Epic stämmer 14-årig Fortnite-fuskare, mamman upprörd

Testpilot
Skrivet av Namn Namnsson:

Ibland är det lite pinsamt att dela denna underbara hobby med många av er som besöker FZ. Relativt få platser på nätet som har en sådan koncentration av folk med avsaknad av empati och/eller sunt förnuft. Vet inte om det är på grund av att medelåldern är så låg här att ni helt enkelt inte vet bättre, men så fort något absurt som detta dyker upp är det alltid en majoritet som hejar på och har sina macros med "lol lättkränkt much?" eller "pitatkopiering eller fusk? fan rätt, ge de kräken livstid!" redo med inslag av SD propaganda och/eller smygrasism.

Det kan inte vara inflytande från FZ crew för de är alla tillsynes riktigt schyssta och hyggliga människor.

Jag vet inte vart du får detta från , jag har varit på FZ länge och tycker det är mkt trevligt ställe sålänge man pratar om spel.
Börjar diskussionerna handla om politik spårar det snabbt ur om man tittar på de få trådarna där det får härja ostört.

Empati och sunt förnuft däremot finns det gott om , men fuskare - nej de får minimalt med emapti om man skall återknyta till tråden.

Medlem

- Jaha, vad sitter du inne för då?
- Jag fuskade i ett spel.

Medlem
Skrivet av Namn Namnsson:

Ibland är det lite pinsamt att dela denna underbara hobby med många av er som besöker FZ. Relativt få platser på nätet som har en sådan koncentration av folk med avsaknad av empati och/eller sunt förnuft. Vet inte om det är på grund av att medelåldern är så låg här att ni helt enkelt inte vet bättre, men så fort något absurt som detta dyker upp är det alltid en majoritet som hejar på och har sina macros med "lol lättkränkt much?" eller "pitatkopiering eller fusk? fan rätt, ge de kräken livstid!" redo med inslag av SD propaganda och/eller smygrasism.

Det kan inte vara inflytande från FZ crew för de är alla tillsynes riktigt schyssta och hyggliga människor.

Så för att alla nu inte håller med dig så är det ett uttryck för låg medelålder?
Var tror du själv medelåldern ligger på forumet?

Jag tror inte att det är någon speciell koncentration av åsikter åt det ena eller andra hållet utan ett tvärsnitt av vad folk nu kan tänkas tycka, tungt att ta in för en del.

-cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem
Skrivet av breahl:

Man kan undra varför folk som dig får kommentera på sidor. Skulle jag vara statsminister över Sverige så skulle jag göra så folk som dig inte hade tillgång till internet.

Avseende breahl's svar på Harakiri's post i quote'n ovan,

Trist med folk som är för diktatur och som har svårt för demokrati och där åsiktsfrihet ses som ett gissel.

Iofs. finns säkert folk i "andra lägret" som gärna också skulle vara statsminister och vill belägga även dig med munkavle om de fick chansen.

-cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem

Fjortonåringar är fan inte mogna nog att ta ansvar för sina handlingar på samma sätt som en vuxen. Man blir mörkrädd.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

@Divion: Håller, någonstans ska barn lära sig att man inte kan bete sig hursomhelst på internet. Då kanske vi får lite mindre hot på internet. Sen antar jag att epic känner att de är värda några mille för förlorade intäkter och att rätten köper deras argument och förstör familjen totalt, vilket inte vore helt ok..

Medlem

Vet inte om nån annan nämde detta men det nämns inte i nyheten, ungen blir stämd för han gjorde en video som visar hur man fuskar, Epic games ville då ta ner videon.

”It has now come to light that one of the defendants is a 14-year-old who Epic Games sued because the teenager appealed against the developer's DMCA takedown request of a YouTube video revealing how to use cheats. Legally, Epic Games had to either withdraw the DMCA takedown request or file suit against the teen. The developer chose the latter.”

http://www.eurogamer.net/articles/2017-11-27-mother-defends-1...

Medlem
Skrivet av cdx873v:

@zauii89: lite fail på dig tror jag. Man kan inte tillämpa samma regler på barn som för vuxna.

Och om du kallar ett fusk i ett spel för brott, så har du nog en del att växa skulle jag gissa på.

Jag skrev ett par inlägg över dig ; "Vad man kan ta hänsyn till är ju dock hans ålder och tidigare agerande." ...
Klart att det kan vara ett brott att fuska, det beror ju helt på sammanhanget och i vilken utsträckning, samt vilka Terms & Conditions du gått med på, vad finns det att "växa upp" om där ?

Hursomhelst så förstör det för alla som är ärliga och hur utvecklarna hade tänkt att spelet skulle fungera. Att porta dig från spelet permanent är det minsta man kan förvänta sig, något som utvecklare/distributörer har fullmaka att själva göra som licenshållare. Det ju dock bra om det ibland får lite större konsekvenser än så då online-spel är så otroligt vanliga idag och fuskande likaså.

Medlem

Bra! Om allt fuskande ska få ett stopp så behöver man använda sig utav hårda straff.

Medlem

^
Ja det var lite intressant läsning.

-cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem

Tvekar på att hans liv blir förstört på en stämning.
Tvinga hans föräldrar att betala en mindre bot bara och sen fortsätt likadant med alla andra fuskare så är jag nöjd. Bryter man mot reglerna så ska man få betala, en fjortonåring vet precis vad den sysslar med...

Medlem

Haha, ni i tråden som pratar om att ungens liv kommer bli förstört, vad fan röker ni? I värsta fall kommer ungjävelns morsa få betala böter, inte hamna i fängelse. Rimlig konsekvens om de inte kommer överens om något annat. Vi behöver detta i Sverige, att föräldrar bötfälls för skit deras barn gör. Såg någon i tråden skriva om att barn gör skit oavsett hur bra uppfostrade de än är. Totalt skitsnack.

Medlem

@cdx873v:
Hade du resonerat på samma sätt om personen var 35 år?


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem

@waeress:
Varför är det skamligt att *kommentera* på ett *forum* om spel? Huruvida folk mår dåligt, svälter mm i världen hör inte till diskussionen och är helt oväsentligt för denna diskussionen. Då får du gå in på något UNICEF forum (motsv) och diskutera dom frågorna vidare.


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem

Till alla er som försvarar snorungen med att hen inte är myndig:

Även fast ungdomar inte är brottsmyndiga betyder det inte att vi som samhälle kan ta bort allt ansvar från dom. Det är inte upp till oss som medborgare eller ens som poliser att säga att ett brott (i detta fall gränsfall till brott?) inte ska lagföras. Det är upp till en domstol att avgöra om barnet eller dess förälder förtjänar straffrihet på grund av låg ålder.

Det är denna sorts "Men hen är bara ett barn"-tänk som möjliggör mobbning och andra avskyvärda beteenden på skolor t.ex.
Vi som samhälle kan inte acceptera varken fysisk eller psykisk tortyr av barn endast för att förövaren är ett barn själv. Markera att det är fel genom att anmäla alla slag, sparkar, spottningar och så vidare och låt domstolarna dela ut benådningar till omyndiga.
På så vis kan man även identifiera återfallsförbrytare och vidta lämpliga åtgärder för att förhindra dom från att fortsätta terrorisera sin omgivning.

Medlem

@Roten: Det var inte jag som drog upp dom exemplen. Personerna jag citerade ifrågasatte Epic's fokus med argument om att folk svalt och trampade på minor; vilket är ett helt galet argument i min mening. Jag vände alltså på det och ifrågasatte varför dom ödslade tid på att kommentera på ett forum om spel när tidigare nämnda saker händer i världen.

Medlem
Skrivet av Leffe76:

Varna killen, banna honom. Men att göra en fjortonåring till brottsling pga fusk är inte ok. Tycker samma sak om han skulle ha laddat ner ett piratspel, är man fjorton år är man inte vuxen.

Hans mamma borde anmälas för fusk då hon är målsman för ungen!

Medlem

Epic gör helt rätt. 14-åringen får skylla sig själv när han dessutom ifrågasätter Epics DMCA-takedown claim på videon han la upp för att hjälpa andra att fuska. De gav honom en chans och nu tvingades de in i ett hörn där alternativen var få.

Epic måste få lov att sätta ner foten hårt. Sen att han råkar vara 14år är en annan femma. Mammans försvar var rätt bedrövlig läsning. Först skriver hon att hon är medveten om att ungen spelat spelet och det med fusk. Sen fortsätter hon med att spelet kräver målsmans godkännande och att hon aldrig gett det. Hur vore det med en ursäkt istället? Lova att försöka vara en lite bättre förälder och förmedla lite moralkompass till sin avkomma?

Kräk som kör fusk i spel som dessa kan orsaka enorm skada. Vi pratar trots allt om ett företag som vill tjäna pengar här. De har all rätt att försvara sig, och sin övriga spelarbas som inte fuskar (och älskar spelet för övrigt!).


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Ska säga att jag verkligen är emot fusk. Avskyr det som pesten då det förstört många spel genom tiderna jag spelat men detta är helt sjukt... Vadå stämmas och speciellt för uteblivna intäkter.. Nu jäklar fiskar dem i helt fel vatten.. Detta är farligt om ni tänker längre än näsan räcker. Stängas av permanent definitivt utan snack.

Medlem
Skrivet av jonis:

Epic gör helt rätt. 14-åringen får skylla sig själv när han dessutom ifrågasätter Epics DMCA-takedown claim på videon han la upp för att hjälpa andra att fuska. De gav honom en chans och nu tvingades de in i ett hörn där alternativen var få.

Epic måste få lov att sätta ner foten hårt. Sen att han råkar vara 14år är en annan femma. Mammans försvar var rätt bedrövlig läsning. Först skriver hon att hon är medveten om att ungen spelat spelet och det med fusk. Sen fortsätter hon med att spelet kräver målsmans godkännande och att hon aldrig gett det. Hur vore det med en ursäkt istället? Lova att försöka vara en lite bättre förälder och förmedla lite moralkompass till sin avkomma?

Kräk som kör fusk i spel som dessa kan orsaka enorm skada. Vi pratar trots allt om ett företag som vill tjäna pengar här. De har all rätt att försvara sig, och sin övriga spelarbas som inte fuskar (och älskar spelet för övrigt!).

håller med, skulle det ha varit min pöjk så skulle han få ta sitt straff och kanske det inte blir en till fuskare där ute i framtiden som förstör, och precis som du sa också vad är det för mamma som tycker det är ok att lära sin avkomma att det är ok att fuska, då kanske han växer upp till att tycka det är ok att göra andra "brott" också.

Medlem

Jag tycker att alla fuskare ska bli stämda i alla spel där man spelar/tävlar mot andra spelare. Det finns nog bara ett sätt att bli av med fuskare och det sättet är att göra dem så pass paranoida för övervakning att de inte ens vågar tänka tanken på att sätta igång ett fusk. Jag hittade en fuskande streamer för ett tag sedan genom steam forum och han sa i sin stream att han inte ens vill spela Fornite för att han kan bli stämd.

Medlem

@jonis: "fusk i spel som dessa kan orsaka enorm skada. Vi pratar trots allt om ett företag som vill tjäna pengar här."

Enorm skada är ju alltid relativt.

Och vi pratar samtidigt om ett företag som har tagit på sig offerkoftan för att den stygga 14-åringen fuskar i deras f2p-spel.

= stäng av honom.

Medlem

@jonis: vad är det för enorm skada en fuskare skulle orsaka? Jag ser då ingen från Epic sitta utanför Ica och ropa "tjena, tjena, pant"

Jag tror nog att Epic är långt förbi målet att tjäna pengar för att lägga mat på bordet.

Medlem

Om ni är så många som är oroliga för Epics ekonomi, så kanske ni borde starta en insamling till dem? Så de har råd att betala hyran och äta gott?

Medlem
Skrivet av cdx873v:

@jonis: vad är det för enorm skada en fuskare skulle orsaka? Jag ser då ingen från Epic sitta utanför Ica och ropa "tjena, tjena, pant"

Jag tror nog att Epic är långt förbi målet att tjäna pengar för att lägga mat på bordet.

Problemet är inte ekonomi, problemet är att fuskare förstör hur spelet spelas, 99 spelare vill spela och ha roligt och sedan kommer någon tragisk tomte och dödar alla. Fornite är f2p, fuskaren kan bara skapa ett nytt account och fortsätta fuska. Har du någonsin spelat CS:GO? Där har du fuskare lite överallt på de lägre levlarna även fast spelet inte är gratis.

Medlem

@Roten: hmm. Nej inte direkt. Är emot att miljardmaskiner totalt ruinerar vanliga människors liv för att skydda sin kassako, som de för övrigt lagt ut till användande av hela världen.

Bara rättegångskostnaderna är tillräckligt för att ruinera en i flera år.
Men är man så pass vuxen så vet man förmodligen vad man riskerar. Då får man stå sitt kast.
Men så länge det är ett barn det handlar om så finns det inga ursäkter. Barn hör inte hemma i en rättsal.

Medlem

@Jeehao: ja det är väl klart. Men det du beskriver låter ju mer som ett fel i hela upplägget då. För om det är så enkelt, så kommer Epic få stämma en jävla massa barn om de ska bli av med fuskare.

Medlem
Skrivet av Namn Namnsson:

Ibland är det lite pinsamt att dela denna underbara hobby med många av er som besöker FZ. Relativt få platser på nätet som har en sådan koncentration av folk med avsaknad av empati och/eller sunt förnuft. Vet inte om det är på grund av att medelåldern är så låg här att ni helt enkelt inte vet bättre, men så fort något absurt som detta dyker upp är det alltid en majoritet som hejar på och har sina macros med "lol lättkränkt much?" eller "pitatkopiering eller fusk? fan rätt, ge de kräken livstid!" redo med inslag av SD propaganda och/eller smygrasism.

Det kan inte vara inflytande från FZ crew för de är alla tillsynes riktigt schyssta och hyggliga människor.

Erkänn. Du klappade dig själv på ryggen när du utan anledning kopplade allt till SD. Saknades bara att du drog in Trump i det hela.

Medlem
Skrivet av unavailable:

Erkänn. Du klappade dig själv på ryggen när du utan anledning kopplade allt till SD. Saknades bara att du drog in Trump i det hela.

Ropen skalla, godhetspoäng till alla!


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem

https://youtu.be/G5lMFjME9qI
Har får vi lite ingående info och åsikter från en riktig advokat, för den som är intresserad.

Skriv svar