60 fps för Battlegrounds på (åtminstone) Xbox One X

Robot
60 fps för Battlegrounds på (åtminstone) Xbox One X

"Xbox är synonymt med gaming", menar Brendan Greene.

#playerunknown-battlegrounds, #pubg-corporation


Medlem

"but it’s not as important for us as it is in a twitch shooter"

Jag vet inte hur många gånger jag vunnit en eld strid genom dragit ett 180 graders headshot på en motståndare som haft flanken på mig...

Medlem

Brendan Greene är ju ett stort blockmongo rent generellt, men den där kommentaren(fps is not as important in PUBG, etc) var ju helt åt.. ja.

Ambassadör
Xbox

Awesomeness!


signatur

Jump in.

Medlem

Hur kommer det sig att dom enda 2 stegen för framerate uppenbarligen är 30 och 60? Varför inte 45 eller nåt. Avsevärt mer spelbart än värdelösa 30 i ett fps.

Medlem
Skrivet av Juel91:

Hur kommer det sig att dom enda 2 stegen för framerate uppenbarligen är 30 och 60? Varför inte 45 eller nåt. Avsevärt mer spelbart än värdelösa 30 i ett fps.

Ligger det konstant på 45fps kan nog screentearingen bli irriterande så helst ska det väl vara så jämt multipel som möjligt under spelets gång så det syncar med tvn även om det blir drops då och då. Märks tydligare vid såhär låg fps och stor tv. Fast jag vet inte om dom har nån teknik för att minska tearing.

Medlem
Skrivet av Juel91:

Hur kommer det sig att dom enda 2 stegen för framerate uppenbarligen är 30 och 60? Varför inte 45 eller nåt. Avsevärt mer spelbart än värdelösa 30 i ett fps.

TV-apparater tickar på i 60Hz och kan man inte hålla samma FPS som uppdateringsfrekvens så halveras FPS:en automatiskt pga vsync. Nästa HDMI-standard skulle tydligen erbjuda adaptiv bildsynkronisering (som g-sync och freesync), så problemet med låst 30 FPS lär förhoppningsvis gå att lösa på nästa generationens konsoler.

Medlem

@Tiggaren: xbox one x ska i alla fall stödja freesync men det kräver ju att displayen har funktionen, på datorskärmar är den vanlig men tror inte det är så vanligt på tv apparater ännu.

Inaktiv
Skrivet av Arkaith:

Brendan Greene är ju ett stort blockmongo rent generellt, men den där kommentaren(fps is not as important in PUBG, etc) var ju helt åt.. ja.

Det han säger stämmer. Det är inte lika viktigt med hög FPS i ett spel som PUBG som i ett FPS som Quake eller CS.

Medlem

"atleast thats what im paid to say"

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Det han säger stämmer. Det är inte lika viktigt med hög FPS i ett spel som PUBG som i ett FPS som Quake eller CS.

Not sure if serious. Aja.

Medlem
Skrivet av Arkaith:

Brendan Greene är ju ett stort blockmongo rent generellt, men den där kommentaren(fps is not as important in PUBG, etc) var ju helt åt.. ja.

I klass med Ubisofts "30 FPS för en filmkänsla.." skitsnack. Det handlar snarare om att man inte vill lära sig eller inte kan optimera ett spel nog bra för att kunna leverera den känsla som många suktar efter så då går han istället på ultradefensiv och försöker byta fokus. Vad tusan är en twitchshooter i huvud taget? Och varför skulle 100+ FPS gagna just denna typ av spel?

Skrivet av anon_306295:

Det han säger stämmer. Det är inte lika viktigt med hög FPS i ett spel som PUBG som i ett FPS som Quake eller CS.

Inaktiv
Skrivet av Dizzz:

I klass med Ubisofts "30 FPS för en filmkänsla.." skitsnack. Det handlar snarare om att man inte vill lära sig eller inte kan optimera ett spel nog bra för att kunna leverera den känsla som många suktar efter så då går han istället på ultradefensiv och försöker byta fokus. Vad tusan är en twitchshooter i huvud taget? Och varför skulle 100+ FPS gagna just denna typ av spel?

http://s2.quickmeme.com/img/31/3142435b61094b7d9256ba11fb838f...

Twitch shooters är väl shooters där ens reaktionstid är viktig, som CS, Quake eller UT. På konsol antar jag att CoD är det närmaste. PUBG har ett mycket långsammare tempo.
Hög FPS är speciellt viktigt i dessa spel eftersom det går så snabbt helt enkelt, och det är millisekunder som avgör om man vinner eller förlorar en strid.

Visserligen finns det scenarion där PUBG antar en mer twitching karaktär som vid vissa inomhusstrider men generellt så är det inte reaktionstid, flick-aim eller tracking som avgör striderna. Det är fullt spelbart även med en lite lägre eller ostadig FPS, det sabbar inte ens förmåga att prestera särskilt mycket.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Twitch shooters är väl shooters där ens reaktionstid är viktig, som CS, Quake eller UT. På konsol antar jag att CoD är det närmaste. PUBG har ett mycket långsammare tempo.
Hög FPS är speciellt viktigt i dessa spel eftersom det går så snabbt helt enkelt, och det är millisekunder som avgör om man vinner eller förlorar en strid.

Visserligen finns det scenarion där PUBG antar en mer twitching karaktär som vid vissa inomhusstrider men generellt så är det inte reaktionstid, flick-aim eller tracking som avgör striderna. Det är fullt spelbart även med en lite lägre eller ostadig FPS, det sabbar inte ens förmåga att prestera särskilt mycket.

Njä, jag håller inte med dig. Aim och hur snabbt man sätter hs betyder allt i pubg och positionering. Oavsett om man är på 300 m avstånd eller 10 m.
Utefter det handlar det bara om tur, vart cirkeln hamnar, vilken loot man hittar.

Har vunnit flera games endast för att man var snabbare.

Det är ju i grunden en skillbased shooter precis som CS.

Fast å andra sidan så har pubg en tickrate på 20, så jag spelar det nästan aldrig. Tål nämligen inte så låg tickrate, därför man känner sig felaktigt dödad så mycket i spelet. FAAAN JAG HADE HONOM! Eller bli skjuten, vad som märks för en själv runt en vägg.

När man som inbiten cs spelare kan klaga på att det är 60 tickrate i public mm gentemot typ faceit som kör 128.
Sjuk skillnad i precisionen faktiskt, ens aim kan vara helt off om man lirat 128 tick länge och kör lite 60.
Så 20 mjeh, därför det alltid ser helt förjävligt ut när man spectate'ar folk i ens squad.

Kanske är därför vissa upplever att det inte gör så mycket med låg fps, när gamestate inte uppdateras mer än 20 gånger i sekunden.

Egentligen inte godtagbart alls år 2017. Battlefield 4 var ju rätt trasigt innan dom ökade tickrate. Som exempel.

Avstängd
Skrivet av anon_306295:

Twitch shooters är väl shooters där ens reaktionstid är viktig, som CS, Quake eller UT. På konsol antar jag att CoD är det närmaste. PUBG har ett mycket långsammare tempo.
Hög FPS är speciellt viktigt i dessa spel eftersom det går så snabbt helt enkelt, och det är millisekunder som avgör om man vinner eller förlorar en strid.

Visserligen finns det scenarion där PUBG antar en mer twitching karaktär som vid vissa inomhusstrider men generellt så är det inte reaktionstid, flick-aim eller tracking som avgör striderna. Det är fullt spelbart även med en lite lägre eller ostadig FPS, det sabbar inte ens förmåga att prestera särskilt mycket.

Sorry, men du är ute och cyklar. I både Quake och UT handlar det till mer än 50% om att hela tiden veta var fienden med största sannolikhet är. Aimen är så klart ett krav för att lyckas få en kill, men den taktiska biten är framför allt i Quake mycket viktigare.
Har du ingen koll på var fienden är har du inte en suck i en 1v1 på Quake DM4 mot nån som hela tiden vet var du är baserat på framför allt ljuden från teleports och powerups.

Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

@Tiggaren: xbox one x ska i alla fall stödja freesync men det kräver ju att displayen har funktionen, på datorskärmar är den vanlig men tror inte det är så vanligt på tv apparater ännu.

Finns inte en enda TV med freesync.

Medlem

@Manslut: okej men det kommer nog nu när konsolerna börjar stödja det.

Medlem

Alla konsoler är väl synonyma med "gaming"? Är inte det hela grejen?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Twitch shooters är väl shooters där ens reaktionstid är viktig, som CS, Quake eller UT. På konsol antar jag att CoD är det närmaste. PUBG har ett mycket långsammare tempo.
Hög FPS är speciellt viktigt i dessa spel eftersom det går så snabbt helt enkelt, och det är millisekunder som avgör om man vinner eller förlorar en strid.

Visserligen finns det scenarion där PUBG antar en mer twitching karaktär som vid vissa inomhusstrider men generellt så är det inte reaktionstid, flick-aim eller tracking som avgör striderna. Det är fullt spelbart även med en lite lägre eller ostadig FPS, det sabbar inte ens förmåga att prestera särskilt mycket.

Twitch med en handkontroll har aldrig varit en sak.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Så syftar denna individ på att ex Nintendos alla maskiner eller Sonys maskiner av någon anledning inte är synonymt med just spelande? För genom mina spelår så har jag definitivt inte gjort något annat med någon av dessa tillverkares maskiner.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Det han säger stämmer. Det är inte lika viktigt med hög FPS i ett spel som PUBG som i ett FPS som Quake eller CS.

Håller helt med. PUBG är ju inte ett snabbt spel direkt.

Inaktiv

De kan ju börja med att få en stabil framerate på PC-versionen Nu har jag för det mesta rätt bra fps med mitt gtx970 men den pendlar ganska friskt

Medlem
Medlem

Älskar internets konstanta missnöje. Hade de annonserat bara 30fps till konsol hade folk inte varit nöjd med det heller utan blivit galna över inte 60 fps. Det är för övrigt en annan grupp och microsoft som jobbar med Xbox porten så påverkar inte "timeframen" för PC 1.0 versionen.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Det han säger stämmer. Det är inte lika viktigt med hög FPS i ett spel som PUBG som i ett FPS som Quake eller CS.

Beror lite på hur man ser det. Om man dör pga fps drop i en twitch shooter så är det vanligtvis bara några sekunder tills respawn. Om man dör i PUBG är det tillbaks till menyn, joina game, vänta på alla spelare, airdroppa, samla på sig saker och sedan är man tbks i actionen. Jävla massa mer tid och steg pga något man antagligen inte hade någon kontroll över.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

TV-apparater tickar på i 60Hz och kan man inte hålla samma FPS som uppdateringsfrekvens så halveras FPS:en automatiskt pga vsync. Nästa HDMI-standard skulle tydligen erbjuda adaptiv bildsynkronisering (som g-sync och freesync), så problemet med låst 30 FPS lär förhoppningsvis gå att lösa på nästa generationens konsoler.

Ren nyfikenhet, är det någon här som brukar använda V-sync när det är ett alternativ? Jag har för vana att alltid stänga av det.

Inaktiv
Skrivet av Loltron:

Njä, jag håller inte med dig. Aim och hur snabbt man sätter hs betyder allt i pubg och positionering. Oavsett om man är på 300 m avstånd eller 10 m.
Utefter det handlar det bara om tur, vart cirkeln hamnar, vilken loot man hittar.

Har vunnit flera games endast för att man var snabbare.

Det är ju i grunden en skillbased shooter precis som CS.

Fast å andra sidan så har pubg en tickrate på 20, så jag spelar det nästan aldrig. Tål nämligen inte så låg tickrate, därför man känner sig felaktigt dödad så mycket i spelet. FAAAN JAG HADE HONOM! Eller bli skjuten, vad som märks för en själv runt en vägg.

När man som inbiten cs spelare kan klaga på att det är 60 tickrate i public mm gentemot typ faceit som kör 128.
Sjuk skillnad i precisionen faktiskt, ens aim kan vara helt off om man lirat 128 tick länge och kör lite 60.
Så 20 mjeh, därför det alltid ser helt förjävligt ut när man spectate'ar folk i ens squad.

Kanske är därför vissa upplever att det inte gör så mycket med låg fps, när gamestate inte uppdateras mer än 20 gånger i sekunden.

Egentligen inte godtagbart alls år 2017. Battlefield 4 var ju rätt trasigt innan dom ökade tickrate. Som exempel.

Jag håller inte med, oftast upptäcker man inte ens varandra samtidigt i PUBG, att döda någon handlar mer om att veta hur man ska skjuta än ens reaktionstid och rå aim. Dessutom gör de långa avstånden att man inte behöver vända sig om lika mycket lika snabbt lika ofta. Självklart finns det scenarion där man behöver aima men det tråden handlar om är att PUBG är mycket mer spelbart med en låg FPS än snabbare spel.
Quake och CS är i princip ospelbara med en låg/instabil FPS.

Skrivet av Manslut:

Sorry, men du är ute och cyklar. I både Quake och UT handlar det till mer än 50% om att hela tiden veta var fienden med största sannolikhet är. Aimen är så klart ett krav för att lyckas få en kill, men den taktiska biten är framför allt i Quake mycket viktigare.
Har du ingen koll på var fienden är har du inte en suck i en 1v1 på Quake DM4 mot nån som hela tiden vet var du är baserat på framför allt ljuden från teleports och powerups.

Jag har aldrig sagt att annat inte är viktigt i Quake men om du har låg FPS kommer du inte kunna dodgea den där raketen eller tracka motståndaren lika bra med siktet. Eller ens upptäcka fienden lika snabbt.
Visst är det lite annorlunda i Quakeworld där man mest måste spamma åt ungefär rätt håll för att döda någon men senare Quake typ Quake 3 och Quake Live är mycket mer aim-heavy.

I vilket spel tror du spelupplevelsen förstörs mest av en låg eller instabil FPS, i detta spel eller PUBG? För mig är svaret ganska självklart.

Medlem
Skrivet av Juel91:

Ren nyfikenhet, är det någon här som brukar använda V-sync när det är ett alternativ? Jag har för vana att alltid stänga av det.

Över 100fps märks det inte lika mycket som vid t.ex. 45fps.
I singeplayerspel (där man inte behöver maximal respons i musen) brukar jag slå på det då man slipper tearing överhuvudtaget. Vissa är känsligare än andra så man får göra som man själv känner där.

Multiplayerspel eller snabba SP slår jag av det och kanske låser på 120fps. Inte alltid lätt att komma upp i det på en 4K tv dock även med ett 1080ti.

Medlem
Skrivet av Juel91:

Ren nyfikenhet, är det någon här som brukar använda V-sync när det är ett alternativ? Jag har för vana att alltid stänga av det.

Jag har det påslaget när datorn orkar hålla en stabil FPS. Annars stänger jag av det. Tar hellre tearing än FPS drops.

Medlem

@anon_306295: Det är pga den urdåliga tickraten i pubg. Du behöver bara 20 fps för att se allt som händer i sekunden. Hade tickraten varit högre så hade det inte varit lika spelbart i låg fps.

I övrigt var det ju exakt det jag sa, aim, reflexer och positionering är i min värld "hur man skjuter" eller vad menar du ?

Men sedan ska man inte hymla med att det förmodligen kommer gå bättre om man har högre fps ändå.

Tugga fram mellan 20-30 fps är ju en pina för vem som helst.

12
Skriv svar