Bröllop i Öveds kyrka

Medlem
Bröllop i Öveds kyrka

Idag var det dags för bröllopsfotograferingen i Öveds kyrka.
Jag började dagen med att hämta backup-kamera, 70-200 och 85/1.2 hos min kompis. Sen drog jag hem för att köra igenom inställningarna på båda kamerahusen så att de blev identiska. Lite jobbigt att byta kamerahus och försöka minnas olika inställningar i de olika husen.
Dubbelkolla minneskorten, batterierna och blixtarna. Packa alla väskor och sen ner i bilen med all utrustning.

Självfallet kan man ju inte riskera blodsockerkänningar så jag grundade med en rejäl kebabrulle

Iväg med bilen och nu började fjärilarna i magen göra sig påminda. Alltid nervöst inför bröllopsfotograferingar :/ men på ett bra sätt, jag känner mig skärpt.

Vägen till kyrkan går smidigt och det är vackert skånskt landskap så långt ögat kan se. Det är inte särskilt varmt utan håller sig runt 19-20. Perfekt. Även solen skyms av ett grått molntäcke och det är faktiskt perfekt för bröllop. Fina hudtoner och inga svåra skuggor osv. Som om någon där uppe håller en rejäl beautydish åt mig mycket uppskattat.

Jag kommer fram en dryg halvtimma innan bröllopsparet förväntas dyka upp så jag dyker in i kyrkan för att kolla ljus. Hittar en vaktmästare som får agera lite modell då jag testar behovet av att köra blixt. Det verkar som att behovet är litet vilket är skönt. Alltid snyggare med naturligt ljus.

Brudparet dyker så småningom upp och då börjar allvaret. Först hänger jag på brudgummen då han ska byta om och få på sig kravatt och allt annat snyggt. Sen blir det att följa bruden och hennes följe. Några snabba bilder på tärnor och buketterna hinner jag med.

Sen blir det för mig att ta plats i kyrkan och invänta brudens intåg.

Själva vigseln går bra, jag hittar en del bra vinklar och ljuset var bra.
Dopet som också var en del av ceremonin löpte också väl. Lite barnskrik men det får man räkna med

Efter vigseln var det dags för ca 1 timma porträttfotografering. Det hela börjar på kyrktrappan tillsammans med familj och vänner. Sen går jag iväg med brudparet för vår tid ensamma. Runt kyrkan har bruden redan rekat och jag har ju också sett det förut. Vi går snabbt genom olika locations och jag får en hel del bra bilder.
Tiden går alltid snabbt men brudparet är helt med på noterna. Vi kör igenom det vi behöver för att vi alla ska vara nöjda och på slutet så ringer folk från middagen och undrar var brudparet är haha.. då var det dags att släppa iväg dem i en cabriolet.

Dagen var till ända och bilderna är nu nedladdade i min dator. Nu börjar det stora äventyret med att sortera och så småningom redigera. Tills dess får ni inte se några bilder

// Manuel

#blogg

1
Skriv svar