[Film] Den blomstertid nu kommer (spoilerfri)

Ambassadör
League of Legends
[Film] Den blomstertid nu kommer (spoilerfri)

Konst möter action när det svenska filmkollektivet Crazy Pictures gör långfilmsdebut.

Filmen handlar om mystiska attacker som sker i Sverige. Först i form av vad som verkar vara enstaka terroristdåd, till mycket mer komplexa och intensiva attacker. I händelsernas centrum finner vi huvudrollerna Alex och hans far Björn.

Alex flyr hemifrån vid ung ålder och blir en framgångsrik pianist. När hans mamma dör i en av de första attackerna tvingas han återvända till sin uppväxtort Vånga där han återförenas med sin ungdomskärlek Anna och senare även hans smått galna far, Björn, som var orsaken till att Alex flydde hemifrån.

Björn, eller konspirations-Björn som hans kollegor kallar honom, har under flera år försökt bevisa att Sverige riskerar att attackeras men ingen tar honom på allvar. Nu när allt verkar bli som Björn länge har anat står han ensam mot hotet.

Vad som börjar som en konstfilm med snygga klippningar och stämningsskapande svepande flygbilder förvandlas snabbt till en actionpackad katastroffilm där filmkollektiv leker med både praktiska och datoranimerade specialeffekter. Vi får se krascher av alla de slag, flygplanskrascher, bilkrascher, störtande helikoptrar, bombdåd, hemmagjorda dödsfällor. Ja allt möjligt som visar på filmkollektivets kreativa och talangfulla filmskapande. Det är under actionscenerna som filmen är som bäst.

Storyn knyts samman på ett intressant sätt som bibehåller mysteriet och förvirringen som attackerna skapar samtidigt som den kopplar ihop flera storylines till en. Under vissa delar blir det lite väl krystat men spänningen finns fortfarande kvar.

Skådespelarna tycker jag är riktigt bra. Det var ingen som stack ut som dålig vilket jag annars tycker verkar vara obligatoriskt för svenska filmer. Jag tycker det är en frisk fläkt med en ny generation skådespelare och inte de gamla vanliga vi brukar se i samtliga svenska filmer. Alex spelas av Christoffer Nordenrot som också varit med och skrivit manus. Han har blivit känd via Crazy Pictures tidigare kortfilmer där han nästan alltid spelar huvudrollen tillsammans med Magnus Sundberg, som här har en biroll. Dessa två var de enda jag kände igen förutom Lisa Henni, som här spelar kärleksintresset Anna, som jag känner igen från Snabba Cash. Så som sagt, skönt att få se nya eller åtminstone inte lika väl igenkända namn som annars förpestar den svenska filmindustrin.

Det största problemet jag har med filmen är huvudkaraktärerna, inte skådespelarna, utan själva karaktärerna. Ingen av de som har de mest framträdande rollerna är bra personer. Det kan vara bra att visa dåliga sidor även hos filmens hjältar men i denna film blir det för mycket vilket leder till att jag inte ville heja på vare sig Alex eller Björn. Den enda av de framträdande rollerna som jag kan sympatisera med är Anna men tyvärr är det inte kring henne som filmen centreras.

Det finns väldigt många scener som är otroligt snygga. Men ibland blir det att de tar över från berättelsen eller känns onödiga då berättelsen behöver gå åt ett annat håll. Detta är dock väldigt vanligt för berättelser som skapas av renodlade filmskapare och inte manusförfattare.

Jag är ett stort fan av Crazy Pictures och en crowfunding-backare av denna film. Det gör att jag är något partiskt till filmen vilket lär smitta av sig i både ord och betyg. Jag har försökt vara så objektiv jag kan vara. Dock kan jag inte komma ifrån att filmen var mycket underhållande för mig.

Trots vissa skavanker är det en ambitiös och underhållande långfilmsdebut av filmkollektivet. Jag hoppas att detta ger dom möjlighet att få göra fler och större projekt i framtiden. Gör dom en ny crowdfunding så kommer jag fortsätta backa dom. Även fast jag hoppas att dom i framtiden tar in en manusförfattare som ger dom ett material att arbeta utefter. Filmen är välregisserad och det är manuset som får den att falla på mållinjen till storhet.

Jag rekommenderar stark denna film som ett sommarbiobesök. Dels för att den är välskapad och underhållande och dels för att den är ett bevis att det inte krävs en Hollywoodproduktion för att göra bra action.

På IMDB ger jag filmen 7 av 10.

Den blomstertid nu kommer
4
Mycket bra
+
Ambitiös
+
Välregisserad
+
Effekterna, speciellt de praktiska
-
Manuset blir lite väl krystat
-
Det är svårt att gilla karaktärerna
Det här betyder betygen på FZ
Medlem

Har varit nyfiken på filmen sedan jag hörde talas om den ett tag tillbaka men var väldigt skeptisk till den även vid första trailern, efter att ha läst detta så kommer jag ge den en chans.

Tack!


signatur

Love, Dedication and Aim.
www.twitch.com/unforgottenlive

1
Skriv svar