Alternativ plattform

Medlem
Alternativ plattform

Som gammal Amigaanvändare så har jag haft mina tvivel angående Windows förträfflighet, och jag närde länge en ovilja gentemot det tröga, fula och klumpiga operativsystemet från Microsoft. Sedan konkursade Commodore och det blev till slut nödvändigt att konvertera till Wintel ifall man alls ville ha någon slags användbarhet i datorn. (OK, Mac existerade, men var i mina ögon ointressant.) Dessutom blev ju Windows faktiskt riktigt användbart i och med XP, och ändamålen sägs ju helga medlen, så jag blev till slut en inbiten PC-användare (om man med PC menar Windows/Intel).

Jag har emellertid blivit mer och mer imponerad - och intresserad - av Linux, som trots sitt blygsamma ursprung och sin sedvänja att erbjudas gratis till användarna blir bättre och kraftfullare hela tiden (vilket ju i och för sig stämmer för all annan hård- och mjukvara också). Hade det inte varit för att jag är så förtjust i att spela spel på min dator så hade jag redan varit en övertygad Linuxförespråkare. Allt annat som jag är intresserad av att göra på min dator fungerar fint under Linux, det är bara spelen som fortfarande kräver Windows och DirectX för att fungera.

Tills nu då. Steam har just portats till Mac OS X och är under utveckling för Linux. (Läs mer här.) Och det finns fler utgivare som börjat släppa moderna spel till plattformen, även om Valve lär vara pluggen som lossnar och släpper lös floden.

Eventuellt blir Windows 7 mitt sista betalda operativsystem, som med tiden ersätts av något gratis alternativ.

#blogg


signatur

Last one to heaven is a loser!

1
Skriv svar