Nostalgi: Spelmusik

Medlem
Nostalgi: Spelmusik

Det finns såklart tusentals kvalificerade låtar om man ska prata om den bästa spelmusiken från förr. Men jag har valt två personliga favoriter av ett "test" jag gjort. Testet gick helt enkelt ut på att blunda och försöka höra, eller känna vad musiken säger till mig eller får mig att tänka på. Jag valde sen de här låtarna för att de får mig att tänka på precis det som spelen i sig erbjuder, så kompositörerna har lyckats där vill jag nog påstå. Jag är rätt svag för "Crescendo" i låtar, d.v.s. tilltagande i ljudstyrka i ett arrangemang. Man känner hur varje stycke växer till sig allt eftersom det närmar sig slutet. Ett vanligt knep för alla kompositörer, fast i dagens populärmusik kallar man det för "klimax". Förutom det brukar man prata om gåshudsfaktorn också, och den förklarar sig själv.

Jag tror att de flesta har hört de här, men det skadar inte att lyssna igen. Vad säger de här två låtarna er?

#blogg

Nostalgi: Spelmusik

Fastnade aldrig för Morrowind... men huvudspåret är fantastiskt.

Medlem

Har själv aldrig varit något direkt fan av Jeremy Soule och tycker helt klart att han är en av de sämre "välkända" spelkompositörerna.

Fast när det gäller Morrowind så var inte det sämsta med musiken själva musiken, utan att man helt enkelt fick lyssna på glad utforskarmusik när man vandrade i en mörk hemsk grotta. Det passade inte direkt in, och lyckligtvis så upptäckte Bethesda det så de fixade det med Oblivion.

Några av mina favoriter är Castlevania: Symphony of the Night, Chrono Cross, Shadow of the Colossus och The Witcher.

Medlem

Helt klart Sebastian!

Ja, det fanns vissa missanpassningar i Morrowind kan jag hålla med om. Men känslan för övrigt när man var ute och utforskade var galet bra med musiken ändå tyckte jag. De verk av Jeremy Soule som jag har hört har hållt högsta klass, så jag kan inte hålla med dig riktigt. Koji Kondo är möjligtvis snäppet bättre.

Medlem

Nice... Inte spelat något av spelen faktiskt... Skäms nästan lite. Personligen har jag alltid gillat Jesper Kyd. Dock endast från Hitman 2. Otroligt bra soundtrack. Varje uppdrag gav en speciell känsla i musiken. Man kände verkligen att man var i st petersburg när musiken trillade igång. Otroligt bra.

Hitman ST.Petersburg

Evil Genius hade även det riktigt stämningsfylld musik som jag än idag lyssnar på .

Jag kände faktiskt inte igen din två förslag, Oblivion har jag dock bankat in i skallen efter alla timmar som man lade ned på det.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Håller med där Fargo. Dock så fastnade jag mer för musiken i Hitman 1.

Oblivion är ju mer eller mindre identiskt med Morrowind i soundtrack, fast lite annorlunda arrangemang. Väldigt bra hur som helst!

1
Skriv svar