Kritik mot WHO:s klassificering av spelberoende som sjukdom

Robot
Kritik mot WHO:s klassificering av spelberoende som sjukdom

Forskare och spelutvecklare: vetenskaplig grund saknas.

#spelberoende, #who


Medlem

Vettefan om det finns någe kritik o ge. Spelberoende är spelberoende. Man har ju läst om flertal fall då allt från barn som svält ihjäl till individer dött av utmattning/uttorkning. Att man spelar 10timmar är inte ett beroende däremot om livets viktigare delar tar plats i baksätet så är det.

Medlem

Det är farligare att titta på tv


signatur

Meep!

Medlem

@Pholiage: Därmed bör vi ta avstånd från mat också. Det är ju bara att ta en titt i valfri kvällsblaska till vetenskaplig skrift så återkommer sambandet mellan det vi stoppar i oss och en lång rad negativa konsekvenser.

Det handlar om hönan och ägget. Forskarna bestrider definitionen eftersom den saknar logiska sambandsförklaringar och därmed är det oklart vad som leder till vad. Leder missbruk till dålig livsstil eller dålig livsstil till missbruk? Det är a och o om du ska förstå och lösa problemet.

Medlem

Tycker det är bra de inkluderar spelberoende även när det kommer till "data spel" det finns uppenbarligen.
jag led själva av ett lättare beroende där jag hellre spelade än att studera eller hänga med vänner när jag var yngre ett tag. Jag blev arg som fan om mina föräldrar försökte få mig att sluta eller så.
Det liksom tog över mitt liv och det kallar jag beroende.
Jag spelar fortfarande på tok för mycket egentligen men inte på samma nivå som då iaf.

Beroende kommer förövrigt i en rad skepnader. Sex, mat, shopping osv. Men det är belöningssystemet i hjärnan som är det centrala, man får en kick av det som mer eller mindre styr en.

Jag skulle dock vilja veta om de har någon studie på om folk med ex ADHD, som löper större risk att fastna i missbruk överlag, även är en grupp som har lättare att fastna i ex spelberoende också.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

KoP
Medlem

Är väl samma sak som alkoholism eller vilket beroende som helst. Ser inga problem med att spelmissbruk hamnar under samma falang.

Spelbranschen är bara rädd för att bli svartmålade och det låter på deras kritik till WHO som att dom försöker sopa spelbroende som sjukdom under mattan. ಠ_ಠ

Medlem

Vissa har svårt att skilja mellan beroende (addiction) och tvång (compulsion).
Det heter speltvång och hamnar under tvångsbeteende, inte beroende.

Medlem

@Wookiee: Du missförstår nog. Ett missbruk kan komma från vad som helst. Det kan vara allt från äta till gymma. Endorfiner är vad skapas när man missbrukar och gör att man får beroendet. Finns ingen anledning heller att försvara spelande. Det är inte det som de säger att sjukdomen. Utan att du suttit i samma kallingar i två veckor, katten har kolat av svält, spädbarnet sitter i två dagars blöja i rummet brevid, du har fått sparken för du inte varit utanför dörren på 1 mån osv osv. Att morsan/flickvännen/frugan/pojkvännen gnäller att du spelat "hela" dagen är inte vad som klassas som spelberoende.

Avstängd
Skrivet av KoP:

Är väl samma sak som alkoholism eller vilket beroende som helst. Ser inga problem med att spelmissbruk hamnar under samma falang.

Nej, det är det inte. Det är enorm skillnad mot ett fysiskt beroende. Du får ingen avtändning när du trycker alt+f4.

Medlem

stress är farligare också om man sitter dygnet runt till gränsen att man inte har liv lr vänner, ja då ere förmodligen inte så hälsosamt dock.


signatur

//monster

Medlem

Helt seriöst "hård kritik"?

Läste dokumentet och det kan man skicka till skräpposten, vem är det som ens skrivit detta?
"Video games are enjoyed for recreational, educational and therapeutic
uses"

No shit, inte ens det förslaget handlar om.

Ser absolut inga problem med att man ska kunna klassificera datorspel-beroende som en sjukdom. Jag hoppas verkligen det går igenom, så dom som behöver kan söka hjälp utan att folk skrattar åt personen och säger "men du lär dig bli snabbtänkt och kunna engelska bättre?haha gå hem och spela lite till du!"

Medlem

Varför väljer de att slåss mot WHO:s beslut? Det finns enbart fördelar med att WHO ser spelberoende som ett problem som folk kan söka hjälp för. Vill de istället att folk som har ett problem med spelande istället ska sitta hjälplösa eftersom ingen tar deras bekymmer på allvar?

KoP
Medlem
Skrivet av PrinceToadstool:

Nej, det är det inte. Det är enorm skillnad mot ett fysiskt beroende. Du får ingen avtändning när du trycker alt+f4.

Ändock ett missbruk som får en del att försumma basala uppgifter/åtaganden i livet. Lika illa det.

Medlem

Självklart skall man få hjälp men måste en diagnos vara en förutsättning? Vaksamheten kommer från att att olika beteenden historiskt patologiserats för att sedan tas bort som diagnoser.

Sen finns det andra problem. Polygon nämner i sin artikel att det förekommit politiska påtryckningar. ”Bean pointed out that there is evidence that the WHO was influenced by pressure from Asian member states in deciding to add gaming disorder to ICD-11. Countries such as China and South Korea have considered gaming addiction a scourge for years, and have worked to address the issue through laws and other means.”

Avstängd
Skrivet av KoP:

Ändock ett missbruk som får en del att försumma basala uppgifter/åtaganden i livet. Lika illa det.

Nej, det är det verkligen inte heller. Har du hört talas om nån som spelat sönder sin lever?

Avstängd

Som en dataspelsmissbrukare så är det sorgligt att läsa detta.

Medlem

@PrinceToadstool: När jag skulle sluta med mmorpgs så fick jag värsta abstinensen. Darrningar, panikångest, självskadebeteende och självmordstankar. Att jag ens kunde sluta var tack vare en soc tant som tog mitt missbruk på allvar och hjälpte mig till psykiatrin. Kbt och starkaste dosen antidepressiva gjorde att jag kom loss från allt spelande. Göteborgs spelberoendeförening hjälpte en massa också att besöka. Oavsett att det gällde datorspel och inte pengaspel.

Har alltid varit öppen med min problematik när det gäller spelandet och pratat med både ungdomar och vuxna i olika sammanhang angående detta, mycket för jag själv vill lära mig vem jag är och hur min kropp fungerar. Vem vill vara slav under sina impulser liksom? 😋

Det viktiga är att kunna klassificera spel/sex/mat-beroende tidigt då det är lättare att bryta beteendet/tvånget/ovanan/tankarna och även ge personer "verktyg" att hantera vardagen, tankefällorna som uppstår.
För mig är det egalt om spelberoende klassas i olika undergrupper eller huvudgrupper. Viktiga är att det markeras som ett möjligt missbruk och tas på allvar inom psykiatrin så sådana som jag inte kan ljuga bort det med "aah jag spelar mycket just nu men det är för att jag är ledig/arbetslös/singel etc..".

Medlem

@Pholiage: Jag förstår dig. Men min poäng, vilket var ett förtydligande av vad rapporten säger, är att det inte finns tillräckligt med bevis och logiska orsakssamband som säger att handlingarna leder till missbruk snarare än att de missbrukande handlingarna är konsekvenser av något annat (ex. livssituation eller personliga särdrag, min anm.). Därmed härledningen till ägget och hönan; vad kommer först? Det är högst väsentligt om man vill komma fram till hur problem ska lösas och definieras.

KoP
Medlem
Skrivet av PrinceToadstool:

Nej, det är det verkligen inte heller. Har du hört talas om nån som spelat sönder sin lever?

Det behöver inte vara en substans personen sätter sig i beroendeställning till.

Avstängd

Att kritiken kommer från Spelbranschen så kan man ju ställa sig frågan om forskarna är oberoende eller är intagna från själva Spelbranschen i samband med denna kritik?

Sluta slarva förresten med ordet "sjukdom". Jag säger inte "fordon" när jag menar "bil". Detta är "(mental) illness" (sv. psykologisk sjukdom) vi talar om vilket även inkluderar biokemiska faktorer i definitionen.

Beroende definieras som, "... ett beteendefenomen och psykiskt fenomen som innebär de fysiska och psykiska mekanismerna bakom att en person återkommande utsätter sig för något som den vet är skadligt. " (se diagnos F10-F19.2 i ICD-10-SE)

Folk som därmed fortsätter att spela trots att de VET att de ligger efter i studier, sjukskriver sig från jobbet, ignorerar sin familj, vänner och/eller partner, är per definition spelberoende. Sedan om de upplever att de "inte kan sluta men vill sluta" eller "bara måste ha nästa kick från spelandet" varierar från individ till individ.

Det självupplevda behovet som också driver spelberoendet varierar säkert också från individ till individ: vissas beroende kanske kommer från att ägna sig 12 timmar varje dag i någon Open World, andra kanske måste ägna sig 12 timmar varje dag åt att panga hs i CS, övriga kanske måste öppna 1000 lootboxes varje dag (vilket påminner om spelmissbruk med hasardspel).

Dessutom förstår jag inte Spelbranschen rädsla över att svartmålas: har de någon aning om allt negativt som alkohol indirekt medfört sig (impulsiva rattfyllerier, fysiskt våld, självmord, olyckor, osv.) och hur det ändå tuggar på och säljs som smör i solsken?

Det ingår ju dessutom moms i spelen som säljs så jag förstår helt enkelt inte problemet: folk kommer att fortsätta att köpa dator/TV-spel trots denna införda definition. Föräldrar idag verkar ju ändå inte bry sig om hur deras ungar använder deras betal-/kreditkort så!

EDIT: Läste det släppta dokumentet. Riktigt patetiskt imho. Bara för att något är ämnat åt något positivt ("video games are to be enjoyed for recreational purposes ...") så betyder det inte att det finns folk som kan råka börja "missbruka" det och en viss andel bli "beroende" av det. Alkohol skall avnjutas men en andel blir ändå "beroende" av det.

Allt kan vara "farligt" och "dödligt", det handlar om dosering, fråga din kemilärare från grundskolan!

Avstängd
Skrivet av KoP:

Det behöver inte vara en substans personen sätter sig i beroendeställning till.

Nej, men du likställde, fullständigt felaktigt, två diametralt olika sorters beroenden.

Medlem

Så länge dem räknar sportintresse som en sjukdom så bryr jag mig inte. Huliganism går väl att jämföra med rabies skulle jag våga påstå.

Medlem

Så länge man har kontroll på sitt spelande så ser jag inget fel med det men om det påvärkar jobb eller studie så bör man tänka om. För inte så länge sen så fick vi söka professionell hjälp åt min lillebror då han totalt strunta i skolan, trodde han kunde bli streamer o inte behövde göra klart skolan och vart totalt galen om man sa åt han att sluta spela. Vet inte om det har med uppfostrandet från våra föräldrar att göra (vilket jag tvivlar på eftersom varken jag eller min äldre bror hamna där trots att vi båda spelar) eller om det har att göra med hur ungdomar fungerar nu för tiden och allt dem får lära sig genom internet.

Jag är kanske lite väl hård men jag växte upp med att min far va stenhård på att jag ska när som hellst kunna släppa musen o tangentbordet eller handkontrollen och gå annars är det ett problem.
Visst nu med online spel så är det inte så lätt att bara gå men jag står fortfarande kvar vid det i vissa tillfällen.

1
Skriv svar