Kompatibilitet och seriositet

Skägg.
10 Chambers
Kompatibilitet och seriositet

Nyligen fick jag ett infall och ville spela om Fahrenheit. Ni vet, den där småpretentiösa äventyrshalvfadäsen som hade kissnödiga quick time events och vars manus skrevs till hälften av en rätt duktig spänningsförfattare och till hälften av en överaktiv damp-pojke med kass fantasi och brist på Ritalin. Ni vet! Den där stundvis väldigt stämningsfulla upplevelsen som sakta men säkert förvandlades till en undermålig actionhistoria med svåra Matrixkomplex. Ja. Det där, med facit i hand, helt okej spelet som grodätaren David Cage lyckades klämma fram när han inte lyssnade på kvinnliga indie-singer/songwriters och runkade framför spegeln. Det där liret som i USA hette Indigo Prophecy för att inte blandas ihop med Michael Moores film och som innehöll full frontal female nudity och två sexscener varav en var oförhappande och helt malplacerad nekrofili? Om ni inte fattar nåt, så spela det. Det går att få tag på snorbilligt.

That is, of course, om ni inte sitter och tynar bort med Vista. Fahrenheit går inte ens att installera under Vista. "Jaha" tänkte jag lite snopet. "Jag får väl hämta hem en överdrivet stor patch och fixa detta hära." Ack, så fel jag hade. Varken utvecklare eller utgivare verkar ha prioriterat någon sådan fix. Huruvida detta är Quantic Dreams eller Ataris fel vet jag inte men väljer att skylla på Atari eftersom de har mest pengar. Atari har gjort med Fahrenheit som brattiga medelåldersgubbs gör med sina föräldrar. Slänger in de på deprimerande, halvt nedskurna ålderdomshem. Fahrenheit blir just nu blöjbytt av trötta 22-åringar som hatar människor. Det är synd om Fahrenheit.

Det finns en framarbetad fix som innefattar att kopiera över hela innehållet från spelskivan och pilla med några filer men jag vill inte göra utvecklarnas jobb. Det ledsamma i historien är att Fahrenheit ändå inte är särskilt gammalt (det släpptes 2005). Det är en massiv skillnad mellan ett 20 år gammalt DOS-spel och ett spel som ändå, i konsolspråk, är "current generation". Jag förväntar mig inte att kunna spela Myulk straight out the box med en XP eller Vista-burk, men ett såhär stort spel ska man väl kunna kräva funktionalitet av. Jag spelade lite Max Payne istället. Back in the day behövde Max Payne patchas för att kunna spelas på XP. Samma fix ordnar spelet någorlunda för Vista, fast visst ljud saknad. Alla voice-overs är sparade i ett format som Vista inte tycker om. Den enda möjliga fixen är att extrahera alla ljudfiler och konvertera dem till .wav. Fast då funkar inga moddar...

Detta för tankarna till stundande, eventuell uppgradering till Windows 7. I mediebevakningen av Windows 7 har operativsystemet nästan framställts som något annat än Windows. Man erkänner att Vista är något som kunde kommit ur en äldre blandnarkomans oral en sen fredagskväll och påskiner att sjuan är, på alla möjliga sätt, sjukt mycket bättre. Det klassiska, infantila Windows/Microsoft/Bill Gates-hatet har ställts åt sidan och Windows 7 visas upp som något helt annat än vad XP och Vista var vid release. Lite som ett Linux-Windows. Mycket creddigare och tuffare än alla andra Windows. The Windows to end all Windowses. Själv tror jag att det kommer suga ungefär lika mycket som de andra. Windows har aldrig varit riktigt kass, det har aldrig varit riktigt bra, utan alltid suttit fast i något sorts plågsam limbo där smarta system samsas med idiotiska felmeddelanden och populistiska "HEJ! DU SKA GÖRA SÅ HÄR, DIN IDIOT!"-hjälpfunktioner som bara är en vagel, nagel och slutligen en skur hagel i ögat på alla som vet vad en filändelse är och inte vill automatsortera sina ljudfiler efter "utgivningsdatum".

Men det är klart att vi använder Windows. Svenskens största glädje ligger i att klaga sägs det. Det är mer tillfredställande att uttrycka sitt hat över ett dassigt sommarväder än sin glädje över ett soligt dito. Det är skönt att grina över Windows. "Jävla fitt-Windows!" är en mening som vid upprepade tillfällen utstöttes ur min jordnötsrings-nedgrisade munöppning när jag och en polare försökte få det lokala nätverket att fungera ordentligt inför en seg omgång Titan Questspelande. Att fortsätta använda Windows år ut och år in är som att bo kvar i vår lilla slaskpöl här i norr istället för att flytta till något varmare ställe som alla latent fisgriniga äldre svennebanan-tanter tycker att man "borde göra ändå. Eller hur, Eskil? Södra Frankrike eller Spanien, kanske? Det vore väl bra för dina leder också? Att ha en liten negerslav som kan komma med rödvin och whisky när vi sitter på playan och göder våra skröpliga men ändå feta kroppar med Swedish Meatballs och lingonsylt. När man är äldre måste man ändå unna sig vissa saker. Du har ju jobbat hela livet, Eskil, och behöver vila. Thailand är ju så fint också. Där nere tycker de det är roligt att göra uppoffringar för vår skull, förstår du. Det är ju så billigt. Där nere är vi riktigt herrefolk trots den låga pensionen. Du har ju alltid tyckt om småpojkar också, Eskil. Du kan ju plöja pojkstjärt varje dag om vi hade en villa där nere. Har de bag-in-box i Thailand, Eskil?"

Jag stoppar mig själv där innan det spårar ur. Nudge, nudge, know what I mean?

#blogg


signatur
1
Skriv svar