Heavy Rain - The End

Flakmonkey
Heavy Rain - The End

Vissa spel är svåra att komma ihåg efter ett tag. Självklart kommer man ihåg att man spelat dem, men det är desto svårare att minnas detaljer. Det behöver nödvändigtvis inte betyda att det inte var bra spel, utan snarare att de inte hade någonting som stod ut vilket gör att de tätt kan smetas ihop med minnen från andra titlar efter ett tag. #Heavy Rain lär dock inte vara ett av dessa spel. Nu var det visserligen mindre än en timma sedan jag fick se slutsekvensen, en av de möjliga sluten ska tilläggas, men jag har svårt att tro att jag inte skulle komma ihåg det här för det är både fruktansvärt bra och annorlunda,

[ia=23777; large]

Jag har ju skrivit om det några gånger förut och hyllat det på olika sätt och vis så jag ska väl inte gå in på det för mycket här, men jag kan sammanfatta det. #Quantic Dream har i #Heavy Rain skapat en unik spelupplevelse som använder gammal spelmekanik (QTE) på ett nytt sätt som hjälper dem att berätta en historia som går utanpå det mesta (för att inte säga allt) jag sett i spelväg. Det är en blandning mellan film och spel och som sådant kommer det inte att passa alla. Du som vill vara mer aktiv i spel kommer säkerligen tycka att det är rätt tråkigt, men jag råder dig ändå till att ge det ett ärligt försök. Det är ett sånt där spel som alla borde testa för att se vad en utvecklare som gillar att bryta mallen kan göra, även om det kanske inte faller dig i smaken.

Välgjort är det ju också. Det har inte samma visuella flärd som andra grafisk avancerade spel, men det är nog inte heller vad de satsat på. Det här ska kännas realistiskt och det är precis vad det gör. Eftersom handlingen står i fokus är det karaktärerna som fått det mesta av kärleken medan miljöerna kan tyckas vara lite tråkiga, men den prioriteringen har jag inga problem med alls med tanke på hur väl karaktärerna lyckas förmedla känslor tack vare hur de ser ut, hur de rör sig och kanske framförallt hur de låter. Det märks verkligen att de lagt ner mycket tid på att hitta rätt skådespelare och även om det knappast är Oscars-klass på det hela så har jag svårt att se vilket spel som skulle vara bättre. Detsamma gäller även musiken som verkligen gör sitt för att sätta rätt stämning.

Men nu är alltså det roliga slut och även om det är möjligt att spela om det för att få ett annat slut så vet jag inte om jag är så sugen på att få se ett annat slut. Det här är ju det slutet jag har fått fram när jag gjort de val och misstag som jag gjort. Sen så skulle det ju inte vara riktigt lika kul att spela när man vet vem mördaren är. Att lista ut det är ju en väldigt stor del av spelet och tar man bort det elementet så tror jag att man gör spelet och sig själv en rejäl björntjänst.

Nåväl hur jag än väljer att göra så har det varit en omvälvande tid med #Heavy Rain och när den tiden nu är slut så är det dags att välja nästa spel. Ingen aning om vilket det blir men kanske blir det lite Black Ops. Vore skönt att få lira något med högre tempo och utan så mycket hjärna efter det här

#blogg

1
Skriv svar