Bioware har försökt få till Knights of the Old Republic 3 "flera gånger"
Kraften är just nu svag hos EA:s Star Wars-satsning.
#bioware, #electronic-arts, #knights-of-the-old-republic-3, #star-wars
Visst är det komiskt men vad EA egentligen menar är att det inte går att tjäna pengar på SP spel på samma sätt som man kan få om man gör ett MP fokuserat spel. Och dagens MP spel kostar mer än vad de gjorde när Quake och Unreal Tournament var stora och då får man inte ens med en AI (iaf inte en som kommer i närheten av den som finns i UT 2004.
Så summa sumarum, SP spel kräver helt enkelt mer av utvecklaren, eller snarare utgivaren.
Det går ju inte utveckla storydrivna singleplayerspel idag enligt EA. Konstigt att alla "Best of"-spel på senare år i stort sett alla varit SP. Horizon: Zero Dawn, God of War, Spider-Man för att nämna några.
Finns det någon källa på det där påståendet? Jag har läst det på så många ställen att alla tar det för självklart, men var kommer det här ifrån?
Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.
Förstår inte varför folk tar förgivet att det är Bioware själva som sagt att de vill göra kotor och Ea vägrat. Kan lika bra vara Ea som försökt få till det med Disney men Disney har vägrat. Eller ni vill kanske påstå att Disney har hanterat star wars ipn på ett bra sätt hittills?
Det är några år sedan KOTOR släpptes, vore det inte en enkel kassako att få till en remake på spelen?
Samma handling och samma upplägg fast i en ny grafik-motor(frostbite). Känns som en smidig kompromiss, det finns redan en grund att stå på som de vet att spelarna tycker om, samtidigt som de kan hoppa över väldigt många barnsjukdomar.
If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.
Finns det någon källa på det där påståendet? Jag har läst det på så många ställen att alla tar det för självklart, men var kommer det här ifrån?
Kommer urspungligen från uttalanden de gjorde när de stängde ned Visceral Games.
http://lmgtfy.com/?q=ea+players+don%27t+want+single+player
Men. Ja det är lite överdrivet att säga att de inte vill utveckla SP, utan mer att de inte vill finansiera linjära SP spel.
@Jaasii: Jag med. Måste vara på tvåsiffrigt på antal genomspelningar nu.
De spel som tydligast gett mig en minnes värd upplevelse. Definitivt bland toppen än.
Jag har aldrig förstått mig på Bioware logiken.
Har man ett bästsäljande IP, med mängder av fans som hajpar det mer än det t.om förtjänar. De hade kunnat leverera vad som helst, och ändå sålt väldigt bra. Och de har ju inga förbehåll med sån logik. Kan något säljas, säljs det, oavsett skick eller kvalitet. Star Wars Battlefront spelen var fruktansvärda... Ren skit som dog ut på rekordtid.
Kotor III säljer sig själv, precis som RDR 2 eller andra storspel.
Men nej, de var ute efter att tjäna pengar. Att hitta något att mjölka på. Ett Kotor III hade endast sålt ett ex per kund. Alla vill ha sig sitt "GTA Online"... sin kassa-ko som blir deras nisch for years to come. I ett SW:TOR kan de ur sitt eget tvärskeva perspektiv leverera än mer storycontent (om än i en betydligt tråkigare, meningslösare och barnsligare variant) SW:TOR kan vara värt för KOTOR - fanboyen att lira genom. Speciellt Imperial Agent. Men även fler utgör en okej upplevelse, med vissa roliga dialoger.
Att inte Kotor 2 fått en uppföljare är imo största besvikelsen inom spelvärlden, och jag vet ej hur många ggr jag påpekat detta på FZ genom åren. xD
@Jaasii: Jag med. Måste vara på tvåsiffrigt på antal genomspelningar nu.
De spel som tydligast gett mig en minnes värd upplevelse. Definitivt bland toppen än.
Jag har aldrig förstått mig på Bioware logiken.
Har man ett bästsäljande IP, med mängder av fans som hajpar det mer än det t.om förtjänar. De hade kunnat leverera vad som helst, och ändå sålt väldigt bra. Och de har ju inga förbehåll med sån logik. Kan något säljas, säljs det, oavsett skick eller kvalitet. Star Wars Battlefront spelen var fruktansvärda... Ren skit som dog ut på rekordtid.
Kotor III säljer sig själv, precis som RDR 2 eller andra storspel.
Men nej, de var ute efter att tjäna pengar. Att hitta något att mjölka på. Ett Kotor III hade endast sålt ett ex per kund. Alla vill ha sig sitt "GTA Online"... sin kassa-ko som blir deras nisch for years to come. I ett SW:TOR kan de ur sitt eget tvärskeva perspektiv leverera än mer storycontent (om än i en betydligt tråkigare, meningslösare och barnsligare variant) SW:TOR kan vara värt för KOTOR - fanboyen att lira genom. Speciellt Imperial Agent. Men även fler utgör en okej upplevelse, med vissa roliga dialoger.
Att inte Kotor 2 fått en uppföljare är imo största besvikelsen inom spelvärlden, och jag vet ej hur många ggr jag påpekat detta på FZ genom åren. xD
Håller med fullständigt, bra skrivet. Hade faktiskt utan problem langat fram stora plånboken för ett KOTOR 3 . Hade faktisk varit "okej" om det var i samma motor utan att lägga pengar på moderniseringar. Undrar faktiskt vad LucasArts/Disney/EA hållit på med under åren?
Hur svårt kan det vara att göra ett bra Star Wars-spel??!! Det är som att göra potatismos (enligt RLM)... :
- Du tar potatis
- Du mosar den!!!
Det går ju inte utveckla storydrivna singleplayerspel idag enligt EA. Konstigt att alla "Best of"-spel på senare år i stort sett alla varit SP. Horizon: Zero Dawn, God of War, Spider-Man för att nämna några.
De har inte tid att plocka allt guld på marken, de måste skynda sig till toppen av isberget för plocka diamanten, oavsett risk o kostnad.
Det går ju inte utveckla storydrivna singleplayerspel idag enligt EA. Konstigt att alla "Best of"-spel på senare år i stort sett alla varit SP. Horizon: Zero Dawn, God of War, Spider-Man för att nämna några.
EA vet detta väldigt väl, de är varken okunniga eller dumma. De bryr sig inte. De vill inte ha spel som vinner "best of", det skiter de heligt i. De vill ha spel som drar in så mycket pengar som möjligt, för så lite som möjligt, under så lång period som möjligt, och då finns det inte plats för singleplayerrollspel, även om de vinner alla "best of".
Det går ju inte utveckla storydrivna singleplayerspel idag enligt EA. Konstigt att alla "Best of"-spel på senare år i stort sett alla varit SP. Horizon: Zero Dawn, God of War, Spider-Man för att nämna några.
"Best of" när det kommer till att sälja konsoler, men inte sett till intäkter. Eller?
Ännu en dag i paradiset.
"Best of" när det kommer till att sälja konsoler, men inte sett till intäkter. Eller?
Best of E3, GOTY och alla andra utmärkelser vi klistrar på spel för att uttrycka vår kärlek till hantverket.
Trottoarkantssnubblande insjögangster.
Best of E3, GOTY och alla andra utmärkelser vi klistrar på spel för att uttrycka vår kärlek till hantverket.
Jag förstår. Det är ju dock ingen garanti för att ett spel säljer bra/drar in bra med pengar, vilket då inte spelar så stor roll för företag som vill tjäna pengar. Tänker jag
Ännu en dag i paradiset.
EA vet detta väldigt väl, de är varken okunniga eller dumma. De bryr sig inte. De vill inte ha spel som vinner "best of", det skiter de heligt i. De vill ha spel som drar in så mycket pengar som möjligt, för så lite som möjligt, under så lång period som möjligt, och då finns det inte plats för singleplayerrollspel, även om de vinner alla "best of".
Instämmer. SP-spel är mycket svårare att motivera micro-transaktioner för samt att de flesta spelar klart dom och sen går vidare till något annat vilket innebär att EA bara fått säg 20-40 timmar på sig att sälja skit till varje enskild spelare. MP är mycket enklare att motivera micro's i. Spelare tenderar att spela flera hundra timmar, ofta hela livscykeln tills dess att nästa version släpps (kontinuerlig stream av pengar). Tävlingsmomentet innebär att spelare triggas till att ligga på topp (köper boosts och sånt) eller att bara vilja visa upp sina prylar för andra spelare (kosmetiska grejer). $$$
"This is what every PvP argument boils down to:
Dear Devs: Rock is overpowered, please nerf. Paper is fine. // Yours, Scissors"