PC som plattform, nya andrahandssorteringen?

Medlem
PC som plattform, nya andrahandssorteringen?

Har PC som plattform blivit den där jobbiga lilla grejen som utvecklarna helst vill slippa?

Sannerligen svåra att tillfredsställa dessa PC-människor är. De klagar på att spelen inte fungerar som de ska, servrar som laggar och väntar inte med kritiken på utvecklarnas forum.
Skämt åsido, så är sanningen den att hade det inte funnits en sådan krävande publik, så hade inte utvecklingen inom spel gått framåt så fort. Självklart är det enklare för en utvecklare att skapa spel efter en standardiserad hårdvaruteknik som dessa konsoler erbjuder. Men dessa köpare verkar inte ställa lika höga krav på att spelet fungerar som det ska, utan har man väl köpt sitter dessa lugnt och fint väntande på att utvecklaren skickar ut en uppdatering. Är spelet uselt så köper man helt enkelt ett annat utan att klaga. Detta gillar utvecklare.

Med tanke på Black Ops senaste problem så börjar man fundera om det helt enkelt är så att denna konsolmarknad är mera attraktiv för utvecklarna, de ställer inte direkt några krav, spelen är mycket svårare att kopiera och du kan inte spela med dina vänner om du inte har ett orginal/xbox live etc. Till exempel har jag hittills inte hört en enda person som äger Black Ops på valfri konsoll säga att spelet INTE fungerar bra, snarare att det är action rakt ur lådan.

Så vad får PC-människorna då? En portering som knappt känns beta och ingen chans till egna dedikerade servrar (nej gameservers är inte dedikerade servrar, det är spelservrar)vilket nästan är ett måste inom PC som plattform. Det är inte konstigt att folk blir missnöjda. Frågan är då om detta är en trend vi kommer att få se mera av inom framtida släpp av PC spel. Senaste tidens actionspel ifrån EA och Activision verkar visa en tendens till det. Snabba pengar och spel som glöms bort verkar vara modellen vilket dessutom passar konsolmarknaden där ingen säger något.

#blogg

1
Skriv svar