Rykte: Playstation 5-devkits hos utvecklare

Medlem

@Dunder:
Samma här. Jag skaffade nyss ett PS2 igen bara för att få spela Gran Turismo 4 igen.

Medlem
Skrivet av conthox:

Du menar exakt som en PC? Intressant kommentar.

Ja visst. Men istället för att ha en miljon kombinationer, så kan man ha två eller tre och kunna optimera därefter. Ungefär som nu. Men att man då slipper köpa en helt ny konsol, när man egentligen bara uppdaterar grafikkortet lite (ps4->ps4-pro).

Jag har en fet PC, men jag använder nästan mitt ps4 mer. Då jag vill åt de exklusiva spelen på ps4. Samt hur smidig den är att starta upp, i jämförelse med PCn. Men det är en annan diskussion.

Medlem
Skrivet av conthox:

Du menar exakt som en PC? Intressant kommentar.

Jag tänkte samma sak, då kan man ju lika gärna köpa en PC


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Avstängd
Skrivet av Dunder:

Önskningar om hårdvara kommer de ignorera totalt ändå, så ingen större idé att sitta och önska om det. Extrafunktioner som bakåtkompatibilitet är däremot något de antagligen står och väger mellan att ta med eller inte, och då gäller det att tillräckligt många gapar om det.

Vadå "ignorera"? De bygger ju den konsol spelutvecklarna behöver.
Detta är vad jag själv skulle vilja att den har med. Jag kommer självklart köpa den oavsett, men ska den hålla nästan fram till 2030 så behöver den hårdvara som hänger med resten av industrin. Det innebär VR i 8k med eyetracking, stöd för 8K TVs osv.. Alternativt Modulärt så vi som alltid har de nyaste grejerna kan byta ut komponenter, och inte som i pro fallet där PS4originalkomponenterna vAr så dåliga att vi var tvungna att köpa en helt ny maskin. Kraven kommer exponentiellt öka nu och framöver. Vi snackar 7680 x 4320 i 60-90 fps för VR2 och VR3. Plus eyetracking utan delay. Då krävs flera "lager" av DoF, dynamisk dof som seamless doffar bort det som eyetracking inte fokuserar på, detta gör även så att streaming/loding måste anpassas.
Så nä, utvecklarnas krav på hårdvara kommer ej ignoreras....

Avstängd
Skrivet av Dunder:

Jag tänkte samma sak, då kan man ju lika gärna köpa en PC

Förutom att pc inte kan spela ps4 exclusives, samt att nej, det är inte samma sak som en dator bara för att man kan byta ut några komponenter.....

Medlem
Skrivet av Droopydawg:

@ohGr: ditt ps4 är antagligen fyllt av damm. Plocka isär det och gör rent.

Verkar vara varierande kvalité på enheterna. Mina PS4 var tyst som en mus medans min PS4 Pro låter en hel del.
Kollar man youtube verkar en del ha högljudda PS4 medans en del verkar ha tysta PS4 Pro.

Skrivet av Deliverans:

Förutom att pc inte kan spela ps4 exclusives, samt att nej, det är inte samma sak som en dator bara för att man kan byta ut några komponenter.....

Spelen optimeras efter hårdvaran och mjukvaran. Att kunna byta som en PC öppnar upp för många olika konfigurationer som gör optimering problematisk.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Dunder:

Jag tänkte samma sak, då kan man ju lika gärna köpa en PC

Jag svarade ovan.
Smidighet. Exklusiva spel.
Sedan går det att diskutera detta hur mycket som helst. Ja, det går säkert att få det smidigt med en PC på tv:n med handkontroll. Vilket jag också gör. Men det är inte i närheten så "plug-and-play" som ett ps4, anser jag.

Avstängd
Skrivet av Dunder:

Ja? Och du frågade varför jag vill ha bakåtkompatibilitet.

Du vill köpa en ps5 för att kunna spela ps4 spel. "Okej".... *rolleyes emoji*

Avstängd
Skrivet av marcus8958:

Verkar vara varierande kvalité på enheterna. Mina PS4 var tyst som en mus medans min PS4 Pro låter en hel del.
Kollar man youtube verkar en del ha högljudda PS4 medans en del verkar ha tysta PS4 Pro.

Har du den horisontellt eller vertikalt?

Medlem
Skrivet av Deliverans:

Har du den horisontellt eller vertikalt?

Horisontellt samtliga maskiner. Min PS4 var uppgraderad med 4TB SSHD.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Deliverans:

Vadå "ignorera"? De bygger ju den konsol spelutvecklarna behöver.
Detta är vad jag själv skulle vilja att den har med. Jag kommer självklart köpa den oavsett, men ska den hålla nästan fram till 2030 så behöver den hårdvara som hänger med resten av industrin. Det innebär VR i 8k med eyetracking, stöd för 8K TVs osv.. Alternativt Modulärt så vi som alltid har de nyaste grejerna kan byta ut komponenter, och inte som i pro fallet där PS4originalkomponenterna vAr så dåliga att vi var tvungna att köpa en helt ny maskin. Kraven kommer exponentiellt öka nu och framöver. Vi snackar 7680 x 4320 i 60-90 fps för VR2 och VR3. Plus eyetracking utan delay. Då krävs flera "lager" av DoF, dynamisk dof som seamless doffar bort det som eyetracking inte fokuserar på, detta gör även så att streaming/loding måste anpassas.
Så nä, utvecklarnas krav på hårdvara kommer ej ignoreras....

Nej, det gör dem inte, de bygger den konsol som de kan få bäst deals på från hårdvarutillverkare som AMD/Intel/Nvidia. Utvecklarna får sen anpassa sig efter vad de kommer fram till, vilket är varför dessa devkits skickas ut.

Sen var det våra önskemål som diskuterades, inte utvecklarnas, även om utvecklarnas önskemål antagligen också ignoreras totalt.

Skrivet av Deliverans:

Förutom att pc inte kan spela ps4 exclusives, samt att nej, det är inte samma sak som en dator bara för att man kan byta ut några komponenter.....

Okej

Skrivet av Deliverans:

Du vill köpa en ps5 för att kunna spela ps4 spel. "Okej".... *rolleyes emoji*

Nej. Frågan var vad vi önskade oss mest. Mitt svar var bakåtkompatibilitet, då jag vill kunna spela PS4-spel men vill inte köpa en PS4:a, då jag redan köpt ett XBone (vilket jag gjorde på grund av dess bakåtkompatibilitet, då jag inte ägde ett Xbox360 på grund av att jag köpte en PS3:a istället på grund av möjligheten till bakåtkompatibilitet, då jag inte ägde en PS2:a).

Du får sluta hitta på saker som ingen har sagt.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Avstängd
Skrivet av marcus8958:

Verkar vara varierande kvalité på enheterna. Mina PS4 var tyst som en mus medans min PS4 Pro låter en hel del.
Kollar man youtube verkar en del ha högljudda PS4 medans en del verkar ha tysta PS4 Pro.
Spelen optimeras efter hårdvaran och mjukvaran. Att kunna byta som en PC öppnar upp för många olika konfigurationer som gör optimering problematisk.

Men det är ett ansvar kunniga användare tar på sig själv. Alltså inga galna grejer här, det är ju fortfarande Sony som kommer att skapa alla komponenter man uppgraderar till. Mer RAM, större hdd/snabbare hdd (2TB ssd tack), bättre cpu, gpu. Det är typ det. Ev usb stöd för bättre ljudkort, alternativt en extern extra gpu sen när 8K TVs kommer. Annars har vi PS5 Pro ca 2 år efter release, och då kommer tom jag tycka det börjar bli tjatigt.

Avstängd
Skrivet av Dunder:

Nej, det gör dem inte, de bygger den konsol som de kan få bäst deals på från hårdvarutillverkare som AMD/Intel/Nvidia. Utvecklarna får sen anpassa sig efter vad de kommer fram till, vilket är varför dessa devkits skickas ut.

Så funkar inte spelbranschen.

Medlem
Skrivet av Deliverans:

Så funkar inte spelbranschen.

Då tror jag du missförstått hur "spelbranschen" fungerar


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Avstängd
Skrivet av Dunder:

Då tror jag du missförstått hur "spelbranschen" fungerar

Eftersom jag är den så vet jag rätt bra... Och så där jobbar inte sony mot oss utvecklare kan jag meddela... Inte Microsoft heller. Trodde du det? Att de bara bygger konsolen och sen "här är den, gör spel åt den"

...

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Deliverans:

Eftersom jag är den så vet jag rätt bra... Och så där jobbar inte sony mot oss utvecklare kan jag meddela... Inte Microsoft heller. Trodde du det? Att de bara bygger konsolen och sen "här är den, gör spel åt den"

...

Så du menar att utvecklarna ville att PS3-hårdvaran skulle vara svår att utveckla till? Det var inte förrän mot slutet av konsolens livscykel som de verkligen kunde få fram kraften som fanns där inne, dessutom främst sonys egna studios. Många utvecklare föredrog Xbox 360 för den var mycket lättare att utveckla till.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Avstängd
Skrivet av Grukk:

Så du menar att utvecklarna ville att PS3-hårdvaran skulle vara svår att utveckla till? Det var inte förrän mot slutet av konsolens livscykel som de verkligen kunde få fram kraften som fanns där inne, dessutom främst sonys egna studios. Många utvecklare föredrog Xbox 360 för den var mycket lättare att utveckla till.

Du svarade ju själv på din egen rätt insiktslösa frågeställning... Slutet ja, efter samtal med sony osv... Detta handlar om relationer, orkar inte på nåt forum. Its a 2 way street. Alla parter får kompromissa osv. Sony stoppar in det som utvecklarna vill ha, men givetvis inte vad som helst. Vi behöver även restriktioner ibland, de skapar framework. Man planerar projekt efter hur hårdvaran ser ut och de bygger hårdvaran efter vilka projekt som drivs, höna el ägget, eller snarare "it's complicated"

Medlem

Innan jag svarar; nej, jag "trollar" inte och nej det var heller inget försök till att dra igång en PC vs konsol-debatt igen, så snälla tagga ned en smula.

Skrivet av Deliverans:

Absolut inte samma sak. Trollar du?
Modulärt är på tapeten. Jag vill också kunna byta ut komponenter. Bra punkt, glömde den i min lista.

Nej, jag trollar inte. Visst, det är inte modulärt per pur teknisk definition men själva principen är densamma. Istället för att byta ut hela så byter man ut delar. Det var allt.

Skrivet av ebackman2:

Ja visst. Men istället för att ha en miljon kombinationer, så kan man ha två eller tre och kunna optimera därefter. Ungefär som nu. Men att man då slipper köpa en helt ny konsol, när man egentligen bara uppdaterar grafikkortet lite (ps4->ps4-pro).

En miljon var väl att ta i, men jag förstår din tanke. För den som inte är så kunnig så finns det ju uppgraderingspaket till PC som brukar innehålla delar som passar ihop, så man får inte samma problem som dom som köper alla delar var för sig och sedan sitter och klagar på att det är "för dåligt optimerat". Ju mer udda delar man köper, desto större risk att det strular. Play safe och köp delar från de största tillverkarna eller budgetjaga och riskera kompatibilitetsproblem.

Skrivet av ebackman2:

Jag har en fet PC, men jag använder nästan mitt ps4 mer. Då jag vill åt de exklusiva spelen på ps4. Samt hur smidig den är att starta upp, i jämförelse med PCn. Men det är en annan diskussion.

Angående exklusiva spelen så låter det i mina öron lite väl dyrt att skaffa ny konsol bara för att spela de relativt få bra exklusiva titlar, men jag antar att smaken är som baken och om du vill lägga dom pengarna så fair enough, det kommer jag inte argumentera emot.

Däremot så undrar jag fortfarande vad som är så mycket smidigare, vet inte heller riktigt vad du avser med "starta upp". Jag trycker på On-knappen och inom 30 sek är den igång och klar att spela. Eller menar du precis efter man köpt konsolen? Well, för det första är det ju bara en gång, för det andra så finns det färdigbyggda PC med OS och allt, bara att starta upp och köra rakt ur lådan.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Deliverans:

Förutom att pc inte kan spela ps4 exclusives, samt att nej, det är inte samma sak som en dator bara för att man kan byta ut några komponenter.....

Jag skulle vilja vända på frågan: vad är det som gör dagens konsoler till "konsol" och inte "begränsad PC"? De är ju i princip en nedlåst PC med eget OS/gränssnitt och egna kontakter samt handkontroller.

(Att "pc inte kan spela ps4 exclusives" är självklart, men det gäller ju Xboxen också, eller mac, eller vilken annan plattform som helst som inte är kompatibel med ps4...)


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv

Bättre PS fanboysen köper en Xbox X. Är man så urbota dumma så man köper en konsol utan bakåtkompabilitet kanske man ska omvärdera sitt spelande 👍

Medlem

PC. M. R.


signatur

Ordo Ab Chao

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Deliverans:

Du svarade ju själv på din egen rätt insiktslösa frågeställning... Slutet ja, efter samtal med sony osv... Detta handlar om relationer, orkar inte på nåt forum. Its a 2 way street. Alla parter får kompromissa osv. Sony stoppar in det som utvecklarna vill ha, men givetvis inte vad som helst. Vi behöver även restriktioner ibland, de skapar framework. Man planerar projekt efter hur hårdvaran ser ut och de bygger hårdvaran efter vilka projekt som drivs, höna el ägget, eller snarare "it's complicated"

Fast ändå inte. Exklusiva titlar kan alltid anpassas till att rulla bra på konstig hårdvara. Det är Nintendo experter på och har visat det flera flera gånger. Men det finns spel som presterar bra mycket sämre på PS3 än 360 just för att de utvecklade spelet för 360 och sedan gjorde en halvkass portning till PS3. Bayonetta är ett exempel på detta. Tror knappast det var Sonys inställning redan från början att de skulle bli tredjepartsutvecklarnas andrahandsval vid multiplattformsspel. När det finns olika hårdvarukonfigurationer så väljer såklart utvecklare den plattform där resultatet blir som bäst med minst medel.

Du klagade tidigare på att hårdvaran i PS4 var för dålig. Tror du utvecklarna ville det också? Såklart köpte Sony in den hårdvara som de kände skulle vara bra för priset. Nu gjorde de ett bättre val än Microsoft, främst kring minnet som användes, men båda plattformarna kan kritiseras att vara för svaga.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Avstängd
Skrivet av conthox:

vad är det som gör dagens konsoler till "konsol" och inte "begränsad PC"?

För att det inte är det. De som designar och skapar konsolerna är de bestämmer vad de "är".
Om de ville göra PCs hade de gjort det. Nu gör de inte det, de gör konsoler..
Enkelt va?

Medlem
Skrivet av anon_81726:

Bättre PS fanboysen köper en Xbox X. Är man så urbota dumma så man köper en konsol utan bakåtkompabilitet kanske man ska omvärdera sitt spelande 👍

Man kan även vända på det och säga att de som köper nya konsoler för att spela gamla spel borde omvärdera sitt spelande.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Avstängd
Skrivet av Grukk:

Du klagade tidigare på att hårdvaran i PS4 var för dålig. Tror du utvecklarna ville det också? Såklart köpte Sony in den hårdvara som de kände skulle vara bra för priset. Nu gjorde de ett bättre val än Microsoft, främst kring minnet som användes, men båda plattformarna kan kritiseras att vara för svaga.

Ja: Sony gjorde fel, och var ej förbereda på de krav dagens mjukvara behöver.
Ja: Spelutvecklare gjorde fel när de tog i för mycket i början av konsolens cykel
Nej: Utvecklarna ville såklart ha mer ram, snabbare cpu, gpu, de vill de jämnt
Ja: Utvecklare har lärt sig att anpassa titlarna för hårdvaran
Ja: samtal sker löpande mellan alla parter, särskilt 1a hands utvecklarna.
Nej: alla kommer aldrig vara 100% nöjda. Det är ge och ta, eftersom detta är business så är det självklart.

Osv... Finns liksom ingen idé att diskutera detta. Det blir som de kommer överens om att det ska bli. Alla vill att allting ska fungera och gå bra, och om du läser lite försäljningssiffror så säger alla samma sak: det går bra nu. PS5 kommer bli grym, bra spel, bra relationer. Om folk grinar i små hörn på internet spelar ingen roll direkt.
Troligen kommer de bygga PSVR2 också, och satsa på 1a handsutvecklare för den, då kanske det slår igenom den generationen. Får de fram ett releasepaket julen 2020 med PS5 inkl VR2 som har ca 3 riktiga VR AAA spel tillgängliga direkt, dvs ej VR portade, och launchar paketet för 799$ så äger de marknaden sen i minst 5 år till, eftersom då kommer xboxoneX vara utdöd. De måste ta en loss på VR för att få igång snurren och komma upp i 20-25 miljoner VR headsets där ute, tills dess är det ingen utvecklare som bryr sig. Förutom småspel och VR portar då, typ som Bethesda slösar sina resurser på nu.

Avstängd
Skrivet av anon_81726:

Bättre PS fanboysen köper en Xbox X. Är man så urbota dumma så man köper en konsol utan bakåtkompabilitet kanske man ska omvärdera sitt spelande 👍

Skiter fullständigt i bakåtkompatibilitet, har ju kvar de gamla konsolerna om jag känner för att spela nåt gammalt spel. Vill absolut inte bläddra igenom GTA5, TheWitcher3, The Last of Us och de på min PS5. Där ska det enbart vara nytt nytt nytt.
Hela remaster, reboot, bakåttänket förhindrar ju utvecklingen. Mot framtiden för fan!

Eller ska vi köra samma sak igen? PS5 remasters på PS4 spel? Zzzz

Medlem
Skrivet av conthox:

En miljon var väl att ta i, men jag förstår din tanke. För den som inte är så kunnig så finns det ju uppgraderingspaket till PC som brukar innehålla delar som passar ihop, så man får inte samma problem som dom som köper alla delar var för sig och sedan sitter och klagar på att det är "för dåligt optimerat". Ju mer udda delar man köper, desto större risk att det strular. Play safe och köp delar från de största tillverkarna eller budgetjaga och riskera kompatibilitetsproblem.

Angående exklusiva spelen så låter det i mina öron lite väl dyrt att skaffa ny konsol bara för att spela de relativt få bra exklusiva titlar, men jag antar att smaken är som baken och om du vill lägga dom pengarna så fair enough, det kommer jag inte argumentera emot.

Däremot så undrar jag fortfarande vad som är så mycket smidigare, vet inte heller riktigt vad du avser med "starta upp". Jag trycker på On-knappen och inom 30 sek är den igång och klar att spela. Eller menar du precis efter man köpt konsolen? Well, för det första är det ju bara en gång, för det andra så finns det färdigbyggda PC med OS och allt, bara att starta upp och köra rakt ur lådan.

Poängen med "en miljon" var att du får mer prestanda per krona om man kan optimera för ett fåtal hårdvaruuppsättningar. Det finns löjligt snygga spel på ps4. Uncharted och horizon är några av de snyggaste spelen jag spelat, och då jämför jag med witcher i 4k t.ex.

Sedan angående exklusiva spel är det individuellt, som allt annat. Men jag har nog fler ps4spel än pc.
Horizon, (monster hunter), bloodborne, uncharted, last of us, persona,yakuza ,(kommande: spiderman, days gone, red dead, gow osv osv)

Visst, vill man spela competetive, overwatch fortnite csgo, så förstår jag pc-valet. Men jag är personligen mer slöspelare nu för tiden.

Angående smidighet, pc behöver ett trådlöst tangentbord och en massa tjafs innan man kan starta ett spel. Bara det gör att jag blir lat och hellre drar på konsolen där det bara är att ta dosan och sedan är man igång.

Medlem

* Bakåtkompatibilitet!!!
* SSD Hårdisk 2tb minimum
* Utseende: inget gillette sponsrat rakhyvel dravel
* Gör som switchen! Ps5 dockad + handhållen ;p

Medlem
Skrivet av Deliverans:

Vadå "ignorera"? De bygger ju den konsol spelutvecklarna behöver.
Detta är vad jag själv skulle vilja att den har med. Jag kommer självklart köpa den oavsett, men ska den hålla nästan fram till 2030 så behöver den hårdvara som hänger med resten av industrin. Det innebär VR i 8k med eyetracking, stöd för 8K TVs osv.. Alternativt Modulärt så vi som alltid har de nyaste grejerna kan byta ut komponenter, och inte som i pro fallet där PS4originalkomponenterna vAr så dåliga att vi var tvungna att köpa en helt ny maskin. Kraven kommer exponentiellt öka nu och framöver. Vi snackar 7680 x 4320 i 60-90 fps för VR2 och VR3. Plus eyetracking utan delay. Då krävs flera "lager" av DoF, dynamisk dof som seamless doffar bort det som eyetracking inte fokuserar på, detta gör även så att streaming/loding måste anpassas.
Så nä, utvecklarnas krav på hårdvara kommer ej ignoreras....

Du ser inte riktigt paradoxen med först säga att du kommer "självklart köpa den oavsett", för att sedan önska att konsolen ska hålla 10år och klara av att uppgraderas för framtida absurda krav på 8K i 60-90fps? Något framtidens värsting spelburkar inte ens kommer klara av närmaste åren. Om vi nu inte snackar Minecraft grafik dvs.

Gör dig själv en tjänst och anpassa förväntningarna. Kolla på hur det tidigare sett ut och utgå ifrån att det troligtvis inte kommer vara någon revolution, utan snarare en stegvis uppgradering, evolution. Största skillnaden den här gången kommer nog vara CPU-delen, främst då pga hur svag Jaguar var redan 2013, något som många utvecklare har klagat på och varit rejält bakbundna av. https://www.youtube.com/watch?v=LjjRdrVAHCQ

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Sapiens:

Du ser inte riktigt paradoxen med först säga att du kommer "självklart köpa den oavsett", för att sedan önska att konsolen ska hålla 10år och klara av att uppgraderas för framtida absurda krav på 8K i 60-90fps? Något framtidens värsting spelburkar inte ens kommer klara av närmaste åren. Om vi nu inte snackar Minecraft grafik dvs.

Gör dig själv en tjänst och anpassa förväntningarna. Kolla på hur det tidigare sett ut och utgå ifrån att det troligtvis inte kommer vara någon revolution, utan snarare en stegvis uppgradering, evolution. Största skillnaden den här gången kommer nog vara CPU-delen, främst då pga hur svag Jaguar var redan 2013, något som många utvecklare har klagat på och varit rejält bakbundna av. https://www.youtube.com/watch?v=LjjRdrVAHCQ

Precis!

CPU-hoppet kommer att vara mycket större än GPU dito.

Jag tror nog att vi dessutom kommer att få se nya versioner likt Xbox One X och PS4 Pro i nästa "generation" också, det är ju inte aktuellt längre att sitta med samma gamla utdaterade hårdvara i 7-8 år. Jag tror att det blir mer som PC i det fallet, med bakåtkompatibilitet och att den äldsta konsolversionen fasas ut allt eftersom nya dyker upp.

PS5 och Xbox "2" kommer nog att framförallt ha mycket bättre CPU, något bättre GPU, mer minne och definitivt större HDD jämfört med X och Pro då.


signatur

Jump in.

Skriv svar