Fråga Tomas allt om: Red Dead Redemption 2

Robot
Fråga Tomas allt om: Red Dead Redemption 2

Tomas har spelat Red Dead 2. Nu svarar han på dina frågor.

#allt-om, #rdr2, #red-dead-redemption-2, #rockstar


Medlem

Det fanns alltså inget 60fps mode om man spelade i 1080p på Pro?

Medlem

Hur känns Euphoria? Samma (eller högre) kvalitet som RDR eller nedtonat som GTAV?

Testpilot

Är spelet en tråkig hästsimulator?

NGS
Medlem

@Mabec: Nej, det bliver 4K ved 30fps

Redaktör
Skrivet av Mabec:

Det fanns alltså inget 60fps mode om man spelade i 1080p på Pro?

Nej, varken på PS4 Pro eller Xbox One. 30 FPS är vad som gäller (medan vi alla faller på knä och tiillber Rockstar-gudarna om en pc-version).


signatur
Medlem

Så hur kommer spelet rulla på en PS4 jämfört med PS4 Pro är den stora frågan för mig. Konsolen är kopplad till en 4K-TV, men frågan är om jag kan dra ner upplösningen för att få ett finare och jämnare spel.


signatur

"All those moments will be lost in time... like tears in rain. Time... to die." - Roy Batty

Medlem

Finns det risk för att vara repetivt och får man samla blommor i oändligheter?

Redaktör
Skrivet av powerbuoy:

Hur känns Euphoria? Samma (eller högre) kvalitet som RDR eller nedtonat som GTAV?

Om jag minns RDR rätt så var det med dagens mått mätt aningen kantigt. Tänkte inte specifikt på det, men känslan är att RDR2 har mjuka, naturliga animationer.


signatur
Medlem

Fick du nån skymt av kartan och har den i så fall nån likhet med den läckta kartan som finns ute?

Medlem

Hur var det med "positional damage" i RDR2? Dvs att när man sköt någon i RDR typ i knät så började dem halta, sköt man dem i andra knät så föll de ihop ner på knä och började skjuta, om man då sköt dem i handen som de hade vapnet i så gav dem upp oftast genom att hålla upp händerna över huvudet.

Jag fick den upplevelsen i RDR att det var riktigt bra gjort (bättre än något annat spel) att när man sköt dem i olika kroppsdelar så märktes det av, samt om man sköt på deras vapen i deadeye så blev de avbeväpnade.

Så jag undrar om det är likadant i RDR2 eller om det var annorlunda, för tex jag tyckte GTA V inte alls var lika bra på detta som RDR var.


signatur

Variations Livesändare på Twitch
https://www.twitch.tv/arahorplays

Redaktör
Skrivet av Mutumba:

Är spelet en tråkig hästsimulator?

Stryk "tråkig" så är du i hamn. Allvar: det lär bli en del ridande och dialog, men det nya kameraläget ger det lite mer stämning.

Skrivet av Roy Batty:

Så hur kommer spelet rulla på en PS4 jämfört med PS4 Pro är den stora frågan för mig. Konsolen är kopplad till en 4K-TV, men frågan är om jag kan dra ner upplösningen för att få ett finare och jämnare spel.

De sa inget om olika alternativ på olika konsoler, så det är oklart än.

Skrivet av 2c1c:

Finns det risk för att vara repetivt och får man samla blommor i oändligheter?

Rockstar framhölll att alla prylar har en funktion. Går att göra potions med dem, t.ex. Vad man "måste" göra och hur kul det är måste vi förstås spela mycket mer för att kunna ge vettigt svar på. Men eftersom världen är öppen från start tror jag man slipper den där dippen i mellanpartiet som enligt mig hände i både GTA 4 och RDR. Det blev liksom att man fick lägga ett gäng timmar innan man kom till slutpartiet som också tog ett gäng timmar. Lite demoraliserande med en sån trestegsraket, vilket vi förhoppningsvis slipper nu.


signatur
Redaktör
Skrivet av laban005:

Fick du nån skymt av kartan och har den i så fall nån likhet med den läckta kartan som finns ute?

Jag såg den snabbt men minns den inte bra nog för att komma ihåg om den var samma som den läckta.

Skrivet av Tapiwen:

Hur var det med "positional damage" i RDR2? Dvs att när man sköt någon i RDR typ i knät så började dem halta, sköt man dem i andra knät så föll de ihop ner på knä och började skjuta, om man då sköt dem i handen som de hade vapnet i så gav dem upp oftast genom att hålla upp händerna över huvudet.

Jag fick den upplevelsen i RDR att det var riktigt bra gjort (bättre än något annat spel) att när man sköt dem i olika kroppsdelar så märktes det av, samt om man sköt på deras vapen i deadeye så blev de avbeväpnade.

Så jag undrar om det är likadant i RDR2 eller om det var annorlunda, för tex jag tyckte GTA V inte alls var lika bra på detta som RDR var.

Positional damage finns, men jag kan inte svara på hur den är i jämförelse med RDR och GTA V, tyvärr. Med dead eye finns critical hit areas, ställen lämpliga att träffa för snabb död för både fiender och jaktbyten.


signatur
Medlem

Om man är såpass skadad, finns det chans att t.ex. förblöda utan förband? Haltar karaktären?
Vilken "Gore-Level" har spelet?

Hmm, Kan man gräva efter guld?

Ambassadör
Xbox

Fanns det skiftande väder?


signatur

Jump in.

Medlem

Blev karaktärerna smutsiga av att vara i skiten?

Medlem

Valen man gör. T.ex. efter tågrånet. Är de i dialogvalsform eller direkt invävda i flytet att man pangar på dem eller väljer att gå därifrån?

Medlem

Hur kändes det att styra Morgan, kändes det som GTAV, där karaktärerna har lite "tyngd" och "realism" i sig? Eller var han lätt som en fjäder?

Medlem

Har hingstarna man rider lemmar så att säga och kan man avla nya på stuteri?

Redaktör
Skrivet av Hangatyrens:

Om man är såpass skadad, finns det chans att t.ex. förblöda utan förband? Haltar karaktären?
Vilken "Gore-Level" har spelet?

Hmm, Kan man gräva efter guld?

Osäker - jag hann bara dö snabbt, inte långsamt. Men det finns någon form av potions som boostar hälsan, eller om det var koncentrationsförmågan. Det är PEGI 18 så det är blodigt.

Skrivet av Mortaigne:

Fanns det skiftande väder?

Ja, det växlade dynamiskt och oförutsägbart. Ett åskväder rullade in när jag lirade, med rejäla blixtar. Rockstar-folket sa att det var första gången den dagen (min visning var den fjärde eller femte den dagen). Dessutom varierar både miljö och väder rätt mycket, från snöiga berg till karg, stenig stäpp eller liknande. Dygnscykel finns också, förstås.

Skrivet av FZGA_MER:

Blev karaktärerna smutsiga av att vara i skiten?

Tänkte ej på om det ändrades, men de ser ju överlag inte ut som att de precis köpt nya kläder på nåt turiststråk. Det är rufft och skitigt.

Skrivet av Gregerory:

Valen man gör. T.ex. efter tågrånet. Är de i dialogvalsform eller direkt invävda i flytet att man pangar på dem eller väljer att gå därifrån?

Just det var ju en situation med bara två val, scriptad sekvens där du gjorde ditt val. Var invävt har jag för mig. Men när man agerar med folk och miljö via L2-knappen/vänstertriggern får man upp valen (kanske 4-6 stycken, inte bara två) som text till höger och väljer i realtid.

Skrivet av nils45:

Hur kändes det att styra Morgan, kändes det som GTAV, där karaktärerna har lite "tyngd" och "realism" i sig? Eller var han lätt som en fjäder?

Tanken gick direkt till RDR, det kändes väldigt lika tyckte jag. Inte fjäderlätt, mer småtrögt - skönt.

Skrivet av kanshira:

Har hingstarna man rider lemmar så att säga och kan man avla nya på stuteri?

Otroligt nog missade jag att titta på den detaljen. Men jag fick äran att se att hästar bajsar: mitt under en konversation lyfte min pålle svansen och gjorde sina behov. Det finns många små detaljer i detta spel.


signatur
Medlem

Finns det ett HDR läge för spelet? Känns verkligen som det skulle kunna pusha och dra nytta utav det.


signatur

Nämen!

Redaktör
Skrivet av Struggle:

Finns det ett HDR läge för spelet? Känns verkligen som det skulle kunna pusha och dra nytta utav det.

HDR ska finnas till Xbox One X, oklart med PS4:orna. Både Xbox One X och PS4 Pro ska ha 4K-stöd i någon form.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Om jag minns RDR rätt så var det med dagens mått mätt aningen kantigt. Tänkte inte specifikt på det, men känslan är att RDR2 har mjuka, naturliga animationer.

Red Read Redemption hade enligt mig de överlägset bästa animationerna förra generationen. Folk haltade, tog sig för skadorna och kröp omkring på marken. Det enda som varit nära är Rockstars Max Payne. GTAV var på den punkten en besvikelse. Tycker man kunde se samma nivå som RDR i gameplaytrailern för tvåan så jag hoppas

Medlem

Behöver bara veta en sak. Det jag älskade i GTA4 och RDR är kroppsfysiken, jag älskade att skjuta folk i foten och se dom rulla ned för en trappa i GTA4 eller skjuta någon i RDR och se dom faceplanta ner i marken.

Så min fråga lyder, hur är kroppsfysiken? Nedtonad som i GTA5 eller lite mer frispråkig som i RDR?

Redaktör

@powerbuoy: fel av mig, animationerna ser bra ut. Mer att karaktärerna liksom flyter ovanpå marken, där syns det att det inte är purfärskt. Se här t.ex.


signatur
Medlem

@Tapiwen @jehuty jag tror att det ni båda menar är just Euphoria-motorn som även jag älskar (https://youtu.be/HauN98naZ9U) och som enbart Rockstar verkar använda. I GTAIV, RDR och MP3 användes den flitigt, men i GTAV var den nedtonad av någon anledning. Att döma av första gameplaytrailern från RDR2 ser den ut att vara i högform igen dock.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

@powerbuoy: fel av mig, animationerna ser bra ut. Mer att karaktärerna liksom flyter ovanpå marken, där syns det att det inte är purfärskt. Se här t.ex.

Ok jag blev iaf löjligt besatt av Euphoria efter det spelet Har varvat Max Payne 3 onödigt många gånger enbart pga den animationsmotorn.

Medlem
Skrivet av powerbuoy:

@Tapiwen @jehuty jag tror att det ni båda menar är just Euphoria-motorn som även jag älskar (https://youtu.be/HauN98naZ9U) och som enbart Rockstar verkar använda. I GTAIV, RDR och MP3 användes den flitigt, men i GTAV var den nedtonad av någon anledning. Att döma av första gameplaytrailern från RDR2 ser den ut att vara i högform igen dock.

Juste så hette den! Det var därför jag frågade för jag tyckte att den var nedtonad ganska rejält i GTA5. Föredrar hellre den lite överdrivna i RDR än den i GTA5.

Medlem
Skrivet av jehuty:

Juste så hette den! Det var därför jag frågade för jag tyckte att den var nedtonad ganska rejält i GTA5. Föredrar hellre den lite överdrivna i RDR än den i GTA5.

Finns en mod till GTAV som skruvar upp den rejält. Har inte provat själv men ser riktigt lovande ut i videos.

Skribent

Kan hästekipagen flyga upp i luften som raketer?


signatur

I am the black wizards.

12
Skriv svar