Brain Train Game

Medlem
Brain Train Game

Pusselspel rockar! Jag har brutit mot mina principer och köpt och laddat ner spel från PopCap till min dator. (Jag blir väl tvungen att modernisera mig till slut jag också, antar jag...) Zuma, Big Money, Peggle och Bejeweled 3 har det blivit än så länge.

Som ni säkert vet så är detta ruskigt underhållande små spel med stor bara-en-bana-till-skapande karaktär. Man fastnar lätt och blir sittandes. Så jag har suttit.

Saken är nu den att dessa spel utmanar och utvecklar det logiska tänkandet, och efter visst regelbundet spelande så kan man mäta påtagliga förändringar i hjärnans struktur (se artikel i PCG nr 168 för vidare förklaringar). Jag har slipat mitt sinne för slughet medan jag underhållit mig själv - och det är ju utmärkt! - men jag undrar nu vad jag ska ha min nyvunna förmåga till. Jag ser egentligen inga områden i mitt liv där jag tjänar på ett vässat logiskt tänkande, utom när jag utmanar mig själv med Tetris och dess gelikar då.

Att levla upp sin logik är ju i och för sig på inget sätt negativt, även om användningen av denna begåvning inte utnyttjas särskilt ofta i vardagen, men jag kan inte riktigt släppa tanken på att det gjorts på bekostnad av något annat. (Om det inte fanns några begränsningar för våra hjärnor så hade de väl fortsatt att utvecklats åt alla håll livet ut?) Så vad har jag tappat nu i och med min pimpade fattningsförmåga? Finns det områden av hjärnan som hämmas av en förhöjd logik? Borde inte min styrkta logiska förmåga hjälpa mig att svara på dessa frågor?

För övrigt vill jag minnas att jag läst en artikel någonstans som påstod att ängsliga karriärister köpte Nintendo-DS och olika sorters hjärngymnastiserande spel i hopp om att de skulle förädla deras förstånd, och göra dem ännu mer effektiva och starka i konkurrensen bland sina kollegor. Kanske fungerar det. Jag minns inte ifall artikeln nämnde något om resultaten av denna cerebrala exercis. (Vad tror ni - kanske en god natts sömn hade kunnat åstadkomma samma resultat?)

Nåväl, det om detta! Jag får väl hoppas att jag kommer på vad jag ska använda skallen till när jag blivit tillräckligt smart för att räkna ut det...

#blogg


signatur

Last one to heaven is a loser!

1
Skriv svar