Metroidvanias i dagens läge, vad är värt att lägga pengarna på?

Medlem
Metroidvanias i dagens läge, vad är värt att lägga pengarna på?

Jag undrar lite vad som är värt att spela när det kommer till den här genrén
jag har spelat igenom Shovel Knight och spelar lite löst på spectre of torment som är typ DLC som kommit efter men jag blickar framåt och undrar vad man ska köra härnäst för det kommer nog inte ta mig så lång tid o gå egenom dom.

spel jag kollat lite på som verkar intressant för mig är Iconoclasts och Dead Cells.
men sen vet jag inte direkt, hollow knight har fått höga betyg men jag är inte så imponerad av den färglösa atmosfären eller insekts temat.
och sen har jag själv inte spelat Castlevania SOTN och jag känner att jag borde verkligen spela det men det finns inte på steam så..? emulator?

men iaf jag tänkte ta upp frågan från rubriken lite, vad tycker ni är eller har vart värt o spela när det kommit till metroidvanias?
och vad ser ni fram emot som ska komma ut inom genrén?

Skribent

Hollow Knight är min favorit på senare år. Gillade den lite dystra atmosfären såväl som svårighetsgraden.

Medlem

Ori and the Blind Forest var ruskigt bra och håller än även om det har några år på nacken nu. Grafiken är störtskön och kontrollerna sitter perfekt.

https://store.steampowered.com/app/261570/Ori_and_the_Blind_F...

Sen har man även uppföljaren Ori and the Will of the Wisps som är på gång under nästa år att se fram emot om man fastnar för Blind Forest.

Sen släpptes Guacamelee 2 nyligen, har inte hunnit testa det men första spelet var riktigt bra så uppföljaren ska helt klart provas framöver.

https://store.steampowered.com/app/534550/Guacamelee_2/

/ LordDaimos

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Metroidvanias är en favoritgenre för mig. Det finns många fina spel spritt över många olika plattformar. Jag är numera främst en konsolspelare så hjar inte riktigt koll på vad som finns för PC/Steam, men då det är den plattform som du verkar föredra, så försöker jag ta med dem först och främst. Många av spelen har jag spelat på Switch men de finns även till Steam.

Steam

  • Axiom Verge - Underbar homage till Super Metroid

  • Ori and the Blind Forest - Fantastisk känsla, presentation och otroligt vackert

  • Hollow Knight - Solida kontroller, härlig utforskning

  • Cavestory + - Stilbildande nyretrospel av Studio Pixel

  • Owlboy - Inte spelat själv, men ska vara ett trevligt pixeläventyr

  • Dust: An Elysian Tail - Vackert, tecknat för hand

  • Steamworld Dig 2

Switch

  • Blaster Master Zero - Spännande remake av NES-klassikern


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Releasehästryttare

Furwind


The messenger

Sen som folk nämt innan:
Ori
Hollowknight

Det är mina rekommendationer om du just vill ha metroidvanias

Medlem

SOTN spelas lättast på xbox arcade idag.

Har du spelat orginalen, castlevania/metroid?

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av mootwo:

SOTN spelas lättast på xbox arcade idag.

Har du spelat orginalen, castlevania/metroid?

Finns även på PS4 nu, sen i fredags
https://store.playstation.com/en-us/product/UP0101-CUSA13434_...


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Redaktör
Ponny

Steamworld Dig (i synnerhet tvåan) har mina varmaste rekommendationer. Trean kan inte komma snart nog!


signatur

En Bamseponny av folket

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Jag skulle nog säga att genren mår bättre nu än på länge. Indiescenen tog tidigt tag i genren som sin egen och har inte släppts taget. Cave Story var med både pionjär i nyretroscenen och att använda metroidvania-konceptet, även om det kanske inte är riktigt lika öppet som många andra spel i genren.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Inaktiv

Wonder Boy The dragons trap remaken, är och förblir ett av världens bästa.

Guacamelee ett är grymt skoj, inte hunnit med tvåan.

Självklart Castlevania SOTN.

Steamworld dig är även ett förbaskat bra lir.

Owlboy, vackert men lite utan själ.

Skulle inte rekommendera Axiom verge, stängde av några timmar in. Lite ett exempel på hur ett Metroidvania inte ska göras i min mening.

Medlem

Tror inte jag har sett Shadow Complex här. Riktigt bra lite modernare take på Metroidvania-genren.

Medlem

Salt and Sanctuary känns som en rätt trevlig blandning mellan Dark Souls och Castlevania. Kan vara värt att kolla upp.

Medlem

jag kommer nog säga lite saker som kommer göra ont att höra.
men metroid har jag aldrig vart nått större fan av, inte direkt megaman heller men det är för att jag är inte direkt intresserad av sci-fi. fast man kan nog säga att jag är rätt selektiv i vad jag gillar och det är medeltids fantasy väldigt mycket Castlevania som gäller för mig.

det finns jätte många spel som är jättefina inom genrén men jag är inte intresserad av många av dom pga mina egna kriterier jag söker kring.

andra spel jag kollat på men är inte helt ombord på är:
Odallus
Deaths Gambit
Salt and Sanctuary
Chasm
Bloodstained : Curse of the moon
Forsaken Castle
Vagante.

och spel jag väntar lite på är:
Bloodstained : Ritual of the night
Blasphemous.

men som sagt, Iconoclasts kommer jag spela förmodligen.

PS. har bara en bra PC o spela på, dvs inga konsoler.

Medlem
Skrivet av mootwo:

SOTN spelas lättast på xbox arcade idag.

Har du spelat orginalen, castlevania/metroid?

jag har spelat dom gamla castlevania som var på nes/snes, men inte SOTN.
och metroid har jag aldrig vart intresserad av.
det enda bekymret jag har är att jag äger inga konsoler längre, jag slutade och skaffa fler efter PS3:an
och dom gamla har man antingen slängt eller sålt eller gett bort.

såååå SOTN på PC? va gör man? Emulator? alternativt vänta på att dom släpper de på PC?

Releasehästryttare

@b_bob: Undvik deaths gambit och chasm i alla fall, bägge två är högst mediokra.

Medlem

Jag gillade detta väldigt mycket: https://store.steampowered.com/app/252030/Valdis_Story_Abyssa...

Lite äldre men helt klart värt att spela.

Medlem
Skrivet av Grukk:

Jag skulle nog säga att genren mår bättre nu än på länge. Indiescenen tog tidigt tag i genren som sin egen och har inte släppts taget. Cave Story var med både pionjär i nyretroscenen och att använda metroidvania-konceptet, även om det kanske inte är riktigt lika öppet som många andra spel i genren.

hade jag inte sett Epic Name Bro spela det från början till slut så hade jag definitivt spelat det men känns lite dumt när man sett alla bossar och hela storyn och alla små saker in imellan.

sen är mina kriterier lite svåra, men jag kan tänka mig kanske hollow knight och Ori and the blindforest om jag verkligen inte hittar nått bättre efter jag är klar med dom jag är mest intresserad av, lite svårt o stå emot vissa spel när dom är mer eller mindre redan utsedda som perfekta spel oavsett vad man egentligen gillar, så kanske är värt att prova.

spel grejer som jag försöker undvika när jag ska välja:
rena platformers. t.ex Super meat boy, sonic.
Sci-Fi. t.ex metroid, axiom verge.
Små karaktärer. t.ex hollow knight, super meat boy.
saknar melée vapen, t.ex metroid, axiom verge.
Roguelikes t.ex Rogue legacy.

Medlem

Säger bara AM2R...

Medlem

Axiom Verge är en av favoriterna och är gjort av en enda person.

Det har fantastisk musik också.

Jag tror att det nu finns till alla aktuella format.

Medlem

Gillar du Castlevania: Symphony of the Night? Isåfall rekommenderar jag att du spelar Timespinner. Det är nog den mest riktiga SOTN-klonen jag någonsin spelat som inte är gjort av Konami eller Igarashi själv.

Annars har vänner till mig rekommenderat Hollow Knight. Ser fram emot att prova det själv faktiskt.

Jag ser däremot fram emot Bloodstained.

Releasehästryttare
Skrivet av Elrinth:

Gillar du Castlevania: Symphony of the Night? Isåfall rekommenderar jag att du spelar Timespinner. Det är nog den mest riktiga SOTN-klonen jag någonsin spelat som inte är gjort av Konami eller Igarashi själv.

Annars har vänner till mig rekommenderat Hollow Knight. Ser fram emot att prova det själv faktiskt.

Jag ser däremot fram emot Bloodstained.

Va i en twitch chat med utvecklaren av Timespinner igår kväll och han hintade att arbetet med 2an har börjat.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Alwa's awakening är också ett pixligt äventyr. Utvecklat av den svenska studion Elden Pixels. Spelet är väldigt uppskattat av vänner till muh men har inte haft tid att spela det själv.

Just nu på rea!
https://store.steampowered.com/app/549260/Alwas_Awakening/


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Även om jag avskyr termen metroidvanias så ser jag att ingen har rekommenderat Timespinner eller Mummy Demastered.

Timespinner
Mummy Demastered

Medlem
Skrivet av b_bob:

jag har spelat dom gamla castlevania som var på nes/snes, men inte SOTN.
och metroid har jag aldrig vart intresserad av.
det enda bekymret jag har är att jag äger inga konsoler längre, jag slutade och skaffa fler efter PS3:an
och dom gamla har man antingen slängt eller sålt eller gett bort.

såååå SOTN på PC? va gör man? Emulator? alternativt vänta på att dom släpper de på PC?

jepp då äre bara o damma av en emulator :\

Releasehästryttare
Skrivet av Esri:

Även om jag avskyr termen metroidvanias så ser jag att ingen har rekommenderat Timespinner eller Mummy Demastered.

Timespinner
Mummy Demastered

https://www.youtube.com/watch?v=o54mNxaxHiI

https://www.youtube.com/watch?v=Vwx_RN7fYqM

Then i recommend you call an eye doc, becase you sir are blind!

Medlem
Skrivet av Grukk:

Ohhh! Äntligen! Äntligen en anledning att damma av den.

Medlem
Skrivet av anon_176162:

Wonder Boy The dragons trap remaken, är och förblir ett av världens bästa.

Guacamelee ett är grymt skoj, inte hunnit med tvåan.

Självklart Castlevania SOTN.

Steamworld dig är även ett förbaskat bra lir.

Owlboy, vackert men lite utan själ.

Skulle inte rekommendera Axiom verge, stängde av några timmar in. Lite ett exempel på hur ett Metroidvania inte ska göras i min mening.

Vad var det du inte gillade med Axiom verge? Själv uppskattade jag det något enormt. Bättre klon på just själva Metriod finns nog inte.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

Värt att notera: Castlevania Symphony of the Night och Rondo of Blood ska släppas till PS4 i ett paket, om du inte har upplevt spelen än kan det vara värt att vänta till dess (om du äger den plattformen dvs).


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

Och Metroid: Samus Returns till 3DS är också en riktigt bra nytolkning av Metroid 2. Inte perfekt, men ett mycket bra tillägg i serien och genren.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Inaktiv
Skrivet av Siggesvenskas:

Vad var det du inte gillade med Axiom verge? Själv uppskattade jag det något enormt. Bättre klon på just själva Metriod finns nog inte.

Ok, skoj att du gillade det. Uppskattade inte grafiken och de lite tråkiga fienderna. Kändes ganska rörigt på sina ställen med.

12
Skriv svar