Den ovillige Mac-användaren

Medlem
Den ovillige Mac-användaren

Jag ogillar Mac, ja nästan avskyr faktiskt. Det är inte en principsak eller så utan grundar sig faktiskt på viss erfarenhet. Min första riktiga bekantskap med dessa maskiner gjorde jag för några år sedan när jag började arbeta på ett bokförlag. Det fanns en gammal pc men alla verktyg fanns på den den förhatliga Macen. Det var så mycket som var fel. För det första var det en gammal dator, skärmen var liten och tangentbordet saknade alla de viktiga tangenter som jag använder när jag skriver såsom t.ex. DELETE, END och HOME. Det fanns andra mystiska tangenter istället och tro mig jag prövade dem alla. Sen är det bra mycket lättare att trycka ctrl + C än kommando + C. När jag klagade fick jag höra att jag måste väl kunna använda musen. Men har man nu ägnat några år åt att lära sig tänka och arbeta ergonomiskt är det lite tröttsamt att gå tillbaka till ett sämre arbetssätt. Varför skulle man välja att arbeta på ett jobbigare och mindre effektiv sätt? Det kändes som om jag var tvungen att skriva genom att hålla en penna i munnen.

Det talas så mycket om Apples Design (ja, stort D är helt rätt om man lyssnar på entusiasterna). För mig betyder design lite mer än att det skall vara snyggt och kunna stå framme i finrummet. Sådana saker som funktion och ergonomi är viktiga beståndsdelar i designen anser jag. För mig kunde den förhatliga Macen inte uppfylla de båda sista och ärligt talat var den gamla dator jag arbetade på inte heller snygg. Till en pc kan jag gå in i nästan vilken hemelektronikaffär som helst och skaffa just den musen eller det tangentbord som passar just mig. Jag har inte samma valmöjlighet när det gäller Macen. Eller jag antar att jag inte har det för då skulle väl inte alla mac-användare sitta med sina idiotiska möss.

För några månader sedan, faktiskt i samma veva som jag fick anställning på tryckeriet där jag arbetar nu, så lade datorn på jobbet av för sista gången. Det var dags att byta ut både den och programmen så det gjorde egentligen inte så mycket. Det köptes nya datorer och jag fick pröva på att arbeta på en ny iMac. Och då hände något. Plötsligt fanns det både END och DELETE och de fungerade också. Min arbetsdator är dock en MacBook Pro, och eftersom jag inte gillar bärbara datorer heller och som sagt tänker på ergonomin så har jag pallat upp datorn i ögonhöjd och kopplat till ett gammalt tangenbord och en mus. Jag upptäckte då att det gamla tangentbordet också funkar bra. Det har fortfarande konstiga tangenter men de har de rätta funktionerna. Jag undrar om detta betyder att funktionerna helt enkelt inte fanns i de gamla versionerna av programvaran.

Hursomhelst har jag lärt mig att acceptera det nya. Jag tycker inte om alla funktioner och skillnaderna mellan jobb och hemdatorn gör mig ibland förvirrad. Jag har med mycket experimenterande lyckats lära mig kortkommandon och har inga större svårigheter att navigera i menyer. Jag skulle aldrig köpa en själv men jag håller faktiskt på att bli vän med min Mac.

#blogg


signatur

Våga vägra smileys!

1
Skriv svar