Recension - Destiny 2

Robot
Recension - Destiny 2

Med Destiny 2 har Bungie förstått vad spelarna vill ha och serverar det med extra allt.

#bungie, #destiny-2, #loot-shooter


Medlem

Det spelet jag sett mest fram emot i år, 24 oktober kan komma snabbare (och kanske slutet för min relation med min flickvän som jag blir sambo med 1 oktober) hoho.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Prixm:

Det spelet jag sett mest fram emot i år, 24 oktober kan komma snabbare (och kanske slutet för min relation med min flickvän som jag blir sambo med 1 oktober) hoho.

Dålig timing! Jag har svårt att se hur Destiny 2 inte kommer vara ännu bättre på pc. Bungie måste tabba sig rejält isf.


signatur
Medlem

Vad tusan. Enligt mig var raidsen i 1:an något av den stora behållningen. Hade gärna sett att den var med i recensionen. Nu blev det en hygglig läsning ändå, men jag vill veta hur den är. Kommer det en liten mini-recension på raiden sen så blir jag glad (Utan spoilers såklart, sitter ju och väntar på PC-release)

Medlem

4/5? Så högt hade jag inte gissat på.

Medlem

Måste säga att detta lockar inte det minsta.
När destiny 1 hypades för några år sen så var man arg att det inte kom på pc men nu känns det som "meh"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Nioreh:

Vad tusan. Enligt mig var raidsen i 1:an något av den stora behållningen. Hade gärna sett att den var med i recensionen. Nu blev det en hygglig läsning ändå, men jag vill veta hur den är. Kommer det en liten mini-recension på raiden sen så blir jag glad (Utan spoilers såklart, sitter ju och väntar på PC-release)

Jag förstår hur du tänker, och det var min inställning. Men efter 30 timmar tänkte jag "vafan, alla de här timmarna av underhållning är ju värda något, raiden blir grädden på moset" och beslöt mig att inte vänta längre. Till skillnad från Destiny 1, där endgame var allt, erbjuder tvåan bra stuff redan från första början.

Skrivet av Dreijer:

4/5? Så högt hade jag inte gissat på.

Ett klart bättre spel än det första, och packat med innehåll.

Skrivet av Molotov:

Måste säga att detta lockar inte det minsta.
När destiny 1 hypades för några år sen så var man arg att det inte kom på pc men nu känns det som "meh"

Om du har möjlighet att testa det skulle jag rekommendera att göra så. Det är kanske inte ett spel för alla (bullet sponges, loot-shooter) men ser man förbi de delarna är det riktigt bra.


signatur
Gen
Medlem

Testade demot och det räckte för att jag skulle bli såld.
Kunna köra SP content på 4K TV i 60fps med handkontroll är riktigt trevligt.
MP content får nog köras med M/Kb på datorskärmen då det där med att sikta plötsligt blir ruskigt viktigt

Medlem
Skrivet av Gen:

Testade demot och det räckte för att jag skulle bli såld.
Kunna köra SP content på 4K TV i 60fps med handkontroll är riktigt trevligt.
MP content får nog köras med M/Kb på datorskärmen då det där med att sikta plötsligt blir ruskigt viktigt

wow spelar du på en 4k tv

Gen
Medlem

@Vercadi: När jag kan så gör jag gärna det ja.

Medlem

Grymt kul spel om man har vänner att spela med och bilda en klan etc.

Är nog inte så kul om man kör helt själv. PVP läget är ganska simpelt. Behöver slipas mycket där.

Medlem

Angående raiden så har jag hört att den ska vara det sämsta i spelhistorian. Får bättre loot i heroic public events. Blev inte mera positivt av att ha sett Angry Joes review. Han pissar Rätt hårt på just raiden. Jag är bara lvl 15 ännu och samlar gear för att testa,men jag har inte höga förhoppningar efter allt jag läst och sett. Ska typ vara en lång plåga att spela. I övrigt gillar jag spelet ännu men ganska tunt med innehåll imao. Horde mode återanvänds kraftigt genom hela spelet. Och svårigheten är typ easymode

Medlem

Är grymt taggad för PC releasen. Jag körde 1an på Ps4 och älskade själva spelmekaniken och känslan i det. Men det dog rätt snabbt då:
1. Missions var monotona
2. Inte så många polare som äger en ps4

Är glad att uppföljaren fått bra betyg. 86 på metacritic, 9/10 på gamereactor och nu även Calles blessing. Det känns lovande.

Medlem

En välmotiverad 4:a och jag håller med. Ett riktigt kul spel, särskilt om man kör med ett gäng polare. I PvP är det stundtals så sjukt kul att jag just då är beredd att ge det en 5:a.

Det enda stora minuset jag kan komma på är att man endast kan köra max 4 vs 4 i Crucible. Vi är fem polare i klanen men vi kan aldrig spela PvP ihop såsom vi kunde göra i ettan. Bungie, ge oss fler valmöjligheter! Till exempel 4 vs 4, 5 vs 5, 6 vs 6... Låt spelarna välja själva. Hur svårt ska det vara!! Fixa!

Medlem

Vad menas med "Fler valmöjligheter i multiplayer, tack"? Är det riktat mot PVP eller?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Dahlis87:

Vad menas med "Fler valmöjligheter i multiplayer, tack"? Är det riktat mot PVP eller?

Japp! Förtydligar.


signatur
Medlem

Aldrig kört Destiny 1, men är småsugen på tvåan till PC.
Är det något man missar och inte kommer förstå rent storymässigt om man inte spelat ettan, eller kan man hoppa in i tvåan och klara sig fint ändå?

Medlem
Skrivet av ForrestFox:

Aldrig kört Destiny 1, men är småsugen på tvåan till PC.
Är det något man missar och inte kommer förstå rent storymässigt om man inte spelat ettan, eller kan man hoppa in i tvåan och klara sig fint ändå?

Detta: https://www.youtube.com/watch?v=_2avSq-82oI

Är typ ALLT som går att veta innan du startar tvåan. Ungefär en femtedel av det serverades genom första spelet ingame, resten kommer från onlinekällor av olika slag.

Så har du en tråkig kväll så är det bara att förkovra sig.

Men, ja det går bra att spela tvåan utan förkunskaper.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av robbis:

Angående raiden så har jag hört att den ska vara det sämsta i spelhistorian. Får bättre loot i heroic public events. Blev inte mera positivt av att ha sett Angry Joes review. Han pissar Rätt hårt på just raiden. Jag är bara lvl 15 ännu och samlar gear för att testa,men jag har inte höga förhoppningar efter allt jag läst och sett. Ska typ vara en lång plåga att spela. I övrigt gillar jag spelet ännu men ganska tunt med innehåll imao. Horde mode återanvänds kraftigt genom hela spelet. Och svårigheten är typ easymode

Spoiler free: Jag har inte spelat D2 ännu men har sett väldigt mycket på streams. Det inkluderar raiden. Den är fifflig men inte i närheten av angry joes recension. AJs recension hade många brister men i synnerhet när det gäller hans kommentarer om raiden så skall man vara lite försiktig med att ta honom på ordet. Raiden är fifflig och har sjukt mkt mekaniska trubbel/lösningar. Dvs, du skall inte vara bra på att panga, du skall vara sjukt koordinerad. Förstår att många kan tycka det är för mycket. Det krävs att alla 6 personer kommunicerar och det krävs att alla 6 personer är på hugget. En hel del att ropa ut saker man ser som andra skall sätta in i ett sammanhang dom ser osv. Om man inte förstår mekaniken i varje engagement i raiden så blir den en oförståelig smörja. Att lista ut mekaniken verkar inte jättekul. Det blir mkt "vi testar detta..." - wipe - restart "ok nu chansar vi på detta". Många verkar ha fått gissa sig fram till lösningarna. Ska jag vara ärlig tror jag inte att jag hade fått bästa upplevelsen heller om jag fått krångla mig fram på det sättet. Jag gillar AJ men vi som följt honom länge vet att han inte är en sherlock direkt... Förstår att han lacka ur fullständigt på den raiden. Hade dock hoppats att han skulle ha med någon som kunde instruera dom.

Raiden känns ganska lekfull. Påminner nästan om ett konstigt gympapass när man gick i mellanstadiet. Dock tror jag andra encountret i raiden kommer gå till historien som en riktig skit-grej och tror många lägger ner där.

Och loot får man i raiden. inte så illa som Aj får det att se ut.

Medlem

@Nioreh: dom har satsat mer på events och mekaniker än rena bossfighter

Medlem

Hur fungerar det här med sub klasserna i klasserna? Kan man byta mellan dom olika subsen eller är det bara till att göra en ny gubbe om man känner för att byta.

Medlem
Skrivet av karbon:

Hur fungerar det här med sub klasserna i klasserna? Kan man byta mellan dom olika subsen eller är det bara till att göra en ny gubbe om man känner för att byta.

Byt när och hur ofta du vill. I vissa lägen blir du låst från att byta. Exempelvis i pågående PvP-matcher. Du kan dock byta mellan encounters i raiden exempelvis.

Medlem

Ni glömde:
-Korkad AI, delvis ej förbättrad sen första destiny (F.E.A.R har bättre AI och det spelet är från 2004...). Fienderna står oftast bara stilla och skjuter på en och samma plats. Jag vet att F.E.A.R är singelplayer, men kom igen. Hur många miljoner har man inte lagt på Destiny då?
Fienderna i F.E.A.R försökte flanka mig flera gånger om, men i Destiny står de stilla...
-Mikrotransaktioner (jag vet att det bara är kosmetiskt och det har jag inget emot så länge som själva huvudspelet inte lider av det, vilket det gör i det här fallet). Istället för att lägga resurser och tid på ordentlig AI så har man istället valt att fokusera på löjliga gester, danser och sånt där fånigt som uppenbarligen inte är riktad till min målgrupp (antagligen kids).
-Inga nya klasser.

Däremot:
-Tycker Destiny 2 är bättre än första på vissa sätt (lvling-systemet, tydligare kartor, snabbare mellan laddningarna).
-Musiken är riktigt, riktigt bra! Men ofta inträffar musiken när ingenting händer. Vet inte om det är en bugg eller feature?

Jag skulle inte ge spelet mer än en 3:a max och då är jag generös. Vi prioriterar olika saker i spel, uppenbarligen.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av magma:

Ni glömde:
-Korkad AI, delvis ej förbättrad sen första destiny (F.E.A.R har bättre AI och det spelet är från 2004...). Fienderna står oftast bara stilla och skjuter på en och samma plats. Jag vet att F.E.A.R är singelplayer, men kom igen. Hur många miljoner har man inte lagt på Destiny då?
Fienderna i F.E.A.R försökte flanka mig flera gånger om, men i Destiny står de stilla...
-Mikrotransaktioner (jag vet att det bara är kosmetiskt och det har jag inget emot så länge som själva huvudspelet inte lider av det, vilket det gör i det här fallet). Istället för att lägga resurser och tid på ordentlig AI så har man istället valt att fokusera på löjliga gester, danser och sånt där fånigt som uppenbarligen inte är riktad till min målgrupp (antagligen kids).
-Inga nya klasser.

Däremot:
-Tycker Destiny 2 är bättre än första på vissa sätt (lvling-systemet, tydligare kartor, snabbare mellan laddningarna).
-Musiken är riktigt, riktigt bra! Men ofta inträffar musiken när ingenting händer. Vet inte om det är en bugg eller feature?

Jag skulle inte ge spelet mer än en 3:a max och då är jag generös. Vi prioriterar olika saker i spel, uppenbarligen.

Tyckte ändå att de är bättre än ettan, fast kanske främst designmässigt. Däremot irriterade jag mig på de gråa "portalerna" som fanns på kartan. Lite slarvigt. Läste du förresten hur man fick Fear-fienderna att verka så smarta?

Ja, vet att det hojtats en del kring mikrotransaktioner och det är inget jag direkt bryr mig. Kände aldrig, till skillnad från till exempel Candy Crush, att det var något jag behövde där. Och larviga danser verkar ju vara djupt rotat i communityt. Alla dansar när man klarar en strike. Jag gav första spelet en trea, och detta är bättre på så många sätt.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Tyckte ändå att de är bättre än ettan, fast kanske främst designmässigt. Däremot irriterade jag mig på de gråa "portalerna" som fanns på kartan. Lite slarvigt. Läste du förresten hur man fick Fear-fienderna att verka så smarta?

Ja, vet att det hojtats en del kring mikrotransaktioner och det är inget jag direkt bryr mig. Kände aldrig, till skillnad från till exempel Candy Crush, att det var något jag behövde där. Och larviga danser verkar ju vara djupt rotat i communityt. Alla dansar när man klarar en strike. Jag gav första spelet en trea, och detta är bättre på så många sätt.

Ja, det är ju ett klart lyft från första. Exakt.

Minns från GDC 2006 när Jeff Orkin presenterade AI i F.E.A.R. Att det enbart var en programmerare som jobbade med AI och att till skillnad från andra fps så tänker varje fiende för sig själva. Istället för att berätta exakt hur varje fiende ska reagera i en viss situation så får varje fiende istället ett antal mål och möjliga scenarion/situationer och låta dom själva få bestämma hur dom vill lösa uppgiften. Detta gör att varje enskild soldat kan tänka dynamiskt beroende på situationen. Har de låg hp så försöker de fly och skydda sig på något sätt. Eftersom de oftast är i grupp brukar de samarbeta tillsammans. Kan säga att AI i F.E.A.R spelar smartare än många mänskliga spelare i guld och platina i overwatch haha.

Körde flera uppdrag i Destiny där fienderna ibland kunde stå och skjuta på någon som redan dött fast jag stod i hörnet och sköt dom. Det är pinsamt dåligt för ett spel som kostat så mycket att utveckla. AI i Half life 2 är även mycket bättre.

Är inne på Mac spår här:
https://www.youtube.com/watch?v=ds-DWsO04TI&t=1409s
https://www.youtube.com/watch?v=nOajBz9YB4g&t=2s


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Ingen tydlig förmedlan av de gambling element som kommer med spelet.. Destiny 2 är inte ett "worst case", men det vore bra att kanske nämna för konsumenter vad det innehåller lite mera uttryckligt
Ex. loot crates utan sannolikhetsinfo.

Medlem

Jag håller med kring pvp tyvärr. Förstår tanken att trycka in flera spellägen under ett val men jag hade hellre sett att det gått att välja spelläge direkt. Jag gillar exempelvis survival väldigt mkt och skulle lätt vilja spela det hela tiden.

Separera och då skulle de även se vilka lägen som inte är poppis och kanske också göra något åt det.

Till något annat: En positiv sak de lagt till är att de ger loot till alla i clanen vid avklarad raid, trials osv. Även de som inte hade möjlighet att delta den veckan. Den looten startar på 10 dmg men smärtfritt att infusa upp.

Medlem

https://youtu.be/iPC9k5Bxnxc

En recension från en inbiten Destiny älskare. Enligt honom så har inte recensenter spelat destiny 1 efter alla DLCs, de jämför med vanilla destiny. Det finns tydligen jättelite content ännu en gång, och det fick mig att luta mot att inte köpa detta spel. Även om det säkert kommer ge mig 30-50 roliga timmar. Efter att ha hört ovanstående recension, fick man ju mer lust att köpa DLC till ettan o spela igenom.

Men, det kommer sluta med att jag köper D2, accepterar att det kommer bli ett spel man helt enkelt får återvända till vid uppdateringar och expansioner, o spela PUBG medans man väntar.

Medlem

@LARRYLUKE:

Tycker det är rättvist att faktiskt jämföra vanilla med vanilla och gör man det har d2 mycket mer content. Finns väldigt många sidoupodrag som i princip saknades helt i första spelet.
Jämförelsevis så spenderade jag mycket tid i första med att spela om uppdrag hela tiden. Det har jag inte gjort i d2 alls (förutom strikes såklart).

Med expansioner kommer d2 med all säkerhet få ännu mer.

Medlem

@ubn87:

Må så vara, men när man går ut med ett MMO som ska ha en livslängd på 10 år, och sen tar bort ens karaktärer och content vart tredje år.. Jag vet inte, men man får ta det för vad det är. Det är inte ett traditionellt MMO i den meningen.

12
Skriv svar