Alkemisten

Flakmonkey
Alkemisten

Verkar vara inne i en rejäl läsperiod nu. Förra helgen läste jag ut Moment 22 och nu har jag gjort detsamma med Alkemisten som är skriven av Paulo Coelho. Förmodligen känner de flesta av er här till den och många har säkert läst den då det är en riktigt storsäljare som bland annat sålts i mer än 500 000 ex här i Sverige. Jag har inte svårt att förstå varför den sålt så pass mycket, det är en bok som kanske kan tyckas lite underlig till en början, men som verkligen får en att tro på livet,

Egentligen är det inte handlingen som är det viktiga. Eller det är nog att ta i, men huvudpersonen i sig är inte så viktig som budskapet som boken försöker förmedla om vikten av att följa sin dröm. Det är just det som huvudpersonen Santiago gör när han lämnar sin säkra tillvaro som fåraherde i Andalusien för att bege sig på en resa till Egyptens för att hitta en skatt som han drömt om. På vägen dit ställs han inför hinder och personer som gör att han lär sig mer om livet vilket stärker hans tro på sin dröm.

Det låter lite flummigt och i ärlighetens namn så är det lite flummigt också. Jag vet inte riktigt om jag håller med om tanken att man ska lita på ödet och att universum gör allt det kan för att du ska nå ditt mål, men om man bortser från den något naiva vinkeln så gillar jag att man ska göra vad man kan för att uppfylla sina drömmar. Har läst att många har vuxit enormt av boken och ändrat sina liv efter den. Så långt kommer inte jag gå, men den är helt klart värd att läsa och ta till sig så därför kan jag verkligen rekommendera den. Den fick mig att må bra helt enkelt

Men men, nu är det dags att köpa en ny bok som jag kan börja läsa när jag åker till jobbet på måndag. Någon här som har förslag på vad jag kan läsa? Sväljer det mesta, men jag har svårt för deckare så sådana tips undanbedes.

#blogg

Medlem
Alkemisten

Jag kan ju tipsa om två klassiker som jag håller på och läser, Slaughterhouse 5 av Kurt Vonnegut och Brave New World av Aldous Huxley.

1
Skriv svar