1800-talsnostalgi

Skägg.
10 Chambers
1800-talsnostalgi

I och med min ibland skrattretande bråkiga internetuppkoppling, utsätts jag då och då för total Internet down time. På 2000-talet är något sådant att jämföras med att kopplas till en snorkig telefonsvarare hos SOS Alarm eller att en gammal god vän får en mild hjärtattack mitt under en konversation.

Att leva i dessa tider är en tvåeggad ljussabel. Global kommunikation i all ära, men i och med allt ofrånkomligt krångel så känner man väl ibland att 1800-talet skulle vara ganska lockande? Elektriciteten är sparsmakad och folk får IRL-vandra för att få lite mänsklig kontakt.

Det hade ju funkat om man var född runt 1940 kallt, också. Då hade man inte förväntats fatta vad en dator är och när IT-bubblan kom och gick kunde man lägga över ansvaret på sina kids eller barnbarn. De stackarna hade slitit sitt hår när de upptäckte alla sköna PC Spyware Eliminator Agent 2000 jag lyckats installera efter att ha klickat på ett otal animerade, skakande gif:ar som nästan efterliknar riktiga Windows-fönster. Allt medan ett stort leende sprids över mina läppar över insikten att jag faktiskt är besökare nummer 1,000,000 på den pinsamma "jätteroliga videoklipp och bilder"-hemsidan jag lyckats Googla mig till efter tio minuter av slumpmässigt klickande.
"Skitunge! Fixa modermodemet eller vad fan det heter! Jag vill porrsurfa!"

#blogg


signatur
1
Skriv svar