Nej Dataspelsbranschen, lootlådor ger inte oss bättre spel

Robot
Nej Dataspelsbranschen, lootlådor ger inte oss bättre spel

Därför har dataspelsbranshen fel när de säger att lootlådor är till för att ge spelare en bättre spelupplevelse.

#dataspelsbranschen, #lootboxes, #mikrotransaktioner


Medlem
Tråddemonen
Testpilot

Usch usch usch! Gillar inte lootboxes. Har köpt det en gång på elder scrolls online men ångrade köpet ganska omgående.

Bra artikel däremot

Medlem

Spot on!


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Medlem

Att det ger oss "bättre" spelupplevelse är ren bullshit. Dom vill enbart tjäna mer pengar. Som ett försvar å deras vägnar förstår jag också idag att det är svårare att leverera ett bra och stabilt spel och tjäna pengar. Det är mer och mer en trend med early access, kickstarters och dylikt.
Det jag inte begriper mig på dock är varför även stora speljättar mer oftare släpper ett halvfärdigt eller oputsat spel. Inget spel är helt problemfritt från början men när det är så buggigt eller icke spelbart för mer än 50% av alla konsumenter så undrar man, har dom ens testat spelet? Dessutom tar fullt pris.


signatur

The Cold is my teacher! ❄

Medlem

Nja, alltså, det beror ju på hur det implementeras. Vad som är i, hur man får dom, om det går att sälja, hur det påverkar spelet och spelupplevelsen osv osv. Tycker det inte är så svart/vitt alltid. Men visst är det gjort för att man skall spendera mer, men det är ju hela mobil- och surfplatte-spelbranchen uppbyggd runt också. Har man då emot loot-lådor med det argumentet så borde man även vara emot mobilspelens uppbyggnad. Annars har man ju bara godtyckligt tagit ett argument för att man är emot, det känns inte så trovärdigt.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

De vill bara ha mer pengar, spelet blir så klart inte bättre av några j*vla loot lårdor

Medlem
Skrivet av conthox:

Nja, alltså, det beror ju på hur det implementeras. Vad som är i, hur man får dom, om det går att sälja, hur det påverkar spelet och spelupplevelsen osv osv. Tycker det inte är så svart/vitt alltid. Men visst är det gjort för att man skall spendera mer, men det är ju hela mobil- och surfplatte-spelbranchen uppbyggd runt också. Har man då emot loot-lådor med det argumentet så borde man även vara emot mobilspelens uppbyggnad. Annars har man ju bara godtyckligt tagit ett argument för att man är emot, det känns inte så trovärdigt.

Vet inte om det är ett svar till mitt meddelande eller generellt. Men det är fakta det jag skrev, inget argument eller åsikt. Dom vill bara tjänar pengar. Service existerar inte idag.


signatur

The Cold is my teacher! ❄

Medlem

+
Väl skrivet, och Kudoz för att ni fortsatt "är på bollen" i ämnet.

Som jag skrev i en annan tråd,
Jag önskar att alla "nissar" som säger att lootlådor inte är ett problem tog sig tid till att lyssna på reportaget som finns länkat i artikeln.

-cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem

Allt är inte svart eller vitt, visst. Men det mikroskopiska extra nöje som loot-lådor eventuellt tillför står inte i proportion till kostnaden. Det är en astronomisk skillnad.

Skägg.
10 Chambers

Klart de vill tjäna pengar. Och det är inget fult med det, de är företag som alla andra. Men att påstå att lootlådor är för spelarna är ju bara fel.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Klart de vill tjäna pengar. Och det är inget fult med det, de är företag som alla andra. Men att påstå att lootlådor är för spelarna är ju bara fel.

Jag håller med! Det är bara en lögn.


signatur

The Cold is my teacher! ❄

Medlem

Bra där Carl Johansson-Sundelius!!

Det finns inga spel jag spelar som innehåller lotlådor (förutom Star Wars Battlefron 2 samt Star Trek Online i mitt fall) och de som har det så utnyttjar dem inte. Man ska klara ett spel utan lootlådor!

Medlem

Jättebra skrivet.

Det finns nog någon person som är mutad på Dataspelsbranchen, skulle iaf inte förvåna mig med ett sådant uttalande.

Medlem
Skrivet av I_AM_GROOT:

Vet inte om det är ett svar till mitt meddelande eller generellt. Men det är fakta det jag skrev, inget argument eller åsikt. Dom vill bara tjänar pengar. Service existerar inte idag.

Det var egentligen en kommentar rent generellt, eller som kommentar till artikeln. Men för att svara på ditt inlägg ovan: Javisst, självklart är deras mål att tjäna pengar. Varför annars driva ett företag? Det är ju väldigt få som gör spel för konstens skull... Jag är dock inte helt övertygad att service eller mervärde inte existerar. Det hela beror som sagt på hur det implementeras.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skägg.
10 Chambers

@Halvars90: De är ju spelbranschens röst, så inte frågan om mutor. Bara påståenden som tjänar dem bäst.


signatur
Medlem

En fråga bara för jag kan inte komma på några andra spel i detta sammanhang:

Är det enbart CS:GO och Payday (2) skins som kan säljas externt?
Jag spelar INTE Fifa, vet bara att EA får in massor med pengar på Ultimate Team men där tar det stopp för mitt intresse för just Fifa.
Men just Payday 2 och CS:GO är spel där jag fått skins som jag lyckats sälja för 400-500kr... vilket jag blev glad för men ändå inte fattar hur någon ens skulle vilja ge 10kr för ett skin som inte är skapat av en utomstående person, dessa är väl ändå skapade av Valve/Overkill's partners, inte av en vanlig Svensson som lärt sig rita i Photoshop?

Går det t.ex. att sälja vidare kort från Fifa Ultimate Team till andra personer likt skinsen i CSGO/PD2?

Ambassadör
Xbox

Väl rytet!

Det är trots allt ett gott tecken att Dataspelsbranschen känner sig nödgade att göra sådana här uttalanden. Det tyder på en viss rädsla för den mäktigaste Banhammern av dem alla: den Statliga.

Det är ofta när det här diskuteras som det nämns att "företag existerar bara för att tjäna pengar". Det är visserligen mestadels korrekt, framförallt sett ur aktieägare och investerares synvinkel. Men det bör inte glömmas bort att det existerar ett visst samhällsansvar. I det här fallet att inte orsaka skada för enskilda människor med sina produkter. Kan inte företagen i fråga själva leva upp till gott uppförande så får staten, vi, kliva in och sätta stopp helt enkelt.


signatur

Jump in.

Medlem

Lootlådor behöver inte försämra spelupplevelsen, men problemet är väl att hurpass störande för spelupplevelsen de är står i direkt paritet med hur mycket man vill tjäna på dom. Ju mer man trycker på att spelare skall köpa lootlådor, ju mer stör det spelupplevelsen och ju mer tjänar man på lootlådorna. Alltså finns det vinstintresse i att störa spelupplevelsen, det är inte bra. Spelutvecklare borde tjäna mer pengar om det gör bättre spel, istället för att tjäna mer pengar ju mer dom kompromissar kring kvalitén.

Med det sagt är inte priset man betalar för ett spel idag högt nog för att motivera det stora investeringar som AAA-spel gör när dom utvecklar ett spel. Fler spel säljs idag än tidigare, marknaden är större, samtidigt kostar ett AAA-spel idag många gånger mer att utveckla samtidigt som priset inte höjts, inte ens för att hålla jämna steg med inflationen.

Höjer man priset minskar man försäljningen, men det har iaf hittills inte varit så att man minskar försäljningen om man inkluderar saker som loot-boxes eller dlc. Därför har det tydligt varit den bästa vägen för utvecklare och utgivare att gå... Summa summarum så är det helt enkelt ett komplicerat problem utan någon tydligt fördelaktig lösning. Priset för utveckling av spel kan inte fortsätta gå upp samtidigt som kostnaden att köpa spel står stilla utan att man försöker minska investeringsrisken på något annat sätt.

Sen när 'games as a service' blir större och större och man förväntas betala för utvecklare långt efter spelet först släppts så blir det väldigt rimligt med mikrotransaktioner då fortsatt intresse för spelet resulterar i fortsatta intäkter, och kan finansiera fortsatt utveckling. Så jag tror mikrotransaktioner är här för att stanna. Det vi måste lösa är hur vi kan göra mikrotransaktioner på ett sätt som ger utdelning utan att det står i vägen för spelets kvalitét. Det är en svår nöt.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Mitt minne sviker mig en aning. Lyssnade på en svensk podcast. Kan ha varit P3 spel. Kan även varit Svamppod. Minnet sviker mig som sagt.

Men det var en kvinnlig representant från Dataspelsbranchen som pratade just om lootboxes. Och hon ansåg då det vara något väldigt positivt för oss spelare. Kortfattat. Kommer inte exakt ihåg vad hon sa. Men minns min reaktion. Det första ordet jag tänkte på var PR-svammel. Blev just då lite förvånad över hur positiv hon var. Jag kunde inte komma på någon annan logisk förklaring till hennes positiva tal om lootboxes, än att det var lönande för Dataspelsbranchen.

Lootboxes ger definitivt inte bättre spel. Det ger bara mer klirr i kassan på stora spelbolagen som EA.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Väl rytet!

Det är trots allt ett gott tecken att Dataspelsbranschen känner sig nödgade att göra sådana här uttalanden. Det tyder på en viss rädsla för den mäktigaste Banhammern av dem alla: den Statliga.

Det är ofta när det här diskuteras som det nämns att "företag existerar bara för att tjäna pengar". Det är visserligen mestadels korrekt, framförallt sett ur aktieägare och investerares synvinkel. Men det bör inte glömmas bort att det existerar ett visst samhällsansvar. I det här fallet att inte orsaka skada för enskilda människor med sina produkter. Kan inte företagen i fråga själva leva upp till gott uppförande så får staten, vi, kliva in och sätta stopp helt enkelt.

Kanske existerar företag för att tjäna pengar. Men jag skulle påstå att det bästa och långsiktigt egentligen det enda sättet att garantera en inkomst är att specialisera sig på att skapa värde. När företag istället börjar specialisera sig på att uppmana till betalningar utan något reellt värde som backar upp dom betalningarna så opererar man egentligen i en bubbla, där ens produkter när som helst riskerar att tappa all inkomst.

Vill du pålitligt tjäna pengar, leverera pålitligt värde. I spelbranchen gör man det genom att skapa spännande, välgjorda, intressanta spel. Företag som Blizzard, Valve m.fl. visar hur pass effektiv modell för att tjäna pengar det kan vara.

Det här är dock ingen vedertagen sanning i underhållningsbranchen, men jag tror och hoppas att det kommer bli det.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Check and mate.

Medlem

Väl skriven krönika.
Jag kan förstå om spel som är f2p har system med lootlådor eller liknande för att dra in pengar, men att spel som man redan betalat fullpris för dessutom jävlas med att ha detta djävulens påfund är bortom mitt förstånd och det blir per automatik att jag skyr spelet som pesten för sakens skull.

Ambassadör
Xbox

@Anton Q: Håller helt med!


signatur

Jump in.

FM-guru
F.d. Sisyr

Patetiskt uttalande från Dataspelsbranschen, men det är ju tacksamt att de tydliggör precis hur konsumentfientliga de faktiskt är.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Väl rytet!

Det är trots allt ett gott tecken att Dataspelsbranschen känner sig nödgade att göra sådana här uttalanden. Det tyder på en viss rädsla för den mäktigaste Banhammern av dem alla: den Statliga.

Det är ofta när det här diskuteras som det nämns att "företag existerar bara för att tjäna pengar". Det är visserligen mestadels korrekt, framförallt sett ur aktieägare och investerares synvinkel. Men det bör inte glömmas bort att det existerar ett visst samhällsansvar. I det här fallet att inte orsaka skada för enskilda människor med sina produkter. Kan inte företagen i fråga själva leva upp till gott uppförande så får staten, vi, kliva in och sätta stopp helt enkelt.

Precis, företag måste ha omsättning för att gå runt och det är inget fel med det. Det är inte fult att tjäna pengar precis som Carl nämnde innan. Men när företag går ut och skuggar om att Lootlådor är till för att ge oss en bättre spelupplevelse så är det något som är fel.
Gällande samhällsansvar anser jag att skadan är redan skedd, lootlådor i detta fallet som kan köpas för riktiga pengar blir lätt ett missbruk, inte minst för de yngre då det inte finns någon särskild kontroll på vem som får/kan köpa exempelvis spel eller andra digitala/virtuella produkter. Det är väldigt enkelt för en 10-12 åring att handla på föräldrarnas kort.

Staten eller Sverige generellt har alltid varit sega med sånt här, en både stor och svår fråga. Likaväl som kryptovaluta som har funnits ett tag men exploderat mer nu på sistone. Jag vet inte om det är brist på resurser och kunskap eller vad men det jag vet är att Sverige och höga skatter är bästa vänner. Alla som kommer undan med något som inte beskattas eller är lag på att skattas är staten livrädda för.
För inte så länge sedan var det ingen lag på att skatta virtuella valutor i Sverige inkl. bitcoin och då var det flertals vanliga Svenssons som enkelt blev miljonärer. Då menar jag inte belopp på hundratals mille men 2-3 miljoner med tusentals procent i avkastning som inte behöver skattas. Rena guldgruvan för oss, rena rånet för staten.


signatur

The Cold is my teacher! ❄

Medlem

"SHOULD GAMES COST MORE THAN 60 DOLLARS?"
https://www.youtube.com/watch?v=_fYTjsDdrFg

"The Cost Of Doing Business (The Jimquisition)"
https://www.youtube.com/watch?v=6kIPNckHDN8

Medlem

Jag skulle nog säga att dessa lotlådan har en negativ effekt på spelet då företagen prioriterar dessa framför ett spel med grym story.

Medlem
Skrivet av mh76:

Mitt minne sviker mig en aning. Lyssnade på en svensk podcast. Kan ha varit P3 spel. Kan även varit Svamppod. Minnet sviker mig som sagt.

Men det var en kvinnlig representant från Dataspelsbranchen som pratade just om lootboxes. Och hon ansåg då det vara något väldigt positivt för oss spelare. Kortfattat. Kommer inte exakt ihåg vad hon sa. Men minns min reaktion. Det första ordet jag tänkte på var PR-svammel. Blev just då lite förvånad över hur positiv hon var. Jag kunde inte komma på någon annan logisk förklaring till hennes positiva tal om lootboxes, än att det var lönande för Dataspelsbranchen.

Lootboxes ger definitivt inte bättre spel. Det ger bara mer klirr i kassan på stora spelbolagen som EA.

Bra fråga men de hade en special om det igår på P3 nyheter (där de pratade med dataspelsbranschen pga att ingen EA representant ville ställa upp) och jag vet att ämnet har varit uppe flertalet gånger i P3 Spel.

Medlem

Tack Calle o h FZ. För mig förstör lootlådor och unlockables generellt ofra spel. Jag vill SPELA spel, inte grinda eller betala för att få göra det jag köpte spelet för.

123
Skriv svar