Josef Fares tycker Telltale- och Quantic Dream-spel är "för passiva"

Robot
Josef Fares tycker Telltale- och Quantic Dream-spel är "för passiva"

A Way Out-aktuelle svensken vill ha mer kontroll än så.

#a-way-out, #hazelight-studios, #josef-fares


Medlem

Vet precis vad han menar och detta bådar gott för A Way Out. Jag älskar verkligen Telltales TWD S1, och The Wolf Among Us. Rankar båda två bland de top 5 bästa spel jag spelat då jag älskar Story telling mer än något annat. Men det är en oerhört fin balansgång som Telltale inte alltid lyckats med. Spelade TWD S2 med höga förhoppningar och blev enormt besviken.

TWD S1 handlade mer för mig om att bygga en personlighet till huvudkaraktären och hur denne sedan agerade, tänkte, och konverserade i den interaktiva berättelsen som säsongen utspelar sig i. Där gjorde det inte så mycket att valen kanske inte spelade så stor roll. Men i S2 fanns redan en karaktär, som man dessutom sett tidigare, och där blev det inte riktigt samma sak med byggandet av karaktär och personlighet, samtidigt som "pusslen" och valen man gjorde var väldigt mer påtagliga i att de inte spelade någon roll. Tycker S2 föll platt rakt av och var en av mina stor besvikelser rakt igenom min spelande karriär.

I The Wolf Among Us har man mer ett bestämt mål och spelet fokuserar på att nå det målet genom att spelaren löser historien på eget sätt med olika tillvägagångssätt och val. Här visste man hela tiden att plotten kommer inte sluta på annorlunda sätt bara för att man gör vissa val, men ens förståelse och upplösning av storyn ger olika intryck baserat på valen man gjorde. Det var en klockren träff.

Poängen är att det är en fin balansgång, och Telltale tycker jag visade med S2 av TWD att de inte alltid har koll på att det är just en balansgång. Känns riktigt bra att Fares har koll och förstår skillnaden. Får upp mina förhoppningar om att detta blir bra i alla fall

Medlem

Spelar ju helst Singel player, så tycker det är trist att Josef Fares spel kräver att man är två. Men hoppas såklart att det blir bra ändå. ☺️

Medlem

Fuck the Oscars... tittat på kommande filmer (speciellt nu under power ball) och har så mycket mer att se fram emot inom spelvärlden.

Medlem

Börjar få Peter M vibbar av den här snubben.
..

1
Skriv svar