Diskutera – Vilket spel har bäst story?

Medlem

Fire Emblem: Path of Radiance

Moderator | Testpilot

Jag skulle nog vilja säga Chrono Trigger. Handlingen och karaktärerna är underbara och känslan när man reser in i framtiden för första gången får höra om Lavos är fortfarande en guldklimp.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Första max payne. fifan vilket spel det var.

Medlem

Metal gear solid

Medlem

Det spel som är bäst berättat av alla jag har spelat är nog Last of us. Berättartekniskt är det ett mästerverk.

Bäst story i sig tror jag dock att det första Massa Effect har. Eller kanske Horizon: Zero Dawn. (Jo, jag gillar onda maskiner)

StarCraft + BW förtjänar också ett omnämnande för sin rymdopera. På sin tid var det oöverträffat.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Medlem

mass effect 1-2 Reapers!


signatur

//monster

Medlem

Legacy of Kain serien, hands down. Tror jag aldrig kommer stöta på en spelserie med sådan fantastisk story. Och de utmärkta karaktärerna! Älskart!

Medlem

Min röst faller helt klart på Bloodborne.

Medlem

Verkligen svårt men om man ska räkna bort de lite äldre klassiska som tex Monkey Island, The Dig, Beneath A Steel Sky.

Så får jag nog säga något utav:

Life is Strange
The Witcher 3 ( Blood and Wine speciellt )
Tales from The Borderlands
The Walking Dead S1
The Last of Us

Jag är och har alltid varit svag för äventyrsspel.


signatur

Nämen!

KoP
Medlem

Känns som att många lägger sin röst på spel som ligger dem nära i tiden när det finns många äldre spel med smått fantastiska storys. Så jag lägger min röst och kärlek på ett äldre spel, nämligen:

Zak McKracken and the Alien Mindbenders.

Medlem

KOTOR
Witcher 3
Last of Us


signatur

The Cold is my teacher! ❄

Medlem

Fallout, såklart... Ingen som ens nämnt det. Vad har hänt med mänskligheten?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Nier automata!

Medlem

Last of Us,Telltale's The Walking Dead Season 1 och The Wolf Among Us har varit mina top 3 spel någonsin pga deras story. Just nu spelar jag igenom Life is Strange vilket har varit riktigt bra hittills också Heavy Rain och Beyond: Two Souls ligger i spellistan och väntar också.

Medlem

Minesweeper.... Lätt!

Kolla bara vilken underbar och djup film som det ledde till!

Medlem

C&C RedAlert 2 och Crysis 1 samt F1 2017 (ironisk)

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Mass Effect (det första) har för evigt en speciell plats i mitt hjärta. Allt är fantastiskt. Jag älskar ta mig fan det spelet mer än svenskt smör och gratis alkohol.

I hall of fame hamnar Edward Kenways karaktärsutveckling i AC IV: Black Flag, slutet på Call of Duty 4 och ungefär allt med The Witcher 3.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Quake-konnässsör

Final Fantasy IX kommer till minnet direkt, men även Witcher serien då det är roligt att se hur alla spel i serien är direkt kopplade till varandra och tillsammans blir en gigantiskt episk historia.

Medlem

Det här baseras ganska hårt på nostalgi, men Final Fantasy VI (eller Final Fantasy III som det hette när man spelade det på import på 90-talet).

Det håller väl inte idag, egentligen, men när jag var 14 hade jag tårar i ögonen och var otroligt investerad i karaktärerna som hade utvecklats över min 50-timmars speltid.

Bortsett från det skulle jag nog säga Witcher 3. Har visserligen läst alla böcker vilket smolkar bägaren lite, men huvudstoryn är stabil och det som verkligen gör spelet är alla välskrivna sidequests som blir som små spel i sig själva.

Medlem

Som ett enormt Halofan blev jag fullständigt golvad och berörd av Halo 4. Vad är en relation? Måste en relation vara bunden till människor sinsemellan eller kan band skapas med andra typer av (artificiella) organismer?

Medlem

Hmm.. last of us är verkligen ett välgjort spel men kanske inte den bästa/djupaste storyn, samma sak med witcher även om blood and wine var grymt mysigt.

Planescape hamnar högst upp men jag blev också positivt överraskad av SOMA som kniper andraplatsen och fallout 1/2 som trea på min lista. Honorable mentions till KOTOR, Mass Effect 1/2 och Baldurs Gate samt alla de gamla äventyrsspelen typ Sam n Max och Day of the tentacle.

Riktigt bra historieberättande har varit lite av en bristvara under 2000-talet inom spelvärlden.

Inaktiv

Bästa story jag någonsin upplevt måste nog vara Star Wars: KotOR. Det spelet är till och med en bättre Star Wars-upplevelse än original-trilogin.

Medlem

Pratar man om spelar-skapade historier måste nog Eve Online vinna. De ger rubriker i spelpressen och fascinerar även personer som aldrig spelat spelet. Från små-skaliga historier och äventyr till det politiska spelet mellan gigantiska allianser bestående av tusentals spelare.

Värt ett omnämnande på samma tema är Sea of Thieves. Kritiken att spelet behöver mer innehåll stämmer, även om jag inte håller med om att det behövs progression (vem klagar på brist i progression i QuakeWorld eller StarCraft multiplayer?). Men oj vilka härliga historier det blir ibland! För några kvällar sedan spelade jag med två andra svenskar. Först letade vi runt som yra höns efter skatter, när vi väl samlat på oss ett par kom en liten slop och attackerade vår galleon medan vi var på en ö. Vi lyckades snabbt återgälda oförskämdheterna och jag simmade över till deras skorv och lyckades döda båda besättningsmännen. Lossade ankare och siktade mot närmsta klippa för att sänka skeppet. Det lyckades, men så simmade de över till vår galleon och lyckades döda mina båda kamrater och sänka vårt stolta fartyg. Jag fick död på den ena, men hade sedan slut på ammunition och ingen sabel, så försökte fly upp på ön där jag sett en låda med ammunition. Under tiden kämpade mina kamrater med att på två man segla en stor galleon tillbaka till ön. Tyvärr hann jag aldrig hitta lådan, utan blev nedgjord av den lömske banditen. Åter på skeppet närmade vi oss ön igen. Plötsligt blir vi beskjutna från andra sidan ön. Banditerna har också återvänt! Vi kämpar tappert, och lyckas nedgöra våra motståndare, fiskar upp skatterna från vraket av vårt skepp, och beger oss mot närmsta utpost för att sälja rikedomarna. När utposten precis kommer i sikte så hamnar vi i den värsta stormen i mannaminne, vi kan knappt se vårt mål, och inte heller styra som vi vill. Vi driver ur kurs, sänker ankaret, och kämpar mot naturens krafter med att tömma och laga skeppet som tar skada av den våldsamma stormen. Våra plankor att laga med börjar ta slut, och stormen verkar inte avta, så vi beslutar oss för att hissa ankaret och hoppas att vi kan ta oss in till utposten. Med hjärtat i halsgropen lyckas vi ta oss iland och få våra mödosamt förvärvade belöningar!

När det gäller story skapat av spelskaparna så är Thief: The Dark Project en av mina favoriter. Mycket stämningsfullt, och historien är skickligt berättad med både de mystiska citaten i "mellansekvenserna" och i världens utformning. En relaterad favorit är System Shock 2, men även om jag älskar spelet och Shodan så är storyn svagare än i Thief: TDP.

Mass Effect (1) var också riktigt mysigt. Mekaniskt lite sådär, men världsbyggandet är fantastiskt.

Värt att hämna är också This War of Mine, som berättar om krigets fasor ur civilas perspektiv. Jag kände verkligen med karaktärerna, och hade ångest över de val jag behövde göra, eller när de val jag gjort slutade i katastrof.

Har säkert glömt några godingar, men det här var det jag kom att tänka på.

Medlem

Storyn i Stick of Truth fick mig att garva högt flera gånger, även fast den kanske inte är lika djup som Last of Us!

Final Fantasy IIII (VI) och Chrono Trigger är svårt att slå på SNES.

Bioshock Infinite fick mig att grubbla en del på tidsresor och slutet var lite oväntat (även om det finns en mängd plot holes).

Transformers: War for Cybertron och Fall of Cybertron tyckte jag om (men är nog pga nostalgivibbarna!)

Och avslutningsvis vill jag lyfta fram första Fable spelet!


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem

Baldurs Gate (1-2 + ToB) står mig nog närmast hjärtat.

Medlem

Det är svårt att göra en rättvis bedömning men jag gillar oftast världar.

Mina egna Preferenser så ansåg jag som barn att RTS var den roligaste typ av spel när jag var mindre, på senare år så tycker jag väll att RPG har också tatt väldigt stor plats och FPS inte så mycket.

Mina 3 favoritspel som barn var Warcraft 2, Starcraft och Heroes of Might and magic 3 utan tvekan, alla de spelen älskade jag som barn, jag gillade gameplayen med husbyggande, krigandet och figurerna hade såklart en påverkan på mig, jag gillade fantasy och spelen var för mig Levande sagor.
När jag blev lite äldre så började jag intressera mig i hur spel berättas och mitt absolut starkaste minne kommer kretsa kring Warcraft 3. Chris Metzén är och kommer förbli en legendar gällande att berätta! Hans passion för sitt verk är extremt tydligt och många med mig skulle hålla med mig. Hela warcraft universumet är en intressant plats och utan Wc3 hade inte World of warcraft vart det spel det är idag. Men sättet man driver på Storyn i Warcraft 3 var någonting helt nytt för RTS grenen då de förekommer otroligt många dialoger, gameplay samt häftiga Cinematics, och det tillsammans gör spelet väldigt minnesrikt. lika så första gångerna man såg Cinematics från Starcraft!

Warcraft III Reign of Chaos / exp Frozen throne är absolut en spelstory som bygger upp ett intresse för Warcraft världen!

Ett annan spelserie som jag nyligen kom i kontakt med var såklart The Witcher. Witcher 3 var såklart de första spelet jag spelade och för mig var det en plats, en karaktär med massiv påverkan! Jag trodde seriöst att jag var på "Slutquesten" vid 3 olika tillfällen för jag ville ha mer och var rädd att nu tar spelet slut men det var en berättelse som bara fortsatte och fortsatte. Jag köpte spelet för jag ville pröva mitt 980GTX, jag hade inga som helst tankar på om spelet kunde va bra men det vart min absolut senaste Woooow upplevelse. Absolut bästa singleplayer storyn!

Bland FPS spelen så är det väldigt få spel som känns intressanta och minnesvärda men absolut gillar jag Half-life 2 för gameplay men storyn blir inte lika minnesvärd som de andra spel jag har nämnt men otroligt kul! Ett spel som faktiskt har en bra story Men blir bara ihågkommen "Det snyggaste spelet genom tiderna /klarar din dator av det?" är Crysis, många kritiserar spelet när aliens kommer in i bilden men det är en så central del av handlingen vilket gör detta spelet intressant tyvärr vill man bara glömma 2 och 3, Warhead är dock intressant att få se ön man befinner sig på från ett annat perspektiv!

Spel jag har glömt att ta upp är såklart Mafia, GTA, Elder scrolls
Spel jag inte har spelat men förstår tjusningen bakom: Red dead Redemption, Mass Effect, Bioshock.

Medlem

Mass Effect, tvivlar starkt på att jag någonsin kommer få uppleva känslan jag hade när jag spelade igenom det första gången. Helt fantastiskt.

Witcher 3, speciellt HoS & B&W

Medlem

Jag tror jag lägger min röst på Mass Effect trilogin, och mer specifikt del 2.

Medlem

Mass Effect I. De övriga var inte mycket att hänga i granen. Annars är jag vansinnigt förtjust i System Shock 2, Prey och Deus Ex.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

123
Skriv svar