Spel jag minns - Bushido

Flakmonkey
Spel jag minns - Bushido

Jag tror det var 1983 eller däromkring och tack vare att vår far var gammal programmerare och nu egen företagare i datorbranschen så hade vi något så ovanligt som en dator man kunde spela på hemma. Själv var jag bara tre - fyra år vid den här tiden så jag kunde ju inte spela alltför mycket spel utan jag fick mest sitta och titta på när min bror spelade, men ibland fick även jag pröva på och det la grunden för det som skulle bli en livslång (hoppas jag) kärlek.

I ärlighetens namn minns jag inte särskilt många av spelen från den här tiden. Självklart kommer jag ihåg klassiker som #Space Invaders och #Dig-Dug som kunde lira själv samt lite mer avancerade titlar som #King's Quest och #Leisure Suit Larry. Faktum var att de sistnämnde gjorde så att jag kunde skriva på engelska innan jag kunde göra det på svenska. Visserligen var det ju bara saker som "Open door", "Look hole" och "Get knife" men ändå lite kul faktiskt.

Det här inlägget skulle ju emellertid inte handla om något av de kända spelen från den här perioden utan ett som av någon anledning har etsat sig fast i min hjärna - Bushido! Som ni själva kan se på videon från filmen här nedan så är det en tämligen enkel historia där du ska ta dig från vänster till höger genom att slå ut dina motståndare. Eller enkelt är kanske fel ord. Om jag inte minns helt fel så kom jag själv aldrig förbi den andra rutan och jag tror inte min bror tog sig så mycket längre heller. Fast det får jag nog fråga honom om nästa gång vi ses

Frustrerande svårt var det alltså så det var nog tur att det var så grymt snyggt som det var, för annars hade jag nog inte kommit ihåg det överhuvudtaget. Det hade ju till och med realistiska animationer och även om vi lirade det på en skärm som bara gav oss två färger så var det något i hästväg jämfört med andra spel vi sett. Man var ju rätt lättroad på den tiden och kraven var inte alltför höga, bara något rörde sig på skärmen så blev man fascinerad.

Good old times helt enkelt ^^

#blogg

1
Skriv svar