EA-chefen Patrick Söderlund tjänade mest i Sverige 2017

Robot
EA-chefen Patrick Söderlund tjänade mest i Sverige 2017

Även Minecraft-Markus och tre King-medarbetare drog in stora pengar förra året.

#battlefield-1, #dice, #ea, #king, #star-wars-battlefront-2, #svenska-spelbranschen


Avstängd

Mycket ska ha mer och fan vill ha fler.

MEG
Medlem

Den löner förtjänar han


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Det började säkert såhär.

Putsa lootlådor...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Sjuka pengar man tjänar när man kommer upp i kedjan. Jag tycker min runt 40k är mer än okej men dessa summor är löjliga.

Vad gör han som gör att han är värd 13 miljoner i månaden. Jag kan lixom inte se hur någon kan vara värd det.


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem

Ganska bra jobbat av honom. Men kanske inte är så konstigt då EA är ett av världens största spelbolag. Skulle gärna vilja se vad nyckelpersoner på Valve och Blizzard får ihop.

Medlem

Så fjantig som han är skänker han säkert inte nåt till välgörenhet heller.

Gen
Medlem

@Hymer: Personligen hade jag blivit nöjd av att ha din lön.

Medlem
Skrivet av Hymer:

Sjuka pengar man tjänar när man kommer upp i kedjan. Jag tycker min runt 40k är mer än okej men dessa summor är löjliga.

Vad gör han som gör att han är värd 13 miljoner i månaden. Jag kan lixom inte se hur någon kan vara värd det.

Han är väl helt enkelt lite mer driven, eller så hade han tur, eller så kan han mycket mer än dom som får sämre betalt, men så är det väl sällan.

I slutändan så handlar det nästan alltid om att ha gjort rätt val, oavsett vad det handlar om.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Samtidigt går spelbranschen på knäna och vi argumenterar för oss själva att lootlådor är något som måste finnas och att vi borde betala mer för spelen.

När årslönen hos en toppchef hade kunnat skapa ett eget AAA-spel.

Redaktör
Skrivet av robbis:

Så fjantig som han är skänker han säkert inte nåt till välgörenhet heller.

Det där är ju bara ren och skär smutskastning av dig. Bättre kan du.


signatur
Medlem

@ebackman2: 157 msek för ett AAA-spel? Låter lite. Om de skulle betala bara chefen så mycket skulle inte årsredovisningen gå ihop.

EDIT: sedan vet man inte hur mycket av hans summa som är aktieutdelning. Han äger förmodligen massa aktier i EA.

Medlem
Skrivet av Maysay:

@ebackman2: 157 msek för ett AAA-spel? Låter lite. Om de skulle betala bara chefen så mycket skulle inte årsredovisningen gå ihop.

Det var ett exempel... men säg ett AA spel då, eller ett team på 130pers/100k/mån.

Medlem
Skrivet av ebackman2:

Samtidigt går spelbranschen på knäna och vi argumenterar för oss själva att lootlådor är något som måste finnas och att vi borde betala mer för spelen.

När årslönen hos en toppchef hade kunnat skapa ett eget AAA-spel.

Den går väl inte på knäna?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Den går väl inte på knäna?

Nej precis. Det var exakt det mitt inlägg syftade på. Och samtidigt blir vi matade med artiklar om att lootlådor är ett måste och att vi ska betala mer för spelen då det är så dyrt att göra spel.

Medlem
Skrivet av ebackman2:

Samtidigt går spelbranschen på knäna och vi argumenterar för oss själva att lootlådor är något som måste finnas och att vi borde betala mer för spelen.

När årslönen hos en toppchef hade kunnat skapa ett eget AAA-spel.

Hade inte kunnat säga det bättre själv alla VD och alla stora positioner med sjuka löner är helt jävla vansinniga.

att dom tjänar mer än andra är ingen som argumenterar emot med vett.

Men när det är 1000% högre lön än dom som jobbar under dig, då är något rent Käpprätt åt fucking helvete.

det är som du har den animatören som är en sjuk talang på jobbet men sitter med samma lön som alla andra animatörer som är meh.

Sådan stör jag mig även på men det är arbetsbranschen i ett nötskal, dagens samhälle är rent åt helvete.

Att man betalar folk för dom skapar resultat och mer risk och arbete, ja det kan jag köpa men jag kan säga ifrån botten utav mitt hjärta patrik gör mindre idag än vad han gjorde innan när han inte hade lika bra lön.

Men sen ska man inte beklandra patrik, utan det är systemet och hur dom stora hanterar allt.

Medlem

Ni som klagar på hans lön och skit. Köp inte spel från EA och håll käften. Lek inte som om ni inte önskar att ni vore i hans sits.

Medlem

@FuzioN: Vad hindrar animatörerna m.m. från att starta ett eget bolag? Förmodligen pengarna. EA har pengarna och förtroendet till att skapa stora spel.

Medlem

Bra jobbat!

Huruvida det är välförtjänt eller inte är en fråga för ledning samt ägare, inte avundsjuka jantepersoner. Står var och en fritt att avstå från att köpa spel från EA om företagets lönepolicy inte stämmer överens med ens egna vanföreställningar om hur saker och ting fungerar i den riktiga världen. Själv avstår jag då jag tycker de gör vansinnigt ointressanta spel.

Medlem

Höga löner är väl inget konstigt. Det handlar om efterfrågan och vad folk är beredda att betala - precis som med allt annat. Det är minst lika vansinnigt att Zlatan har 220 miljoner om året med bonus för varje mål, men det är det sällan någon som klagar över. Nä, då är man stolt att Zlatan är svensk för att han är så duktig på det han gör. Men när VD:s eller finansmänniskor är duktiga på vad de gör och skapar både innovation och arbetstillfällen för andra då är hög lön det värsta som finns.

Söderlund har den lön han har av en anledning. Förmodligen är större delen av summan arvoden i form av aktier då detta är ett vanligt sätt för företag att motivera folk i översta hierarkin att skapa värde åt företaget. Ingen får x antal miljoner i månaden i ren och skär lön (förutom Zlatan) för efter en viss summa bryr man sig inte längre. Däremot att äga andelar i ett företag där man dessutom kan påverka hela företaget är något helt annat i sig.

Sen om just herr Söderlund är värd de pengarna är inte för oss att avgöra, utan för EA. Och i ärlighetens namn, vi har fan ingen aning om hur det går till hos EA (mer än vissa otroligt dumma beslut de gjort genom åren). Vi har ingen annan än oss själva att skylla att spel från EA suger pengar som en vampyr efter blod - vi ger ju upp pengarna frivilligt.

Medlem

Skönt ändå att det var Patrick som toppade listan och inte något gammalt ex. Det skulle bli så himla jobbig stämning då när man råkar träffas och måste fråga varandra om livet.

Medlem
Skrivet av Sparvfink:

Skönt ändå att det var Patrick som toppade listan och inte något gammalt ex. Det skulle bli så himla jobbig stämning då när man råkar träffas och måste fråga varandra om livet.

haha! Ja, den hade ju varit jobbig

Medlem

Tycker alla som jobbar på EA borde få lön i en lootlåda. Har man tur får man en saftig check. Men vem vet?

Medlem
Skrivet av robbis:

Så fjantig som han är skänker han säkert inte nåt till välgörenhet heller.

Han har ingen skyldighet att skänka ett öre.

Medlem

Dessa feta...

Medlem
Skrivet av Hymer:

Sjuka pengar man tjänar när man kommer upp i kedjan. Jag tycker min runt 40k är mer än okej men dessa summor är löjliga.

Vad gör han som gör att han är värd 13 miljoner i månaden. Jag kan lixom inte se hur någon kan vara värd det.

Han är värd att leva i en hydda. Leva på 16000 kr i månaden och sedan bygga barnhem i Rumänien för resten (eller var de nu behövs). Vill jag vara så rik? Javisst - för då hade jag kunnat rejält med skillnad i denna skitvärld. HAN SKA INTE HA ETT JOTA OM MAN INTE TÄNKER ANVÄNDA DEM TILL EN BÄTTRE VÄRLD! Och det gäller alla feta bankdirektörer och företagare.

Jag vet - jag är hemsk.

Medlem
Skrivet av Bahoven:

Tycker alla som jobbar på EA borde få lön i en lootlåda. Har man tur får man en saftig check. Men vem vet?

Man bör absolut inte få reda på sannolikheten för att få sin egentliga, injobbade lön heller.

Ett förslag på förändring till den modellen skulle ju kunna vara att ge dem en delmängd av lönen, men kalla det en "slutgiltig lön". Typ 2 500 kr utav 50 000 och sedan sälja dem resten i små portioner med en valuta kallad "Gr33d" som de kan tjäna genom att göra småsaker på jobbet. Ställa in i disken, fylla på kaffe i kaffemaskinen och sätta på locket när de värmer sina matlådor. Vi kan väl säga att för att modellen ska fungera får de 5 st Gr33d för varje utförd tjänst. För 1 000 Gr33d får man 100 kr av sin lön. Låter väl rätt vettigt? Ingen kommer bli ledsen eller klaga, för det är ju kul att göra monotona saker utan egentlig mening för något man egentligen redan intjänat? KUL att jobba osv mm. God jul etc.

Medlem
Skrivet av ClockWise:

Höga löner är väl inget konstigt. Det handlar om efterfrågan och vad folk är beredda att betala - precis som med allt annat. Det är minst lika vansinnigt att Zlatan har 220 miljoner om året med bonus för varje mål, men det är det sällan någon som klagar över. Nä, då är man stolt att Zlatan är svensk för att han är så duktig på det han gör. Men när VD:s eller finansmänniskor är duktiga på vad de gör och skapar både innovation och arbetstillfällen för andra då är hög lön det värsta som finns.

Söderlund har den lön han har av en anledning. Förmodligen är större delen av summan arvoden i form av aktier då detta är ett vanligt sätt för företag att motivera folk i översta hierarkin att skapa värde åt företaget. Ingen får x antal miljoner i månaden i ren och skär lön (förutom Zlatan) för efter en viss summa bryr man sig inte längre. Däremot att äga andelar i ett företag där man dessutom kan påverka hela företaget är något helt annat i sig.

Sen om just herr Söderlund är värd de pengarna är inte för oss att avgöra, utan för EA. Och i ärlighetens namn, vi har fan ingen aning om hur det går till hos EA (mer än vissa otroligt dumma beslut de gjort genom åren). Vi har ingen annan än oss själva att skylla att spel från EA suger pengar som en vampyr efter blod - vi ger ju upp pengarna frivilligt.

Det bör även tilläggas att han förmodligen ansvarar för en omsättning på miljarder och flera tusentals människors jobb och försörjning. Det är klart att det verkar hutlöst, men utöver arbetsmarknadens efterfrågan - som beskrivet ovan - är det också en väldig massa ansvar. Tror det är lite svenskheten i oss som gnäller när någon tjänar så orimliga summor, men betänk att göra det han gör i en månad. Är nog inte många som egentligen vill jobba med det han gör och vara i hans position.

Medlem

Då vet vi, ********(sätt in valfri nyhetsblaska här).

Medlem
Skrivet av Hymer:

Sjuka pengar man tjänar när man kommer upp i kedjan. Jag tycker min runt 40k är mer än okej men dessa summor är löjliga.

Vad gör han som gör att han är värd 13 miljoner i månaden. Jag kan lixom inte se hur någon kan vara värd det.

Han är vice VD för ett av världens största spelföretag. Han bär med andra ord en stor del av ansvaret för att se till att aktieägarna är nöjda. Om han förtjänar den lönen vet jag inte, men jag tror vi vet vems idé lootsystemet i Battlefront 2 var nu i alla fall. Mycket vill ha mer

123
Skriv svar