som tidigare varit typ omöjliga att hitta. 78 spel för 200 MS Points och uppåt, men att avgöra vad som var bättre än skräp var svårare gjort än sagt.

Communityt betygsätter spel från 0-3 i kategorierna "sexual content", "mature content" och "violence". Däremot finns inget betygsystem liknande det på Itunes App Store, så man får ladda hem typ allt för att hitta kanske en pärla.

Jag testade sju XNA-spel igår. Sex av dom var skit. Men det sjunde, <em>Weapon of Choice</em>, var riktigt lovande. En scrollande shooter av klassiskt snitt som införde några nya intressanta idéer. Dels kan man flyga runt med sina gubbar i närheten av tak, väggar och gigantiska bossar -- varpå karaktären fäller ut små insektsliknande robotben som gör att han/hon kan klättra omkring i omgivningen. Dels finns det en feature som kallas "Brush of Death" -- ett slags näradödenupplevelse i spelbar form. När man är nära att träffas av till exempel en fiendemissil saktar spelet ner till slow motion, och man får en chans att undvika game over. Bägge funktioner känns som fräscha detaljer i ett klart hyggligt spel. Spelet kom trea i Microsofts Dream Build Play-tävling 2008, men det är fortfarande lite för amatöraktigt utfört för att jag ska ta fram plånboken.

En sak var spännande med nya indie-menyn. Det fanns en undermeny som kallas "Top IGN Picks". Som i att spelsajten IGN väljer sina favoriter. I väntan på att communityt får betygsätta spelen (kanske i och med höstens uppdateringar?) kan IGN-menyn kanske vara ett sätt att hitta en och annan amatörutvecklad pärla. Hur som helst är det bra att man lyft fram indie-spelen på detta vis. Det var inte en dag för tidigt.

#blogg


signatur

Vincere vel mori.

Medlem
Hitta indiespelen på Xbox 360

Inte så svåra att hitta till datorn tidigare, även om man behövt vara medlem. Men utvecklingen i stort ser ut att gå åt rätt håll.


signatur

- Ät mig levande.

1
Skriv svar