Vilket är det bästa finska spelet?

Skägg.
10 Chambers
Vilket är det bästa finska spelet?

I veckan har vi firat Finlands 100 år av självständighet och när man började gräva i det så insåg man hur mycket bra spel våra grannar egentligen släppt genom åren. Men vilket är egentligen det bästa, er personliga favorit?

Inspiration: https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Video_games_developed_...


signatur
Releasehästryttare
Medlem

Max Payne 1-2, Quantum Break men får ge en känga till The Swapper


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Utan tvekan My Summer Car!
Saknar bara en rostig men extremt skarp kniv så hade det varit den ultimata Finland-simulatorn.
Eller är det rentutav Finland som som simulerar My summer car?

Medlem

Ja du, finns inte så många spel att välja mellan. Men Angry Birds... Nä, Max Payne.

Medlem

Max Payne

Fortfarande bästa storydrivna tredje person shooter som gjorts. Första Mafia är där uppe också men inte riktigt lika bra som Max Payne.

Gameplay, tema, mekanik, story, musik, dialog, karaktärer, grafik, ljud, design, mellansekvenser, allt hänger ihop och fungerar tillsammans.

Max Payne har flöde, är roligt och spännande. Du sitter inte fast bakom en vägg halva spelet eller trycker på en knapp för att se karaktären göra något ballt. Det är du som har kontrollen och gör det balla.

Gameplay och story flätar samman, där berättandet även förmedlas under spelets gång. Huvudkaraktärens motivation och agerande hänger ihop med vad du gör. Max har en trovärdig anledning till att skjuta ner dussintals personer. Hans inre tankar berättas inte bara under mellansekvenserna utan visas också upp när du spelar.

Spelet slösar inte din tid. Mellansekvenserna är lagom uppdelade och inte för långa. De har även åldrats väl pga serietidningsformatet.

Tema, världsuppbyggnand och detaljer. Från spelets introduktion till slutet känns Max Payne som något unikt. Musiken, tunga atmosfären men även smådetaljer som de humoristiska tv-klippen är verkligen minnesvärda. Andra spelet var också bra men lyckades inte nå upp till samma nivå. Det spelet introducerade tyvärr även ett utav problemen med moderna spel, många och långa oskippbara mellansekvenser, som åldrats rätt dåligt pga att de gjordes i spelmotorn.

Max Payne hade betydligt större begränsningar men det var också en styrka då det gav utvecklarna fokus och återhållsamheten. Det är inte ett perfekt spel men visar hur mycket mer man kan göra och vad spel kan vara.

Inaktiv
Medlem

Första Max Payne är svårslaget. Mörkt och skitigt och bullettime skapade slomo-effekter som var mäktiga som tusan.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Måste säga Max Payne 1. Men det finns många. Är förtjust i Housemarque (Dead Nation, Supreme Snowboarding (<-- gammal favorit) och Frozenbyte (Shadowgrounds, Trine 1, Trine 2).


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Inaktiv

@Fr0gg0.: Max Payne, Flatout, Angry Birds (med avkommor som Bad Piggies osv), Alan Wake, Quantum Break, Clash of Clans, Cities: Skylines, Hill Climb Racing, Legend of Grimrock, My Summer Car, NFS:Carbon, Shadowgrounds, Trails Fusion, Trine, Resogun, Wreckfest och GeneRally. Det var de bland de kändare och ett par personliga minder spelfavoriter som jag vet är/har varit populära.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Max Payne

Fortfarande bästa storydrivna tredje person shooter som gjorts. Första Mafia är där uppe också men inte riktigt lika bra som Max Payne.

Gameplay, tema, mekanik, story, musik, dialog, karaktärer, grafik, ljud, design, mellansekvenser, allt hänger ihop och fungerar tillsammans.

Max Payne har flöde, är roligt och spännande. Du sitter inte fast bakom en vägg halva spelet eller trycker på en knapp för att se karaktären göra något ballt. Det är du som har kontrollen och gör det balla.

Gameplay och story flätar samman, där berättandet även förmedlas under spelets gång. Huvudkaraktärens motivation och agerande hänger ihop med vad du gör. Max har en trovärdig anledning till att skjuta ner dussintals personer. Hans inre tankar berättas inte bara under mellansekvenserna utan visas också upp när du spelar.

Spelet slösar inte din tid. Mellansekvenserna är lagom uppdelade och inte för långa. De har även åldrats väl pga serietidningsformatet.

Tema, världsuppbyggnand och detaljer. Från spelets introduktion till slutet känns Max Payne som något unikt. Musiken, tunga atmosfären men även smådetaljer som de humoristiska tv-klippen är verkligen minnesvärda. Andra spelet var också bra men lyckades inte nå upp till samma nivå. Det spelet introducerade tyvärr även ett utav problemen med moderna spel, många och långa oskippbara mellansekvenser, som åldrats rätt dåligt pga att de gjordes i spelmotorn.

Max Payne hade betydligt större begränsningar men det var också en styrka då det gav utvecklarna fokus och återhållsamheten. Det är inte ett perfekt spel men visar hur mycket mer man kan göra och vad spel kan vara.

En mycket bra sammanfattning, av ett mycket bra spel.

Medlem

Liero kanske eller Tapan Kaikki.

Medlem

Tapan Kaikki helt klart

Medlem
Skrivet av Guybrush82:

En mycket bra sammanfattning, av ett mycket bra spel.

Racevick hade en rätt bra videon om spelet för ett tag sedan för de som är intresserade.

Dock håller jag inte riktigt med om vad han tycker om svårighetsgraden om spelet. Men han gjorde också en rätt stor miss där han inte visste om att man kunde binda om leap och bullet-time. Något han tog upp i andra videon om 2:an...

...som visar fördelarna men också nackdelarna med uppföljaren.

Kan även rekommendera hans serie om Mass Effect spelen.

Medlem

max payne 1, inte nog med att det var fullkomligt banbrytande gameplay och grym grafik när det kom.
Så har spelet en story värt en oskar. ett riktigt mästerverk i mina ögon, inte bara det bästa finska spelet som kommit utan ett av dom bästa pc spelen som någonsin gjorts.
Otroligt mörkt och otroligt mörk humor. Ett spel man aldrig skippade enda enda cut-scene och som var inget annat än en ren fröjd att spela trots att det var rätt svårt.

Även om max payne 2 var en grym uppföljare som gjorde det mesta rätt.
Så kunde det inte, och kan aldrig toppa ettans story. I mina ögon i alla fall, första spelet var den perfekta hämd storyn.
För min egna del, fastän jag älskade max payne 2 också, så kändes det krystat från början.
Mest för att första spelet hade ett så tydligt slut och sammanvävning, att det helt enkelt inte fanns så mycket att spinna vidare på.
Så jag anser att max payne 2 har snäppet sämre story, med rätt många ganska långsökta element.
Men den grymma gameplayen, fysiken och allt där i mellan vägde upp det för att bli ett riktigt bra spel.
Första sitter dock där uppe, på piedestalen.

KoP
Medlem

Painterboy till C64.

Medlem

Har man väl spelat det så vet man att Finlands främsta bidrag till datorspelandet är Damage till Amiga.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

tfp
Medlem

Max Payne.
(dvs originalet).
Jag skrev följande steamreview av spelet efter förra genomspelningen:
Intro / TL;DR
This is a classic third person shooter with a very well told story. The main character narrates throughout the game. Most of the story is told in a noir way with comics instead of cut scenes. It works very well. The game also features a time slow mechanic providing the player with endless capacity for beautiful kills. The game is mostly linear with well designed maps with secrets here and there.

This game is for you if you want a story based third person shooter with intriguing and well made characters and some of the best action around.

These are the things you need to be able to overlook.
  -  The game is getting old and you can really tell. It is ages away from games today in terms of graphics. It was well made for its time though
  -  There is an autosave feature but it does not auto save often. You could be forced to replay a large part of a level if you don't save manually
  -  Some weapons have really limited amounts of ammo.
  -  The fact that this is the only game with a Sami Järvi based Max Payne. The character is also fucked up in the sequel.
  -  The third game was made by Rockstar and had nothing to do with the original game

A few tips for enjoying the game.
* Save often
* Use all weapons. Don't fall for "But i might need it later"
* Explore!
* Make sure to search for items to interact with. They will be part of the story
* Be patient and read/watch the comics

What did I like about it?
  +  The narrator (The voice of Max)
  +  The action
  +  I llike that the ingame cutscenes remember what weapon you were carrying when the cutscene started.
  +  The story
  +  The way the story is told
  +  Max! I really like the character Max Payne. I like how Sami Järvi portrays him. In Max Payne 2, Max Payne as we know it have been replaced by someone else with the same name. The new Max Payne is a whining bore. The original Max Payne is far from a whining bore.
  +  The Characters overall.

This game is a classic. You can do far worse than playing this game.

Medlem

@jonis: ja Housemarque är fantastiska! Kan inte välja ett spel, men det är nog bästa spelutvecklarna från Finland, tycker jag.

Inaktiv

Tycker Max Payne 2 och första Flatout är oslagbara. Aldrig upplevt sådan spelglädje som när jag sladdade genom skogen till tonerna av Beat The Boys första gången.

Medlem
Skrivet av Grynold:

Liero kanske eller Tapan Kaikki.

Så fort du nämnde Liero så vart valet solklart. Nästan 20år gammalt enligt en snabb wiki koll, minns att jag skapade kartor i ms paint som jag var jätte stolt över, och laddade ner skinpacks för att göra om maskarna till gubbar med sämst "hitbox"... För att vara exakt så rörde sig vissa projektiler för många pixlar jämfört med tjockleken på figurerna med dem texturerna , hur nu än jag kan minnas sådana saker helt plötsligt efter 20 år från när jag var en knatte i och med att du nämnde det namnet, gör spelet till en vinnare i min bok.

eld
Medlem

mest bästa, mest finska, mest gamla, längst utvecklade!

Unreal world!

Medlem

Säger Max Payne utan tvekan <3


signatur

Game long and prosper

Medlem

Kärringkånk

Medlem

Gillade Alan Wake som tusan, men som tidigare nämts här så är ju Painterboy till C64 ett spel man tillbringade väldigt mycket tid med.

Medlem

@burkmopp:

Liero lirades flitigt på skolans datorer. Gjorde nog åtminstone två hemsidor tillägnade Liero. Fast på den tiden gjorde man ju hemsidor om allt som intresserade en

Medlem

Max säger Max Payne.

Spelade nog aldrig riktigt igenom något av dom. Ägde bara egen dator lite sporadiskt den tiden. Men minnen från 1'an gjorde starka avtryck. Effekterna, storyn. Hela känslan var så mäktig just då, att den varit svårslagen i spel efteråt. Var så mycket som kändes nytt, allt kändes välbearbetat. Mörkt, mänskligt, mäktigt.

"Max Payne" här också. Minns dagen jag köpte det, senare på natten var man helt utmattad. Vilken resa!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Max Payne och Liero! kultspel!

Medlem

Max Payne 1 utan tvekan.

12
Skriv svar