Lunchlådor? Lootlådor!? Är Fallout 76 på väg att få pay to win-system?

Medlem

Jag kan tänka mig att läsa som Karl Oskar i Utvandrarna, endast 100 frags.

Personligen har jag aldrig gillat spel från Bethesda och inte köpt ett enda, tycker dock det är riktigt tråkigt för den som är. Att ett spel har lite buggar är naturligt, men att ett spel är näst intill ospelbart är bara sorgligt.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av CliQue-SinneD:

I fallout shelter kan man väl köpa lunchboxes för riktiga stålar så varför inte här också...

roligaste var att allt sparas i en .js fil och det finns sidor där man kan läsa av dess.
hur många lunchlådor vill du lägga till i Fallout shelter? 999999 > spara fil

Medlem
Skrivet av Belfry:

, men att ett spel är näst intill ospelbart är bara sorgligt.

Det är inte näst intill ospelbart.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Det är inte näst intill ospelbart.

då är du en av dom få som tycker det är "spelbart"
varför är "blueprint" funktionen när man bygger en bas så mycket mindre än hur mycket budget ja har.

ja kan spara en hundkoja utan tak några turrets, & lite tomater sen finns det inte mer plats.

eld
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det är inte näst intill ospelbart.

Ospelbart kopplat till hur man mår medans man spelar det.

Som att äta något riktigt äckligt. Går i teorin att få ner utan problen, men på de flesta går kräkreflexterna igång.

Medlem
Skrivet av rmpyro:

Det fixades förra patchen.

Detta är bara rykten, inget säger att man kan köpa lunchboxes. Jag tror att det kommer va quest rewards senare eller något som fallout shelter hade. Dock tycker jag att dom borde sänka priserna på atoms.

Sen har dom sagt innan att det är bara consmetics man kan köpa för atoms.

Ja för Bethesda är ju VERKLIGEN kända för sin ärlighet..

Medlem
Skrivet av HandsomeJack:

Ja för Bethesda är ju VERKLIGEN kända för sin ärlighet..

glöm inte skriva *sarkasm* efter det kanske finns nån höna som tror du menar allvar.

Avstängd
Skrivet av Sillgam:

Något måste de ju göra för att få folk att spela spelet. Det verkar ju ha sålt urdåligt.

Vad sägs om att ha gjort ett bra spel redan från början eller är jag tokig?!

Medlem
Skrivet av AplAy:

Vad sägs om att ha gjort ett bra spel redan från början eller är jag tokig?!

Dom tog många risker med detta spelet, men dom som spelar det just nu verkar gilla det iaf.
Men som sagt, det är inne att hata på spel just nu. Så det går så långt att man gräver i källkoden för att hitta något som ser misstänksamt ut.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av Xcalibur:

då är du en av dom få som tycker det är "spelbart"
varför är "blueprint" funktionen när man bygger en bas så mycket mindre än hur mycket budget ja har.

ja kan spara en hundkoja utan tak några turrets, & lite tomater sen finns det inte mer plats.

Verkligen inte, men du får gärna ge en källa på det.

Blueprints har jag inte brytt mig om då det inte behövs, men jag kan tänka mig att blueprint-funktionen inte är tänkt att fylla samma funktion som redan existerar genom att bara flytta sitt camp.

Skrivet av eld:

Ospelbart kopplat till hur man mår medans man spelar det.

Som att äta något riktigt äckligt. Går i teorin att få ner utan problen, men på de flesta går kräkreflexterna igång.

Nej, detta är också fel. På Twitch har det ungefär samma siffror som BF5, går kräkreflexerna igång på de flesta där också?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Tre kompisar köpte och spelade ett tag, men alla tre tyckte att "är/var"(beroende på hur mycket dom har fixat efteråt) ett trasigt spel.. Så om dom skulle sätta in pay to win system hjälper inte tror jag.

eld
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nej, detta är också fel. På Twitch har det ungefär samma siffror som BF5, går kräkreflexerna igång på de flesta där också?

Nej, bortsett från hur många är besvikna på det spelet så är det iallafall utan större tekniska problem.

Kollar man på fallout 76 på twitch-statistik så ser man hur det är en snabbt fallande kurva, så de flesta som köpte det har antagligen spelat det kort och sedan lagt av, kan man beskriva det som att folk tyckte om spelet men vart nöjda efter några dagar?

Spelet är ett minfält av frustrationer i form av designval och buggar, allt medans det serveras med en rykande färsk klet på toppen i form av atom-shop. DICE och EA hade iallafall den bättre idéen att stänga av allt sådant medans de försökte fixa battlefront 2.

Medlem
Skrivet av AplAy:

Vad sägs om att ha gjort ett bra spel redan från början eller är jag tokig?!

Hade såklart varit en fördel. Men tänker vi långsiktigt (som bethesda påstår sig göra med titeln) behöver det vara f2p om det ska kunna locka nya folk kontinuerligt.

Medlem
Skrivet av eld:

Nej, bortsett från hur många är besvikna på det spelet så är det iallafall utan större tekniska problem.

Fast du skrev att det berodde på "hur man mår medans man spelar det". Något helt subjektivt alltså. Men nu är det på grund av objektiva tekniska problem istället?

Skrivet av eld:

Kollar man på fallout 76 på twitch-statistik så ser man hur det är en snabbt fallande kurva, så de flesta som köpte det har antagligen spelat det kort och sedan lagt av, kan man beskriva det som att folk tyckte om spelet men vart nöjda efter några dagar?

Det finns inte jättemycket att göra om man inte gillar att gräva ned sig i lore, så jag tror absolut det kan vara så att man spelar några dagar och sen är nöjd. Så är det med många spel idag.

Menar du då att folk nu tröttat på BF5 också?

Skrivet av eld:

Spelet är ett minfält av frustrationer i form av designval och buggar, allt medans det serveras med en rykande färsk klet på toppen i form av atom-shop. DICE och EA hade iallafall den bättre idéen att stänga av allt sådant medans de försökte fixa battlefront 2.

Återigen, är det hur du mår vi pratar om eller faktiska tekniska problem?

Japp, det har jättemånga problem, men ATOM-shoppen är inte (än) något sådant. Det finns inget där (än) som ger dig något annat än kosmetiska prylar.

Jag har inte sett något utifrån det som skrivs här som skulle leda till att det är ospelbart, eller ens i närheten.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Inaktiv
Skrivet av Dunder:

Det är inte näst intill ospelbart.

Nä du har faktiskt rätt. Det är ospelbart 😂

Skämt åsido, hoppas det blir ett spel jag vill spela i framtiden

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Nä du har faktiskt rätt. Det är ospelbart 😂

Skämt åsido, hoppas det blir ett spel jag vill spela i framtiden

Nej.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Skrivet av Dunder:

Jag har inte sett något utifrån det som skrivs här som skulle leda till att det är ospelbart, eller ens i närheten.

inte ospelbart för dej kanske.. men det kan vara ospelbart för andra, för där e ju tydligen folk som tycker det e trasigt spel och det gör det ospelbart för dom.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

inte ospelbart för dej kanske.. men det kan vara ospelbart för andra, för där e ju tydligen folk som tycker det e trasigt spel och det gör det ospelbart för dom.

Det är så för alla spel, en del har inte datorer som klarar av spelen. Många kör fortfarande med wooden pcs helt enkelt.

Fallout 76 är mer krävande än Fallout 4 med. Jag ligger på 250 fps i fallout 4, medans på detta ligger jag på runt 100 fps.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Nu går ju iofs Atoms att tjäna in i spelet (även om det tar ett tag), så du behöver inte spendera en krona på Atoms om du så vill.
Själv spelar jag spelet någon timme om dagen sen jag köpte det några veckor sedan, och har för tillfället tjänat ihop i runda slängor 3000 Atoms på att bara spela.


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Inaktiv
Skrivet av rmpyro:

Det är så för alla spel, en del har inte datorer som klarar av spelen. Många kör fortfarande med wooden pcs helt enkelt.

Fallout 76 är mer krävande än Fallout 4 med. Jag ligger på 250 fps i fallout 4, medans på detta ligger jag på runt 100 fps.

Prestandan är väl dock det som folk har minst problem med? Buggar, designvalen och allt runtomkring spelet har gett många av oss riktigt dålig eftersmak i munnen av FO76. Kul för er som gillar det men jag kan inte personligen stödja spelet genom att köpa det just nu.

eld
Medlem
Skrivet av Dunder:

Fast du skrev att det berodde på "hur man mår medans man spelar det". Något helt subjektivt alltså. Men nu är det på grund av objektiva tekniska problem istället?

Nej alltså, tidigare bethesda-spel har haft och har fortfarande problem men de är fortfarande älskvärda spel. I Fallout 76 så finns det inget som kan rädda situationen när de frustrerande problemen tar över.

Man får gräva genom det dåliga för att nå till det bra.

Skrivet av Dunder:

Det finns inte jättemycket att göra om man inte gillar att gräva ned sig i lore, så jag tror absolut det kan vara så att man spelar några dagar och sen är nöjd. Så är det med många spel idag.

Vill man uppleva allt i spelet så tar det definitivt 100 timmar eller mer, så ger man upp innan dess så har man gett upp på spelet.

Skrivet av Dunder:

Menar du då att folk nu tröttat på BF5 också?

Definitivt!, inte lika snabbt som med fallout 76 dock. Kanske hoppar upp en bit när de släpper sitt royale-läge?

Skrivet av Dunder:

Återigen, är det hur du mår vi pratar om eller faktiska tekniska problem?

Japp, det har jättemånga problem, men ATOM-shoppen är inte (än) något sådant. Det finns inget där (än) som ger dig något annat än kosmetiska prylar.

Jag har inte sett något utifrån det som skrivs här som skulle leda till att det är ospelbart, eller ens i närheten.

Bortser vi från att spelet inte är bra och har otroliga mängder designval som gör allt frustrerande, (från UX till hur monster beter sig) så har du fortfarande tekniska problem som återstår, performance som sviktar, krashar här och där, buggar som gör att du inte ens kan avsluta spelet.

ATOM-shoppen fylls konstant med grejjer och lockar med "ENBART NU" sales, samt att de nyligen slängde upp en feature där man var tvungen att gå in i shoppen för att ens kolla på kartan. På det så betyder det att eftersom man inte kan placera ut sina egna objekt i sitt hus så är hälften av alla dekorativa objekt låst till en shop.

ATOM's delas ut flitigt i början men det saktar sedan ner ordentligt. Så medans man samlar varenda ATOM man kan göra varje dag och varje vecka så kommer man inte kunna köpa allt som läggs till i affären, för det läggs till snabbare än vad man kan samla atoms.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Prestandan är väl dock det som folk har minst problem med? Buggar, designvalen och allt runtomkring spelet har gett många av oss riktigt dålig eftersmak i munnen av FO76. Kul för er som gillar det men jag kan inte personligen stödja spelet genom att köpa det just nu.

Dom flesta buggarna är fixade nu, efter dagens patch har jag inte fått en enda bug. Och designen är en smak sak, tycker värld designen slår dom flesta spelen som finns ute just nu. Många andra open world spel har stora världar men det känns som all the same, medans i fallout 76 är världen lite mer varierande.

Många klagar på motorn i spelet, att den är helt outdated osv att dom borde köra med unreal engine 4 istället. Men då skulle spelet inte bli lika mod vänligt längre. Spelet kommer ha modstöd senare. Skyrim och Fallout skulle aldrig bli så populära idag om dom inte hade modstöd.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Inaktiv
Skrivet av rmpyro:

Dom flesta buggarna är fixade nu, efter dagens patch har jag inte fått en enda bug. Och designen är en smak sak, tycker värld designen slår dom flesta spelen som finns ute just nu. Många andra open world spel har stora världar men det känns som all the same, medans i fallout 76 är världen lite mer varierande.

Många klagar på motorn i spelet, att den är helt outdated osv att dom borde köra med unreal engine 4 istället. Men då skulle spelet inte bli lika mod vänligt längre. Spelet kommer ha modstöd senare. Skyrim och Fallout skulle aldrig bli så populära idag om dom inte hade modstöd.

Jag håller med att världens är väldigt tilltalande samt designen på fiender osv. Jag var otydlig men menar mest desingen på vissa gameplaysaker som hur pvp funkar som i mitt tycke inte är jättebra men det är en svår nöt att knäcka. Kanske hade varit lika illa om man blev nedskjuten av nån high level hela tiden. Sen är wuestupplägget inte helt i min smak heller men tror nog det skulle vara acceptabelt om de skulle fixa mycket av det andra jag har problem med

Medlem

"As we approach the end of 2018, we have a few more details to share with you about our current patch schedule. In addition, we are excited to announce that, starting early 2019, we plan to release a variety of in-game events that will take place over a course of a week. These events will be different every time, and will often provide a small buff or create and interesting twist on normal gameplay."

Antar att det har något med lunchboxes med att göra.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Jag håller med att världens är väldigt tilltalande samt designen på fiender osv. Jag var otydlig men menar mest desingen på vissa gameplaysaker som hur pvp funkar som i mitt tycke inte är jättebra men det är en svår nöt att knäcka. Kanske hade varit lika illa om man blev nedskjuten av nån high level hela tiden. Sen är wuestupplägget inte helt i min smak heller men tror nog det skulle vara acceptabelt om de skulle fixa mycket av det andra jag har problem med

Angånde pvp:n så kommer dom lägga till en ny mode till spelet i början av nästa år som stänger av pvp restrictions. Dom laborerar med det just nu.

https://fallout.bethesda.net/article/6Gmr5HkkEgOY2k8qyey4M8/f...

Men det är mycket dom måste ändra på senare med pvp balans. Kanske stänga av legendery buffs i pvp eller något. För när jag fick min 2 shot explosive gatling gun så dödar jag alla i pvp på ett enda skott.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

inte ospelbart för dej kanske.. men det kan vara ospelbart för andra, för där e ju tydligen folk som tycker det e trasigt spel och det gör det ospelbart för dom.

Pratar du om prestandakrav så gäller det som sagt alla spel. Menar du på grund av buggar, så är det helt enkelt fel.

Skrivet av eld:

Nej alltså, tidigare bethesda-spel har haft och har fortfarande problem men de är fortfarande älskvärda spel. I Fallout 76 så finns det inget som kan rädda situationen när de frustrerande problemen tar över.

Man får gräva genom det dåliga för att nå till det bra.

Det finns hur mycket som helst om man gillar Fallout-världen och dess lore, men man behöver hitta det själv. Man får ingen pekare att följa eller NPC som håller ens hand. Det går mer åt hur det var i Fallout ett och två.

Skrivet av eld:

Vill man uppleva allt i spelet så tar det definitivt 100 timmar eller mer, så ger man upp innan dess så har man gett upp på spelet.

Njae, det beror mycket på hur snabb man är, och hur fokuserad på just utforskandet man är. Vet inte riktigt vad du menar med att ha "gett upp på spelet". De allra flesta spelar i princip aldrig 100% av spel, har man då gett upp på alla spel?

Skrivet av eld:

Definitivt!, inte lika snabbt som med fallout 76 dock. Kanske hoppar upp en bit när de släpper sitt royale-läge?

Det kom ut fem dagar tidigare, så även om du skulle haft rätt så hade det inte varit någon större skillnad.

Skrivet av eld:

Bortser vi från att spelet inte är bra och har otroliga mängder designval som gör allt frustrerande, (från UX till hur monster beter sig) så har du fortfarande tekniska problem som återstår, performance som sviktar, krashar här och där, buggar som gör att du inte ens kan avsluta spelet.

ATOM-shoppen fylls konstant med grejjer och lockar med "ENBART NU" sales, samt att de nyligen slängde upp en feature där man var tvungen att gå in i shoppen för att ens kolla på kartan. På det så betyder det att eftersom man inte kan placera ut sina egna objekt i sitt hus så är hälften av alla dekorativa objekt låst till en shop.

ATOM's delas ut flitigt i början men det saktar sedan ner ordentligt. Så medans man samlar varenda ATOM man kan göra varje dag och varje vecka så kommer man inte kunna köpa allt som läggs till i affären, för det läggs till snabbare än vad man kan samla atoms.

Monster beter sig på samma sätt som i tidigare Bethesda-titlar. Inte för att det betyder att det är bra, Bethesda är värdelösa på AI, men inget som är specifikt för Fo76.
"Performance" funkar bra, kan inte minnas några särskilda dippar. Kraschar har det inte gjort heller efter patcherna. Även loading screens som aldrig tar slut är borta nu.

Köper du allt i vanliga butiker som är på rea också? Varför ska man kunna köpa allting? Himla konstigt argument för att klaga på ATOM-shoppen, när det finns många andra saker att klaga på.

Vet inte vad du menar med att man måste gå in i shoppen för att kolla kartan, det har jag aldrig behövt.
Långt ifrån hälften är låst till shoppen.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Skrivet av Dunder:

Pratar du om prestandakrav så gäller det som sagt alla spel. Menar du på grund av buggar, så är det helt enkelt fel.

Nej, det kan vara ospelbart för folk på grund av buggar åxå, även det det e spelbart för dej för det är inte du som bestämmer vad som är ospelbart eller inte.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Nej, det kan vara ospelbart för folk på grund av buggar åxå, även det det e spelbart för dej för det är inte du som bestämmer vad som är ospelbart eller inte.

Alright, det finns en ganska bra definition på vad ospelbart betyder, men vill du hitta på egna så får det stå för dig.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Skrivet av Dunder:

Alright, det finns en ganska bra definition på vad ospelbart betyder, men vill du hitta på egna så får det stå för dig.

Jag vet åxå vad uttryck är och går inte runt och sura på folk för att dom hackar på ett spel som man själv gillar att man ska gå och börja klaga på utryck. t.ex finns regler i golf på ospelbar boll, men rent tekniskt kan dom säkert fortsätta spela den.. det finns fotbolls matcher som har blivit inställda eller flyttade pga av ospelbar plan, men tekniskt hade dom säkert kunna sparka boll där.. Man ska ju ta det ur ett sammanhang på hella meningen..

Men visst vill du vara helt barnsligt teknisk för att du e cranky att folk klagar på ditt lilla spel... Buggar kan göra ett spel ospelbart för där finnas buggar som gör att det inte startar vilket gör det ospelbart. sen om fallout har det är en annan sak. men en ett spel kan som sagt bli helt ospelbart av en bugg.

ta bara och acceptera att folk tycker det är ospelbart, trasigt och dåligt spel utan att hålla på med den låga nivån du håller på med.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Jag vet åxå vad uttryck är och går inte runt och sura på folk för att dom hackar på ett spel som man själv gillar att man ska gå och börja klaga på utryck. t.ex finns regler i golf på ospelbar boll, men rent tekniskt kan dom säkert fortsätta spela den.. det finns fotbolls matcher som har blivit inställda eller flyttade pga av ospelbar plan, men tekniskt hade dom säkert kunna sparka boll där.. Man ska ju ta det ur ett sammanhang på hella meningen..

Men visst vill du vara helt barnsligt teknisk för att du e cranky att folk klagar på ditt lilla spel... Buggar kan göra ett spel ospelbart för där finnas buggar som gör att det inte startar vilket gör det ospelbart. sen om fallout har det är en annan sak. men en ett spel kan som sagt bli helt ospelbart av en bugg.

ta bara och acceptera att folk tycker det är ospelbart, trasigt och dåligt spel utan att hålla på med den låga nivån du håller på med.

Det märks ganska tydligt vem som är "cranky"

Jag gillar bara att ifrågasätta folk som enbart hoppar på åsiktståget, och diskutera intressanta spel. Inget av det jag sagt har varit "barnsligt tekniskt", det är objektivt inte ospelbart när mängder av folk spelar det. Svårare att inse det än så är det inte.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Skriv svar