Välkommen till nya FZ!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Wolfkin:

Men vad har ni gjort?
Har inte kollat runt på allt än men första intrycket är att Nyhetssidan på Framsidan är extremt rörig och svårläst, och blir bara värre av att artikelrutorna har olika storlek, klart sämre än tidigare.
Lite sorgligt när man känner att det är lättare att läsa och få en översyn om man går direkt in på Arkiv sidan.

Kan mycket väl tänka mig att mekaniken för sidan nu är bättre och sidan mycket lättare att jobba med och har större möjligheter, vilket helt klart är ett plus.

Jaja, jag får ge sidan en chans men för min del lutar det starkt mot att Arkiv får bli min Nyhetssida.

Vi kommer känna oss fram vad det gäller framsidan för att hitta en bra balans mellan överskådlighet och grafisk flärd. Jag tycker dock inte att det är sorligt med arkiv-sidan, den finns ju där just för dem som vill ha ett rakt kronologiskt flöde

Skrivet av madman_ozzy:

Snyggt, prydligt och lättläst men #måste #varje #speltitel #ha #en #hashtag #i #artiklarna? Blir fruktansvärt jobbigt att läsa och kan nog vara ännu jobbigare för dyslektiker och dylikt.

Vi valde att göra det så när vi importerade allt gammalt material som var kopplat till speldatabasen. Vi kommer förmodligen inte göra så framöver.

Skrivet av Mortaigne:

Sidan ser kanon ut! En av ytterst få sidor som adblockern är avstängd på, tack vare att ni har relevant och icke-störande reklam. Bra jobbat till den som håller på med det!

I övrigt har jag väl samma kritik som under betan... Kommentarsfunktionen är en sunkig klickfest som var bättre på den gamla där kommentarerna hängde ihop med artikeln. Det är inte en vanesak, som en del andra saker kanske är.

Ett par idéer skulle vara att kanske återlansera spelsamlingen, kanske skulle folk använda den mer efter en omstart? Toppkommentarer efter artikeln saknas.

I övrigt hoppas jag på mycket, mycket mer videoinnehåll (Fräcka Fredag!) och egenproducerat material såsom reportage och artiklar snarare än TT-notiser på sidan.

Videorecensioner skulle kanske vara en grej? Eller iaf någon form av videotillägg till recensioner?

Lite tankar bara...

Välkomna tankar. Och att kommentarerna fungerar som de gör har vi vetat om länge men det fanns helt enkelt inte tid att åtgärda det inför lanseringen. Spelsamlingen kanske återvänder kanske i framtiden men den var helt ärligt inte särskilt välanvänd.

Vad det gäller egenproducerat videomaterial håller jag med, vill också ha mer. Däremot tror jag inte videorecensioner är vår starka sida. Då har vi nog hellre ett livestreamat eftersnack efter olika textern. Kommer hursom att ligga i fokus i år och vi ska ha ett redaktionellt möte om det på torsdag.


signatur
FM-guru
F.d. Sisyr

Jag kan tycka att framsidan är lite rörig, mycket på grund av reklamen, men det beror väl dels på att det hela är nytt och att jag inte vant mig, dels att jag är en fanatisk anhängare av allt som är stilrent. Less is more, och så vidare. Det kan också ha att göra med att reklamerna i mångt och mycket använder samma färgpalett som sidan gör. Visst, reklamerna smälter kanske in bättre då, men det är tvåeggat när man inte är van vid layouten. Ett annat minus är att man nu behöver klicka sig in på kommentarerna istället för att bara kunna scrolla ner.

På pluskontot har vi att sajten är desto snyggare nu, inte minst i form av alla menyer. Gillar specifikt den gröna färgen på diverse ikoner (som notifieringarna). Synd bara att reklambannern i bakgrunden för närvarande är vit. Jag vet inte om typsnittet är nytt eller inte då jag inte minns hur det såg ut tidigare just nu, men det ser onekligen bättre ut i alla fall. Var det första som slog mig när jag gick in på sajten. Sidan känns också som den är snabbare att navigera, mer responsiv.

Är lite ambivalent rörande placeringen av huvudnyheterna. De ligger till vänster istället för centrerat. Jag är rätt van vid den typen av navigering efter allt för många timmar med de äldre FM-spelen, men ändå. Spontant känner jag att huvudrutan borde ta upp även den plats som sidorutan till höger är på, medan det fönstret i sin tur borde ligga till höger om det. Men jag vet inte, får fnula lite på det.

Den nya forumsdesignen har jag inte så mycket att säga om. Funktionell och vanlig, om än ingen favorit. Mycket bättre än den bedrövliga varianten ni hade tidigare, dock.

Mitt första intryck.

EDIT: En sak till; kan man stänga av så att man inte per automatik börjar följa trådar man postat ett inlägg i? Gillar inte alls att behöva avfölja varenda tråd jag skriver i för att inte få notifieringar så fort någon annan skriver något.

Medlem

Det mesta ser bra ut men:
* Det är jobbigt att all huvudtext ligger till vänster om center på skärmen. Således måste jag hela tiden titta litet åt vänster för att läsa huvudtexten - blir jobbigt i längden.
* Då första reklambannern och nyhetsrutorna är stora måste jag scrolla ned en rätt bra bit innan jag kommer till huvudartiklarna. Går det att få viktig text att synas tidigare och högre upp?

Medlem

Jag tycker inte att kommentarerna till artiklarna ska finnas på separat sida utan ska ligga på samma som innan. Annars på helheten är det en bra förändring.

Medlem

Fan va snyggt det blev <3

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Sisyr:

Jag kan tycka att framsidan är lite rörig, mycket på grund av reklamen, men det beror väl dels på att det hela är nytt och att jag inte vant mig, dels att jag är en fanatisk anhängare av allt som är stilrent. Less is more, och så vidare. Det kan också ha att göra med att reklamerna i mångt och mycket använder samma färgpalett som sidan gör. Visst, reklamerna smälter kanske in bättre då, men det är tvåeggat när man inte är van vid layouten. Ett annat minus är att man nu behöver klicka sig in på kommentarerna istället för att bara kunna scrolla ner.

På pluskontot har vi att sajten är desto snyggare nu, inte minst i form av alla menyer. Gillar specifikt den gröna färgen på diverse ikoner (som notifieringarna). Synd bara att reklambannern i bakgrunden för närvarande är vit. Jag vet inte om typsnittet är nytt eller inte då jag inte minns hur det såg ut tidigare just nu, men det ser onekligen bättre ut i alla fall. Var det första som slog mig när jag gick in på sajten. Sidan känns också som den är snabbare att navigera, mer responsiv.

Är lite ambivalent rörande placeringen av huvudnyheterna. De ligger till vänster istället för centrerat. Jag är rätt van vid den typen av navigering efter allt för många timmar med de äldre FM-spelen, men ändå. Spontant känner jag att huvudrutan borde ta upp även den plats som sidorutan till höger är på, medan det fönstret i sin tur borde ligga till höger om det. Men jag vet inte, får fnula lite på det.

Den nya forumsdesignen har jag inte så mycket att säga om. Funktionell och vanlig, om än ingen favorit. Mycket bättre än den bedrövliga varianten ni hade tidigare, dock.

Mitt första intryck.

EDIT: En sak till; kan man stänga av så att man inte per automatik börjar följa trådar man postat ett inlägg i? Gillar inte alls att behöva avfölja varenda tråd jag skriver i för att inte få notifieringar så fort någon annan skriver något.

Vi kommer att utvädera designen de kommande veckorna, mycket handlar vana och vi tar såklart in all feedback vi får. Gällande att inte följa trådar automatiskt hittar du sådana inställningar här: https://www.fz.se/profil/installningar

Skrivet av arkhanari:

Det mesta ser bra ut men:
* Det är jobbigt att all huvudtext ligger till vänster om center på skärmen. Således måste jag hela tiden titta litet åt vänster för att läsa huvudtexten - blir jobbigt i längden.
* Då första reklambannern och nyhetsrutorna är stora måste jag scrolla ned en rätt bra bit innan jag kommer till huvudartiklarna. Går det att få viktig text att synas tidigare och högre upp?

* Kanske är en vanesak? Inget vi tänker på som suttit med sajten ett tag.

* Vi kommer att utvärdera sådana saker de kommande veckorna.

Skrivet av EGS8877:

Jag tycker inte att kommentarerna till artiklarna ska finnas på separat sida utan ska ligga på samma som innan. Annars på helheten är det en bra förändring.

Inte vi heller, men det är teknisk begränsning och inte ett designval. Vi hoppas kunna lösa det i en framtida uppdatering


signatur
Medlem
Skrivet av madman_ozzy:

Snyggt, prydligt och lättläst men #måste #varje #speltitel #ha #en #hashtag #i #artiklarna? Blir fruktansvärt jobbigt att läsa och kan nog vara ännu jobbigare för dyslektiker och dylikt.

Håller med! Det ser riktigt konstigt ut och malplacerat!

Relik 📜
Skrivet av madman_ozzy:

Snyggt, prydligt och lättläst men #måste #varje #speltitel #ha #en #hashtag #i #artiklarna? Blir fruktansvärt jobbigt att läsa och kan nog vara ännu jobbigare för dyslektiker och dylikt.

Skrivet av Jozo:

Håller med! Det ser riktigt konstigt ut och malplacerat!

I senaste recensionen testade vi att skippa de länkarna helt för brödtexten, och bara köra taggar längst ned i artikeln. Hur känns det? Syns de? https://www.fz.se/recension/272597-i-am-setsuna


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Ambassadör
Xbox

@Carl Johansson-Sundelius: Det låter bra det! Jag tänker också att rena videorecensioner kanske inte är aktuellt, men som du säger eftersnack, kringsnack typ. Det är ju diskussionerna man vill åt, och tankar och reflektioner som inte alltid gör sig i text.

Finns ju en himla massa saker som gör sig stabilt på video.

Men jäkligt bra jobbat med nya siten, särskilt som ni varit under tidspress. En eloge också för att ni lyssnar väldigt mycket på era användare.
Ska bli kul att hänga på även i den här versionen av Sveriges bästa spelsite.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av emilakered:

I senaste recensionen testade vi att skippa de länkarna helt för brödtexten, och bara köra taggar längst ned i artikeln. Hur känns det? Syns de? https://www.fz.se/recension/272597-i-am-setsuna

Ja, det blev ett mycket bättre flyt i artikeltexten och mycket snyggare.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Mortaigne:

@Carl Johansson-Sundelius: Det låter bra det! Jag tänker också att rena videorecensioner kanske inte är aktuellt, men som du säger eftersnack, kringsnack typ. Det är ju diskussionerna man vill åt, och tankar och reflektioner som inte alltid gör sig i text.

Finns ju en himla massa saker som gör sig stabilt på video.

Men jäkligt bra jobbat med nya siten, särskilt som ni varit under tidspress. En eloge också för att ni lyssnar väldigt mycket på era användare.
Ska bli kul att hänga på även i den här versionen av Sveriges bästa spelsite.

Tack!


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Tack! Vi har planer för mer innehåll som kan passa in i högerkolumnerna. Man får gärna komma med förslag också.

Sidan verkar lite stel i designen.
Förslag hm, man kanske kunde ha en pulserande fz logga som tar rytmen efter hur många som är inne på sidan.


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

En ny era tar sin början. Spännande, och det är bra att inte stagnera.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Vilka andra inlägg utöver det du ska citera skulle du vilja kunna läsa?

Tackar! @biberu och @manche har slitit i månader.

Ibland så vill man ha möjligheten att citera flera personer i samma inlägg, ni har ju en knapp "citera flera" men den verkar inte fungera (använder crhome).

Medlem

@emilakered: Ser mkt bättre ut, tycker inte det är ngra problem om ni vill att speltitlarna i artiklen länkar vidare, om titeln/länken är skriven med feta bokstäver eller understruken så syns det att det är en länk. Det är själva hashtagg-tecknet som är störigt


signatur

Grim Fandango, bättre uppfinning än hjulet!

Relik 📜
Skrivet av Jozo:

Ja, det blev ett mycket bättre flyt i artikeltexten och mycket snyggare.

Skrivet av madman_ozzy:

@emilakered: Ser mkt bättre ut, tycker inte det är ngra problem om ni vill att speltitlarna i artiklen länkar vidare, om titeln/länken är skriven med feta bokstäver eller understruken så syns det att det är en länk. Det är själva hashtagg-tecknet som är störigt

Tack för feedback!


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Halvars90:

Ibland så vill man ha möjligheten att citera flera personer i samma inlägg, ni har ju en knapp "citera flera" men den verkar inte fungera (använder crhome).

Klicka på citera flera för att markera de inlägg du vill besvara, och sedan citera för att börja skriva.


signatur

Abstractions all the way down.

Relik 📜
Skrivet av Halvars90:

Ibland så vill man ha möjligheten att citera flera personer i samma inlägg, ni har ju en knapp "citera flera" men den verkar inte fungera (använder crhome).

Den fungerar! Tryck på "Citera flera" för de inlägg du vill ha med, sedan längst ned på OK-knappen brevid "Citera valda inlägg" alternativt knappen "Citera" på sista inlägget du vill ha med.


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Redaktör
Skrivet av Halvars90:

Ibland så vill man ha möjligheten att citera flera personer i samma inlägg, ni har ju en knapp "citera flera" men den verkar inte fungera (använder crhome).

Bocka i de inlägg du vill citera (bockruta uppe till höger om inlägget), klicka "Citera flera", bocka i de inlägg du vill citera och tryck "Ok (#)"-knappen längst ner i tråden.


signatur
ELF
Medlem

Mycket trevlig design för mobilen. Men min datorskärm tycker det ser grötigt och tråkigt ut. Den gillar inte heller de hårda kanterna överallt som den lätt gör sig illa på.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Hur kan man stänga av folks signaturer?

Medlem

Hmmm.... I like it.
*Approved*

Avstängd

Förvånansvärt snyggt måste jag erkänna.

Var hittar jag spelsektion uppe i menyn som fanns i den gamla, inte måste man söka på ett spel?

Alltså också spelfavoriter?

Medlem
Skrivet av mill:

Hur kan man stänga av folks signaturer?

Det finns dessvärre ingen inställning för det; orsaken är dels att det komplicerar cachestrukturen för ett undantagsfall och dels att signaturer ändå bör hållas diskreta och undvika att distrahera från innehållet även om man vill ge lite flair till sina svar. Är det någon särskild signatur du reagerar på så kanske det går att be om en korrigering, men är det alla så är jag rädd att det inte går just nu.


signatur

Abstractions all the way down.

Medlem

Tycker det ser fantastiskt bra ut!

En sak som jag vill ha är ett mörkt tema utöver det nuvarande ljusa temat.

Medlem
Skrivet av SebastianV:

Förvånansvärt snyggt måste jag erkänna.

Var hittar jag spelsektion uppe i menyn som fanns i den gamla, inte måste man söka på ett spel?

Speldatabasen finns inte kvar i tidigare form, utan spel är numera knutna till nyckelord. Något särskilt du söker, eller letar du mest av vana?


signatur

Abstractions all the way down.

ELF
Medlem
Skrivet av Freffo:

Tycker det ser fantastiskt bra ut!

En sak som jag vill ha är ett mörkt tema utöver det nuvarande ljusa temat.

Där sa du något. Skulle vilja ha ett ljust tema utöver det här mörka som är nu.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av Freffo:

Tycker det ser fantastiskt bra ut!

En sak som jag vill ha är ett mörkt tema utöver det nuvarande ljusa temat.

Antar du syftar på bakgrunden? I vanliga fall har utrymmet runtomkring sidans innehåll en mörk bakgrund, men eftersom att det går en så pass ljus annons just nu så har vi ställt in det till att matcha.


signatur

Abstractions all the way down.

Medlem
Skrivet av Biberu:

Det finns dessvärre ingen inställning för det; orsaken är dels att det komplicerar cachestrukturen för ett undantagsfall och dels att signaturer ändå bör hållas diskreta och undvika att distrahera från innehållet även om man vill ge lite flair till sina svar. Är det någon särskild signatur du reagerar på så kanske det går att be om en korrigering, men är det alla så är jag rädd att det inte går just nu.

Det är för det mesta okej just nu, men det brukar alltid spåra ur med långa signaturer på flera rader och med stora bilder och till slut är innehållet på en sida mestadels signaturer. Är det möjligt för er att stänga av det helt (för alla)?

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

@Davwve: Man markera inlägg som "bra" så att lägga de inläggen överst kanske återkommer i framtiden. Vårt intryck var dock att funktionen sällan användes.

Mitt intryck är helt tvärtemot erat då. Var många gångar som bra inlägg lyftes fram och som uppmärksammades pga den funktionen.
Jag saknar den oerhört mycket.

Förövrigt så är de nästan lite rörigt bland dom senaste nyheterna om man kolla på framsidan när "hetas just nu" ploppar upp mitt i allt, och sen har vissa nyheter bild på framsidan och andra inte vilket gör att dom tar olika mycket plats och vissa bilder är på vänster sidan och text+överskrift till höger vid en nyhet.

Inte smidigare om alla nyheter på framsidan ser likadana ut, antigen med bild eller inte. Och om det är med bild ha de i samma storlek så det inte är så förvirrande.

Och var förresten ser man alla nyheter i ordning efter upplagt datum? Som de som är längst nere nu på framsidan är "Heta nyheter" där det organiseras mer efter hur populär en nyhet är.

Annas så gillar jag designen skarpt


signatur
Skriv svar