fortsättning på frågan om fri kultur

Medlem
fortsättning på frågan om fri kultur

Jag köpte spel på den tiden de kostade runt femhundra kronor, när ett budgetspel var ett spel som producerades med liten budget och kvaliteten var därefter också. Nuförtiden gäller det bara att ha lite tålamod, de flesta spel kommer ganska fort ut i budgetupplaga. de flesta spel jag köper nuförtiden kosta under hundrafemtio kronor. Värre är det ju med musik förstås.

Men många tycker inte bara att det är en fråga om att testa, de förväntar sig att få allt gratis och ser det som en förolämpning om någon vill ha betalt för sitt arbete. Detta kan jag inte förstå. Och jag ser faktiskt en viss skillnad på att kopiera en skiva av en kompis, en lagligt inköpt skiva, det som förut gick under benämningen kompiskopiering och var tillåtet. Men nuförtiden tycks ingen äga skivan. Detta skrämmer mig lite. Vi kan inte räkna med att det alltid skall finnas människor som är villiga att skapa och producera kultur för kulturens skull och sedan fritt dela ut den till alla som vill ha. Någon får i slutändan betala, och den personen är jag. Jag menar inte att jag är utan skuld. Jag har själv ägnat mig åt mindre bra saker, men till skillnad från många andra tyckte jag inte det var min rättighet och faktum är att jag mådde ganska dåligt av mitt beteende. Och jag blev rädd. För om jag trots mina principer kunde dras med i något olagligt hur skulle då någon ur Har rätt till allt-generationen kunna hejda sig.

Jag är inte så naiv att jag tror att alla de nedladdade spelen skulle bli köpta om möjligheten till nedladdning inte fanns. Men den del av dem skulle bli det. Jag kan bara ta min goda vän som exempel. Hon lade förut nästan hela sin inkomst på musik. Nu köper hon någon enstaka skiva. Hon menar att hon köper annan kultur istället, t.ex. böcker, och det är ju sant. Men det är inte så enkelt heller att det jämnar ut sig. Om böcker var lika lätta att få tag på skulle det inte bli många sådana sålda heller.

Det bästa vore ju om bolagen kunde ta till sig tekniken och om det blev en vettig prissättning på både musik och annan kultur. Men det kan man ju drömma om. Trots allt kan man köpa spel till vettiga priser nuförtiden, om man bara ger sig till tåls. Man måste inte ha allting nu.

#blogg


signatur

Våga vägra smileys!

1
Skriv svar